12 AUGUSTUS 1974. - Koninklijk besluit tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en van de bevoegdheid van paritaire subcomités voor het havenbedrijf en tot vaststelling van het aantal leden ervan. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 23-10-1984 en tekstbijwerking tot 21-09-2017)
Art. 1-7
1995012340 1996012467 1998012162 1999012131 1999012334 1999012335 2000012906 2001013262 2006201498 2006201665 2006202247 2017200719 2017204321
Artikel 1.De hiernavolgende paritaire subcomités worden opgericht :
1° Paritair Subcomité voor de haven van Antwerpen "Nationaal Paritair Comité der haven van Antwerpen" genaamd;
2° Paritair Subcomité voor de haven van Gent;
3° Paritair Subcomité voor de haven van Brussel en Vilvoorde;
4° [1 ...]1
5° [2 Paritair Subcomité voor de havens van Zeebrugge - Brugge, Oostende en Nieuwpoort.]2
6° (...) <KB 2006-07-19/31, art. 1, 010; Inwerkingtreding : 10-08-2006>
----------
(1)<KB 2017-02-13/04, art. 1, 012; Inwerkingtreding : 09-03-2017>
(2)<KB 2017-09-05/11, art. 1, 013; Inwerkingtreding : 01-04-2017>
Art.2. De paritaire subcomités voor het havenbedrijf zijn bevoegd voor de werknemers in het algemeen en hun werkgevers, te weten :
alle werknemers en hun werkgevers die, in de havengebieden :
(A.) als hoofdzakelijke of bijkomstige aktiviteit havenarbeid verrichten, d.w.z. alle behandelingen van goederen welke per zee- of binnenschepen, spoorwagens of vrachtwagens aan- of afgevoerd worden, en de met deze goederen in verband staande bijkomende diensten, ongeacht deze activiteiten geschieden in de dokken, op bevaarbare waterwegen, op de kaden of in de instellingen welke gericht zijn op invoer, uitvoer en doorvoer van goederen, alsook alle behandelingen van goederen, welke per zee- of binnenschepen aan- of afgevoerd worden op de kaden van nijverheidsinstellingen. <KB 1989-12-18/30, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-01-1990>
Er wordt verstaan onder :
1. Alle behandelingen van goederen :
a) goederen : alle goederen, met inbegrip van containers en vervoermiddelen, slechts uitzondering gemaakt voor :
- de aanvoer alsmede de afvoer in bulk van aardolie, (vloeibare) aardolieprodukten en vloeibare grondstoffen voor de raffinaderijen, de chemische nijverheid en de opslag- en transformatiebedrijvigheden in petroleuminstallaties; <KB 2000-11-24/34, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 18-12-2000>
- vis aangevoerd met vissersvaartuigen;
- vloeibare gassen onder druk en in bulk.
b) behandelingen : laden, lossen, stuwen, ontstuwen, omstuwen, storten, trimmen, klasseren, sorteren, calibreren, stapelen, ontstapelen, alsmede samenstellen en ontbinden van eenheidsladingen.
2. De met deze goederen in verband staande bijkomende diensten : markage, wegen, meten, cuberen, controle, ontvangen, bewaken, (met uitzondering van de bewakingsdiensten verricht door ondernemingen vallend onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten voor rekening van ondernemingen vallend onder het Paritair Comité voor het havenbedrijf), afleveren, nemen van stalen en verzegelen, schoren en ontschoren. <KB 2006-05-01/48, art. 1, 009; Inwerkingtreding : 26-05-2006>
3. Instellingen : afdaken, loodsen, laad- en opslagplaatsen en magazijnen.
4. Bevoegdheidsgebied. _ Havengebieden.
(Voor Antwerpen. Het gebied begrensd door de Rijksgrens aan grenspaal 271 in Kieldrecht tot grenspaal 269A aan de Schelde en verder tot grenspaal 260 in Zandvliet; de Putsebaan tot aan de fiets- en voetgangerstunnel onder de autobaan A12; de autobaan A12 AntwerpenBergen-op-Zoom tot de brug over de Ekerse Steenweg; de Noorderlaan, Italiëlei, Tunnelplaats; de beide zijden van de Ankerrui, Oude Leeuwenrui, Brouwersvliet; de Scheldekaden tot en met afdak 1; de linker Scheldeoever vanaf het punt gelegen tegenover afdak 1 tot de Waaslandtunnel; de kustweg A11 Antwerpen-Knokke-Heist tot het kruispunt van de autobaan N451 Vrasene-Kieldrecht; verder de autobaan N451 Vrasene-Kieldrecht, Dorpsstraat, Kouter tot de grenspaal 271 in Kieldrecht.) <KB 1995-06-29/34, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 19-07-1995>
Voor Gent. Het gebied begrensd door twee rode lijnen op een plan gevoegd bij het besluit genomen op 19 december 1966 door de gemeenteraad van de stad Gent.
De eerste dezer grenslijnen begint aan het linkerhoekhuis van de Dampoortstraat en het Dok, doorsnijdt het Handelsdok langs een lijn lopende over de Dampoortbrug naar het rechterhoekhuis van het Octrooiplein en de Koopvaardijlaan, de oostelijke aflijning van de Koopvaardijlaan tot aan de Afrikalaan; de oostelijke aflijning van de Afrikalaan, doorkruist de ringspoorweg tot aan het kruispunt van de Vliegtuiglaan en de Hoge Weg, de oostelijke aflijning van de President J.F. Kennedylaan tot aan de noordelijke stadsgrens, de grens van het grondgebied tot aan de westelijke trekweg van het Zeekanaal naar Gent, de westelijke trekweg in zuidelijke richting tot juist voor de Ringvaart waar de westelijke aflijning wordt gevolgd van de Rijksweg tot over de wegbrug (W 18), gaat langs de Pantserschipstraat, de Zeestraat, de Wondelgem- en Wiedauwkaai, waarvan zij de aflijning volgt tot aan de stuw van het Tolhuis, doorsnijdt het eilandje van de Tolhuissluis en de stroomopwaartse sluisdeur van het Tolhuissas, loopt langs de huizen der Sassekaai, tot aan de Muidebrug, doorkruist de Voormuide; bezoomt de huizen van het Dok (pare huisnummers), van het Stapelplein en het Dok (onpare huisnummers) tot aan de hoek van de Dampoortstraat, waar zij haar uitgangspunt weer bereikt.
De tweede grenslijn bepaalt de binnenomtrek der haven af volgens een kringloop, die begint aan het gebouw gelegen hoek Muidepoort en Houtdoklaan, doorsnijdt de Muidepoort en bezoomt de huizen van de Terneuzenlaan. Zij doorsnijdt verder de ringspoorweg, loopt langs de afsluiting van die spoorweg tot aan de Meulestedesteenweg, doorsnijdt de Voorhavenlaan, loopt langs de oostelijke aflijning van de Londenstraat, doorsnijdt het Voorhavenplein, loopt langs de oostelijke aflijning van de Voorhavenlaan, volgt de oostelijke aflijning van de Meulestedekaai tot aan de noordzijde van het Redersplein, de noorderaflijning van de Meeuwstraat om zo de Port Arthurlaan te bereiken, waarvan zij de westeraflijning volgt tot aan de Pauwstraat, die zij doorsnijdt, evenals de ringspoorweg om de gronden te bezomen ten westen van het Houtdok tot aan de Muidepoort, volgt dan de westelijke aflijning van de Houtdoklaan, waar zij haar uitgangspunt vervoegt. Ten slotte een strook van 50 meter breed langs beide oevers van het gedeelte van de Ringvaart gelegen tussen het Kanaal van Terneuzen en de sluis te Evergem (en tevens een strook van 50 meter breed langs beide oevers van het gedeelte v.an de Moervaart gelegen tussen het Kanaal van Terneuzen en de Baileybrug te Mendonk welke de verbinding maakt over de Moervaart tussen de Spanjeveerstraat en de Mendonckstraat.
Aan het Kluizendok behoort tot het havengebied de zone begrensd door enerzijds het kanaal Gent-Terneuzen, en anderzijds een lijn die vertrekt aan het kanaal ter hoogte van de Averijevaart, de stadsgrens volgt tot aan de kruising ervan met Doornzele Dries en vervolgens deze weg volgt tot aan het kanaal.) <KB 2006-09-24/44, art. 1, 011; Inwerkingtreding : 20-10-2006>
Voor Brussel en Vilvoorde. Het gebied omvattend de maritieme en stroomdokken en de kaden, alsmede een strook van 50 meter breedte langs de twee oevers van het zeekanaal vanaf de brug van het Saincteletteplein tot aan de brug van Humbeek.
Voor Brugge. Het gebied door de Blankenbergsesteenweg van aan de brug van Scheepsdale tot aan het kruispunt "Blauwe Toren", de Zeebruggelaan tot aan de steenweg van Dudzele (Stationsteenweg), de steenweg naar Dudzele tot aan de Dbruggesteenweg, de Bruggesteenweg tot aan "Dampoort-Sluis", de noordkant van het kanaal Brugge-Oostende tot de brug van Scheepsdale en verder door een strook van 100 m breedte langs beide oevers van :
1. het kanaal Brugge-Oostende van aan "Dampoort-Sluis" tot aan de brug van Stalhille;
2. het kanaal Brugge-Gent van aan "Dampoort-Sluis" tot aan de brug van Moerbrugge;
3. het kanaal Brugge-Damme van aan "Dampoort-Sluis" tot aan de grens van het grondgebied Brugge.
(Voor Zeebrugge. Het gebied begrensd door de westelijke grens van het grondgebied Brugge tot aan de Steenweg Vierwegen naar Lissewege, deze steenweg tot aan de Zeebruggelaan, de Zeebruggelaan tot aan de Steenweg naar Dudzele (Stationssteenweg), deze steenweg tot aan de Steenweg van Dudzele naar Westkapelle, deze steenweg tot aan de Heistlaan en dit tot aan de Noordzee.) <KB 05-01-1978>
Voor Oostende. Het gebied begrensd door het Westerstaketsel tot aan de Visserskaai, de Visserskaai tot aan de Vindictivelaan, de Vindictivelaan tot aan de Leopold III-laan, de Leopold II-laan tot aan de Leopold III-laan, de Leopold III-laan tot aan de Brandariskaai, de Brandariskaai, de Slachthuiskaai en de Konterdamkaai tot aan de Ijzerwegstraat, de Ijzerwegstraat tot aan de Gauwelozekreek, de Gauwelozekreek tot aan de Ganzestraat, de Ganzestraat en de Vanderstichelenstraat tot aan de Nieuwe Langestraat, de Nieuwe Langestraat tot aan de autoweg Oostende-Brussel, de autoweg Oostende-Brussel tot aan de grens Oostende-Oudenburg, de grens Oostende-Oudenburg tot aan de brug van Plassendale, de brug van Plassendale en van daar noord-oostwaarts de Plassendalesteenweg tot aan de Brugsesteenweg, de Brugsesteenweg tot aan de Bprinses Elisabethlaan, de Prinses Elisabethlaan tot aan Noord Ede, Noord Nede tot aan de grens Oostende-Bredene, de grens Oostende-Bredene tot aan de Schietbaanstraat, de Schietbaanstraat tot aan de Dr. Edouard Moreaulaan, de Dr. Edouard Moreaulaan tot aan de Fortstraat, de Fortstraat tot aan de Napoleonlaan, de Napoleonlaan tot aan de Vuurtorenweg, de Vuurtorenweg tot aan de Halvemaandijk, de Halvemaandijk tot aan het Oosterstaketsel.
Voor Nieuwpoort. Het gebied begrensd door het Westerstaketsel, de Havengeulweg tot aan de Albert I-laan, de Albert I-laan tot aan de Kaai, de Kaai tot aan de Pieter Deswartelaan, de Pieter Deswartelaan tot aan de spoorweg Nieuwpoort-Diksmuide, de spoorweg Nieuwpoort-Diksmuide tot aan het Militair Kerkhof, de Ramskapellestraat van aan het Militair Kerkhof tot de brug over het kanaal Veurne Ambacht, het kanaal Veurne Ambacht tot aan de grens Nieuwpoort-Sint-Joris, de grens Nieuwpoort-Sint-Joris, de grens Nieuwpoort-Westende, de grens Nieuwpoort-Lombardsijde tot aan de Noordzee, de Noordzee tot aan het Oosterstaketsel.
(B. als hoofdzakelijke of bijkomstige activiteit goederen behandelen of met deze goederen in verband staande diensten verrichten voor zover zij niet vallen onder A noch ressorteren onder andere paritaire comités dan de aanvullende paritaire comités voor werklieden of bedienden.) <KB 1989-12-18/30, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-01-1990>
Art.3. Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 8 juni 1972 betreffende de havenarbeid mag niemand in de havengebieden havenarbeid laten verrichten door andere werknemers dan erkende havenarbeiders.
De voorwaarden en de modaliteiten van erkenning van de havenarbeiders worden bepaald overeenkomstig artikel 3 van dezelfde wet.
Art.4.<KB 04-10-1974>
1. (Het paritair Subcomité voor de haven van Antwerpen, "Nationaal Paritair Comité der haven van Antwerpen" genaamd bestaat uit achtentwintig gewone en achtentwintig plaatsvervangende leden;) <KB 1998-06-15/30, art. 1, 006; Inwerkingtreding : 06-07-1998>
2. (Het Paritair Subcomité voor de haven van Gent bestaat uit twaalf gewone en twaalf plaatsvervangende leden); <KB 2001-12-20/41, art. 1, 008; Inwerkingtreding : 01-09-2005; zie B.S. 06.09.2005, p. 39023>
3. (Het Paritair Subcomité voor de haven van Brussel en Vilvoorde bestaat uit acht gewone en acht plaatsvervangende leden); <KB 1984-09-10/32, art. 1, 002>
4. [1 ...]1
5. [2 5. Het Paritair Subcomité voor de havens van Zeebrugge - Brugge, Oostende en Nieuwpoort bestaat uit acht gewone en acht plaatsvervangende leden.]2
(6. (...) ) <KB 2006-07-19/31, art. 2, 010; Inwerkingtreding : 10-08-2006>
----------
(1)<KB 2017-02-13/04, art. 2, 012; Inwerkingtreding : 09-03-2017>
(2)<KB 2017-09-05/11, art. 2, 013; Inwerkingtreding : 01-04-2017>
Art.5. De in de artikel 1 van dit besluit bedoelde paritaire subcomités gesloten collectieve arbeidsovereenkomsten moeten niet door het Paritair Comité van het havenbedrijf worden goedgekeurd.
Nietig zijn echter de bepalingen van de overeenkomsten die strijdig zijn met de dwingende bepalingen van de in het Paritair Comité van het havenbedrijf gesloten overeenkomsten.
Art.6. Dit besluit treedt in werking de dag waarop de koninklijke besluiten tot benoeming van de voorzitters, de ondervoorzitters en de leden van de in artikel 1 van dit besluit bedoelde paritaire subcomités in werking treden.
Art. 7. Onze Minister van Tewerkstelling en Arbeid is belast met de uitvoering van dit besluit.