Details





Titel:

23 AUGUSTUS 2014. - Koninklijk besluit betreffende het administratief statuut van het ambulancepersoneel van de hulpverleningszones dat geen brandweerman is(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 22-10-2014 en tekstbijwerking tot 15-01-2024)



Inhoudstafel:

BOEK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-9, 9/1
BOEK 2. - De aanwerving, de aanwervingsstage en de benoeming van de leden van het ambulancepersoneel
Titel 1. - De aanwerving
Art. 10-11
Titel 2. - De aanwervingsstage
Hoofdstuk 1. - Algemene bepalingen
Art. 12-14, 14/1, 15-16
Hoofdstuk 2. - Evaluatie tijdens de aanwervingstage
Art. 17-23
Titel 3. - De benoeming
Art. 24
BOEK 3. - Bevordering door verhoging in graad
Titel 1. - Algemene bepalingen
Art. 25-27
Titel 2. - De bevorderingsvoorwaarden
Art. 28-30
Titel 3. - De bevorderingsstage
Hoofdstuk 1. - Algemene bepalingen
Art. 31-33
Afdeling 2. - De evaluatie tijdens de bevorderingsstage
Art. 34-36
Afdeling 3. - De evaluatie op het einde van de bevorderingsstage
Art. 37-39
Titel 4. [1 - DE VRIJWILLIGE TERUGZETTING IN GRAAD]1
Art. 39/1, 39/2
BOEK 4. - De opleiding
Art. 40-42
BOEK 5. - De beëindiging van een ambt
Art. 43-48, 48/1
BOEK 6. - Bepalingen tot vaststelling van de algemene beginselen van toepassing op het ambulancepersoneel van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp
Art. 49-50
BOEK 7. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 51-71



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2015000150  2016000318  2016000679  2018010663  2023048472 



Artikels:

BOEK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit verstaat men onder:
  1° de wet van 15 mei 2007: de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
  2° de zone: de hulpverleningszone zoals bedoeld in artikel 14 van de wet van 15 mei 2007;
  3° de commandant: de zonecommandant zoals bedoeld in artikel 109 van de wet van 15 mei 2007;
  4° de raad: de zoneraad zoals bedoeld in artikel 24 van de wet van 15 mei 2007;
  5° het college: het college van de zone zoals bedoeld in artikel 55 van de wet van 15 mei 2007;
  6° het lid van het ambulancepersoneel: ieder, vrijwillig of beroeps, lid van het operationeel personeel van de zone, dat geen brandweerman is, dat is toegewezen aan de dienst dringende geneeskundige hulpverlening, in overeenstemming met artikel 103 van de wet van 15 mei 2007;
  7° het opleidingscentrum voor de civiele veiligheid: opleidingscentrum voor de civiele veiligheid zoals bedoeld in artikel 175/1 van de wet van 15 mei 2007;
  8° de werkdag: weekdag van maandag tot en met zaterdag, met uitzondering van de feestdagen;
  9° de oproepbaarheidsdienst: de oproepbaarheidsdienst voor de beroepspersoneelsleden zoals bedoeld in de wet van 19 april 2014 tot vaststelling van bepaalde aspecten van de organisatie van de arbeidstijd van de operationele beroepsleden van de hulpverleningszones en van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor brandbestrijding en dringende medische hulp en tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
  [1 10° elke drager met bewijskracht en vaste datum: hetzij verzending langs elektronische weg waarbij de ontvangst ervan door het personeelslid wordt bevestigd; hetzij overhandiging aan het personeelslid in ruil voor een door hem ondertekend ontvangstbewijs dat de datum van ontvangst vermeldt.]1
  § 2. Voor de toepassing van dit besluit moet "de raad" verstaan worden als "het college", wanneer de raad deze bevoegdheid, in toepassing van artikel 63 van de wet van 15 mei 2007, gedelegeerd heeft aan het college.
  ----------
  (1)<KB 2023-12-11/17, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.2. De raad kan beslissen opdrachten van dringende geneeskundige hulpverlening in de zin van artikel 11, § 1, 2° van de wet van 15 mei 2007, geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan ambulancepersoneel van de hulpverleningszone.
  Bovenop de operationele opdrachten die hem voorbehouden zijn en conform de functiebeschrijvingen, kan het ambulancepersoneelslid ertoe gehouden worden om administratieve of logistieke opdrachten overeenkomstig zijn competenties in het kader van artikel 11, § 1, 2° van de wet van 15 mei 2007 uit te voeren.
  De leden van het ambulancepersoneel oefenen geen opdrachten vermeld in artikel 11, § 1, 1°, 3°, 4° en 5° van de wet van 15 mei 2007 uit.

Art.3. Het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones is van toepassing op de leden van het ambulancepersoneel van de zone, met uitzondering van:
  1° boek 1;
  2° boek 4;
  3° boek 5, titel 1, artikel 88, artikel 111, 2°, titel 4 hoofdstuk 3, titel 5 en artikel 146;
  4° boek 6;
  5° artikel 194;
  6° boeken 14, 15, 16 en 17.

Art.4.§ 1. Dit statuut is van toepassing op de beroepspersoneelsleden van de zone.
  § 2. Behoudens tegenstrijdige bepalingen, is dit statuut van toepassing op de vrijwillige personeelsleden van de zone. Ze bevinden zich in een sui generis statutaire situatie.
  § 3. In afwijking van artikel 174, 1° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones wordt verstaan onder de diensttijd van het vrijwillig ambulancepersoneel de uren gepresteerd door een vrijwillig personeelslid, ingedeeld in [1 vijf]1 categorieën:
  - interventies;
  - oefeningen en opleidingen;
  - onderhouds- en administratieve taken;
  - wachtdiensten in de kazerne;
  [1 - deelname aan het bevorderingsexamen.]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.5. Dit statuut is eveneens van toepassing op de stagiairs-ambulanciers, behoudens andersluidende bepalingen.

Art.6.Wanneer een betrekking vacant wordt verklaard, beslist de raad of deze betrekking wordt ingevuld door aanwerving, door bevordering, door mobiliteit [1 , door professionalisering of door overgang bedoeld in het koninklijk besluit van 26 januari 2018 betreffende de overgang van het operationeel personeel van de hulpverleningszones van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel en vice versa]1.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.7.De raad bepaalt de toepassingsmodaliteiten van de in dit statuut vastgelegde regels.

Art.8. De leden van het ambulancepersoneel zijn bekleed met de graden van hulpverlener-ambulancier of van coördinator hulpverlener-ambulancier.

Art.9.Het lid van het ambulancepersoneel dat bekleed is met de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier is de hiërarchische meerdere van de leden van het ambulancepersoneel.
  Indien meerdere leden van het ambulancepersoneel houder zijn van de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier, bepaalt de raad de voorwaarden tot aanwijzing van een van hen als hiërarchische meerdere van de leden van het ambulancepersoneel.
  De raad richt een oproep tot kandidaten, met vermelding van de te vervullen voorwaarden, de opgelegde proeven en de inhoud ervan, de uiterste datum voor kandidaatstelling evenals de praktische modaliteiten voor indiening ervan en een beknopt functieprofiel.
  Bij tijdelijke afwezigheid van de hiërarchische meerdere, wordt het gezag uitgeoefend door het personeelslid met de hoogste graad of met de hoogste anciënniteit in dezelfde graad.
  [1 Ingeval van gelijke graadanciënniteit wordt het gezag uitgeoefend door het personeelslid met de grootste dienstanciënniteit.]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art. 9/1. [1 Voor de toepassing van artikelen 13, § 2, eerste en tweede lid, en 32, § 2, eerste en tweede lid moet onder zesenzeventig prestatieuren begrepen worden tien keer de duur gelijk aan een vijfde van de arbeidsregeling per week.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2018-01-26/20, art. 4, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>


BOEK 2. - De aanwerving, de aanwervingsstage en de benoeming van de leden van het ambulancepersoneel
Titel 1. - De aanwerving
Art.10.§ 1. De aanwerving van het ambulancepersoneel gebeurt in de graad van hulpverlener- ambulancier.
  § 2. Bij een vacante betrekking richt de raad een oproep tot kandidaten [1 of richt een oproep tot de geslaagde kandidaten van de wervingsreserve zoals vermeld in artikel 11, § 2, vierde lid in de volgorde van rangschikking]1. De oproep vermeldt of het om een betrekking van vrijwillig personeelslid en/of een betrekking van beroepspersoneelslid gaat.
  De oproep [1 tot kandidaten]1 wordt minstens bekendgemaakt op de website van de betrokken zone, van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, van de VDAB voor het grondgebied van het Vlaamse Gewest, van het FOREM voor het grondgebied van het Waalse Gewest, van ACTIRIS voor het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van het Arbeitsamt voor het grondgebied van de Duitstalige gemeenschap, ten laatste [2 dertig]2 dagen voor de uiterste inschrijvingsdatum.
  De bekendmaking van de oproep tot kandidaten is verplicht op straffe van nietigheid van de procedure.
  [2 De oproep tot de kandidaten vermeldt de te vervullen voorwaarden en de datum waarop ze vervuld moeten worden, de opgelegde proef of proeven en de inhoud ervan, de uiterste datum voor de kandidaatstelling evenals de praktische modaliteiten voor de indiening ervan, de reserve, de eventuele woonplaats- of beschikbaarheidsverplichting voor de vrijwillige personeelsleden, een verwijzing naar de functiebeschrijving van de vacante betrekking en of het om een onmiddellijke vacature en/of om de aanleg van een wervingsreserve gaat.]2
  De raad kan, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in haar reglement, door middel van een beslissing gemotiveerd in functie van de operationele organisatie van de zone, een woonplaats- of beschikbaarheidsverplichting opleggen waaraan het vrijwillig personeelslid dient te voldoen op het ogenblik van zijn benoeming.
  Indien de raad een woonplaats- of beschikbaarheidsverplichting voor de vrijwillige personeelsleden in haar reglement voorziet, moet hij tevens bepalen onder welke voorwaarden van deze verplichting kan worden afgeweken.
  Onder beschikbaarheidsverplichting wordt begrepen de verplichting om tijdens de oproepbaarheidsdienst bedoeld in artikel 174, 4°, van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, bereikbaar te zijn en zich ter beschikking van een post te houden zodat men zich er in geval van een oproep naar kan begeven binnen een door de raad te bepalen termijn.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 5, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.11.§ 1. Kandidaten voor een betrekking van hulpverlener-ambulancier voldoen aan de volgende voorwaarden:
  1° Belg zijn of burger van een ander land dat deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of van Zwitserland;
  2° ten minste 18 jaar oud zijn;
  3° een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking. De kandidaat bezorgt een uittreksel uit het strafregister dat afgeleverd dient te zijn binnen een termijn van drie maanden voorafgaand aan de uiterste datum voor het indienen van de kandidaturen;
  4° de burgerlijke en politieke rechten genieten;
  5° in orde zijn met de dienstplichtwetten;
  6° houder zijn van rijbewijs B;
  7° [1 ...]1
  § 2. [1 De aanwerving is onderworpen aan het slagen in een vergelijkend examen, georganiseerd door de raad.]1
  [1 Het vergelijkend examen bestaat uit één of meerdere proeven, waaronder een mondeling interview, bedoeld om de motivatie, de inzetbaarheid en de overeenstemming van de kandidaat met de functiebeschrijving en de zone te testen. De proeven kunnen eliminerend zijn.]1
  De raad bepaalt, in een reglement, de inhoud van [1 de één of meerdere proeven]1 en de samenstelling van de jury. De praktische organisatie van het vergelijkend examen kan door de raad toevertrouwd worden aan een opleidingscentrum voor civiele veiligheid.
  De geslaagde kandidaten worden opgenomen in een wervingsreserve die twee jaar geldig is. De geldigheidsduur kan ten hoogste twee keer voor twee jaar verlengd worden.
  Het resultaat van het vergelijkend examen wordt de betrokkene ter kennis gebracht via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 6, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Titel 2. - De aanwervingsstage
Hoofdstuk 1. - Algemene bepalingen
Art.12.De kandidaten uit de reserve [2 die een eliminerend medisch onderzoek zoals bedoeld in artikel I.4-26 van de Codex over het welzijn op het werk ondergaan hebben]2 [3 en die een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking gebaseerd op een uittreksel uit het strafregister afgeleverd binnen een termijn van drie maanden voorafgaand aan de datum van toelating tot de stage]3, worden door de raad toegelaten tot de aanwervingsstage in orde van rangschikking resulterend uit de zonale proeven.
  [1 Elke benoeming wordt voorafgegaan door een stageperiode]1
  De aanwervingsstage begint op de dag van indiensttreding.
  De stage begint met het volgen van de opleiding die nodig is voor het behalen van het brevet van ambulancier en eindigt 1 jaar na het behalen van het brevet van ambulancier bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 13 februari 1998 betreffende de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners-ambulanciers.
  De raad neemt de kosten voor het behalen van het brevet van ambulancier voor haar rekening.
  De stage duurt 1 jaar voor de stagiair die op de dag van indiensttreding al houder is van het brevet van ambulancier.
  De aanwervingsstage verloopt onder leiding van de [2 functionele]2 meerdere, hierna "stagebegeleider" genoemd, die wordt aangeduid door de commandant.
  De stagebegeleider houdt door middel van een logboek bij welke opleidingen de stagiair volgt, en treedt op als ervaren referentie-persoon. Hij waakt erover dat de stagiair enkel deelneemt aan de operaties [2 of de operaties leidt, in functie van zijn graad]2 voor zover zijn theoretische en praktische opleiding dat toelaat.
  Onder voorbehoud van de toepassing van artikel 13, [3 §§ 2 en 3]3, kan de totale stageperiode niet langer zijn dan twee jaar voor de beroepsstagiair en drie jaar voor de vrijwillige stagiair beginnend vanaf de dag van indiensttreding.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 7, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (3)<KB 2023-12-11/17, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.13.§ 1. Om de duur van de periode van de aanwervingsstage te berekenen, worden alle perioden waarin de beroepsstagiair in dienstactiviteit is, in aanmerking genomen.
  § 2. Perioden van afwezigheid gedurende de aanwervingsstage hebben een verlenging van deze stage tot gevolg, vanaf het ogenblik dat ze, in één of verschillende malen, [1 zesenzeventig prestatie-uren]1 overschrijden, zelfs als de beroepsstagiair in dienstactiviteit is.
  Komen voor de berekening van de [1 zesenzeventig prestatie-uren]1 niet in aanmerking, afwezigheden als gevolg van:
  1° de dagen jaarlijks vakantieverlof;
  2° de omstandigheidsverloven;
  3° de uitzonderlijke verloven.
  4° de artikelen 81, §§ 1 en 2, en 82 van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  [2 § 3. Ingeval van ziekte van minimum twee weken van de stagiair vrijwilliger tijdens de aanwervingsstage, wordt de stage verlengd met de duur van de ziekte, die aangetoond wordt met een geneeskundig getuigschrift.
   Ingeval van zwangerschap van de stagiair vrijwilliger tijdens de aanwervingsstage, wordt de stage verlengd met de duur van de zwangerschap en de moederschapsrust, die aangetoond worden met een geneeskundig getuigschrift.]2
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 8, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 3, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.14. Om benoemd te kunnen worden, moet de stagiair op het einde van de aanwervingsstage:
  1° houder zijn van het brevet van ambulancier;
  2 ° houder zijn van een geldige badge zoals bedoeld in artikel 24 van het koninklijk besluit van 13 februari 1998 betreffende de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners-ambulanciers;
  3° houder zijn van een bewijs van medische geschiktheid zoals bedoeld in artikel 43, 6° van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

Art. 14/1. [1 De raad kan beslissen dat de stagiair tijdens zijn aanwervingsstage zijn rijbewijs C of C1 moet behalen en vermeldt dit desgevallend in de oproep tot kandidaten.
   De raad neemt de kosten voor het behalen van het rijbewijs C of C1 voor zijn rekening.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2023-12-11/17, art. 4, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>


Art.15.In het kader van zijn aanwervingsstage kan de raad, op voorstel van de commandant of zijn afgevaardigde, de stagiair de toestemming geven om voor een periode van maximum drie maanden zijn aanwervingsstage in een andere zone te lopen mits het akkoord van de commandant van deze zone.
  Tijdens deze periode ziet de commandant, of zijn afgevaardigde, van de zone waar de stagiair aan toegewezen is erop toe dat de stagiair enkel deelneemt aan operaties [1 of de operaties leidt, in functie van zijn graad]1 voor zover zijn theoretische en praktische opleiding dit toelaat.
  Aan het einde van deze periode stelt de commandant of zijn afgevaardigde, van de zone waar de stagiair aan toegewezen is, een evaluatierapport op over de stagiair.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 9, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.16.Binnen elke zone wordt er een stagecommissie gevormd voor de evaluatie van de stagiairs-ambulanciers.
  De stagecommissie bestaat uit:
  1° de commandant of zijn afgevaardigde, die deze commissie voorzit;
  2° een coördinator hulpverlener-ambulancier die de functie van stagebegeleider niet heeft uitgeoefend [1 of bij gebreke hieraan, een functionele meerdere]1;
  3° twee door de commandant aangeduide personeelsleden bekleed met een graad die minstens gelijkwaardig is aan die van de stagiair.
  Een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie in de zone mag als waarnemer zetelen.
  Geen enkel lid van de stagecommissie mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van een kandidaat.
  De stagebegeleider bedoeld in artikel 12 mag niet zetelen in de commissie.
  De commissie kan slechts een beslissing nemen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig is en beslist [1 ...]1 bij gewone meerderheid van de stemmen. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
  De commandant neemt niet deel aan de beraadslagingen van de raad wanneer deze ertoe gebracht wordt om uitspraak te doen over de verlenging of het ontslag van de stagiair.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 10, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Hoofdstuk 2. - Evaluatie tijdens de aanwervingstage
Art.17. De evaluatie heeft tot doel de prestaties van de stagiair doorlopend te beoordelen in functie van zijn functiebeschrijving.

Art.18. De stagebegeleider maakt, na de nodige informatie te hebben ingewonnen en na overleg met de stagiair, stageverslagen op.
  De stageverslagen worden om de drie maanden en op het einde van de aanwervingsstage opgemaakt. Ze worden door de stagebegeleider ondertekend en na afloop van elke periode ter kennis gebracht van de stagiair, die ze ondertekent en er eventueel zijn opmerkingen aan toevoegt. De verslagen worden toegevoegd aan het persoonlijk dossier van de stagiair.

Art.19. In de tussentijdse stageverslagen wordt de stagiair geëvalueerd door middel van een `gunstige', `te verbeteren' of `ongunstige' beoordeling. Deze evaluatie wordt gemotiveerd aan de hand van concrete vaststellingen. In dit kader formuleert de stagebegeleider aandachtspunten en reikt mogelijke oplossingen aan.

Art.20. Op het einde van de aanwervingsstage stelt de stagebegeleider, na de stagiair te hebben gehoord, een samenvattend eindverslag op van de manier waarop de stagiair functioneert. Hij stelt voor:
  1° hetzij de benoeming van de stagiair;
  2° hetzij het ontslag of de verlenging van de stage voor een duur van ten hoogste tweemaal zes maanden, indien de verslagen als vermeld in artikel 19, over het geheel, niet gunstig zijn voor de stagiair.
  Voor elke zware fout begaan gedurende of ter gelegenheid van de stage kan de stagiair die er zich schuldig aan maakt zonder opzegging worden ontslagen. De betrokkene moet vooraf gehoord of aangemaand worden. Het ontslag wordt uitgesproken door de raad op basis van het verslag van de stagebegeleider en na advies van de stagecommissie.

Art.21. Het verslag wordt de betrokkene ter kennis gebracht via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.

Art.22.Als de stagebegeleider voorstelt om de stagiair [1 tijdens de stage of op het einde van de stage]1 te ontslaan of om de periode van de aanwervingsstage te verlengen, kan [1 de stagiair]1 het geval voorleggen aan de stagecommissie. De stagiair legt dit voor per aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum binnen één maand na de verzending van het voorstel.
  De stagecommissie hoort de stagiair, alvorens zijn advies te geven. De stagiair heeft toegang tot het dossier en verschijnt in eigen persoon, hij kan zich laten bijstaan door een persoon naar keuze. Deze persoon mag geen deel uitmaken van de commissie.
  Indien, alhoewel regelmatig opgeroepen, de stagiair of zijn verdediger, zonder geldig excuus, niet verschijnt, [2 geeft de commissie haar advies]2.
  De commissie spreekt zich uit op grond van het in artikel 20 vermelde verslag, zelfs indien de stagiair een geldig excuus kan inroepen, zodra de zaak het voorwerp van de tweede zitting uitmaakt.
  Het gemotiveerde advies wordt de raad en de betrokkene ter kennis gebracht via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum binnen de twee maand na het verhoor. Bij gebrek aan advies afgeleverd binnen deze termijn, wordt het advies geacht positief te zijn.
  De raad beslist op basis van het verslag van de stagebegeleider en het advies van de stagecommissie binnen een termijn van twee maanden na de ontvangst van het advies. Bij gebrek aan genomen beslissing binnen deze termijn, wordt de stagiair benoemd.
  De beslissing wordt bijzonder gemotiveerd indien de raad afwijkt van het advies van de commissie.
  De beslissing wordt aan de betrokkene meegedeeld via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 11, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.23.De [1 beroepsstagiair]1 die ontslagen werd wegens negatieve evaluatie geniet een opzegvergoeding gelijk aan drie keer de gemiddelde maandelijkse bezoldiging van de laatste twaalf maanden. De diverse premies en toelagen worden niet in aanmerking genomen voor berekening van de opzegvergoeding.
  ----------
  (1)<KB 2023-12-11/17, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Titel 3. - De benoeming
Art.24.De stagiair wordt door de raad benoemd. De benoeming van een stagiair wordt door de voorzitter of zijn afgevaardigde rechtstreeks aan de betrokkene betekend. Ze wordt ter kennis gebracht van [1 de personeelsleden van de zone]1 door de voorzitter of zijn afgevaardigde.
  De beroepsstagiair wordt vast benoemd.
  De vrijwillige stagiair wordt benoemd voor een duur van zes jaar.
  Na het advies van de commandant te hebben ontvangen, wordt de benoeming stilzwijgend vernieuwd voor een nieuwe periode van zes jaar, behalve bij gemotiveerde beslissing door de raad.
  Als de commandant voorstelt de benoeming niet te verlengen, ten laatste twee maanden voor het verstrijken van de duur van zes jaar, wordt het voorstel tegelijk en binnen de tien dagen overgemaakt aan de raad en aan de betrokkene. De betrokkene kan, per aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum binnen één maand na de verzending van het voorstel, verzoeken verhoord te worden door de raad. Hij kan zich laten bijstaan door een persoon naar keuze.
  De commandant neemt niet deel aan de beraadslaging van de raad.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 12, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

BOEK 3. - Bevordering door verhoging in graad
Titel 1. - Algemene bepalingen
Art.25.De bepalingen van dit boek hebben slechts betrekking op de bevordering in de zone waar het personeelslid reeds is tewerkgesteld. [1 De artikelen 30 tot 39 zijn eveneens van toepassing op de bevordering door mobiliteit.]1
  De verschillende types bevordering zijn:
  1° voor wat betreft de administratieve loopbaan:
  - de bevordering door verhoging in graad;
  - de bevordering door mobiliteit als geregeld in titel 2 van boek 5 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
  2° voor wat betreft de geldelijke loopbaan, de bevordering in weddeschaal zoals geregeld door de artikelen 10 tot 12 van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende bezoldigingsregeling van het ambulancepersoneel van de hulpverleningszones dat geen brandweerman is.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>

Art.26. Iedere via bevordering door verhoging in graad toegankelijke en niet bezette betrekking kan vacant worden verklaard door de raad.

Art.27.§ 1. De vacante betrekkingen worden ter kennis gebracht van de personeelsleden [2 die voldoen aan de bevorderingsvoorwaarde met betrekking tot de graad]2 via de website van de zone, via de dienstnota aangeplakt in de posten van de zone, per e-mail en, voor de personen tijdelijk verwijderd van de dienst, ook per aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum. [1 De oproep tot de kandidaten vermeldt de te vervullen voorwaarden en de datum waarop ze vervuld moeten worden, de opgelegde proef of proeven en de inhoud ervan, de uiterste datum voor de kandidaatstelling evenals de praktische modaliteiten voor de indiening ervan, de reserve, de eventuele woonplaats- of beschikbaarheidsverplichting voor de vrijwillige personeelsleden, een verwijzing naar de functiebeschrijving van de vacante betrekking en of het om een onmiddellijke vacature en/of om de aanleg van een bevorderingsreserve gaat. De uiterste datum voor de kandidaatstelling kan niet minder zijn dan dertig dagen vanaf de dag van bekendmaking van de vacante betrekking op de website van de zone.]1
  § 2. Worden enkel in aanmerking genomen, de kandidaturen van de personeelsleden die ingediend zijn binnen de in paragraaf 1 bepaalde termijn.
  § 3. [1 ...]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 13, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Titel 2. - De bevorderingsvoorwaarden
Art.28.Voor de toepassing van dit boek, staan de door bevordering toegankelijke beroepsbetrekkingen open voor de beroepspersoneelsleden en staan de door bevordering toegankelijke vrijwilligersbetrekkingen open voor de vrijwillige personeelsleden [1 ...]1.
  Voor wat betreft de leden van het vrijwillige personeel, om de graad coördinator hulpverlener-ambulancier te behalen, wordt de graadanciënniteit berekend op basis van een jaar anciënniteit voor honderdtachtig uren prestaties, buiten de wachtdiensten in de kazerne [1 en de verplaatsingen tussen de kazerne en het opleidingscentrum]1, met dien verstande dat niet meer dan een jaar anciënniteit gevaloriseerd kan worden per periode van twaalf opeenvolgende maanden.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>

Art.29.De bevorderingsvoorwaarden tot de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier zijn:
  a) ten minste vijf jaar graadanciënniteit als hulpverlener-ambulancier hebben of ten minste drie jaar op voorwaarde te beschikken over een diploma van [2 verpleegkundige]2, exclusief de aanwervingsstage;
  b) [1 de vermelding "voldoende", "goed" of "zeer goed"]1 hebben verkregen bij de laatste evaluatie;
  c) geslaagd zijn voor [1 het bevorderingsexamen bedoeld]1 in artikel 30;
  [1 d) niet beschikken over een niet-doorgehaalde tuchtsanctie.]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.30.§ 1. [1 Het bevorderingsexamen]1 wordt georganiseerd door een opleidingscentrum voor de civiele veiligheid. Zij omvat [2 geschiktheidsproeven]2 waaronder één praktische proef. De Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Volksgezondheid bepalen gezamenlijk de inhoud en de modaliteiten van deze bevorderingsproeven.
  Enkel de personeelsleden van de zones die uiterlijk op de dag van [1 het examen]1 voldoen aan de in artikel 29 bedoelde bevorderingsvoorwaarden, mogen aan [1 dit examen]1 deelnemen. [1 De tijd nodig voor het afleggen van het bevorderingsexamen wordt voor de beroepspersoneelsleden beschouwd als arbeidstijd.]1
  De raad duidt de personen aan die de examenjury uitmaken, overeenkomstig het vierde lid.
  De jury is [2 ten minste samengesteld uit]2 :
  1° één officier die tot de zone of zones van de kandidaten behoort;
  2° de medisch directeur 112 die bevoegd is voor de zone of diens afgevaardigde, die ofwel een andere medisch directeur is, ofwel een adjunct medisch directeur;
  3° een coördinator hulpverlener-ambulancier van de hulpverleningszone of van een andere hulpverleningszone.
  Geen enkel lid van de examenjury mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van een kandidaat.
  Een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie in de zone mag als waarnemer zetelen.
  De jury stelt per zone een rangschikking van de kandidaten op. De raad is gebonden door deze rangschikking voor de bevordering of de toelating tot de bevorderingsstage.
  De raad kan een bevorderingsreserve aanleggen waarvan de geldigheidsduur de twee jaar niet overschrijdt. De raad kan de geldigheid van de bevorderingsreserve maximum twee keer verlengen met 2 jaar.
  [1 De laureaat opgenomen in een reserve, kan niet aangesteld worden door de raad, zolang hij beschikt over een niet-doorgehaalde tuchtsanctie zoals bedoeld in artikel 248, eerste lid, 3° tot en met 7° of artikel 248, tweede lid, 3° tot en met 5° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones.]1
  De kandidaten worden op de hoogte gebracht van hun resultaat per aangetekend schrijven of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.
  § 2. De beslissing tot toelating tot de bevorderingsstage voor de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier wordt door de voorzitter of zijn afgevaardigde meegedeeld per aangetekend schrijven of via alle andere middelen met bewijskracht en vaste datum.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 15, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 9, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Titel 3. - De bevorderingsstage
Hoofdstuk 1. - Algemene bepalingen
Art.31. Het personeelslid bevorderd in de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier, voltooit een bevorderingsstage met een duur van zes maanden.
  De bevorderingsstage verloopt onder de leiding van de functionele meerdere, hierna "stagebegeleider" genoemd, die wordt aangeduid door de commandant.
  De stagebegeleider noteert in een logboek de door de stagiair gevolgde opleidingen.

Art.32.§ 1. Om de duur van de periode van de bevorderingsstage te berekenen, worden alle perioden waarin de beroepsstagiair in dienstactiviteit is, in aanmerking genomen.
  § 2 Perioden van afwezigheid gedurende de bevorderingsstage hebben een verlenging van deze stage tot gevolg, vanaf het ogenblik dat ze, in één of verschillende malen, [1 zesenzeventig prestatie-uren]1 overschrijden, zelfs als de beroepsstagiair in dienstactiviteit is.
  Komen voor de berekening van de [1 zesenzeventig prestatie-uren]1 niet in aanmerking, afwezigheden als gevolg van:
  1° de dagen jaarlijks vakantieverlof;
  2° de omstandigheidsverloven;
  3° de uitzonderlijke verloven.
  4° de artikelen 81, §§ 1 en 2, en 82 van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  [2 § 3. Ingeval van ziekte van minimum twee weken van de stagiair vrijwilliger tijdens de bevorderingsstage, wordt de stage verlengd met de duur van de ziekte, die aangetoond wordt met een geneeskundig getuigschrift.
   Ingeval van zwangerschap van de stagiair vrijwilliger tijdens de bevorderingssstage, wordt de stage verlengd met de duur van de zwangerschap en de moederschapsrust, die aangetoond worden met een geneeskundig getuigschrift.]2
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 16, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 10, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.33. Binnen elke zone wordt er een stagecommissie gevormd voor de beoordeling van de stagiairs in de bevorderingsgraad.
  De stagecommissie bestaat uit:
  1° de commandant of zijn afgevaardigde, die deze commissie voorzit;
  2° een officier van de zone;
  3° de medisch directeur 112 die bevoegd is voor de zone of diens afgevaardigde, die ofwel een andere medisch directeur is, ofwel een adjunct medisch directeur.
  Een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie in de zone mag als waarnemer zetelen.
  Geen enkel lid van de stagecommissie mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van een kandidaat.
  De stagebegeleider bedoeld in artikel 31 mag niet zetelen in de commissie.
  De commissie kan slechts een beslissing nemen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig is en beslist bij geheime stemming en bij gewone meerderheid van de stemmen. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
  De commandant neemt niet deel aan de beraadslagingen van de raad wanneer deze ertoe gebracht wordt om uitspraak te doen over de verlenging of het ontslag van de stagiair.

Afdeling 2. - De evaluatie tijdens de bevorderingsstage
Art.34. De evaluatie heeft tot doel de prestaties van de stagiair doorlopend te beoordelen in functie van zijn functiebeschrijving.

Art.35. De stagebegeleider maakt, na de nodige informatie te hebben ingewonnen en na overleg met de stagiair, stageverslagen op.
  De stageverslagen worden om de drie maanden en op het einde van de bevorderingsstage opgemaakt en worden door de stagebegeleider ondertekend en na afloop van elke periode ter kennis gebracht van de stagiair, die ze ondertekent en er eventueel zijn opmerkingen aan toevoegt. De verslagen worden toegevoegd aan het persoonlijk dossier van de stagiair.

Art.36. In het tussentijdse stageverslag wordt de stagiair geëvalueerd door middel van een `voldoende', `te verbeteren' of `onvoldoende' beoordeling. Deze beoordeling wordt gemotiveerd aan de hand van concrete vaststellingen. In dit kader formuleert de stagebegeleider aandachtspunten en reikt mogelijke oplossingen aan.

Afdeling 3. - De evaluatie op het einde van de bevorderingsstage
Art.37. Op het einde van de bevorderingsstage stelt de stagebegeleider, na de stagiair te hebben gehoord, een samenvattend eindverslag op van de manier waarop de stagiair functioneert. Hij stelt voor:
  1° hetzij de bevordering van de stagiair te bevestigen;
  2° hetzij de bevordering van de stagiair niet te bevestigen;
  3° hetzij de periode van de bevorderingsstage voor een duur van ten hoogste tweemaal zes maanden te verlengen.

Art.38.Het verslag wordt aan de betrokkene ter kennis gebracht via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.
  Als de stagebeleider voorstelt om de bevordering van de stagiair niet te bevestigen of om de periode van de bevorderingsstage te verlengen, kan [1 de stagiair]1 het geval voorleggen aan de stagecommissie bedoeld in artikel 33. De stagiair legt dit voor per aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum binnen één maand na de verzending van het voorstel.
  De stagecommissie hoort de stagiair, alvorens zijn advies te geven. De stagiair heeft toegang tot het dossier en verschijnt in eigen persoon, hij kan zich laten bijstaan door een persoon naar keuze. Deze persoon maakt geen deel uit van de commissie.
  Indien, alhoewel regelmatig opgeroepen, de stagiair of zijn verdediger, zonder geldig excuus, niet verschijnt, [2 geeft de commissie haar advies]2.
  De commissie spreekt zich uit op grond van het in artikel 37 vermelde verslag, zelfs indien de stagiair een geldig excuus kan inroepen, zodra de zaak het voorwerp van de tweede zitting uitmaakt.
  Het gemotiveerde advies wordt aan de raad en de betrokkene ter kennis gebracht via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum binnen de twee maanden na het verhoor. Bij gebrek aan advies afgeleverd binnen deze termijn, wordt het advies van de commissie geacht positief te zijn.
  De raad beslist op basis van het verslag van de stagebegeleider en het advies van de stagecommissie binnen een termijn van twee maanden na de ontvangst van het advies. Bij gebrek aan genomen beslissing binnen deze termijn, wordt de stagiair bevorderd.
  De beslissing wordt bijzonder gemotiveerd indien de raad afwijkt van het advies van de commissie.
  De beslissing wordt aan de betrokkene meegedeeld via een aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 11, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.39. Als de raad de bevordering van het personeelslid niet bevestigt, neemt het personeelslid opnieuw zijn functie op in de graad die hij bekleedde voor de bevordering.

Titel 4. [1 - DE VRIJWILLIGE TERUGZETTING IN GRAAD]1   ----------   (1)
Art. 39/1. [1 Op verzoek van het personeelslid kan de raad hem terugzetten in graad.
   De vrijwillige terugzetting in graad houdt een nieuwe benoeming in van het personeelslid in een lagere graad.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2023-12-11/17, art. 11, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>


Art. 39/2. [1 § 1. Het verzoek tot terugzetting in graad wordt ingediend bij de raad door middel van een met redenen omkleed verzoek van het personeelslid.
   Het verzoek wordt bij aangetekende brief verzonden of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum en preciseert de gevraagde graad.
   § 2. De raad neemt zijn besluit binnen drie maanden na de indiening van het verzoek.
   In het besluit wordt de prestatievergoedingsschaal of de weddeschaal voor de nieuwe graad vastgesteld.
   Het besluit wordt ter kennis van de betrokkene gebracht bij aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2023-12-11/17, art. 11, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>


BOEK 4. - De opleiding
Art.40. De opleiding van de leden van het ambulancepersoneel wordt bepaald door het koninklijk besluit van 13 februari 1998 betreffende de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners-ambulanciers.

Art.41. Het personeelslid volgt jaarlijks minimaal de uren van permanente vorming georganiseerd krachtens het koninklijk besluit van 13 februari 1998 betreffende de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners-ambulanciers.

Art.42.De aanvraag om een opleiding te volgen wordt schriftelijk ingediend door het personeelslid.
  De gemotiveerde beslissing om de aanvraag te aanvaarden of te weigeren wordt door de commandant of zijn afgevaardigde aan het personeelslid meegedeeld binnen de dertig dagen volgend op de indiening van de aanvraag.
  De verplaatsing tussen de kazerne en de plaats waar de opleiding gegeven wordt, wordt [1 [2 ...]2]1 gelijkgesteld met dienstactiviteit.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 17, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 12, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

BOEK 5. - De beëindiging van een ambt
Art.43.Het ambt van de beroepsleden van het ambulancepersoneel eindigt:
  1° door ontslag wegens negatieve evaluatie tijdens de aanwervingsstage;
  2° door ontslag van ambtswege krachtens artikel 45 of ten gevolge van een tuchtrechterlijke beslissing zoals bepaald in boek 10 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones of;
  3° door afzetting;
  4° door vrijwillig ontslag;
  5° door eervol ontslag zoals bedoeld [2 in de artikelen 47 en 48]2;
  6° wanneer de betrokkene definitief ongeschikt wordt verklaard om zijn ambt te vervullen zoals bepaald in artikel 117 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel en niet kan wedertewerkgesteld worden als vermeld in artikel 117 [3 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones]3;
  7° in geval van overlijden.
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 18, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (3)<KB 2023-12-11/17, art. 13, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.44.Het ambt van de vrijwillige leden van het ambulancepersoneel eindigt:
  1° door ontslag wegens negatieve evaluatie tijdens de aanwervingsstage;
  2° door ontslag van ambtswege krachtens artikel 45 van dit besluit of wanneer het vrijwillig personeelslid zijn ambt niet hervat na de periode van schorsing bedoeld in artikel 246 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones;
  3° [2 ...]2
  4° door vrijwillig ontslag;
  5° door eervol ontslag zoals bedoeld [1 in de artikelen 47 en 48]1;
  6° in geval van niet vernieuwing van de benoeming;
  7° in geval van overlijden.
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 18, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2018-01-26/20, art. 19, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.45.Het ontslag van ambtswege wordt uitgesproken door de raad wanneer het personeelslid:
  1° [1 niet langer voldoet aan:
   a) een aanwervingsvoorwaarde die is vastgelegd in artikel 11;
   b) of een toelatingsvoorwaarde tot de stage als vermeld in artikel 12, eerste lid, onverminderd de artikelen 111, 1А ; 112, tweede lid en 117, tweede lid, van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones;
   c) of een benoemingsvoorwaarde zoals bedoeld in artikel 10 of 14;
   d) of een benoemingsvoorwaarde als vermeld in artikel 14/1 voor zover deze benoemingsvoorwaarde nog steeds noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie;]1
  2° de bepalingen betreffende de onverenigbaarheden of cumulatie overtreedt;
  3° twee " onvoldoende " vermeldingen krijgt in een periode van drie jaar;
  4° afwezig is zonder toelating of zonder geldige reden gedurende meer dan zesenzeventig prestatie-uren;
  5° afwezig is zonder toelating of zonder geldige reden gedurende meer dan vijf dagen na de onderbreking van een verlof voor opdracht van algemeen belang;
  6° niet de volledige jaarlijkse permanente vorming bedoeld in artikel 41 volgt.
  In het geval bedoeld in het eerste lid, 6°, hoort de commandant of zijn afgevaardigde het personeelslid. Enkel overmacht kan de niet-naleving van de bepalingen bedoeld in artikel 41 rechtvaardigen.
  De raad spreekt eveneens het ambtshalve ontslag uit :
  1° van het personeelslid wiens benoeming niet regelmatig is, op voorwaarde dat, behalve ingeval van bedrog of list, deze onregelmatigheid door de aanstellende overheid vastgesteld werd binnen de termijn voor het indienen van een vernietigingsberoep bij de Raad van State, of tijdens de procedure, wanneer dergelijk beroep ingediend is;
  2° van het personeelslid dat zich in een geval bevindt waarin de toepassing van de burgerlijke en strafwetten de beëindiging van het ambt tot gevolg hebben.
  Het ontslag van ambtswege kan eveneens uitgesproken worden door de raad als tuchtsanctie zoals bepaald in boek 10 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
  Het personeelslid dat ambtshalve ontslagen werd, geniet een beëindigingsvergoeding gelijk aan drie keer de gemiddelde maandelijkse bezoldiging van de twaalf laatste maanden. De diverse premies en toelagen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van opzegvergoeding.
  ----------
  (1)<KB 2023-12-11/17, art. 14, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.46.§ 1. Het vrijwillig ontslag kan op elk moment gegeven worden, door het personeelslid, mits naleving van een opzegtermijn van dertig dagen die ingaat vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin het ontslag werd betekend aan de raad per aangetekende brief of via elke andere drager met bewijskracht en vaste datum. De duur van de opzegtermijn kan verminderd worden in onderling overleg.
  § 2. [1 Het beroepslid van het ambulancepersoneel dat vrijwillig ontslag neemt of dat via mobiliteit naar een andere zone wordt overgeplaatst, kan vragen om benoemd te worden als vrijwillig lid van het ambulancepersoneel in dezelfde of een lagere graad. De raad beslist over de aanvraag op advies van de commandant.
   Daartoe richt het lid van het ambulancepersoneel een gemotiveerde aanvraag naar de zone ten laatste op het moment van de betekening van zijn vrijwillig ontslag of van de melding aan de raad dat hij de zone zal verlaten via mobiliteit.]1
  [1 § 3. De bepalingen van paragraaf 2 zijn niet van toepassing op zones of posten van een zone die uitsluitend met beroepspersoneel werken.
   § 4. Het lid van het ambulancepersoneel komt in aanmerking om als vrijwillig lid van het ambulancepersoneel benoemd te worden in dezelfde of een lagere graad wanneer het aan de volgende voorwaarden voldoet :
   1° geen stagiair zijn;
   2° desgevallend voldoen aan de woonplaatsverplichting of beschikbaarheidsverplichting zoals bedoeld in artikel 10, § 2,, vijfde lid, van één of meerdere posten van de zone;
   3° beschikken over een vermelding "voldoende", "goed" of "zeer goed" bij zijn laatste evaluatie";
   4° niet beschikken over een niet-doorgehaalde tuchtsanctie.
   § 5. De kandidaat begint binnen de drie maanden vanaf de datum van zijn verzoek aan de stage.
   De stage duurt drie maanden voor alle graden.
   Ingeval van ziekte van minimum twee weken van de stagiair tijdens de stage, wordt de stage verlengd met de duur van de ziekte, die aangetoond wordt met een geneeskundig getuigschrift.
  [2 Ingeval van zwangerschap van de stagiair vrijwilliger tijdens de stage, wordt de stage verlengd met de duur van de zwangerschap en de moederschapsrust, die aangetoond worden met een geneeskundig getuigschrift.]2
   § 6. Voor de stage van het vrijwillig lid van het ambulancepersoneel zijn de artikelen 75 tot 82 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones van toepassing.]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 20, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 15, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.47. Het eervol ontslag wordt ambtshalve verleend door de raad:
  1° aan het beroepspersoneelslid op het einde van de maand waarin hij op pensioen gaat;
  2° aan het beroepspersoneelslid op het einde van de maand waarin hij de leeftijd van vijfenzestig jaar bereikt;
  3° aan het vrijwillige personeelslid op het einde van de maand waarin hij de leeftijd van vijfenzestig jaar bereikt.
  In afwijking van het eerste lid, 2° en 3°, kan de raad, op verzoek van het personeelslid en na advies van de commandant, het personeelslid toelaten in dienst te blijven na het bereiken van de leeftijdsgrens.
  De raad kent de verlenging toe voor de maximale duur van één jaar, telkens verlengbaar met ten hoogste één jaar.
  Het personeelslid moet slagen voor een medisch onderzoek, uitgevoerd door een specialist die werd aangeduid door de arbeidsgeneesheer.

Art.48.Het eervol ontslag uit zijn ambt kan eveneens worden verleend door de raad aan het personeelslid, op zijn verzoek:
  1° dat ten minste twintig jaar dienst telt [2 in dezelfde of verschillende zones, desgevallend gedurende onderbroken periodes]2;
  2° dat van ambtswege ontslagen werd ingevolge een ongeval tijdens de dienst of door het feit van de dienst.
  [1 ...]1
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>
  (2)<KB 2023-12-11/17, art. 16, 005; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art. 48/1. [1 Aan het personeelslid dat eervol uit zijn ambt wordt ontslagen, kan de eretitel van zijn graad worden verleend.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2016-05-09/05, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 02-06-2016>


BOEK 6. - Bepalingen tot vaststelling van de algemene beginselen van toepassing op het ambulancepersoneel van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp
Art.49. § 1. Overeenkomstig artikel 17, § 1, 7°, van de wet van 15 mei 2007, vormen de volgende bepalingen van dit statuut de algemene beginselen van toepassing op de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp wat het ambulancepersoneel betreft:
  1° Boek 1 van onderhavig besluit: de artikelen 1 en 2;
  2° Boek 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones: de artikelen 14 en 18 tot 20;
  3° Boek 3 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones: de artikelen 21 tot 26, 32 en 33;
  4° Boek 4 van onderhavig besluit: het volledige boek;
  5° Boek 5, titel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones: de artikelen 67 tot 71, 76, 77, eerste en derde lid, 78 tot 86;
  6° Boek 5, titel 3 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones: de artikelen 89, 90, 91, eerste lid, 92 tot 98, 99, eerste en derde lid, 100 tot 107, 108, eerste lid, en 109;
  7° Boek 5, titel 4 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones: de artikelen 110 tot 114, met uitzondering van artikel 111, 2° ;
  8° Boek 6 van onderhavig besluit: het volledige boek;
  9° De artikelen 68 tot 71 van onderhavig besluit.
  § 2. De inhoud van de artikelen 87 en 88 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, evenals deze van de artikelen 8, 51 en boeken 2 en 3 van onderhavig besluit voor wat het ambulancepersoneel betreft, maken het voorwerp uit van een samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  § 3. De artikelen 15 en 280 tot 290 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones zijn toepasselijk op de dienst voor brandbestrijding en dringende medische hulpverlening van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest wat het ambulancepersoneel betreft.

Art.50. Voor de toepassing van de bepalingen, vermeld in artikel 49, worden de aan de commandant, aan de raad, aan het college of aan de voorzitter toegekende bevoegdheden uitgeoefend door de bevoegde organen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

BOEK 7. - Overgangs- en slotbepalingen
Art.51. Bij de overdracht naar de zone:
  1° behouden of verkrijgen de hulpverlener-ambulancier en de ambulancier de graad van hulpverlener-ambulancier;
  2° verkrijgt de coördinator-ambulancier de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier;
  3° verkrijgen de verpleegkundige-ambulancier, de verpleegkundige-ambulancier met bijzondere beroepstitel "intensieve zorgen en spoed" en de hoofdverpleegkundige-ambulancier de graad van coördinator hulpverlener-ambulancier.

Art.52. Wanneer in dit besluit melding wordt gemaakt van dienstanciënniteit of graad-anciënniteit, wordt eveneens de anciënniteit verworven als ambulancier niet-brandweerman van een openbare brandweerdienst bedoeld.

Art.53. Het beroepspersoneelslid dat een andere beroepsactiviteit uitoefent in de zin van artikel 26 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones moet zijn cumulaanvraag indienen binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van zijn overdracht naar de zone.

Art.54.[1 Vanaf de overdracht naar de zone worden de binnen de zone op het niveau van de gemeenten lopende periodes van aanwervingsstage verdergezet overeenkomstig de bepalingen die van toepassing waren vóór de overdracht, met dien verstande dat de rol van evaluator uitgevoerd wordt door de stagebegeleider aangeduid door de commandant.]1
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2015; 01-01-2016>

Art.55.[1 De evaluatievoorwaarde "voldoende", "goed" of "zeer goed", vermeld in artikel 29 van dit besluit en in de artikelen 70; 83, § 3; 87 en 92 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, is slechts van toepassing na het einde van de eerste evaluatieperiode gevoerd krachtens dat besluit.]1
  ----------
  (1)<KB 2018-01-26/20, art. 21, 004; Inwerkingtreding : 02-03-2018>

Art.56.[1 De eerste evaluatiecyclus, die begint met het eerste functiegesprek, begint uiterlijk [2 drie jaar]2 na de datum van de overdracht naar de zone.
   De zoneraad bepaalt de begindatum van de eerste evaluatiecyclus.
   Tot op het ogenblik van het functiegesprek bedoeld in het eerste lid, blijven de evaluatieregels die van toepassing zijn op het personeel van de brandweerdiensten van toepassing op de personeelsleden van de zone voor wie de laatste evaluatie voor de datum van de overdracht naar de zone niet voldoende was.]1
  ----------
  (1)<KB 2016-05-09/05, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2015; 01-01-2016>
  (2)<KB 2016-10-08/05, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 04-12-2016>

Art.57. De overuren die het beroepspersoneelslid van een openbare brandweerdienst nog niet had gerecupereerd bij de overdracht naar de zone, kunnen overgedragen worden ten belope van zeventig uren.

Art.58. Het aantal jaarlijkse vakantieverlofdagen waarop het beroepspersoneelslid recht heeft in toepassing van de bepalingen van artikel 195 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones wordt in evenredige mate verminderd in het geval van een overdracht naar de zone in de loop van het jaar. Dit aantal jaarlijkse vakantieverlofdagen wordt bovendien verhoogd of verlaagd met het saldo van het jaarlijks verlof waarover hij beschikte voor de periode van het lopende jaar dat hij prestaties geleverd heeft als beroepspersoneelslid van een openbare brandweerdienst.

Art.59. De dagen jaarlijks vakantieverlof van het jaar voorafgaand aan de datum van de overdracht naar de zone die nog niet opgenomen werden op die datum, mogen overgedragen worden tot 31 december van het jaar waarin de datum van de overdracht valt.

Art.60. Een eventuele verlenging van de in boek 9 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones bedoelde verloven en afwezigheden gebeurt overeenkomstig de voorwaarden en de modaliteiten van dat besluit.

Art.61. De personeelsleden die, op de datum van de overdracht naar de zone, een verlof genieten dat niet opgenomen is in boek 9 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, blijven voor de duur ervan en met betrekking tot hun administratieve toestand onderworpen aan de bepalingen die op hen van toepassing waren vóór de datum van deze overdracht.

Art.62. § 1. Het beroepspersoneelslid kan ten persoonlijke titel zijn huidig verlofstelsel conform het gemeentelijk statuut dat op hem van toepassing is op 31 december 2014, behouden.
  Het verlofstelsel omvat het aantal dagen jaarlijks verlof, het aantal feestdagen, de eventuele aanvullende dagen en de leeftijdsgebonden verhoging van de dagen jaarlijks verlof.
  Onder het aantal dagen jaarlijkse vakantieverlof, vermeld in het eerste lid, worden niet begrepen de compensatiedagen toegekend aan het beroepspersoneelslid om zich in regel te stellen met arbeidsuurrooster.
  § 2. Het uitzonderlijk verlof, vermeld in artikel 207, 2°, van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones kan niet worden toegekend aan het beroepspersoneelslid waarop de maatregel, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, wordt toegepast indien dit uitzonderlijk verlof begrepen is in de dagen jaarlijks vakantieverlof, vermeld in paragraaf 1, eerste lid.

Art.63. Bij de overdracht naar de zone moet onder het aantal ziektedagen bedoeld in artikel 223, eerste lid, van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones worden verstaan, het gecumuleerde aantal ziektedagen verkregen bij een openbare brandweerdienst, zonder dat dit aantal meer bedraagt dan eenentwintig dagen per jaar verminderd met het aantal reeds genomen ziektedagen.

Art.64. Gedurende een periode van zes maanden vanaf de overdracht naar de zone, kan de bekendmaking van de vacante betrekking, vermeld in artikelen 10 en 27, op de website van de zone vervangen worden door enkel de aanplakking van de vacante betrekking in de posten van de zone.

Art.65. De tuchtprocedures die hangende zijn bij de overdracht naar de zone worden verdergezet in overeenstemming met de bepalingen die van toepassing waren voor deze overdracht.

Art.66. Bij de overdracht naar de zone, is de zone belast met het toepassen van de tuchtmaatregel die werd uitgesproken door de gemeentelijke overheid.

Art.67. Voor de vrijwillige ambulanciers die werden overgedragen naar de zone, heeft de eerste duurtijd van de benoeming betrekking op de resterende duur van hun benoeming als lid van een openbare brandweerdienst.

Art.68. Zolang het samenwerkingsakkoord betreffende de materies bedoeld in artikel 49, § 2, niet in werking getreden is, blijft de inhoud van de artikelen 87 en 88 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, evenals deze van de artikelen 8, 51, boeken 2 en 3 van onderhavig besluit, geregeld door de besluiten van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor wat het ambulancepersoneel betreft.
  Voor zover het samenwerkingsakkoord, vermeld in artikel 49, § 2, niet in werking getreden is, zijn de titels 2 en 3 van boek 5 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones niet van toepassing op de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp voor wat het ambulancepersoneel betreft.

Art.69. De evaluatie van de uitvoering van dit besluit en zijn financiële impact wordt binnen de twee jaar na de inwerkingtreding van dit besluit uitgevoerd door de begeleidingscommissie voor de hervorming van de civiele veiligheid, vermeld in artikel 16 van de wet van 15 mei 2007.

Art.70. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.
  In afwijking van het eerste lid treedt dit besluit, voor de prezones vermeld in artikel 220, § 1, tweede lid, van de wet van 15 mei 2007, in werking op de datum bepaald door de raad waarop de brandweerdienst in de zone geïntegreerd wordt, en ten laatste op 1 januari 2016.

Art. 71. De Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Volksgezondheid zijn, ieder wat hen betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.