3 MEI 2019. - Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 19-09-2019 en tekstbijwerking tot 02-08-2024)
HOOFDSTUK 1. - Invoering van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Invoeging van de boeken 1 en 2 in het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Art. 2
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen
Afdeling I. - Opheffings-en wijzigingsbepalingen
Art. 3, 3/1, 4-13
Afdeling II. - Overgangsbepalingen
Art. 14-18, 18/1, 18/2, 18/3
Afdeling III. - Inwerkingtreding
Art. 19-20
1957082050 1959052901 1963073006 1970070701 1971071904 1983010447 1985010508 1991029305 1994029228 1995029208 1997029337 1998029331 1998029358 1999029462 2003121750 2004029137 2006202467 2006202786 2006202819 2007029304 2007200741 2008029287 2009029395 2013029625 2014029203 2019040573 2019040626
2020010330 2020020041 2020040342 2021021547 2021021551 2021021858 2021030369 2021041551 2022033389 2022033394
HOOFDSTUK 1. - Invoering van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Artikel 1. Er wordt een Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs ingevoerd.
Invoeging van de boeken 1 en 2 in het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.
HOOFDSTUK II. - Invoeging van de boeken 1 en 2 in het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Art.2. In het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs worden de boeken 1 en 2 ingevoegd met de volgende inhoud:
(Voor het Wetboek, zie : 2019-05-03/55)
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen
Afdeling I. - Opheffings-en wijzigingsbepalingen
Art.3.De volgende regels worden opgeheven per 1 september 2020:
1° in de wetten inzake het lager onderwijs, gecoördineerd op 20 augustus 1957:
a) de artikelen 8 tot 10 [2 met uitzondering van artikel 10, vijfde lid,]2;
b) [2 artikel 13]2;
c) artikel 16, punt 3° ;
d) artikel 23, lid 3;
2° in de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving:
a) artikel 2;
b) de laatste zin van artikel 3, paragraaf 1, lid 1;
c) de artikelen 4 tot 6;
d) de artikelen 8 tot 8ter;
e) artikel 9;
f ) artikel 11;
g) in artikel 12, paragraaf 1, lid 1 en 3, en paragraaf 1bis, lid 1;
h) artikel 24, paragraaf 2, 2ter, en 2septies;
i) artikel 33bis;
j) de artikelen 41 tot 43;
3° in de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs:
a) artikel 9, lid 2 tot 4;
b) artikel 10, lid 3 tot 5;
c) de artikelen 11 en 12;
4° in de wet van 7 juli 1970 betreffende de algemene structuur van het hoger onderwijs, in artikel 1, paragraaf 2;
5° in de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs:
a) artikel 3;
b) artikel 4bis, paragraaf 1 en 5;
c) de artikelen 8 en 10bis;
6° in de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht:
a) artikel 1, met uitzondering van paragraaf 1, lid 1 en 2, van paragraaf 3, en paragraaf 4bis, punt 2° e 3° ;
b) de artikelen 2 tot 6;
7° het decreet van 31 maart 1994 houdende bepaling van de neutraliteit van het Gemeenschapsonderwijs;
8° in het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen, in artikel 4bis, de paragrafen 1 tot 5.
9° in het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire opdrachten bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren:
a) de artikelen 2 en 3;
b) in artikel 4, lid 1 tot 3 en lid 6;
c) de artikelen 6 tot 12;
d) in artikel 16, paragraaf 2, lid 2 tot 5, met uitzondering van de tweede zin van lid 5, en paragraaf 3;
e) artikel 16bis;
f) in artikel 17, paragrafen 4 en 5;
g) de artikelen 18 en 19;
h) in artikel 27, de paragrafen 3 tot 5;
i) in artikel 36, de paragrafen 3 tot 5;
j) artikel 39;
k) artikel 39bis, paragraaf 2;
l) de artikelen 44, 45, 47 en 48;
m) in artikel 50, paragraaf 3 en paragraaf 4, lid 1;
n) de artikelen 51 en 52;
o) artikel 61;
p) Hoofdstuk Vbis;
q) Hoofdstuk VII;
r) Hoofdstuk VIII;
s) de artikelen 76, met uitzondering van lid 3 en 6, 77 en 77bis;
t) in artikel 78, de paragrafen 1 tot 3;
u) artikel 79, § 1;
v) artikel 79bis;
w) artikel 80, met uitzondering van lid 2 van paragraaf 1;
x) [1 de artikelen 81, §§ 2 en 3, 82, 84 tot 87;]1
y) artikel 88, met uitzondering van lid 2 van paragraaf 1, en van paragraaf 3;
z) [1 de artikelen 89, §§ 2 en 3, 90, 92 tot 94]1;
aa) de artikelen 101, 101 en 102;
bb) Hoofdstuk XIbis;
10° in het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuter- en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving:
a) in artikel 2, de punten 1 tot 3° ;
b) de artikelen 14 tot 17;
11° in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 houdende vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het getuigschrift van basisonderwijs, de artikelen 23 tot 32;
12° het decreet van 17 december 2003 houdende organisatie van de neutraliteit eigen aan het gesubsidieerd officieel onderwijs en houdende diverse maatregelen inzake onderwijs;
13° in het decreet van 3 maart 2004 betreffende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs:
a) in artikel 4, paragraaf 2, punt 2° ;
b) de artikelen 6, 7 en 45;
c) de artikelen 120 tot 123;
d) artikel 130;
14° het decreet van 20 juli 2006 betreffende de onderhandeling met de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde PMS-centra;
15° in het decreet van 12 januari 2007 betreffende de versteviging van [2 het onderwijs voor]2 de opvoeding tot verantwoordelijk en actief burgerschap binnen de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde inrichtingen:
a) de artikelen 4 tot 13;
b) de artikelen 15 tot 19.
16° in het decreet van 11 mei 2007 betreffende het taalbadonderwijs:
a) de artikelen 4 tot 8 [3 behalve artikel 5, § 4]3;
b) artikel 10;
c) de artikelen 13 tot 15.
17° in het decreet van 25 april 2008 tot vaststelling van de voorwaarden om te kunnen voldoen aan de leerplicht buiten het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap:
a) Hoofdstuk I;
b) Hoofdstuk II;
c) in Hoofdstuk III, de artikelen 5 tot 17, 23 en 24;
18° het decreet van 30 april 2009 betreffende ouderverenigingen en representatieve organisaties van ouders van leerlingen;
19° in het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie:
a) in artikel 4, de punten 1°, 3° en 10° ;
b) de artikelen 5 en 6;
c) de artikelen 19 en 20;
d) artikel 23, lid 3;
e) artikel 24;
f) artikel 25, lid 1;
g) de artikelen 31 tot 36.
----------
(1)<DFG 2020-07-17/15, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 17-07-2020>
(2)<DFG 2022-02-24/18, art. 51, 006; Inwerkingtreding : 01-09-2020>
(3)<DFG 2024-05-16/79, art. 43, 009; Inwerkingtreding : 01-09-2020>
Art. 3/1. [1 Artikel 81, § 1, § 1/1, artikel 83, artikel 89, § 1, § 1/1 en artikel 91 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, worden op 6 september 2020 opgeheven.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij DFG 2020-07-17/15, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 17-07-2020>
Art.4.De volgende regels worden geleidelijk opgeheven bij de inwerkingtreding van de gemeenschappelijke kern bepaald in artikel 20:
1° in de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs:
a) artikel 9, lid 1;
b) artikel 10, lid 1 en 2;
2° in de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs:
a) de artikelen 1 en 2;
b) de artikelen 9, 9bis, 9ter en 10;
3° in de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht, artikel 1, paragraaf 1, lid 2, en paragraaf 4bis, de punten 2° en 3° ;
[1 3° bis in het decreet van 14 maart 1995 betreffende de bevordering van een school voor succes in het basisonderwijs, artikel 1, 2°;]1
4° in het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire opdrachten bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren:
a) artikel 4, lid 4 en 5;
b) artikel 5;
c) in artikel 13, de paragrafen 1, 3 en 4;
d) artikel 14;
e) artikel 15, lid, lid 2, punten 1° en 2°, en lid 3;
f) in artikel 16, paragraaf 1 en paragraaf 2, lid 1 en de tweede zin van lid 5;
g) in artikel 17, de paragrafen 1 tot 3;
h) de artikelen 20 tot 26;
i) in artikel 27, de paragrafen 1 tot 2;
j) de artikelen 28 tot 31;
k) de artikelen 34 en 35;
l) in artikel 36, de paragrafen 1 tot 2bis;
m) de artikelen 37 en 38;
n) in artikel 50, de paragrafen 1 en 2;
o) artikel 54;
p) artikel 55;
q) artikel 62;
r) artikel 76, lid 3 en 6;
s) in artikel 78, paragraaf 4;
t) in artikel 79, de paragrafen 2, 3, met uitzondering van lid 1, 4 tot 6;
u) in artikel 80, paragraaf 1, lid 2;
v) in artikel 88, paragraaf 1, lid 2, en paragraaf 3;
w) artikel 94;
5° in het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuter- en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving:
a) artikel 2, 10°, 14° ter, 17°, 18°, 20°, 21°, 23° en 24° ;
b) de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 en 12;
c) in artikel 32, de paragrafen 1, 4 en 5;
6° het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen uit het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs, met uitzondering van artikel 35 en Titel III/2;
7° het decreet van 30 juni 2006 betreffende de pedagogische organisatie van de eerste Raad van het secundair onderwijs;
8° in het decreet van 11 mei 2007 betreffende het taalbadonderwijs, [2 artikelen 5, § 4, 9 en 11]2;
9° in het decreet van 25 april 2008 tot vaststelling van de voorwaarden om te kunnen voldoen aan de leerplicht buiten het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de artikelen 18 tot 22;
10° in het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie:
a) artikel 23, lid 1 en 2;
b) artikel 25, lid 2 tot 4;
c) artikel 26;
d) de artikelen 28 tot 30.
----------
(1)<DFG 2020-07-09/08, art. 8, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2020>
(2)<DFG 2024-05-16/79, art. 44, 009; Inwerkingtreding : 01-09-2020>
Art.5. Vanaf 1 september 2028, in de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, worden de termen "van de tweede Raad" in de artikelen 4bis, § 3, 4ter, § 2, 4quater, § 1er, 4quinques, § 1, systematisch vervangen door de termen "in het vierde jaar".
Art.6. Artikel 58 van de wet van 21 juni 1985 betreffende het onderwijs wordt vervangen door:
"Art. 58. Dit hoofdstuk is van toepassing op het niet-universitair hoger onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. ".
Art.7. In het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire opdrachten bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, worden aan artikel 50, § 4, de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het tweede lid, worden de woorden "In afwijking van het vorige lid" vervangen door de woorden "In afwijking van artikel 1.3.1-1, 49°, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs";
2° in het derde lid:
a) worden de woorden "In afwijking van het eerste lid" vervangen door de woorden "In afwijking van artikel 1.3.1-1, 47°, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs";
b) worden de woorden "van de artikelen 40 en 47, § 2" vervangen door de woorden "van artikel 1.4.3-2, § 4, lid 2, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs";
In hetzelfde decreet, in Hoofdstuk X, wordt een artikel 94/1 ingevoegd, luidende:
"Artikel 94/1. De bepalingen van dit hoofdstuk zijn niet van toepassing op de lagere Raad van het secundair onderwijs bedoeld in artikel 1.2.1-4 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs".
Art.8. Artikel 4 van het decreet van 21 februari 2019 tot vaststelling van de organisatie van het hoger onderwijs in de hogescholen wordt aangevuld met een lid luidende:
"De hogescholen die het neutraliteitsbeginsel moeten respecteren of die beslissen om zich eraan te verbinden, voegen een uitdrukkelijke verwijzing naar Boek 1, Titel 7, Hoofdstuk 4 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs toe aan hun pedagogisch, sociaal en cultureel project. ".
Art.9. De termen "en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs" worden verwijderd uit de titel van het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs.
Art.10. Na artikel 9, in Hoofdstuk II van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, wordt een artikel 9/1 ingevoegd luidende:
"Art. 9/1. "De inrichtingen die het neutraliteitsbeginsel moeten respecteren of die beslissen om zich eraan te verbinden, voegen een uitdrukkelijke verwijzing naar Boek 1, Titel 7, Hoofdstuk 4 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs toe. ".
Art.11. Aan artikel 11 van het decreet van 7 februari 2019 tot bepaling van de initiële opleiding van de leerkrachten, wordt het volgende lid toegevoegd:
"Wanneer nieuwe referentiesystemen worden aangenomen of belangrijke wijzigingen worden aangebracht aan de bestaande referentiesystemen, onderzoekt de Regering, na advies van COCOFIE, de mogelijkheid om de disciplines of groepen van verbonden vakken te wijzigen. ".
Art.12. In het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, wordt aan artikel 1 een paragraaf 4 en een paragraaf 5 ingevoegd luidende:
" § 4. "Via bemiddeling door de federaties van inrichtende machten waarbij ze zijn aangesloten, nemen de inrichtende machten bedoeld in paragraaf 2 deel aan de onderhandelingen bedoeld in Boek 1, Titel 6, Hoofdstuk 5, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs.
§ 5. De inrichtende machten bedoeld in paragraaf 2 van het officieel onderwijs worden onderworpen aan het neutraliteitsbeginsel zoals bepaald in Boek 1, Titel 7, Hoofdstuk 4, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs. Het niet-confessioneel vrij onderwijs kan het neutraliteitsbeginsel naleven volgens de nadere regels vastgelegd in deze bepalingen. ".
Art.13. In het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, wordt artikel 2 aangevuld met een lid dat als volgt luidt:
"Via bemiddeling door de federaties van inrichtende machten waarbij ze zijn aangesloten, nemen de inrichtende machten van het kunstonderwijs met beperkt leerplan deel aan de onderhandelingen bedoeld in Boek 1, Titel 6, Hoofdstuk 5, van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs. ".
Afdeling II. - Overgangsbepalingen
Art.14. Tijdens de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022, voor de scholen die nog geen doelstellingenovereenkomst hebben afgesloten overeenkomstig Titel 5, Hoofdstuk 2, Afdeling 1, van dit Wetboek, blijft artikel 13 van het decreet van 11 mei 2007 betreffende het taalbadonderwijs, van toepassing in de formulering die het had voor het aannemen van het decreet van 13 september 2018 tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, om een nieuw sturingskader te ontwikkelen, waarbij de betrekkingen tussen de Franse Gemeenschap en de schoolinrichtingen contractueel worden vastgelegd.
Art.15. Tijdens de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022, voor de scholen die nog geen doelstellingenovereenkomst hebben afgesloten overeenkomstig Titel 5, Hoofdstuk 2, Afdeling 1, van dit Wetboek, blijft artikel 67/1 van het decreet van 24 juli 1997 dat dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, van toepassing in de formulering die het had voor het aannemen van het decreet van 13 september 2018 tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, om een nieuw sturingskader te ontwikkelen, waarbij de betrekkingen tussen de Franse Gemeenschap en de schoolinrichtingen contractueel worden vastgelegd.
Art.16. Het jaarlijks verslag bedoeld in artikel 1.5.2-2, lid 5, van het Wetboek wordt voor de eerste keer aan het Parlement voorgelegd tijdens het jaar 2021.
Art.17. Artikel 1.7.2-2, § 2, is van toepassing op het derde jaar van het gewoon kleuteronderwijs tijdens het schooljaar 2020-2021.
Art.18. Artikel 1.7.2-2, § 1, is niet van toepassing voor leerlingen van het derde jaar van het gewoon kleuteronderwijs tijdens het schooljaar 2020-2021.
In afwijking van artikel 1.7.2-2, § 1, lid 2, 2° en 3°, in het gewoon en gespecialiseerd kleuteronderwijs, indien een inrichtende macht aantoont dat zij voor 14 maart 2019 een overeenkomst heeft gesloten in het kader van de organisatie van een culturele of sportieve activiteit of een pedagogische uitstap die gepland staat voor de schooljaren 2020-2021 of 2021-2022, moet zij de door de Regering vastgelegde maximumbedragen voor de organisatie van deze activiteit of uitstap respecteren.
De diensten van de Regering zijn gemachtigd om de naleving van de voorwaarde in het vorige lid te controleren.
Art. 18/1. [1 De voorstellen met betrekking tot de referentiesystemen van initiële competenties en tot de referentiesystemen van de gemeenschappelijke kern meegedeeld door de werkgroepen aan de Commissie voor referentiesystemen vóór 31 december 2019, met toepassing van de artikelen 60sexies en 60septies van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, worden geacht te zijn opgesteld overeenkomstig de artikelen 1.4.4-1 en 1.4.4-2 en vormen voorstellen voor referentiesystemen in de zin van artikel 1.6.2-1, § 2, derde lid.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij DFG 2019-12-18/15, art. 59, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2020>
Art. 18/2. [1 Onverminderd de in artikel 20 bedoelde gemeenschappelijke kernorganisatie zijn de artikelen 2.3.1-3, 2.3.1-4 en 2.3.1-6 van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs niet van toepassing in het schooljaar 2022-2023.
In afwijking van artikel 4, 3° en 4°, e. blijven artikel 1, eerste paragraaf, tweede lid en paragraaf 4bis, 2° en 3° van de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht en artikel 15, tweede lid, 1° van het decreet van 24 juli 1997 tot bepaling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en tot organisatie van de structuren om die opdrachten te verwezenlijken, van kracht tijdens het schooljaar 2022-2023.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij DFG 2022-03-31/23, art. 8, 007; Inwerkingtreding : 01-04-2022>
Art. 18/3. [1 In afwijking van artikel 2.2.1-2, vierde lid, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, kan tijdens de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025, in de gemeenten met een bijzonder stelsel bedoeld in artikel 1.8.1-1, 1°, en in de gemeenten van het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad, het weekrooster voor de leerlingen worden behouden op 28 lestijden.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij DFG 2023-06-22/16, art. 10, 008; Inwerkingtreding : 28-08-2023>
Afdeling III. - Inwerkingtreding
Art.19.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2020, met uitzondering van de [1 artikelen 1.4.4-1 en 1.4.4-2 die op 1 januari 2020 in werking treden [2 , de artikelen 1.7.9-4 en 1.7.9-11 die op 6 september 2020 in werking treden]2 en de]1 bepalingen van Boek 1, Titel 6, Hoofdstuk 2 en Hoofdstuk 4, die in werking treden op de dag van bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
----------
(1)<DFG 2019-12-18/15, art. 60, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2020>
(2)<DFG 2020-07-17/15, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 17-07-2020>
Art. 20.De drie jaren van het kleuteronderwijs worden georganiseerd in een gemeenschappelijke kern vanaf het schooljaar 2020-2021. [1 De eerste twee leerjaren van het lager onderwijs worden met ingang van het schooljaar 2022-2023 als een gemeenschappelijke kern georganiseerd en het derde en vierde leerjaar van het basisonderwijs worden met ingang van het schooljaar 2023-2024 als een gemeenschappelijke kern georganiseerd.]1 Elk volgend schooljaar wordt één extra jaar van het lager onderwijs georganiseerd in een gemeenschappelijke kern zodat het zesde jaar van het lager onderwijs vanaf schooljaar 2025-2026 wordt georganiseerd volgens deze nadere regels.
De lagere graad van het secundair onderwijs wordt georganiseerd met een gemeenschappelijke kern vanaf schooljaar 2026-2027 voor het eerste jaar, vanaf schooljaar 2027-2028 voor het tweede jaar en vanaf schooljaar 2028-2029 voor het derde jaar.
----------
(1)<BFG 2021-02-11/29, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 15-03-2021>