29 JUNI 1992. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Executieve betreffende de overlegcommissies. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 16-04-2009 en tekstbijwerking tot 24-12-2021)
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Samenstelling van de overlegcommissies.
Art. 2
HOOFDSTUK III. - Organisatie en werkingsregels van de overlegcommissies.
Art. 3-12
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art. 12-14
2009031196 2014031527 2015031436 2018012730 2019041121 2020041680 2020044716
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit [1 bedoelt men met BWRO ", het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening vastgesteld bij besluit van 9 april 2004 en geratificeerd door de ordonnantie van 13 mei 2004.]1
----------
(1)<BESL 2009-03-19/56, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 26-04-2009>
HOOFDSTUK II. - Samenstelling van de overlegcommissies.
Art.2.[1 § 1. De leden van de overlegcommissie zoals bedoeld in artikel 9, § 2, 1°, van het BWRO worden als volgt aangewezen :
1° het college van burgemeester en schepenen benoemt drie vaste leden en drie plaatsvervangers;
2° elk van de bedoelde gewestelijke besturen benoemt één vast lid en één plaatsvervanger.
§ 2. Wanneer een aanvraag voor een vergunning of attest betrekking heeft op het grondgebied van meerdere gemeenten, of wanneer een dergelijke aanvraag onderworpen is aan een voorafgaande effectenbeoordeling ervan en de overlegcommissie tot andere gemeenten wordt uitgebreid bij toepassing van de artikelen 175/14, § 2, of 175/20, § 2, van het BWRO, wordt elke betrokken gemeente vertegenwoordigd door drie leden die overeenkomstig § 1 worden aangewezen.]1
----------
(1)<BESL 2019-04-25/08, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
HOOFDSTUK III. - Organisatie en werkingsregels van de overlegcommissies.
Art.3.Het college van burgemeester en schepenen benoemd de voorzitter onder de leden van de commissie die de gemeente vertegenwoordigen en stelt de volgorde vast waarin deze laatsten het voorzitterschap waarnemen bij afwezigheid van de voorzitter.
Bij afwezigheid van de leden die de gemeente vertegenwoordigen, wordt het voorzitterschap waargenomen door [4 het lid dat het bestuur bevoegd voor stedenbouw vertegenwoordigt]4.
[2 Als uitzondering op de eerste alinea wordt de overlegcommissie voorgezeten door [4 het lid dat het bestuur bevoegd voor stedenbouw vertegenwoordigt]4 wanneer de aanvraag betrekking heeft op een project van gewestelijk belang inzake mobiliteit zoals gedefinieerd [4 in artikel 9, § 2, 4°,]4 van het BWRO.]2
[4 In de gevallen zoals bedoeld in lid 2 en lid 3, bij ontstentenis van het lid dat het bestuur bevoegd voor stedenbouw vertegenwoordigt, wordt het voorzitterschap waargenomen door het lid dat het bestuur bevoegd voor monumenten en landschappen vertegenwoordigt of, bij ontstentenis, het lid dat Leefmilieu Brussel vertegenwoordigt.]4
----------
(1)<BESL 2009-03-19/56, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 26-04-2009>
(2)<BESL 2014-05-08/63, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2014>
(3)<BESL 2018-05-03/23, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 20-04-2019>
(4)<BESL 2019-04-25/08, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.4. Het college van burgemeester en schepenen wijst een secretaris en een adjunct-secretaris aan die het secretariaat vormen.
Art.5.[2 Wanneer haar advies vereist is bij toepassing van artikel 9, § 1, 1° of 2°, van het BWRO, roept de commissie, met het oog op hun hoorzitting, elke persoon op die tijdens het openbaar onderzoek heeft verzocht om door de commissie te worden gehoord, alsook elke andere persoon die de commissie wenst te horen. In het geval bedoeld in artikel 9, § 1, 2°, roept de commissie ook de aanvrager van een vergunning of attest op. De personen die worden gehoord, kunnen zich laten vergezellen door hun raadslieden.
Ten minste acht dagen vóór de vergadering van de commissie verstuurt het secretariaat de uitnodiging naar de belanghebbenden. In een van de volgende gevallen kan de uitnodiging elektronisch worden verstuurd :
1° Wanneer de uitgenodigde persoon op elektronische wijze heeft gevraagd om te worden gehoord;
2° Met de voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerde om elektronische mededelingen met rechtsgevolgen voor hem uit te wisselen.]2
De afwezigheid van een op de voorgeschreven wijze opgeroepen persoon doet geen afbreuk aan de geldigheid van het door de commissie uitgebrachte advies.
----------
(1)<BESL 2018-05-03/23, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 20-04-2019>
(2)<BESL 2019-04-25/08, art. 3, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.6.De leden van de commissie worden door het secretariaat uiterlijk acht dagen vóór de vergadering opgeroepen [1 , op elektronische wijze]1.
In de oproepingsbrief wordt de agenda vermeld.
----------
(1)<BESL 2019-04-25/08, art. 4, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.7. Ten minste vier leden dienen aanwezig te zijn wil de commissie een advies kunnen uitbrengen.
De leden mogen zich laten bijstaan door deskundigen die niet aan de stemming deelnemen.
Art.8.[1 § 1 De vergaderingen van de overlegcommissie zijn openbaar. Echter, de beraadslaging vindt plaats achter gesloten deuren.
De commissie neemt bij meerderheid van de aanwezige leden een gunstig gemotiveerd advies, een gunstig advies onder voorwaarden, een ongunstig advies aan of een uitstel van advies tot de daaropvolgende zitting.
De leden van de minderheid kunnen eisen dat bij het advies een nota wordt gevoegd ter rechtvaardiging van hun standpunt.
§ 2 Wanneer de commissie eerder een uitstel van advies heeft gestemd, kan het lid dat deelgenomen heeft aan deze stemming vervangen worden door een andere vertegenwoordiger van dezelfde instantie.
§ 3 Wanneer [3 een vergunning of een attest]3 wordt aangevraagd [3 door een instantie]3 die vertegenwoordigd is in de commissie, nemen [3 het lid of de leden die ze vertegenwoordigt (vertegenwoordigen)]3 niet deel aan de beraadslaging en aan de stemming.
§ 4. [3 Elk aanwezig lid van de commissie heeft één stem, behalve in het geval zoals bedoeld in artikel 2, § 2, in welk geval elke vertegenwoordiger van de gewestelijke besturen evenveel stemmen heeft als er gemeenten in de commissie zetelen.]3]1
----------
(1)<BESL 2014-05-08/63, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2014>
(2)<BESL 2018-05-03/23, art. 4, 006; Inwerkingtreding : 20-04-2019>
(3)<BESL 2019-04-25/08, art. 5, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.9.[1 § 1. De openbare zittingen van de overlegcommissie moeten minstens uit de volgende stappen bestaan :
1° De voorzitter stelt de leden van de commissie voor en geeft aan welk bestuur zij vertegenwoordigen;
2° De vertegenwoordiger(s) van het bestuur dat verantwoordelijk is voor het plan of het reglement of van de aanvrager van een attest of een vergunning geeft (geven) toelichting bij het dossier dat voor advies aan de overlegcommissie wordt overgelegd;
3° De personen die tijdens het openbaar onderzoek hebben verzocht om te worden gehoord, formuleren hun opmerkingen en vragen;
4° De leden van de overlegcommissie formuleren hun opmerkingen en vragen;
5° De in 2° bedoelde perso(o)n(en) beantwoordt (beantwoorden) de geformuleerde opmerkingen en vragen.
§ 2. De overlegcommissie kan een huishoudelijk reglement aannemen dat beantwoordt aan de regels zoals bedoeld in § 1 en kan die regels in voorkomend geval aanvullen.]1
----------
(1)<BESL 2019-04-25/08, art. 6, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.10. Het advies wordt, samen met de notulen van de vergadering en in voorkomend geval samen met een afschrift van het bericht van openbaar onderzoek en de opmerkingen en bezwaren die tijdens dat onderzoek werden ingediend, bezorgd aan de overheid die erom heeft gevraagd.
Art.11.De gemeente houdt een register van de notulen van de vergaderingen van de commissie en van de door haar verstrekte adviezen.
Dit register is toegankelijk voor het publiek onder de door het college van burgemeester en schepenen bepaalde regels.
Eenieder kan afschrift van die notulen en adviezen verkrijgen.
[2 De adviezen van de overlegcommissie worden gepubliceerd op de website van de gemeente of, in de gevallen bedoeld in artikel 2, § 2, van elke betrokken gemeente.]2
----------
(1)<BESL 2018-05-03/23, art. 5, 006; Inwerkingtreding : 20-04-2019>
(2)<BESL 2019-04-25/08, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2019>
Art.12. [1 § 1. De onderhavige bepalingen zijn van toepassing op de overlegcommissies waarvan de organisatie vereist is in het kader van de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en attesten, milieuvergunningen of verkavelingsvergunningen, die op 31 december 2021 lopen of die ingediend zullen worden vanaf 1 januari 2022.
In afwijking van artikel 8 van dit besluit, worden enkel de personen die tijdens het openbaar onderzoek uitdrukkelijk hebben verzocht om gehoord te worden, toegelaten tot de overlegcommissie.
In afwijking van artikel 5 van dit besluit, wordt het aantal personen dat de aanvrager begeleidt en vertegenwoordigt, beperkt tot twee.
In het geval van een petitie, wijkcomité of andere vereniging wordt het aantal personen dat wordt toegelaten tot de overlegcommissie beperkt tot twee per petitie, per wijkcomité of per vereniging.
De zitting van de overlegcommissie mag via videoconferentie worden georganiseerd, of met fysieke aanwezigheid, op voorwaarde dat de maatregelen die worden voorzien door het protocol voor de organisatie van de overlegcommissies strikt worden nageleefd. Beide regelingen kunnen ook in combinatie worden georganiseerd.
De keuze over de manier waarop de overlegcommissie wordt georganiseerd, wordt genomen door het secretariaat van de overlegcommissie.
Als de overlegcommissie via videoconferentie doorgaat, is de voorafgaande goedkeuring van alle bezwaarindieners die door de overlegcommissie willen worden gehoord, niet vereist. Als een bezwaarindiener de gemeente er evenwel over inlicht dat hij/zij niet via videoconferentie aan een overlegcommissie kan deelnemen, zorgt de gemeente ervoor dat er een lokaal ter beschikking staat, met inachtneming van de gezondheids- en beschermingsmaatregelen, waardoor de bezwaarindiener in kwestie de overlegcommissie via videoconferentie kan volgen en er op die manier aan kan deelnemen.
In afwijking van artikel 9, § 1, 2° van dit besluit, wordt, als geen enkele bezwaarindiener heeft verzocht om door de overlegcommissie gehoord te worden en als de aanvrager het ermee eens is, de zitting van de overlegcommissie enkel in aanwezigheid van de leden van de overlegcommissie gehouden, zoals bedoeld in artikel 2 van dit besluit.
§ 2. Deze modaliteiten zijn van toepassing tot en met 31 augustus 2022.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2021-12-16/09, art. 1, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2022>
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art.12. Opgeheven worden de artikelen 14 tot 25 en 27 van het koninklijk besluit van 5 november 1979 tot bepaling, wat het Brusselse Gewest betreft, van de speciale regelen van openbaarmaking die moeten worden nageleefd inzake sommige bouw- en verkavelingsaanvragen en houdende instelling, voor elke gemeente van het Brusselse Gewest, van een overlegcommissie voor plaatselijke ordening, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 oktober 1987.
Art.13.[1 De Minister]1 tot wiens bevoegdheid [2 stedenbouw]2 behoort is belast met de uitvoering van dit besluit.
----------
(1)<BESL 2009-03-19/56, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 26-04-2009>
(2)<BESL 2009-03-19/56, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 26-04-2009>
Art. 14. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.