21 FEBRUARI 2011. - Ministerieel besluit betreffende de erkenningaanvraag voor afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht
HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - De aanvraag tot erkenning als afdeling Medisch Toezicht
Art. 3-9
HOOFDSTUK III. - De aanvraag tot erkenning als departement Medisch Toezicht
Art. 10-15
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 16-17
HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder :
1° besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 : het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 betreffende de erkenning van afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht;
2° dienst : een interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk;
3° wet van 4 augustus 1996 : wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;
4° effectief gepresteerde uren : het aantal gepresteerde uren in het jaar voorafgaand aan de erkenningsaanvraag op basis van de loonstaten of op basis van staten voor geleverde uren;
5° werkgeversgroepen : de groepen A, B, C en D zoals bepaald in artikel 3, § 1, van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;
6° comité : comité voor preventie en bescherming op het werk of een comité in de publieke sector met dezelfde bevoegdheid als een comité voor preventie en bescherming op het werk;
7° koninklijk besluit van 28 mei 2003 : koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers;
8° NACE-code : de meest recente Belgische uitwerking van de NACE-activiteitennomenclatuur.
Art.2. Dit besluit geeft uitvoering aan artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009.
HOOFDSTUK II. - De aanvraag tot erkenning als afdeling Medisch Toezicht
Art.3. Ter uitvoering van artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 bevat een aanvraag tot erkenning als afdeling Medisch Toezicht minstens gegevens over :
1° de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in het algemeen;
2° de individuele personeelsleden van de afdeling Medisch Toezicht;
3° de onderzoekseenheden waarop de afdeling Medisch Toezicht beroep doet;
4° organisaties die beroep doen op de afdeling Medisch Toezicht;
5° de activiteiten van de afdeling Medisch Toezicht;
6° de organisatie en het beleid van de afdeling Medisch Toezicht.
Art.4. De gegevens, vermeld in artikel 3, 1°, omvatten minstens :
1° de naam van de dienst;
2° het adres en de contactgegevens van de maatschappelijke zetel;
3° ondernemingsnummer;
4° een aanduiding van de gewenste territoriale of sectorspecifieke bevoegdheid;
5° de statuten van de dienst;
6° een organigram van de dienst en van de afdeling Medisch Toezicht;
7° het strategisch plan van de externe dienst en de afdeling Medisch Toezicht.
Art.5. De gegevens, vermeld in artikel 3, 2°, bevatten voor elk personeelslid minstens :
1° de naam;
2° de voornamen;
3° een beschrijving van de diploma's;
4° een aanduiding van het type contract en de duur van de verbintenis ervan;
5° het aantal effectief gepresteerde uren;
6° de datum van indiensttreding.
Art.6. De gegevens, vermeld in artikel 3, 3°, bevatten minstens :
1° het aantal onderzoekslokalen per type;
2° het aantal exploitatiezetels dat beroep doet op elk type onderzoekslokaal;
3° het hoofdstuk uit het kwaliteitshandboek, dat betrekking heeft op de onderzoekslokalen.
Art.7. De gegevens, vermeld in artikel 3, 4°, bevatten minstens :
1° het aantal aangesloten organisaties en exploitatiezetels ingedeeld volgens NACE-code en volgens de werkgeversgroepen;
2° het aantal risico's waaraan werknemers in de aangesloten organisaties worden blootgesteld, per type risico en ingedeeld volgens de NACE-code;
3° het aantal werknemers onderworpen aan het verplichte medisch toezicht in de aangesloten organisaties, met aanduiding van de periodiciteit van het gezondheidstoezicht, met indeling volgens de NACE-code;
Art.8. De gegevens, vermeld in artikel 3, 5°, bevatten minstens :
1° het aantal gezondheidsbeoordelingen, per type gezondheidsbeoordeling zoals bepaald in artikel 16 van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 ingedeeld volgens de NACE-code;
2° het aantal periodieke onderzoeken, ingedeeld volgens de NACE-code en volgens de periodiciteit;
3° het aantal beslissingen van arbeidsgeneesheren, met aanduiding van de sector per NACE-code, met minstens de beslissingen aangaande :
a) werk(post)aanpassing;
b) tijdelijke en definitieve arbeidsongeschiktheid;
c) de aangifte van beroepsziekten;
d) de werkaanpassing tijdens zwangerschappen en lactatie;
e) arbeidsongeschiktheid tijdens de lactatieperiode.
4° het aantal vaccinaties, ingedeeld volgens de NACE-code, met betrekking tot :
a) tetanus;
b) tuberculose;
c) hepatitis A;
d) hepatitis B;
e) adviezen in het kader van buitenlandse dienstreizen;
5° het aantal te bezoeken werkplaatsen, opgesplitst per vereiste uitvoerder en ingedeeld volgens de NACE-code;
6° het aantal werkplaatsbezoeken, met aanduiding van de uitvoerder en ingedeeld volgens de NACE-code, met ten minste het aantal bezoeken in het kader van :
a) de oprichting van nieuwe werkposten;
b) de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen;
c) klachten of vragen;
d) werkaanpassing;
e) wettelijk verplichte bezoeken.
7° het aantal metingen aangevraagd of uitgevoerd door de arbeidsgeneesheer, ingedeeld volgens de NACE-code, met aanduiding van het aantal :
a) geluidsmetingen;
b) klimaatsmetingen;
c) trillingsmetingen;
d) verlichtingsmetingen;
e) metingen van de atmosfeer.
8° het aantal exploitatiezetels met een comité volgens de indeling van de NACE-code;
9° het aantal deelnames aan comités voor preventie en bescherming op het werk, ingedeeld volgens het type uitvoerder en de NACE-code;
10° een beschrijving van de taken die afdeling Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van EHBO;
11° een beschrijving van de taken die afdeling Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van medische check-ups;
12° een beschrijving van de initiatieven van de afdeling Medisch Toezicht inzake gezondheidsbevordering, met aandacht voor de samenwerking met externe partners;
13° een beschrijving van de onderzoeksprojecten waaraan de afdeling medisch toezicht meewerkt of zal meewerken, met aanduiding van het aantal personeelsleden dat aan deze projecten meewerkt.
Art.9. De gegevens, vermeld in artikel 3, 6°, bevatten minstens :
1° het kwaliteitshandboek, zoals vermeld in artikel 6, § 1, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009;
2° een beschrijving van de interne kwaliteitssystemen;
3° de geplande verbeteracties op het vlak van kwaliteit;
4° een beschrijving van de organisatie van de medische onderzoeken, inclusief de planningswijze en de strategie naar werknemers en werkgevers;
5° de organisatie, de frequentie en de finaliteit van het multidisciplinair overleg met de departementen risicobeheersing van de aangesloten ondernemingen en de eigen afdeling risicobeheer;
6° samenwerkingsinitiatieven tussen de afdeling en externe partners;
7° het beleid betreffende het beheer van medische gegevens;
8° een beschrijving van de toegang tot wetenschappelijke documentatie.
HOOFDSTUK III. - De aanvraag tot erkenning als departement Medisch Toezicht
Art.10. Een aanvraag tot erkenning als departement Medisch Toezicht bevat minstens gegevens over :
1° de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk in het algemeen en de organisaties waarbinnen het departement Medisch Toezicht werkzaam is;
2° de personeelsleden op individuele basis;
3° de infrastructuur;
4° de activiteiten van het departement Medisch Toezicht;
5° het beleid en de organisatie.
Art.11. De gegevens, vermeld in artikel 10, 1°, bevatten ten minste :
1° de identificatie van de organisatie(s) en de interne dienst in het algemeen;
2° het ondernemingsnummer van de organisatie;
3° een organigram van de interne dienst;
4° een beschrijving van de exploitatiezetels van de organisatie waarbinnen het departement Medisch Toezicht werkzaam zal zijn, met aanduiding van de aanwezigheid van een comité voor preventie en bescherming op het werk.
Art.12. De gegevens, vermeld in artikel 10, 2°, bevatten tenminste :
1° de naam;
2° de voornamen;
3° een beschrijving van de diploma's;
4° een aanduiding van het type contract en de duur van de verbintenis ervan;
5° het aantal effectief gepresteerde uren;
6° de datum van indiensttreding.
Art.13. De gegevens, vermeld in artikel 10, 3°, bevatten tenminste :
1° het aantal onderzoekslokalen per type;
2° het aantal exploitatiezetels dat beroep doet op elk type onderzoekslokaal;
3° de interne kwaliteitsvereisten voor onderzoekseenheden.
Art.14. De gegevens, vermeld in artikel 10, 4°, bevatten tenminste :
1° het aantal risico's op het werk waaraan werknemers in de betrokken exploitatiezetels zijn blootsgesteld op basis van een risicoanalyse;
2° het totaal aantal werknemers waarvoor het departement bevoegd is;
3° het aantal werknemers dat onderworpen is aan het medisch toezicht volgens frequentie van de periodieke onderzoeken;
4° het aantal onderzochte werknemers volgens frequentie van de periodieke onderzoeken;
5° het aantal gezondheidsbeoordelingen, per type gezondheidsbeoordeling zoals bepaald in artikel 16 van het koninklijk besluit van 28 mei 2003;
6° het aantal beslissingen van arbeidsgeneesheren, met minstens het aantal beslissingen aangaande :
a) werk(post)aanpassing;
b) tijdelijke en definitieve arbeidsongeschiktheid;
c) de aangifte van beroepsziekten;
d) de werkaanpassing tijdens zwangerschappen en lactatie;
e) arbeidsongeschiktheid tijdens de lactatieperiode.
7° het aantal vaccinaties, met betrekking tot :
a) tetanus;
b) tuberculose;
c) hepatitis A;
d) hepatitis B;
e) adviezen in het kader van buitenlandse dienstreizen;
8° het aantal te bezoeken werkplaatsen, opgesplitst per vereiste uitvoerder;
9° het aantal werkplaatsbezoeken, met aanduiding van de uitvoerder, in het kader van :
a) de oprichting van nieuwe werkposten;
b) de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen;
c) klachten of vragen;
d) werkaanpassing;
e) wettelijk verplichte bezoeken.
10° het aantal metingen aangevraagd of uitgevoerd door de arbeidsgeneesheer, ingedeeld volgens de NACE-code, met aanduiding van het aantal :
a) geluidsmetingen;
b) klimaatsmetingen;
c) trillingsmetingen;
d) verlichtingsmetingen;
e) metingen van de atmosfeer.
11° het aantal deelnames aan comités voor preventie en bescherming op het werk, ingedeeld volgens het type uitvoerder;
12° een beschrijving van de taken die het departement Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van EHBO;
13° een beschrijving van de taken die het departement Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van medische check-up onderzoeken;
14° een beschrijving van de initiatieven van het departement Medisch Toezicht inzake gezondheidsbevordering, met aandacht voor de samenwerking met externe partners;
15° een beschrijving van de onderzoeksprojecten waaraan het departement Medisch Toezicht meewerkt of zal meewerken, met aanduiding van het aantal personeelsleden dat aan deze projecten meewerkt.
Art.15. De gegevens, vermeld in artikel 10, 5°, bevatten ten minste :
1° een beschrijving van de rol van het departement Medisch Toezicht binnen het globale preventieplan van de organisatie;
2° de geplande verbeteracties op het vlak van kwaliteit;
3° het specifieke hoofdstuk, dat over het departement Medisch Toezicht handelt, van het kwaliteitshandboek van de organisatie.
4° een beschrijving van interne kwaliteitssystemen en het laatste auditverslag;
5° de organisatie van de medische onderzoeken;
6° een beschrijving van de organisatie van de medische onderzoeken, inclusief de planningswijze en de strategie naar werknemers en werkgevers;
7° de organisatie, de frequentie en de finaliteit van het multidisciplinair met het departement risicobeheer;
8° een verduidelijking van de samenwerking met andere organisaties;
9° het beleid betreffende het beheer van medische gegevens;
10° een beschrijving van de toegang tot wetenschappelijke documentatie.
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art.16. Het agentschap bepaalt de vorm van de aanvragen tot erkenning van een afdeling en departement Medisch Toezicht.
Het agentschap kan, ter controle van de aangeleverde gegevens, alle informatie opvragen die het daartoe nodig acht.
Art. 17. Dit besluit heeft uitwerking met ingang vanaf 1 januari 2011.
Brussel, 21 februari 2011.
De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
J. VANDEURZEN