Details





Titel:

5 JUNI 2009. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de erkenning van afdelingen Medisch Toezicht of departementen Medisch Toezicht (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 02-09-2009 en tekstbijwerking tot 30-06-2023)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Erkenning als afdeling Medisch Toezicht of als departement Medisch Toezicht
Art. 3-8
HOOFDSTUK III. - Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg
Art. 9-11
HOOFDSTUK IV. - Procedures voor erkenning, weigering van erkenning, en intrekking van erkenning
Afdeling I. - Procedure voor erkenning en weigering van erkenning
Art. 12-18
Afdeling II. - Procedure voor schorsing en intrekking van erkenning
Art. 19-21
Afdeling III. - Verzet- en beroepsprocedure
Art. 22-24
HOOFDSTUK V. - Toezicht
Art. 25-26
HOOFDSTUK VI. - Erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of departement Medisch Toezicht als organisatie met terreinwerking
Art. 27-29
HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen
Art. 30-35



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1946021151 





Artikels:

HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :
  1° [1 administratie: het Departement Zorg, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg]1;
  2° afdeling Medisch Toezicht : afdeling medisch toezicht van externe diensten voor preventie en bescherming op het werk;
  3° [1 ...]1
  4° bedrijfsgezondheidszorg : de tak van de preventieve gezondheidszorg die de bevordering, de bescherming en het behoud van de gezondheid en de arbeidscapaciteit van de werknemers nastreeft;
  5° besluit van 14 november 2008 : het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008 betreffende Vlaamse werkgroepen binnen het preventieve gezondheidsbeleid;
  6° decreet van 17 oktober 2003 : het decreet van 17 oktober 2003 betreffende de kwaliteit van de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen;
  7° decreet van 21 november 2003 : het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid;
  8° departement Medisch Toezicht : departement medisch toezicht van interne diensten voor preventie en bescherming op het werk en van gemeenschappelijke interne diensten voor preventie en bescherming op het werk;
  9° dienst : een externe, interne of gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;
  10° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid.
  [1 11° secretaris-generaal: het hoofd van de administratie.]1
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 110, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.2. Dit besluit is van toepassing op afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht.

HOOFDSTUK II. - Erkenning als afdeling Medisch Toezicht of als departement Medisch Toezicht
Art.3.§ 1. De [1 secretaris-generaal ]1 erkent afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht als vermeld in artikel 75bis, § 1, van het decreet van 21 november 2003 voor vijf jaar.
  Een erkenning als afdeling Medisch Toezicht of als departement Medisch Toezicht is vereist om te kunnen werken voor bedrijven, of voor vestigingen ervan, in het Vlaamse Gewest, of om te kunnen werken voor bedrijven, of voor vestigingen ervan, in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, waarvoor de Vlaamse Gemeenschap bevoegd is.
  § 2. De [1 secretaris-generaal]1 kan een erkenning als afdeling Medisch Toezicht of als departement Medisch Toezicht schorsen of intrekken.
  Voor hij een erkenning kan schorsen of intrekken, moet hij een voornemen tot schorsing of intrekking formuleren.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 111, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.4.Om erkend te kunnen worden als afdeling Medisch Toezicht of als departement Medisch Toezicht moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn :
  1° een aanvraag tot erkenning wordt ingediend bij de [1 secretaris-generaal]1;
  2° er wordt voldaan aan de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en aan de bepalingen van de uitvoeringsbesluiten ervan.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 111, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.5. De minister bepaalt welke gegevens de aanvraag tot erkenning moet bevatten.

Art.6.§ 1. Ter uitvoering van artikel 5, § 4, van het decreet van 17 oktober 2003, gelden de volgende bepalingen :
  1° voor externe diensten vervangt, met behoud van de toepassing van paragraaf 2, het kwaliteitshandboek van het kwaliteitssysteem dat met NBN EN ISO 9001 gecertificeerd is, vermeld in artikel 7, § 3, van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, het kwaliteitshandboek, vermeld in artikel 5, § 4, van het decreet van 17 oktober 2003;
  2° voor interne diensten bevat het kwaliteitshandboek van het kwaliteitssysteem van het bedrijf een specifiek deel over het departement Medisch Toezicht. Dat specifieke deel geldt voor de interne diensten als kwaliteitshandboek als vermeld in artikel 5, § 4, van het decreet van 17 oktober 2003;
  3° gemeenschappelijke interne diensten hebben een specifiek kwaliteitssysteem, gelijkwaardig aan ISO 9001, en het kwaliteitshandboek van dat specifieke kwaliteitssysteem geldt voor die gemeenschappelijke interne diensten als kwaliteitshandboek als vermeld in artikel 5, § 4, van het decreet van 17 oktober 2003.
  § 2. Ter uitvoering van artikel 6, § 2, van het decreet van 17 oktober 2003, stelt de minister een lijst op van aspecten van zorg met een bijzondere maatschappelijke waarde en bepaalt de minister :
  1° de wijze waarop de registratiegegevens daarover ter beschikking worden gesteld;
  2° de minimale aspecten van zorg die de afdeling of het departement Medisch Toezicht in het [1 de zelfevaluatie]1 moet opnemen.
  De lijst, vermeld in het eerste lid, bevat minimaal de volgende aspecten van zorg met een bijzondere maatschappelijke waarde :
  1° het vormingsbeleid van de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht voor personen die verbonden zijn aan de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht;
  2° de zwakke punten en de verbeteracties van de kwaliteit van de eigen dienstverlening van het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht in kwestie.
  In het erkenningsbesluit kunnen, met het oog op het toezicht, aandachtspunten opgenomen worden die betrekking hebben op de lijst van aspecten van zorg met een bijzondere maatschappelijke waarde, vermeld in het eerste lid, en die specifiek zijn voor het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht in kwestie,
  § 3. Voor het overleg met de betrokken sector, vermeld in artikel 6, § 3, van het decreet van 17 oktober 2003, wordt de sector, wat dit besluit betreft, vertegenwoordigd door de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg.
  ----------
  (1)<BVR 2014-05-16/31, art. 67, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2014>

Art.7.De minister bepaalt, met toepassing van artikel 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 17 oktober 2003, welke gegevens moeten bezorgd worden aan [1 de administratie]1.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 112, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.8.Om de continuïteit van een erkenning te kunnen garanderen, moet een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht, [1 minimaal zeven maanden en maximaal twaalf maanden]1 voor het verstrijken van de erkenningstermijn, een aanvraag tot erkenning indienen bij de [2 secretaris-generaal]2.
  [1 De gegevens in de aanvraag tot erkenning, vermeld in het eerste lid, hebben betrekking op het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarop de erkenningstermijn verstrijkt.]1
  ----------
  (1)<BVR 2014-05-16/31, art. 68, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 113, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

HOOFDSTUK III. - Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg
Art.9. De minister richt een Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg op als vermeld in artikel 75bis, § 4, van het decreet van 21 november 2003, overeenkomstig het besluit van 14 november 2008 over de Vlaamse werkgroepen.
  Het betreft een ondersteunende werkgroep als vermeld in artikel 3, 2°, a, van het besluit van 14 november 2008 over de Vlaamse werkgroepen, die zich binnen het preventieve gezondheidsbeleid toespitst op de bedrijfsgezondheidszorg.

Art.10.§ 1. De Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg geeft advies aan de minister of [1 de administratie ]1 over :
  1° de aanvraag tot erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht;
  2° de aandachtspunten, vermeld in artikel 6, § 2 derde lid;
  3° het mogelijke voornemen tot schorsing of intrekking van een erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht;
  4° bedrijfsgezondheidszorg in het algemeen, op verzoek van de minister of [1 de administratie]1, of op eigen initiatief;
  5° de ontwerpen van regelgeving ter uitvoering van artikel 75bis en artikel 80, § 1, tweede lid, van het decreet van 21 november 2003, en de uitvoering van dit besluit, op verzoek van de minister of [1 de administratie]1, of op eigen initiatief.
  § 2. Een erkenning, vermeld in artikel 3, § 1, een voornemen tot schorsing of intrekking van erkenning, vermeld in artikel 3, § 2, eerste lid, en de aandachtspunten, vermeld in artikel 6, § 2, derde lid, worden altijd voorafgegaan door een advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg.
  Een advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg over een aanvraag tot erkenning of een mogelijk voornemen tot weigering of tot intrekking van een erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht moet gemotiveerd zijn en een eindconclusie bevatten.
  § 3. De minister kan, overeenkomstig artikel 4 van het besluit van 14 november 2008 aanvullende opdrachten van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg bepalen.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 114, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.11.§ 1. De Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg bestaat uit de volgende leden :
  1° een voorzitter niet-ambtenaar die niet werkt bij een ministerieel kabinet of bij de Vlaamse of de federale overheid;
  2° drie leden die door de representatieve werkgeversorganisaties worden voorgedragen op een dubbele lijst;
  3° drie leden die door de representatieve werknemersorganisaties worden voorgedragen op een dubbele lijst;
  4° drie leden-arbeidsgeneesheren die door de Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Arbeidsgeneesheren en door de Nederlandstalige leden van de Belgische Beroepsverening voor Arbeidsgeneesheren samen worden voorgedragen op een dubbele lijst;
  5° twee leden die bij [2 de administratie]2 werken en die de secretariaatstaken op zich nemen van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg.
  Alleen de leden, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 4°, zijn stemgerechtigd.
  [1 Om een geldig advies uit te brengen, moeten minstens vijf stemgerechtigde leden aanwezig zijn en moeten alle geledingen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 4°, vertegenwoordigd zijn.
   Als geen consensus wordt bereikt, wordt een beslissing genomen bij gewone meerderheid van de stemmen.
   Als het quotum, vermeld in het derde lid, niet is bereikt, kan de werkgroep geldig advies uitbrengen als het advies per e-mail wordt toegezonden aan alle leden en per e-mail wordt goedgekeurd door minstens zes stemgerechtigde leden waarvan ten minste een van elke geleding, vermeld in het eerste lid, 12° tot en met 4°.]1
  § 2. De minister draagt de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg op een huishoudelijk reglement op te maken.
  ----------
  (1)<BVR 2014-05-16/31, art. 69, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 112, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

HOOFDSTUK IV. - Procedures voor erkenning, weigering van erkenning, en intrekking van erkenning
Afdeling I. - Procedure voor erkenning en weigering van erkenning
Art.12.§ 1. De [1 secretaris-generaal]1 bepaalt de vorm van de aanvraag en de wijze waarop de aanvraag moet worden ingediend.
  § 2. Een aanvraag tot erkenning is ontvankelijk als ze minstens de gegevens bevat die de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg toelaat een advies te verstrekken over het voldoen aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, 2°.
  Een aanvraag tot erkenning is onontvankelijk als ze onvolledig is of als ze elementen bevat op basis waarvan eerder een erkenning is geweigerd of is ingetrokken, tenzij de aanvraag aantoont dat de reden voor de eerdere weigering of intrekking niet meer bestaat.
  De beslissing over de ontvankelijkheid of onontvankelijkheid van de aanvraag wordt door [1 de administratie]1 meegedeeld aan de aanvrager binnen dertig dagen nadat de [1 secretaris-generaal]1 de aanvraag heeft ontvangen. De onontvankelijkheid moet gemotiveerd worden.
  § 3. De beslissing over de erkenning wordt door de administrateur-generaal genomen binnen vier maanden na de dag van de melding van de ontvankelijkheid, vermeld in § 2, derde lid.
  § 4. Als de termijn, vermeld in paragraaf 3, overschreden is en het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 1, 1°, gunstig is voor de aanvrager, wordt van rechtswege een erkenning verleend, gebaseerd op de eindconclusie van het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 2, eerste lid.
  Als de termijn, vermeld in paragraaf 3, overschreden is en het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 1, 1°, niet gunstig is voor de aanvrager, wordt geen erkenning verleend en brengt [1 de administratie]1 de aanvrager daarvan op de hoogte.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 115, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.13.Om de aanvraag tot erkenning te kunnen behandelen, kan [2 de administratie]2 :
  1° alle aanvullende gegevens die daartoe nodig zijn vragen aan de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht;
  2° in de lokalen die de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht ter beschikking heeft, een onderzoek dat betrekking heeft op de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, 2°, verrichten of laten verrichten door [1 [2 Zorginspectie als vermeld in artikel 4, § 2, derde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg]2]1, of door andere bevoegde openbare instanties;
  3° gebruik maken van gegevens over de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht, die worden aangeleverd door derden.
  De termijn, vermeld in artikel 12, § 3, wordt opgeschort tot [2 de administratie]2 in het bezit is van de gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°.
  ----------
  (1)<BVR 2015-01-30/08, art. 33, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 116, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.14.De ontvankelijke aanvraag tot erkenning, in voorkomend geval aangevuld met de gegevens die verkregen zijn met toepassing van artikel 13, eerste lid, en met de gegevens uit de jaarverslagen, wordt door [1 de administratie]1 getoetst aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, 2°. [1 De administratie]1 stelt op basis daarvan een erkenningsdossier samen.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 117, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.15.Het erkenningsdossier, vermeld in artikel 14, wordt voorgelegd aan de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg. Die bezorgt een advies aan de [1 secretaris-generaal]1 over de aanvraag tot erkenning, vermeld in artikel 10, § 1, 1°.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 118, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.16.De beslissing van de [1 secretaris-generaal]1 om een erkenning, als vermeld in artikel 3, § 1, eerste lid, te verlenen, wordt ter kennis gebracht van de aanvrager.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 118, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.17.De [2 secretaris-generaal]2 kan, na het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 1, 1°, een voornemen uiten tot weigering van een erkenning als niet is voldaan aan de voorwaarden, vermeld in artikel 4, 2°.
  Het voornemen tot weigering van een erkenning wordt met een aangetekende zending ter kennis gebracht van de aanvrager.
  De aangetekende zending bevat, naast het voornemen, uitleg over de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij [2 de administratie]2 [1 ...]1.
  De aanvrager kan geen aanspraak maken op een vergoeding door de weigering van de erkenning.
  ----------
  (1)<BVR 2013-07-12/41, art. 74, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 119, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.18.Alle gegevens en documenten worden elektronisch van en naar [1 de administratie]1 verzonden. De stukken die niet elektronisch beschikbaar zijn, worden met de post verstuurd of gefaxt.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 120, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Afdeling II. - Procedure voor schorsing en intrekking van erkenning
Art.19.De [1 secretaris-generaal]1 kan, na het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 1, 3°, een voornemen formuleren tot schorsing van een erkenning als de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht de bepalingen van dit besluit die betrekking hebben op de erkenning als departement Medisch Toezicht of afdeling Medisch Toezicht, niet naleeft.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 121, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.20.§ 1. Het voornemen van de [2 secretaris-generaal]2 tot schorsing van een erkenning wordt met een aangetekende zending ter kennis gebracht van de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht.
  De aangetekende zending bevat, naast het voornemen, de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij [2 de administratie]2 [1 ...]1.
  § 2. Als de erkenning wordt geschorst, kan het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht in kwestie geen aanspraak maken op een vergoeding voor kosten die verbonden zijn aan activiteiten die hebben plaatsgevonden in het kader van de schorsing of op een vergoeding voor verlies van inkomsten door de schorsing van de erkenning.
  § 3. De volgende maatregelen kunnen opgelegd worden in het kader van de schorsing :
  1° het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht moet de ondernemingen die bij de dienst zijn aangesloten informeren over de schorsing;
  2° het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht moet haar activiteiten als departement Medisch Toezicht of afdeling Medisch Toezicht stopzetten, behalve voor de activiteiten die in het schorsingsbesluit toegestaan zijn.
  Die maatregelen kunnen per departement Medisch Toezicht of afdeling Medisch Toezicht worden gemoduleerd, afhankelijk van de redenen voor de schorsing.
  ----------
  (1)<BVR 2013-07-12/41, art. 74, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 122, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.21.§ 1. De [2 secretaris-generaal]2 formuleert, na het advies van de Vlaamse werkgroep Bedrijfsgezondheidszorg, vermeld in artikel 10, § 1, 3°, een voornemen tot intrekking van een erkenning als, na een schorsing blijkt dat het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht nog altijd niet voldoet aan de bepalingen van dit besluit die betrekking hebben op de erkenning als departement Medisch Toezicht of afdeling Medisch Toezicht, of als de maatregelen in het kader van de schorsing, vermeld in artikel 20, § 3, niet worden nageleefd.
  § 2. De [2 secretaris-generaal]2 kan een erkenning ook intrekken als het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht erom verzoekt met een aangetekende brief. De beslissing van de administrateur-generaal wordt, binnen een termijn van zes maanden nadat het verzoek is ingediend, met een aangetekende zending bezorgd aan het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht.
  § 3. Het voornemen tot intrekking van een erkenning wordt met een aangetekende zending bezorgd aan het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht.
  De aangetekende zending bevat, naast het voornemen, ook de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij [2 de administratie]2 [1 ...]1.
  § 4. De afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht kan geen aanspraak maken op een vergoeding voor kosten die verbonden zijn aan activiteiten die hebben plaatsgevonden in het kader van de intrekking van de erkenning, of op een vergoeding voor verlies van inkomsten door de intrekking van zijn erkenning.
  ----------
  (1)<BVR 2013-07-12/41, art. 74, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 123, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Afdeling III. - Verzet- en beroepsprocedure
Art.22.Een aanvrager, een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht kan binnen dertig dagen nadat een aangetekende zending als vermeld in artikel 17, tweede lid, artikel 20, § 1, eerste lid, en artikel 21, § 3, is verstuurd met een aangetekende brief een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij [1 de administratie]1 in een van de volgende gevallen :
  1° bij een voornemen tot weigering van een erkenning;
  2° bij een voornemen tot schorsing van een erkenning;
  3° bij een voornemen tot intrekking van een erkenning.
  [1 De administratie]1 beoordeelt de ontvankelijkheid van het bezwaar dat een aanvrager, een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht heeft ingediend tegen een voornemen als vermeld in het eerste lid.
  Het bezwaarschrift is onontvankelijk als :
  1° het bezwaarschrift niet gemotiveerd is;
  2° het bezwaarschrift niet aangetekend ingediend is;
  3° het bezwaarschrift niet is ingediend binnen dertig dagen nadat de aangetekende brief, vermeld in artikel 17, tweede lid, artikel 20, § 1, eerste lid of artikel 21, § 3, is verstuurd.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 124, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.23.[1 Het ontvankelijke bezwaarschrift wordt behandeld volgens de regels die zijn vastgesteld bij of ter uitvoering van hoofdstuk III van het decreet van 7 december 2007 houdende oprichting van de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van een Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers.]1
  [1 ...]1
  Als de aanvrager, de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht geen bezwaarschrift indient binnen dertig dagen nadat de aangetekende zending is verstuurd, vermeld in artikel 17, tweede lid, artikel 20, § 1, eerste lid of artikel 21, § 3, wordt, na het verstrijken van die termijn, de beslissing van de [2 secretaris-generaal]2 met een aangetekende brief aan de aanvrager, de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht bezorgd.
  ----------
  (1)<BVR 2013-07-12/41, art. 75, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 125, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.24.
  <Opgeheven bij BVR 2013-07-12/41, art. 76, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>

HOOFDSTUK V. - Toezicht
Art.25.Om erkend te kunnen blijven, moet een afdeling Medisch Toezicht of departement Medisch Toezicht :
  1° voldoen aan de bepalingen van artikel 4, 2° en artikel 6, § 1;
  2° voldoen aan de bepalingen van het decreet van 17 oktober 2003;
  3° op eigen initiatief, en elk jaar uiterlijk op 30 juni, het jaarverslag, of de onderdelen ervan die betrekking hebben op de activiteiten van het departement Medisch Toezicht of de afdeling Medisch Toezicht, aan [1 de administratie]1 bezorgen, als vermeld in het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk en het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de externe diensten voor Preventie en Bescherming op het werk;
  4° op eigen initiatief, en elk jaar uiterlijk op 30 juni, de gegevens, vermeld in artikel 7, aan [1 de administratie]1 bezorgen;
  5° elke wijziging die betrekking heeft op de erkenning, onmiddellijk aan [1 de administratie]1p melden.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 126, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.26.[3 De administratie]3 wordt belast met het toezicht op de naleving van dit besluit. [2 ...]2.
  ----------
  (1)<BVR 2015-01-30/08, art. 34, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
  (2)<BVR 2018-12-07/22, art. 17, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
  (3)<BVR 2023-05-12/09, art. 127, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

HOOFDSTUK VI. - Erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of departement Medisch Toezicht als organisatie met terreinwerking
Art.27.[1 § 1. Een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch toezicht kan, conform artikel 23, § 2, van het decreet van 21 november 2003, erkend worden als organisatie met terreinwerking.
   De erkenning van een departement Medisch Toezicht of een afdeling Medisch Toezicht als organisatie met terreinwerking mag geen afbreuk doen aan de verplichtingen die voortvloeien uit andere regelgeving.
   § 2. Een afdeling Medisch Toezicht of een departement Medisch Toezicht wordt conform artikel 23, § 2, van het decreet van 21 november 2003, door de [2 secretaris-generaal]2 erkend als organisatie met terreinwerking als voldaan is aan al de volgende voorwaarden:
   1° er is een preventieovereenkomst van maximaal vijf jaar gesloten met de minister over de initiatieven in het kader van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid, vermeld in het decreet van 21 november 2003, die de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht neemt. De preventieovereenkomst vermeldt minstens een of meer beleidsthema's, de afspraken over de uitvoering van de initiatieven in het kader van de beleidsthema's, het werkgebied van de organisatie met terreinwerking, de eventuele subsidiëring en subsidiëringsvoorwaarden en de regels voor het opzeggen van de overeenkomst;
   2° de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht registreert de activiteiten in het kader van de preventieovereenkomst, vermeld in punt 1°, en bezorgt die registratiegegevens aan [3 de administratie]3. [2 De administratie]2 bepaalt de vorm en de overdrachtswijze en -frequentie waarop de registratiegegevens bezorgd moeten worden en kan daartoe, na overleg met de betrokkenen, een registratiesysteem invoeren waarvan de administratieve last zo beperkt mogelijk wordt gehouden. De laatste registratiegegevens van een werkingsjaar worden bezorgd uiterlijk drie maanden nadat het werkingsjaar is verstreken.
   3° de afdeling Medisch Toezicht of het departement Medisch Toezicht bezorgt, als de afdeling of het departement in het kader van de preventieovereenkomst een subsidie ontvangt, jaarlijks een financieel verslag aan [2 de administratie]2 over de werking als organisatie met terreinwerking. Dat verslag mag geïntegreerd worden in andere verslaggeving over de basiswerking die aan [2 de administratie]2 bezorgd moet worden. [2 De administratie]2 kan de vorm van dat verslag bepalen.]1
  ----------
  (1)<BVR 2014-05-16/31, art. 70, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<BVR 2023-05-12/09, art. 128, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.28. Departementen Medisch Toezicht en afdelingen Medisch Toezicht kunnen in het kader van een erkenning als organisatie met terreinwerking alleen taken krijgen die passen in hun algemene preventieve opdracht voor werknemers in de bedrijven, of in vestigingen ervan, waarmee ze een overeenkomst hebben gesloten.

Art.29. De erkenning van een afdeling Medisch Toezicht of departement Medisch Toezicht als organisatie met terreinwerking loopt van rechtswege af bij het aflopen van de erkenning als afdeling Medisch Toezicht of departement Medisch Toezicht.

HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen
Art.30. Artikel 106 en 107 van het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming worden opgeheven.

Art.31. Het decreet van 17 oktober 2003 betreffende de kwaliteit van de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen treedt voor de departementen Medisch Toezicht en afdelingen Medisch Toezicht in werking op de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

Art.32. Artikel 22, 23, 25, 1° en 26 van het decreet van 20 maart 2009 houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin treden in werking op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit.

Art.33. Afdelingen Medisch Toezicht die op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit erkend zijn door de Vlaamse Gemeenschap, blijven van rechtswege erkend tot en met 31 december 2013. Vanaf 1 januari 2014 worden afdelingen Medisch Toezicht erkend volgens de bepalingen van dit besluit. De afdelingen Medisch Toezicht dienen daarvoor, overeenkomstig artikel 10, uiterlijk op 1 januari 2013 een aanvraag tot erkenning in.

Art.34.[1 De administratie]1 bepaalt de datum waartegen een departement Medisch Toezicht, dat door de Vlaamse Gemeenschap is erkend, een aanvraag tot erkenning moet indienen op basis van dit besluit. Die datum is uiterlijk 31 december 2014.
  Een departement Medisch Toezicht blijft van rechtswege erkend tot maximaal een jaar na de datum, vermeld in het eerste lid.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 129, 007; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art. 35. De Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.