Details





Titel:

18 JANUARI 2001. - Ordonnantie houdende organisatie en werking [van Actiris] <Opschrift gewijzigd door ORD2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 13-04-2001 en tekstbijwerking tot 23-11-2020)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Art. 1-3
HOOFDSTUK II. - Bevoegdheden.
Art. 4, 4bis, 4ter, 5-7, 7bis
HOOFDSTUK III. - Beheer.
Afdeling 1. - Samenstelling van het Beheerscomité.
Art. 8-13
Afdeling 2. - Bevoegdheden.
Art. 14-18
Afdeling 3. - Werking.
Art. 19-22
Afdeling 4. - Dagelijks beheer.
Art. 23-28
HOOFDSTUK IV. - Financiering, begroting en middelen.
Art. 29-33
HOOFDSTUK V. - Personeel.
Art. 34-35
HOOFDSTUK VI. - Controle.
Art. 36
Hoofdstuk VIbis. - [1 Toezicht]1
Afdeling 1.
Art. 36bis
Afdeling 2.
Art. 36ter, 36quater
Afdeling 3.
Art. 36quinquies
Afdeling 4.
Art. 36sexies
Hoofdstuk VIter. [1 Fonds ter bevordering van de Werkgelegenheid]1
Art. 36ter
HOOFDSTUK VII. - Overgangs- en slotbepalingen.
Art. 37-40



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1985021279  1988928066 





Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art.2.Voor de toepassing van deze ordonnantie, wordt verstaan onder :
  1. de Regering : de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
  2. [1 Actiris : instelling opgericht bij artikel 16, § 1, van de wetten betreffende de afschaffing of herstructurering van instellingen van openbaar nut en andere overheidsdiensten, gecoördineerd op 13 maart 1991.]1
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.3.§ 1. [1 Actiris]1 wordt ingedeeld bij de instellingen van categorie B, zoals bepaald in artikel 1 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut.
  Zijn benaming wordt toegevoegd, op haar plaats in de alfabetische volgorde, aan de lijst van de instellingen opgesomd in artikel 1, eerste lid, B, van deze wet.
  § 2. [1 Actiris]1 heeft zijn zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  § 3. [2 ...]2.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 16, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

HOOFDSTUK II. - Bevoegdheden.
Art.4.[3 Actiris]3 wordt (belast) het gewestelijk werkgelegenheidsbeleid uit te voeren en te zorgen voor de goede werking van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. [4 Hij neemt daartoe elk nuttig initiatief. In het kader van de bevoegdheden van het Gewest inzake tewerkstelling, voert Actiris met name de volgende opdrachten uit:]4 <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  1. de bevordering en de organisatie van de aanwerving en de plaatsing van de werknemer;
  2. het tussenkomen in het ontwerpen, het uitvoeren en opvolgen van de tewerkstellingsprogramma's voor volledig uitkeringsgerechtigde werklozen of voor gelijkgestelde personen beslist door de Regering, met uitzondering van de tewerkstellingsprogramma's voor administraties en diensten van de federale overheid of voor deze die onder haar toezicht staan;
  3. de tegemoetkoming in het loon van de onvrijwillige werklozen van gevorderde leeftijd, minder-validen of die om andere redenen als moeilijk te plaatsen worden beschouwd en die door zijn toedoen worden aangeworven;
  4. de tegemoetkoming in de uitgaven die (inherent) zijn aan de selectie, de beroepsopleiding of het opnieuw installeren van het personeel dat door de werkgevers wordt in dienst genomen met het oog op de inrichting, de uitbreiding of de (reconventie) van ondernemingen; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  5. de tegemoetkoming in de kosten van nieuwe installatie van werkloze werknemers;
  6. de tegemoetkoming in het loon van de werknemers, die door de reconversie van hun onderneming zijn getroffen;
  7. [1 ...]1;
  8. de uitvoering van de maatregelen inzake plaatsing van werklozen;
  [2 9. de toekenning van stage-uitkeringen en de opvolging van stages tot bevordering van de inschakeling of her-inschakeling van werkzoekenden op de arbeidsmarkt.]2
  [4 10. de controle van de actieve en passieve beschikbaarheid van werklozen, evenals het nemen en uitvoeren van de beslissingen dienaangaande, waaronder het opleggen van sancties;
   11. het nemen van de beslissingen betreffende de toekenning van vrijstellingen inzake de beschikbaarheid op de arbeidsmarkt van werklozen die een vergoeding ontvangen, met behoud van hun uitkering, indien ze hun studies hervatten, een beroepsopleiding of een stage volgen;
   12. inzake het doelgroepenbeleid, het nemen van de beslissingen met betrekking tot :
   - de toekenning van de verminderingen van de werk- geversbijdragen voor de sociale zekerheid als bedoeld in artikel 6, § 1, IX, 7°, a), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, met inbegrip van die welke vastgesteld worden in functie van de kenmerken van de werkgever;
   - de activering van de uitkeringen toegekend door de werkloosheidsverzekering of van de financiele maat- schappelijke bijstand, in geval van werkhervatting, met het behoud van een uitkering die door de werk- gever in mindering wordt gebracht van het loon;
   - de toekenning van uitkeringen of van premies aan werkzoekenden, werknemers en werkgevers;
   13. inzake outplacement, het nemen van de beslissingen met betrekking tot de terugbetaling van de outplacement- kosten aan de werkgevers en het opleggen van sanc- ties aan de werkgevers bij het ontbreken van outplacement, evenals beslissingen betreffende het verstrekken van " outplacement "-cheques aan werknemers die niet hebben kunnen genieten van outplacement na ingebrekestelling van hun werkgever;
   14. betreffende de tewerkstelling van personen die genieten van het recht op maatschappelijke integratie of van het recht op financiële maatschappelijke bijstand, de algemene opvolging van de in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgewerkte maatregelen en hun samenhang met het gewestelijk tewerkstellingsbeleid;
   15. betreffende de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (PWA), de opvolging van het tewerkstellingsinstrument dat binnen de PWA's ingevoerd werd;
   16. inzake beroepsomschakeling en omscholing, de instelling van het programma voor beroepsopleiding in het kader van het gewestelijke tewerkstellingsbeleid, in samenwerking met de openbare instanties bevoegd voor opleiding.]4
  Binnen het raam van haar bevoegdheden inzake werkgelegenheid en om aan nieuwe (behoeften) te beantwoorden, is de Regering gemachtigd om elke overige opdracht toe te vertrouwen aan [3 Actiris]3. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  [5 Actiris ziet erop toe dat de verwerking van persoonsgegevens verbonden met haar opdrachten conform is met de geldende wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levensfeer.]5
  ----------
  (1)<ORD 2014-02-27/08, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>
  (2)<ORD 2016-03-10/16, art. 18, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (3)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (4)<ORD 2016-12-08/07, art. 3, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (5)<ORD 2020-10-29/22, art. 28, 010; Inwerkingtreding : 03-12-2020>

Art. 4bis. [1 § 1. Betreffende de opdrachten bedoeld in artikel 4, eerste lid, 10, oefent een afzonderlijke dienst binnen Actiris, waarvan de neutraliteit en de onafhankelijkheid gewaarborgd zijn, de controle uit op de beschikbaarheid van de verplicht ingeschreven werkzoekenden, overeenkomstig de geldende wetgeving en reglementering. Indien de verplicht ingeschreven werkzoekende niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, kan deze dienst na verhoor een sanctie opleggen, meer bepaald in overeenstemming met de reglementering betreffende de werk- loosheid, het handvest van de sociaal verzekerde en het recht op verdediging. Actiris stelt de RVA onverwijld in kennis van elk beroep ingesteld tegen een beslissing tot sanctie.
   De Regering legt de voorwaarden voor de organisatie en de werking van deze dienst vast, evenals de frequentie waarmee de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt gecontroleerd wordt en stelt de regels op betreffende de controleprocedure, de organisatie van het verhoor door de dienst, het opleggen van sancties en de organisatie van een facultatief beroep bij een intern orgaan dat minstens, en in een gelijk aantal, de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers omvat en waarvan de samenstelling bepaald wordt door de Regering.
   § 2. De werkzoekende die vrijgesteld wordt van de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt in toepassing van artikel 4, eerste lid, 11, blijft verplicht ingeschreven bij Actiris tijdens de hele duur van de vrijstelling. De vrijstelling, beperkt tot een hernieuwbare termijn van twaalf maanden, wordt toegekend voor de duur van de studies, de gevolgde beroepsopleiding of de stage.
   De Regering legt, na eensluidend advies van de Federale Ministerraad, de categorieën van werknemers vast die in aanmerking komen voor vrijstelling.
   De minimale eigenschappen van studieprogramma's, opleidingen en stages die aanleiding kunnen geven tot vrijstelling worden slechts door de Regering gewijzigd na advies van de openbare opleidingsinstellingen.
   De Regering legt de voorwaarden vast betreffende de duur van de vrijstelling, de toekenning, vernieuwing of intrekking van de vrijstelling, evenals de nadere regels betreffende het nemen van beslissingen dienaangaande.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij ORD 2016-12-08/07, art. 4, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art. 4ter. [1 De Regering bepaalt de modaliteiten betreffende het nemen van de beslissingen bedoeld in artikel 4, lid 1, 12 en 13.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij ORD 2016-12-08/07, art. 5, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.5.[1 Actiris]1 kan, aan de hand van een voorafgaandelijke toelating van de Regering, betaalde activiteiten uitoefenen die verenigbaar zijn met de opdrachten die hem worden toevertrouwd.
  [1 Actiris]1 wordt ertoe gemachtigd voor alle gebouwen waarvan hij eigenaar is of voor een gedeelte ervan, een handelsovereenkomst te sluiten.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.6.Met het oog op de uitvoering van zijn opdrachten, pleegt [1 Actiris]1 geregeld overleg met de overheidsdiensten voor werkgelegenheid van de Lid-Staten van de Europese Unie en in het bijzonder met de overheidsdiensten van de andere gewesten en gemeenschappen van België.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.7.[1 § 1.]1 Met het oog op [het] vervullen van zijn opdrachten, kan [2 Actiris]2 onder de door de Regering te [bepalen] voorwaarden overeenkomsten sluiten. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  Hij kan eveneens, na voorafgaandelijke toelating vanwege de Regering en onder de voorwaarden die zij bepaalt, meewerken aan de oprichting en delen in het kapitaal of deelnemen aan het beheer van publiekrechtelijke of privaatrechtelijke instellingen, [vennootschappen] of verenigingen, voor zover dit tot de uitoefening van de opdrachten van [2 Actiris]2 bijdraagt. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  [1 § 2. Dit artikel is niet van toepassing in het kader van de algemene en de bijzondere opdrachten als bedoeld in de artikelen 4 en 5 van de ordonnantie van 27 november 2008 betreffende de ondersteuning van de " missions locales pour l'emploi " en de lokale werkwinkels.]1
  ----------
  (1)<ORD 2008-11-27/36, art. 19, 003; Inwerkingtreding : 26-03-2012 (zie BESL 2012-03-08/04, art. 27>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art. 7bis.<ingevoegd bij ORD 2005-03-24/34, art. 2; Inwerkingtreding : 23-04-2005> § 1. De bijzondere regels en voorwaarden op grond waarvan [2 Actiris]2 de hem door deze ordonnantie toevertrouwde opdrachten uitvoert, worden vastgelegd in een beheerscontract gesloten tussen de Regering en [2 Actiris]2, vertegenwoordigd door zijn beheerscomité.
  § 2. Het beheerscontract behelst :
  1° de doelstellingen opgelegd aan de partijen inzake het sociaal, economisch en financieel kader van het gewestelijk werkgelegenheidsbeleid dat [2 Actiris]2 ten uitvoer moet leggen;
  2° de taken die [2 Actiris]2 waarneemt met het oog op de uitvoering van zijn opdrachten zoals nader (bepaald) in deze ordonnantie [1 ...]1; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  3° de middelen van [3 Actiris]3 waarin wordt voorzien om de doelstellingen te verwezenlijken, met inbegrip van de voorschriften om overeenkomsten te sluiten door [2 Actiris]2;
  4° de niet-financiële verplichtingen van de Regering;
  5° de verbintenissen van [2 Actiris]2 in verband met de aan de doelgroepen te verlenen diensten, het beheer van zijn hulpbronnen, de (kwantitatieve) en kwalitatieve doelstellingen, de aan te wenden middelen om ze te verwezenlijken en de termijnen; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  6° de voorschriften voor de uitvoering, de opvolging en de herziening van het beheerscontract.
  § 3. Het beheerscomité en de regeringscommissarissen stellen jaarlijks een verslag op inzake de uitvoering van het beheerscontract ten behoeve van de Regering.
  De Regering deelt de inhoud daarvan mee aan het Brussels Hoofdstedelijk Parlement.
  § 4. Het beheerscontract wordt voor een termijn van vijf jaar gesloten, is hernieuwbaar en wordt ter inlichting bezorgd aan het Brussels Hoofdstedelijk parlement vanaf het ogenblik dat het gesloten is.
  Niettegenstaande de mogelijkheid van hernieuwing van het beheerscontract, legt het beheerscomité, uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van het beheerscontract, aan de bevoegde Minister onder wie [2 Actiris]2 ressorteert, een ontwerp van nieuw beheerscontract voor.
  Indien bij het verstrijken van een beheerscontract geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, wordt het van rechtswege (verlengd tot) op het ogenblik dat het nieuwe beheerscontract in werking is getreden. Deze verlenging wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad door de bevoegde Minister onder wie [2 Actiris]2 ressorteert. Indien binnen de termijn van één jaar na de in het voorgaande lid bedoelde verlenging geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, kan de Regering, bij een in Ministerraad overlegd besluit, voorlopige regels vaststellen inzake de in (§ 2 van dit artikel bedoelde aangelegenheden). Deze voorlopige regels zullen als nieuw beheerscontract gelden en van toepassing zijn tot op het (ogenblik) dat een nieuw beheerscontract, gesloten overeenkomstig het onderhavig artikel, in (werking) treedt. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865-66>
  § 5. Het beheerscontract wordt jaarlijks (getoetst) en, in voorkomend geval, aangepast aan de gewijzigde marktomstandigheden en technische ontwikkelingen met toepassing van in het beheerscontract vastgelegde objectieve parameters. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52866>
  Elke andere aanpassing voorgesteld door één van de partijen of door beide, kan echter slechts tot stand komen overeenkomstig § 1 van dit artikel.
  ----------
  (1)<ORD 2014-02-27/08, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

HOOFDSTUK III. - Beheer.
Afdeling 1. - Samenstelling van het Beheerscomité.
Art.8.(Onverminderd de bepalingen vervat in Hoofdstuk VIbis, wordt [1 Actiris]1 beheerd met inachtneming van de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen, door een beheerscomité dat is samengesteld uit twee taalgroepen.) <ORD 2005-03-24/34, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 23-04-2005>
  Twee derden van de leden moeten tot dezelfde taalrol behoren als deze van de leden van de talrijkste taalgroep in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, het andere derde moet tot dezelfde titelrol behoren als deze van de leden van de minst talrijke taalgroep in bedoelde Raad.[2 Er wordt geen rekening gehouden met de waarnemer bedoeld in artikel 9, 4., voor de verhoudingen tussen de taalgroepen.]2
  De taalaanhorigheid van de leden van het (Beheerscomité) wordt door de Regering bevestigd. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 6, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.9.Het (Beheerscomité) is samengesteld uit : <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  1. een voorzitter;
  2. een ondervoorzitter;
  3. zeven vertegenwoordigers van de representatieve werkgeversorganisaties en zeven vertegenwoordigers van de representatieve werknemersorganisaties. Zij alleen zijn stemgerechtigd.
  [1 4. een waarnemer aangesteld in toepassing van artikel 11, tweede lid, die deze functie niet tegelijk met een van de bovenstaande functies mag uitvoeren en een adviserende stem heeft. De waarnemer neemt deel aan de werkzaamheden van het Beheerscomité betreffende de aangelegenheden bedoeld in artikel 4, lid 1, 14. Hij neemt eveneens deel aan de werkzaamheden van het Beheerscomité telkens als er maatregelen op de agenda staan die invloed zou kunnen hebben op deze aangelegenheden.]1
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.10. § 1. De Regering benoemt de voorzitter en de ondervoorzitter.
  § 2. De voorzitter en de ondervoorzitter behoren tot een verschillende taalgroep.
  § 3. Zij moeten :
  1. hun woonplaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben;
  2. onafhankelijk zijn van de organisaties vertegenwoordigd in het (Beheerscomité); <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  3. niet onder het hiërarchisch gezag staan van de Regering of van het College van één van de gemeenschapscommissies.

Art.11.De Regering benoemt de andere leden van het (Beheerscomité) uit dubbele lijsten die voorgedragen worden door de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers. Maximum (twee derde) van de personen die op die lijsten worden voorgedragen mogen tot hetzelfde geslacht behoren. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  [1 De Regering wijst de in artikel 9, 4., bedoelde waarnemer aan na raadpleging van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.]1
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 8, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.12.§ 1. Het (Beheerscomité) van [1 Actiris]1 wordt vernieuwd binnen zes maand na de vernieuwing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  § 2. Het mandaat van de voorzitter, de ondervoorzitter en de leden van het (Beheerscomité), die de werkgevers en de werknemers vertegenwoordigen, [2 evenals dat van de waarnemer bedoeld in artikel 9, 4., ]2 kan worden vernieuwd. Het mandaat van de voorzitter en dat van de ondervoorzitter kunnen evenwel slechts eenmaal worden vernieuwd. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  Het neemt vroegtijdig een einde in geval van vrijwillig ontslag, overlijden, onbekwaamheid in de zin van het burgerlijk Wetboek, als niet langer aan de voorwaarden vereist door artikel 9, § 3 voldaan wordt en in alle andere gevallen bepaald door de Regering waarin de goede werking van het (Beheerscomité) dreigt te worden belemmerd. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  § 3. Er wordt voorzien in de vervanging van ieder lid dat opgehouden (heeft) deel uit te maken van het (Beheerscomité) binnen de drie maanden volgend op het einde van (zijn) mandaat. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864-65>
  (Op het einde van hun) mandaat, blijven de voorzitter, de ondervoorzitter en de leden van het (Beheerscomité) die de werkgevers en de (werknemers) vertegenwoordigen [2 evenals dat van de waarnemer bedoeld in artikel 9, 4., ]2 het mandaat verder volledig uitoefenen tot er in hun vervanging voorzien wordt. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864-65>
  Wanneer een lid dient vervangen te worden vóór de normale einddatum van het mandaat, beëindigt het nieuwe lid het mandaat van het lid dat hij vervangt.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 9, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.13.§ 1. Op voorstel van het Beheerscomité, kan de Regering één of meerdere technische comités oprichten waarvan ze de opdrachten bepaalt. Deze technische comités worden ermee belast, het (Beheerscomité) in te lichten bij het vervullen van zijn opdracht. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  Ze zijn samengesteld uit personen voorgedragen door de organisaties die betrokken zijn bij de toepassing van de wetten en besluiten waarvan [1 Actiris]1 de uitvoering verzekert, of uit personen gekozen vanwege hun bijzondere deskundigheid.
  § 2. De technische comités zijn samengesteld uit twee taalgroepen.
  Twee derden van de leden moeten behoren tot dezelfde taalrol als deze van de leden van de talrijkste taalgroep in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, het andere derde moet tot dezelfde taalrol behoren als deze van de leden van de minst talrijke taalgroep in deze Raad.
  De taalaanhorigheid van de leden van de technische comités wordt door de Regering bevestigd.
  § 3. De Regering wijst, op voorstel van het (Beheerscomité), de organisaties aan die gemachtigd zijn om vertegenwoordigers voor te dragen voor de technische comités. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  De vertegenwoordigers van deze organisaties worden door de Regering benoemd uit dubbele lijsten voorgedragen door deze organisaties.
  § 4. De Regering benoemt de personen die wegens hun bijzondere deskundigheid in de technische comités zullen (zetelen). <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52864>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Afdeling 2. - Bevoegdheden.
Art.14.<ORD 2005-03-24/34, art. 4, 002 ; Inwerkingtreding : 23-04-2005> Onverminderd de bepalingen van Hoofdstuk VIbis en onverminderd de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende (de controle op) sommige instellingen van openbaar nut, beschikt het (Beheerscomité) over alle bevoegdheden die noodzakelijk worden geacht voor het beheer van [1 Actiris]1. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865-66>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.15. Het (Beheerscomité) kan aan de Regering voorstellen tot wijziging voorleggen van de wetten, ordonnanties of besluiten waarvan de uitvoering hem opgedragen werd. Indien een voorstel niet eenparig aanvaard wordt, zet het verslag aan de Regering de verschillende uitgebrachte adviezen uiteen. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  Het (Beheerscomité) kan aan de Regering advies geven over alle voorstellen van ordonnantie en over alle amendementen betreffende de wetgeving waarvan de uitvoering aan het Comité werd opgedragen, en die bij de Hoofdstedelijke Raad aanhangig werden gemaakt. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>

Art.16. Het Beheerscomité is ertoe gehouden het financieringsplan van iedere door hem voorgestelde wijziging aan de van kracht zijnde wetgeving aan de Regering voor te leggen.

Art.17. Het Beheerscomité oefent de bevoegdheden uit toegewezen aan het subregionaal Tewerkstellingscomité door artikel 3 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1986 tot uitvoering van het koninklijk besluit nr. 25 van 24 maart 1982 tot opzetting van een programma ter bevordering van de werkgelegenheid in de niet-commerciële sector.

Art.18.De Regering vraagt het advies van het Beheerscomité over ieder voorontwerp van ordonnantie of ontwerp van organiek of reglementair besluit van de Regering tot wijziging van de wetgeving of reglementering waarvan de uitvoering aan [1 Actiris]1 opgedragen werd of betreffende de organieke personeelsformatie of de structuur van [1 Actiris]1.
  Het Beheerscomité brengt advies uit binnen een termijn van een maand. Op vraag van de Regering, kan deze termijn teruggebracht worden tot tien vrije dagen.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Afdeling 3. - Werking.
Art.19.Het (Beheerscomité) stelt zijn huishoudelijk reglement vast, waarin inzonderheid bepaald worden : <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  1. de regels voor het samenroepen van het (Beheerscomité) op verzoek van de Regering, de voorzitter, de leidend ambtenaar of twee leden; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  2. de regels betreffende het voorzitterschap van het (Beheerscomité) bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  3. de regels voor het herstel van de pariteit als de leden die respectievelijk de (werkgeversorganisaties) of de werknemersorganisaties vertegenwoordigen niet in gelijk aantal aanwezig zijn op het ogenblik van de stemming; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  4. de aanwezigheid van minstens de helft van het aantal vertegenwoordigers van de werkgevers- en werknemersorganisaties om geldig te kunnen beraadslagen en beslissen, alsook de regeling van de wijze van stemmen in het (Beheerscomité); <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  5. de omschrijving van de handelingen van dagelijks beheer;
  6. de betrekkingen welke moeten worden tot stand gebracht tussen het (Beheerscomité) en de technische comités; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  7. de nadere regels tot uitoefening van de bevoegdheden van de technische comités;
  8. de voorwaarden waaronder (het) (Beheerscomité) een beroep kan doen op bijzonder deskundige personen voor het onderzoeken van specifieke vraagstukken; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  9. de mogelijkheid voor de leden van het (Beheerscomité) om zich te laten bijstaan door technici. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  [1 10. de mogelijkheid voor de leden van het Beheerscomité om zich geldig te laten vertegenwoordigen door middel van een volmacht gegeven ten persoonlijke titel aan een stemgerechtigd lid van het Beheerscomité. Een lid dat deelneemt aan de stem- ming kan niet meer dan één volmacht hebben.]1
  Dit huishoudelijk reglement zal slechts van kracht worden na goedkeuring door de Regering; het kan maar gewijzigd worden mits dezelfde procedure wordt nageleefd.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 10, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.20.Het Beheerscomité wijst onder de leden van het personeel van [1 Actiris]1 de persoon of de personen aan die instaat/instaan voor het secretariaat van het Beheerscomité, alsook zijn/hun plaatsvervanger(s).
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.21. Indien het Beheerscomité in gebreke blijft om een maatregel te treffen of een handeling uit te voeren die door een wet, een ordonnantie of een reglement voorgeschreven wordt, kan de Regering in zijn plaats optreden, na het Beheerscomité verzocht te hebben de nodige maatregelen of handelingen treffen of uit te voeren binnen de termijn door haar vastgesteld en zonder dat deze minder dan acht dagen mag bedragen.
  Dit geldt ondermeer indien de maatregel niet kan worden getroffen of de handeling niet kan worden uitgevoerd omdat de voorzitter vaststelt dat er bij de stemming, tijdens twee vergaderingen en voor hetzelfde punt, geen meerderheid bestaat.
  De Regering kan (de bevoegdheden van het) (Beheerscomité) uitoefenen telkens en zolang het in de onmogelijkheid verkeert om te handelen : <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  1. omdat de organisaties van werkgevers of van werknemers waaraan voorlegging van hun kandidatenlijsten voor de samenstelling van (het) (Beheerscomité) regelmatig werd gevraagd, verzuimden dit te doen binnen de voorziene termijn; <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  2. omdat (het) Beheerscomité, niettegenstaande de regelmatige oproeping, onmogelijk kan werken door de herhaalde afwezigheid van de meerderheid van zijn leden die hetzij de werkgevers, hetzij de werknemers vertegenwoordigen. (...). <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>

Art.22.De Regering bepaalt de vergoedingen die aan de voorzitter, de ondervoorzitter en de leden van het Beheerscomité, [2 met uitzondering van de waarnemer bedoeld in artikel 9, 4.,]2 en eventueel aan de leden van de technische comités worden toegekend.
  Deze vergoedingen zijn ten laste van [1 Actiris]1.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 11, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Afdeling 4. - Dagelijks beheer.
Art.23.Het dagelijks beheer van [1 Actiris]1 wordt uitgeoefend door de leidend ambtenaar, bijgestaan door een adjunct-leidend ambtenaar.
  Zij behoren tot een verschillende taalrol.
  De Regering wijst ze aan en stelt hun administratief en geldelijk statuut vast.
  Zij wonen de vergaderingen van het Beheerscomité bij.
  De voorzitter van het Beheerscomité en de leidend ambtenaar behoren tot een verschillende taalgroep.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.24. De leidend ambtenaar heeft de leiding over het personeel.

Art.25. De adjunct-leidend ambtenaar staat de leidend ambtenaar bij bij de uitvoering van de taken die hem zijn toevertrouwd.

Art.26. Alle beslissingen van de beheers- en directieorganen, zowel intern als extern, moeten schriftelijk worden vastgelegd en ondertekend worden door de leidend ambtenaar en de adjunct-leidend ambtenaar.
  Het Beheerscomité kan ze machtigen om aan een personeelslid van dezelfde taalrol de bevoegdheid te delegeren om bepaalde stukken en briefwisseling, nader te bepalen door het (Beheerscomité), te ondertekenen. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>

Art.27.De leidend ambtenaar en de adjunct-leidend ambtenaar vertegenwoordigen [1 Actiris]1 bij gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen en treden, binnen de perken van het dagelijks beheer, rechtsgeldig op in naam en voor rekening van [1 Actiris]1, zonder zich daarvoor te moeten beroepen op een beslissing van het Beheerscomité.
  De machtiging van het (Beheerscomité) is evenwel vereist voor andere rechtsvorderingen dan vorderingen in kortgeding en bezitsvorderingen, en de bewarende handelingen of handelingen die de verjaring stuiten en vervallenverklaringen. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.28. Binnen de perken en voorwaarden die het bepaalt, kan het (Beheerscomité), om de afhandeling van de zaken te vergemakkelijken, de leidend ambtenaar en de adjunct-leidend ambtenaar machtigen een gedeelte van de aan hen toegewezen (bevoegdheden) te delegeren. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>

HOOFDSTUK IV. - Financiering, begroting en middelen.
Art.29.§ 1. Voor de uitoefening van zijn in artikel 4 bedoelde bevoegdheden, beschikt [1 Actiris]1 over subsidie binnen de perken van de daartoe op de begroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ingeschreven kredieten.
  § 2. [1 Actiris]1 kan schenkingen en legaten aanvaarden en elke andere ontvangst innen.
  § 3. De Regering kan [1 Actiris]1 machtigen leningen aan te gaan om uitgaven te financieren met het oog op de aankoop van onroerende goederen. Geen enkele lening van die aard kan worden toegestaan zonder de waarborg van het Gewest.
  De Regering waarborgt derden, onder de voorwaarden die zij bepaalt, de terugbetaling uit te voeren van kapitaal, intresten en kosten van leningen aangegaan door [1 Actiris]1.
  De door de Regering gewaarborgde verbintenissen mogen de bedragen bepaald door de ordonnantie houdende de uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet overschrijden.
  § 4. In afwijking van artikel 12, § 2, tweede, derde en vierde lid van de wet van 16 maart 1954 betreffende (de controle op) sommige instellingen van openbaar nut, bepaalt het (Beheerscomité), mits de Regering haar goedkeuring geeft en in het algemene kader dat deze laatste kan vastleggen, de voorwaarden voor het beleggen van de beschikbare middelen van [1 Actiris]1. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  § 5. Het (Beheerscomité) bepaalt de bestemmingen van de intresten voortvloeiend uit de beleggingen, onder voorbehoud van goedkeuring door de Regering. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.30.§ 1. [1 Actiris]1 kan werkingsmiddelen aanleggen, inzonderheid gespijsd door subsidies ten laste van de begroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het bedrag ervan en de aanwendingsvoorwaarden worden door de Regering bepaald.
  § 2. De Regering kan [1 Actiris]1 toelaten om een kredietlijn te openen, met een maximale duur van 60 dagen, om de tijdelijke thesauriebehoeften te dekken.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.31.
  <Opgeheven bij ORD 2018-06-14/01, art. 11, 009; Inwerkingtreding : 01-06-2018>

Art.32.De begroting van [1 Actiris]1 wordt meegedeeld aan de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, als bijlage bij de (ontwerpbegroting) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  [1 Actiris]1 stelt een jaarverslag op dat aan de Brusselse Hoofdstedelijke Raad wordt bezorgd.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.33.De Regering bepaalt de modaliteiten voor het ter beschikking stellen aan [1 Actiris]1 van de subsidies ingeschreven op de begroting.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

HOOFDSTUK V. - Personeel.
Art.34.§ 1. De Regering stelt het administratief en geldelijk statuut van het personeel van [2 Actiris]2 vast.
  § 2. Op voorstel van het (Beheerscomité), stelt de Regering de personeelsformatie van [2 Actiris]2 vast. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  § 3. [1 ...]1.
  ----------
  (1)<ORD 2014-02-27/08, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.35. Met uitzondering van de leidend ambtenaar, de adjunct-leidend ambtenaar en de directeurs-diensthoofden, wordt het personeel benoemd, bevorderd en afgezet door het Beheerscomité, op de voordracht van elke taalgroep voor het overeenstemmende taalkader.
  De directeurs-diensthoofden worden aangewezen door de Regering.

HOOFDSTUK VI. - Controle.
Art.36.De controle op [1 Actiris]1 wordt uitgeoefend door twee regeringscommissarissen aangewezen door de Regering.
  De commissarissen behoren tot een verschillende taalrol.
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Hoofdstuk VIbis. - [1 Toezicht]1   ----------   (1)
Afdeling 1.   
Art. 36bis.[1 Op voordracht van de leidend ambtenaar en de adjunct-leidend ambtenaar van [2 Actiris]2 wijst de Regering de ambtenaren aan als controleur of als inspecteur belast met het controleren van de uitvoering alsook het toezicht op de naleving van :
   1° de wetgeving en reglementering aangenomen of geldend krachtens artikel 6, § 1, IX, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, en waarvan de uitvoering aan [2 Actiris]2 werd opgedragen;
   2° de bepalingen genomen krachtens de verordeningen van de Europese Unie, en waarvan de uitvoering aan [2 Actiris]2 werd opgedragen, inzonderheid :
   a) de verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad, alsook elke verordening die door deze vervangen is of haar vervangt;
   b) de verordening (EU) nr. 1304/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Sociaal Fonds en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1081/2006 van de Raad, alsook elke verordening die door deze vervangen is of haar vervangt.
   Deze ambtenaren oefenen die controle of dit toezicht uit in overeenstemming met de bepalingen van de ordonnantie van 30 april 2009 betreffende het toezicht op de reglementeringen inzake werkgelegenheid die tot de bevoegdheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest behoren en de invoering van administratieve geldboeten toepasselijk in geval van inbreuk op deze reglementeringen.]1
  ----------
  (1)<ORD 2015-07-09/17, art. 30, 006; Inwerkingtreding : 01-08-2016 (BESL 2016-06-09/15, art. 42, 1°)>
  (2)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Afdeling 2.   
Art. 36ter.
  <Opgeheven bij ORD 2014-02-27/08, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>
Art. 36ter.[2 vroeg. art. 36septies]2 [1 Er wordt, in de schoot [3 van Actiris]3, een Fonds ter Bevordering van de Werkgelegenheid opgericht. Dit fonds heeft tot taak de tewerkstelling van benadeelde werknemers te bevorderen.
   Onder benadeelde werknemer wordt verstaan :
   1° elke persoon jonger dan 25 jaar die geen reguliere betaalde betrekking heeft gevonden, gedurende de eerste zes maanden na zijn aanwerving;
   2° elke persoon met een zware handicap van fysieke, mentale of psychologische aard en die toch in staat is om de arbeidsmarkt te betreden;
   3° elke migrerende werknemer die zich binnen de Europese Unie verplaatst of verplaatst heeft of die verblijf houdt in de Europese Unie teneinde een betrekking te vinden en die een beroeps- of taalopleiding behoeft;
   4° elke persoon die de arbeidsmarkt opnieuw wenst te betreden na een onderbreking van minstens drie jaar, inzonderheid elke persoon die zijn baan heeft opgegeven omdat beroepsleven en gezinsleven moeilijk verenigbaar waren, zulks gedurende de eerste zes maanden na zijn aanwerving;
   5° elke persoon ouder dan 45 jaar die geen diploma van hoger middelbaar onderwijs of een gelijkwaardig diploma heeft behaald;
   6° elke langdurig werkloze, inzonderheid elke persoon die gedurende twaalf maanden onafgebroken werkloos was, zulks gedurende de eerste zes maanden na zijn aanwerving.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij ORD 2011-07-14/17, art. 25, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2004>
  (2)<ORD 2015-07-09/17, art. 31, 006; Inwerkingtreding : 01-08-2016 (BESL 2016-06-09/15, art. 42, 1°)>
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art. 36quater.
  <Opgeheven bij ORD 2014-02-27/08, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>

Afdeling 3.   
Art. 36quinquies.
  <Opgeheven bij ORD 2014-02-27/08, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>

Afdeling 4.   
Art. 36sexies.
  <Opgeheven bij ORD 2014-02-27/08, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 08-01-2016 (zie BESL 2015-12-17/31, art. 1, 1°)>

Hoofdstuk VIter. [1 Fonds ter bevordering van de Werkgelegenheid]1   ----------   (1)
HOOFDSTUK VII. - Overgangs- en slotbepalingen.
Art.37. In artikel 14 van de wet van 28 december 1984, worden § 1, 2e lid en de §§ 2 en 3 opgeheven.

Art.38.In afwijking artikel 11, § 1, zullen de leden van het (Beheerscomité) die (benoemd werden bij) besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 november 1995 houdende benoeming van de leden van het Beheerscomité van [1 Actiris]1 en bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 november 1995 houdende benoeming van de voorzitter en de ondervoorzitter van het Beheerscomité van [1 Actiris]1, hun mandaat uitoefenen tot 30 november 2001. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  Dan, zal het mandaat van de leden van het (Beheerscomité) worden vernieuwd en zal het uitgeoefend worden tot de in artikel 11, § 1 bedoelde vernieuwing. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>
  ----------
  (1)<ORD 2016-12-08/07, art. 3, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2017>

Art.39.
  <Opgeheven bij ORD 2018-06-14/01, art. 11, 009; Inwerkingtreding : 01-06-2018>

Art. 40. Het koninklijk besluit van 16 november 1988 (wordt) opgeheven. <Erratum, zie B.St. 10-10-2007, p. 52865>