7 MEI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering naar aanleiding van de reorganisatie van ICT binnen het beleidsdomein Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016 houdende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Informatie Vlaanderen, de bepaling van diverse maatregelen voor de ontbinding zonder vereffening van het AGIV, de regeling van de overdracht van de activiteiten en het vermogen van het AGIV aan het agentschap Informatie Vlaanderen en de vaststelling van de werking, het beheer en de boekhouding van het Eigen Vermogen Informatie Vlaanderen
Art. 1-11
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "agentschap Facilitair Bedrijf"
Art. 12-15
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 houdende de overdracht van de bevoegdheden, taken en personeelsleden van de entiteit e-government en ICT-Beheer aan het agentschap Facilitair Bedrijf en het beheer van de DAB Informatie Vlaanderen
Art. 16-21
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie
Art. 22-23
HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2019 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering
Art. 24
HOOFDSTUK 6. - Terminologische aanpassingen in verschillende besluiten van de Vlaamse Regering
Afdeling 1. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 21 december 1988 houdende goedkeuring van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij
Art. 25
Afdeling 2. - Wijzing van het besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor het Vlaamse Gewest en de instellingen die eronder ressorteren
Art. 26
Afdeling 3. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 1995 betreffende de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen voor de Vlaamse Gemeenschap en de instellingen die eronder ressorteren
Art. 27
Afdeling 4. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Art. 28
Afdeling 5. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 houdende bepaling van de nadere regels voor de opmaak en de actualisering van het plannenregister
Art. 29-30
Afdeling 6. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2005 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap voor Binnenlands Bestuur"
Art. 31
Afdeling 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 december 2005 houdende de aangifte voor de vestiging en de invordering van de GRB-heffingen
Art. 32
Afdeling 8. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2006 houdende de aanwijzing van de personeelsleden die belast zijn met de vestiging, de uitvoerbaarverklaring, de controle op, de inning en de invordering van de GRB-heffingen
Art. 33-35
Afdeling 9. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 2006 betreffende de voorwaarden voor de overdracht van onroerende goederen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de sociale huisvestingsmaatschappijen ter uitvoering van de Vlaamse Wooncode
Art. 36
Afdeling 10. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2007 houdende de voorwaarden voor en de modaliteiten van recuperatie van grootschalige geografische gegevens die door of in opdracht van andere personen dan het Agentschap Informatie Vlaanderen zijn opgemeten
Art. 37-38
Afdeling 11. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 tot oprichting van de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie
Art. 39
Afdeling 12. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2011 houdende de uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand
Art. 40
Afdeling 13. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van het decreet van 25 mei 2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten en houdende de erkenning van het geografisch themabestand 'Vlaamse voorkooprechten' als authentieke geografische gegevensbron
Art. 41
Afdeling 14. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot bepaling van de nadere regels voor de koppeling van geografische gegevensbronnen en geografische diensten in beheer van een derde partij aan het netwerk, vermeld in artikel 26 van het GDI-decreet en de toegang tot en het gebruik ervan door instanties
Art. 42
Afdeling 15. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 september 2013 houdende de voorwaarden waaronder de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en het Vlaams Woningfonds bijzondere sociale leningen aan particulieren kunnen toestaan
Art. 43
Afdeling 16. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2015 houdende diverse bepalingen over de toegang en het gebruik, de erkenning als authentieke geografische gegevensbron en de bijhouding van het Grootschalig Referentie Bestand (GRB)
Art. 44
Afdeling 17. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juli 2016 tot toekenning van onderbrekingsuitkeringen voor zorgkrediet
Art. 45
Afdeling 18. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot uitvoering van titel II, hoofdstuk 4, van het bestuursdecreet van 7 december 2018, betreffende het hergebruik van overheidsinformatie en tot bepaling van de kosteloze uitwisseling van bestuursdocumenten tussen instanties, vermeld in artikel III.72 van het bestuursdecreet van 7 december 2018
Art. 46-47
Afdeling 19. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en van het decreet van 10 november 2017 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten
Art. 48
Afdeling 20. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 houdende voorlopige vaststelling van de ontwerpkaart met meest kwetsbare waardevolle bossen als vermeld in artikel 90ter van het Bosdecreet van 13 juni 1990, tot vaststelling van nadere regels voor de technische invulling van de criteria en de multicriteria-analyse en tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek
Art. 49
Afdeling 21. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2017 tot uitvoering van titel III, hoofdstuk 3, afdeling 4, van het bestuursdecreet van 7 december 2018
Art. 50
Afdeling 22. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 tot instelling van een huurwaarborglening
Art. 51
HOOFDSTUK 7. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 52-54
1990029201 1995035888 1995035889 1997035969 2000035514 2004036101 2005036144 2005036555 2006035331 2006035709 2006036842 2007035931 2007036544 2011201881 2012204399 2013035009 2013036059 2014035945 2015036323 2016035825 2016036222 2016036531 2017010315 2017011982 2017030445 2017A32196 2018015158 2019014947 2021031143
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016 houdende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Informatie Vlaanderen, de bepaling van diverse maatregelen voor de ontbinding zonder vereffening van het AGIV, de regeling van de overdracht van de activiteiten en het vermogen van het AGIV aan het agentschap Informatie Vlaanderen en de vaststelling van de werking, het beheer en de boekhouding van het Eigen Vermogen Informatie Vlaanderen
Artikel 1. In het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016 houdende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Informatie Vlaanderen, de bepaling van diverse maatregelen voor de ontbinding zonder vereffening van het AGIV, de regeling van de overdracht van de activiteiten en het vermogen van het AGIV aan het agentschap Informatie Vlaanderen en de vaststelling van de werking, het beheer en de boekhouding van het Eigen Vermogen Informatie Vlaanderen worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de zinsnede "Informatie Vlaanderen," wordt vervangen door de zinsnede "Digitaal Vlaanderen," en de woorden "Eigen Vermogen Informatie Vlaanderen" worden vervangen door de woorden "Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen";
2° de zinsnede ", de bepaling van diverse maatregelen voor de ontbinding zonder vereffening van het AGIV, de regeling van de overdracht van de activiteiten en het vermogen van het AGIV aan het agentschap Informatie Vlaanderen" wordt opgeheven.
Art.2. In artikel 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 mei 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in punt 1° wordt de zinsnede "het decreet van 15 januari 2016 houdende diverse maatregelen inzake de ontbinding van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen en de oprichting van het Eigen Vermogen Informatie Vlaanderen" vervangen door de zinsnede "het decreet van 15 januari 2016 houdende de oprichting van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen".
2° in punt 2° wordt het woord "Informatie" vervangen door het woord "Digitaal";
3° punt 3° wordt opgeheven;
4° in punt 5° wordt het woord "IV" vervangen door het woord "DV" en wordt het woord "Informatie" vervangen door het woord "Digitaal";
5° in punt 6° wordt het woord "bestuurszaken" vervangen door het woord "digitalisering".
Art.3. In artikel 2, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020, wordt het woord "Informatie" vervangen door het woord "Digitaal".
Art.4. Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 3. Het agentschap heeft als missie het beleid inzake digitalisering te ondersteunen en schaalbare digitale en ICT-oplossingen en -expertise aan te bieden om dienstverlening van overheidsinstanties te ondersteunen, concrete antwoorden op digitaliseringsvragen te bieden en op die manier de motor te zijn van de digitale transformatie van de instanties.".
Art.5. Artikel 4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 10 november 2017 en 10 mei 2019, wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 4. Om de missie, vermeld in artikel 3, waar te maken, vervult het agentschap de volgende taken:
1° het ondersteunen van het beleid inzake ICT en digitalisering, in overleg met de beleidsmakers en de partners, met inbegrip van het beleid rond dataverwerving, -uitbouw, -beheer en -ontsluiting, informatieveiligheid, dienstenintegratie, elektronisch gegevensverkeer en digitale dienstverlening aan burgers, ondernemingen en organisaties;
2° het creëren, uitbouwen, integreren, beheren en ontsluiten van een ruime waaier aan digitale en ICT-oplossingen en expertise, vanuit een integreerbare architectuur, met bijbehorend service management en conform het veiligheidsbeleid, zoals:
a) diensten om veilig en betrouwbaar gegevens te delen en te verwerken binnen en buiten de overheid;
b) diensten om gegevensbronnen te beheren;
c) diensten om vlot binnen en buiten de overheid gebruik te maken van open data;
d) diensten om burgers, ondernemingen en organisaties een digitale dienstverlening aan te bieden waar de gebruiker centraal staat, met inbegrip van:
1) het wegwijs maken van burgers, ondernemingen en organisaties in het overheidslandschap via een centraal contact- en informatiepunt als vermeld in artikel II.6, eerste lid, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
2) het bouwen, beheren en ontsluiten van basisinformatie van de instanties als vermeld in artikel II.5 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
e) end-to-end-ICT-dienstverlening en gedeelde ICT-platformen met het oog op schaalbaarheid;
3° het beheer, de aan-en bijsturing en opvolging van ICT-contracten;
4° het uitbouwen van een overkoepelend aanbod dat concrete antwoorden op de digitaliseringvragen biedt door expertise en end-to-end-begeleiding van digitale transformatieprojecten in te zetten.".
Art.6. In het opschrift van hoofdstuk 3 van hetzelfde besluit wordt het woord "IV" vervangen door het woord "DV".
Art.7. In artikel 8, 13 en 19, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt het woord `"IV" telkens vervangen door het woord "DV".
Art.8. In artikel 10 en 20 van hetzelfde besluit wordt het woord `"IV" telkens vervangen door het woord "DV".
Art.9. In artikel 11 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid wordt het woord "IV" telkens vervangen door het woord "DV";
2° in het derde lid wordt het woord "IV"' vervangen door het woord "DV".
Art.10. Artikel 15, 16 en 18 van hetzelfde besluit worden opgeheven.
Art.11. In hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 10 november 2017, 10 mei 2019, 17 mei 2019 en 11 september 2020, wordt hoofdstuk 4, dat bestaat uit artikel 21 tot en met 29, opgeheven.
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "agentschap Facilitair Bedrijf"
Art.12. In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "agentschap Facilitair Bedrijf", gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 23 december 2010, 4 juli 2014, 13 maart 2015, en 11 september 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° punt 3° wordt vervangen door wat volgt:
"3° minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor het facilitair management, de Vlaamse minister, bevoegd voor het vastgoed, de Vlaamse minister, bevoegd voor de overheidsopdrachten, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het documentbeheer;";
2° er worden een punt 6° en een punt 7° toegevoegd, die luiden als volgt:
"6° lokale overheden: de lokale overheden, vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse overheid: de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.".
Art.13. In artikel 2, eerste lid, van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 maart 2015, 10 november 2017 en 11 september 2020, worden de woorden "en informatie- en communicatietechnologie en het openbare archiefwezen" vervangen door de woorden "van de Vlaamse overheid en inzake het documentbeheer van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden".
Art.14. Artikel 3 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2015, wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 3. Het agentschap heeft als missie om een inspirerende en duurzame werkomgeving te creëren opdat de personeelsleden van de Vlaamse overheid kunnen uitblinken.".
Art.15. In artikel 4 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 en gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van13 maart 2015, 10 november 2017, 10 mei 2019 en 11 september 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° het eerste en tweede lid worden vervangen door wat volgt:
"Het agentschap heeft tot taak diensten inzake vastgoed marktconform aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° de beleidscoördinatie, -voorbereiding en -uitvoering van het vastgoedbeleid voor de gebouwen van de Vlaamse overheid;
2° het beheer van de vastgoedportefeuille van gebouwen die in beheer van het agentschap zijn;
3° de coördinatie en ondersteuning van de inrichtingswerken en bouwprojecten voor de gebouwen van de Vlaamse overheid.";
"Het agentschap heeft tot taak duurzame facilitaire diensten marktconform aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° gebouwgebonden facilitaire dienstverlening leveren, verhuisbewegingen begeleiden, veiligheid garanderen, in netwerken voorzien, gebouwen onderhouden en onderhoudswerken uitvoeren en milieu- en energiebeheer opvolgen in gebouwen die in beheer van het agentschap zijn;
2° de aankoop van facilitaire goederen en diensten, met inbegrip van de budgetreservatie, de bestelling, de opvolging van de levering en het beheer van de goederen en diensten.";
2° in het derde lid wordt punt 2° en 3° vervangen door wat volgt:
"2° als enige aankoopcentrale voor de Vlaamse administratie, vermeld in artikel I.3, 2°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, optreden voor gangbare en gebruikelijke ondersteunende goederen en diensten, onder meer binnen de thema's facility, ICT, personeel en organisatie. De aankoopcentrale kan ook andere overheidsopdrachten en raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten plaatsen voor de Vlaamse overheid, de lokale overheden en voor de Vlaamse Gemeenschapscommissie;
3° de rol vervullen van kenniscentrum overheidsopdrachten ter ondersteuning van de Vlaamse overheid met het oog op de professionalisering van de overheidsopdrachtenpraktijk, onder andere door juridische adviesverlening en door opleidingen en informatie aan de Vlaamse overheid aan te bieden;";
3° het vierde lid wordt vervangen door wat volgt:
"Het agentschap heeft tot taak diensten inzake documentbeheer aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° de beleidscoördinatie, -voorbereiding en -uitvoering inzake het beheer, de bewaring en de vernietiging van bestuursdocumenten;
2° de ondersteuning van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden conform artikel III.86 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
3° het beheer en de bewaring van de bestuursdocumenten van de Vlaamse overheid;
4° de ondersteuning van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden bij de optimalisering van hun interne processen;
5° de ontwikkeling van een instrumentarium voor het procesbeheer van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden.";
4° het vijfde en het zesde lid worden opgeheven.
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 houdende de overdracht van de bevoegdheden, taken en personeelsleden van de entiteit e-government en ICT-Beheer aan het agentschap Facilitair Bedrijf en het beheer van de DAB Informatie Vlaanderen
Art.16. In het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 houdende de overdracht van de bevoegdheden, taken en personeelsleden van de entiteit e-government en ICT-Beheer aan het agentschap Facilitair Bedrijf en het beheer van de DAB Informatie Vlaanderen worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de zinsnede "de overdracht van de bevoegdheden, taken en personeelsleden van de entiteit e-government en ICT-Beheer aan het agentschap Facilitair Bedrijf en" wordt opgeheven;
2° de woorden "Informatie Vlaanderen" worden vervangen door het woord "Documentbeheer".
Art.17. In artikel 1, 2°, van hetzelfde besluit worden de woorden "Informatie Vlaanderen" telkens vervangen door het woord "Documentbeheer".
Art.18. In het opschrift van hoofdstuk 2 van hetzelfde besluit worden de woorden "Informatie Vlaanderen" vervangen door het woord "Documentbeheer".
Art.19. In artikel 2 en 3 van hetzelfde besluit worden de woorden "Informatie Vlaanderen" telkens vervangen door het woord "Documentbeheer".
Art.20. In hetzelfde besluit wordt hoofdstuk 3, dat bestaat uit artikel 5 en 6, opgeheven.
Art.21. De Bijlage 1 en 2 bij hetzelfde besluit worden opgeheven.
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie
Art.22. In artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 1 wordt in de tabel de rij
"
digitalisering | 1° het e-government 2° de informatiemaatschappij, informatie structureren, opslaan, uitwisselen en ontsluiten, en de infolijn 3° de uitbouw van een geografische-informatie-infrastructuur |
digitalisering | het beleid en het leveren van diensten inzake: 1° de digitale transformatie van de instanties 2° databeheer, data-uitwisseling en data-toepassingen 3° burgergerichte digitale communicatie en interactie 4° ICT-infrastructuur, digitale werkplek en ICT-toepassingen 5° ICT-veiligheid en gegevensbescherming |
interne dienstverlening Vlaamse overheid | 1° het algemeen beleid inzake de facilitaire dienstverlening in de Vlaamse administratie 2° het algemeen beleid inzake overheidsopdrachten in de Vlaamse administratie 3° het algemeen beleid inzake het vastgoedbeheer in de Vlaamse administratie 4° het algemeen beleid inzake informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse administratie 5° het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling in de Vlaamse administratie, inclusief het interne diversiteitsbeleid inzake personeel, het personeelsbeheer van de kabinetten en de uitvoering van het statuut van de leden van de Vlaamse Regering en inclusief het crisisbeheer 6° de audit van de Vlaamse administratie |
interne dienstverlening Vlaamse overheid | 1° het algemene beleid inzake de facilitaire dienstverlening in de Vlaamse administratie 2° het algemene beleid inzake overheidsopdrachten in de Vlaamse administratie, met inbegrip van de enige aankoopcentrale 3° het algemene beleid inzake het vastgoedbeheer in de Vlaamse administratie 4° het algemene beleid inzake het documentbeheer 5° het algemene beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling in de Vlaamse administratie, inclusief het interne diversiteitsbeleid inzake personeel, het personeelsbeheer van de kabinetten en de uitvoering van het statuut van de leden van de Vlaamse Regering en inclusief het crisisbeheer 5° de audit van de Vlaamse administratie |
digitalisering | digitalisering |
digitalisering | 1° digitalisering 2° ICT |
interne dienstverlening Vlaamse overheid | 1° facilities 2° vastgoed 3° ICT 4° overheidsopdrachten 5° HR 6° audit Vlaamse overheid |
interne dienstverlening Vlaamse overheid | 1° facilitair management 2° vastgoed 3° documentbeheer 4° overheidsopdrachten 5° hr 6° audit Vlaamse overheid |