7 SEPTEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering betreffende het voltijds secundair onderwijs
HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs
Art. 1-5
HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs
Art. 6-7
HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs
Art. 8-12
HOOFDSTUK 4. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs
Art. 13-14
HOOFDSTUK 5. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 maart 2012 houdende goedkeuring van overhevelingen, omvormingen, programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs en de programmatie van opleidingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs
Art. 15
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 16-17
BIJLAGE.
Art. N
HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs
Artikel 1. In het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket "uren-leraar" in het voltijds secundair onderwijs, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2011, worden de woorden "instelling" en "instellingen" telkens respectievelijk vervangen door de woorden "school" en "scholen" en worden de woorden "onderwijsinstelling" en "onderwijsinstellingen" telkens respectievelijk vervangen door de woorden "school" en "scholen".
Art.2. In artikel 4, § 4bis, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 1993 en vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 oktober 2009, worden de woorden "inrichtende macht" vervangen door het woord "schoolbestuur".
Art.3. Artikel 7bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2011, wordt vervangen door wat volgt :
" Art. 7bis. Bovenop het volgens artikel 4 en 6 berekend pakket uren-leraar, wordt voor het schooljaar 2012-2013 aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen een forfaitair pakket van 100 uren-leraar toegekend, onder de volgende gezamenlijke voorwaarden :
1) het schoolbestuur of een derde partner verleent een co-financiering van minimaal 191.678,- euro;
2) de betrokken uren-leraar mogen uitsluitend worden aangewend voor de organisatie van lessen of lesgebonden activiteiten in het ambt van leraar of als voordrachtgever, voorbehouden voor de leerlingen van de balletopleiding binnen het voltijds secundair onderwijs. "
Art.4. In artikel 10, § 3, van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005, worden de woorden "inrichtende macht" vervangen door het woord "schoolbestuur".
Art.5. Bijlage 4 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs
Art.6. In artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in punt 6° worden de woorden "tijdens de maanden juli en augustus" vervangen door de woorden "in de periode juni tot en met augustus";
2° een punt 7° wordt toegevoegd, dat luidt als volgt :
" 7° het tijdstip waarop stage wordt georganiseerd mag nooit afbreuk doen aan voldoende stagebegeleiding, ook op de stageplaats, door de school; ";
3° een punt 8° wordt toegevoegd, dat luidt als volgt :
" 8° ter vrijwaring van de stagedoelstellingen, zijnde leerdoelstellingen, kunnen stages nooit een middel zijn ter compensatie van de afwezigheid of ontstentenis van reguliere werknemers en dient er door de stageplaats voorzien te zijn in voldoende stagebegeleiding. "
Art.7. In artikel 8 van hetzelfde besluit wordt in het tweede lid een punt 3° toegevoegd, dat luidt als volgt :
" 3° in afwijking van 2° en voor zover betrekking hebbend op stage : aan elke leerling in de periode juni tot en met augustus ten minste 4 aaneensluitende weken vakantie worden toegekend. "
HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs
Art.8. In het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, worden de woorden "inrichtende macht" telkens vervangen door het woord "schoolbestuur", worden de woorden "inrichtende machten" vervangen door het woord "schoolbesturen", en worden de woorden "instelling" en "onderwijsinstelling" telkens vervangen door het woord "school".
Art.9. In artikel 5, paragraaf 5, van hetzelfde besluit wordt een vierde gedachtestreepje toegevoegd, dat luidt als volgt :
" - de externe certificering. "
Art.10. In artikel 31 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 september 2007, 12 september 2008, 16 januari 2009 en 9 oktober 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt :
" § 3. Als bijzondere toelatingsvoorwaarde voor de volgende onderverdelingen geldt dat de leerling positief geëvalueerd is door de toelatingsklassenraad op een geschiktheidsproef tot de betrokken onderverdeling die de school in kwestie eventueel georganiseerd heeft :
1° het eerste leerjaar van de eerste graad van een school met, in de tweede en derde graad, uitsluitend het studiegebied ballet;
2° de onderverdeling ballet van het tweede leerjaar van de eerste graad en alle onderverdelingen van het studiegebied ballet;
3° alle onderverdelingen van het studiegebied podiumkunsten.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de volledige duur van de onderverdeling, onverminderd de mogelijkheid tot één herkansing voor de leerling die negatief is geëvalueerd.
In voorkomend geval worden in de toelatingsklassenraad ambtshalve raadgevende externe deskundigen opgenomen, die geen voordrachtgever zijn in de school in kwestie. ";
2° in paragraaf 5 wordt punt 2° opgeheven;
3° in paragraaf 6 wordt punt 1° opgeheven.
Art.11. In artikel 56 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 9 oktober 2009, 4 juni 2010 en 17 december 2010, wordt paragraaf 2 vervangen door wat volgt :
" § 2. De proef, vermeld in paragraaf 1, slaat op vakken van het fundamentele gedeelte van de optie, dat de gekozen studierichting bepaalt, en eventueel op vakken van de basisvorming of van het complementaire gedeelte als die vakken ondersteunend zijn voor de geïntegreerde proef.
De proef, vermeld in paragraaf 1, die ook de vorm van een eindwerk mag aannemen, wordt beoordeeld door de leraars die de vakken in kwestie onderwijzen, alsook door deskundigen op het vlak van de te beoordelen kwalificatie, die in aantal het aantal leraars niet mogen overschrijden en die niet tot de school in kwestie behoren. De deskundigen worden in de loop van het schooljaar aangewezen door het schoolbestuur of zijn afgevaardigde. Het schoolbestuur of zijn afgevaardigde kan ook andere personeelsleden dan de voormelde personeelsleden aanwijzen om op basis van hun deskundigheid advies te verlenen over de beoordeling van de geïntegreerde proef.
Het resultaat van de proef, vermeld in paragraaf 1, zal een belangrijk element vormen in de beslissing van de delibererende klassenraad. "
Art.12. Aan artikel 57 van hetzelfde besluit wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt :
" Om de onderverdeling vrachtwagenchauffeur bso met vrucht te beëindigen, is het in elk geval vereist dat het bewijs wordt geleverd dat de leerling is geslaagd voor de proeven tot het behalen van het rijbewijs CE en de basiskwalificatie vakbekwaamheid groep C, als vorm van externe certificering. Het in voorkomend geval niet-slagen voor de voormelde proeven geldt als motivatie voor de beslissing van de delibererende klassenraad voor het niet-slagen voor de onderverdeling. "
HOOFDSTUK 4. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs
Art.13. In artikel 6ter van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 oktober 2009, worden de woorden "de optie Duurzaam wonen" vervangen door de woorden "de opties Duurzaam wonen en Bio-ecologische bouwafwerking".
Art.14. Aan bijlage VI bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 9 oktober 2009 en 4 juni 2010, wordt in de kolom "Nieuwe benamingen", rubriek "Specialisatiejaren bso", de optie "Bio-ecologische bouwafwerking (vanaf 1 september 2012) S" toegevoegd.
HOOFDSTUK 5. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 maart 2012 houdende goedkeuring van overhevelingen, omvormingen, programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs en de programmatie van opleidingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs
Art.15. Aan artikel 1, A, van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 maart 2012 houdende goedkeuring van overhevelingen, omvormingen, programmatie van structuuronderdelen van het voltijds secundair onderwijs en de programmatie van opleidingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs, wordt een punt 71 toegevoegd, dat luidt als volgt :
" 71. Middelbare Rudolf Steinerschool Vlaanderen
Kasteellaan 54
9000 Gent
3e graad : specialisatiejaar Bio-ecologische bouwafwerking bso
Studiegebied : Bouw ".
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art.16. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013, met uitzondering van artikel 3, 10, 2° en 3°, en artikel 13 tot en met 15, die in werking treden op 1 september 2012.
Art.17. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 7 september 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
P. SMET
BIJLAGE.
Art. N. Bijlage 4. - Lijst van structuuronderdelen die worden ondergebracht in de verschillende disciplines, als vermeld in artikel 4
A) voor het technisch secundair onderwijs :
1° Groep 1° :
a) discipline administratie en distributie :
1) administratie vrije beroepen
2) boekhouden-informatica
3) commercieel webverkeer
4) handel
5) handel-talen
6) immobiliënbeheer
7) informaticabeheer
8) internationaal transport en goederenverzending
9) kmo-administratie
10) kmo-ondernemerschap
11) medico-sociale administratie
12) netwerkbeheer
13) onthaal en public relations
14) public relations
15) secretariaat-talen
16) toerisme
17) toerisme en organisatie
18) toerisme en recreatie
19) verkoop en distributie
b) discipline sport :
1) lichamelijke opvoeding en sport
2) sportclub- en fitnessbegeleider
3) topsport
2° Groep 2° :
a) discipline chemie :
1) apotheekassistent
2) biochemie
3) chemie
4) chemische procestechnieken
5) drogisterij-cosmetica
6) farmaceutisch-technisch assistent
7) techniek-wetenschappen
8) water- en luchtbeheersingstechnieken
b) discipline industriële technieken :
1) industriële wetenschappen
2) industriële ict
c) discipline land- en tuinbouw :
1) agro- en groenbeheer
2) agro- en groenmechanisatie
3) biotechnische wetenschappen
4) dier- en landbouwtechnische wetenschappen
5) natuur- en groentechnische wetenschappen
6) plant-, dier- en milieutechnieken
7) planttechnische wetenschappen
d) discipline paramedische opleidingen :
1) gezondheids- en welzijnswetenschappen
e) discipline personenzorg :
1) animatie in de ouderenzorg
2) internaatswerking
3) jeugd- en gehandicaptenzorg
4) leefgroepenwerking
5) sociale en technische wetenschappen
6) tandartsassistentie
f) discipline Voeding :
1) voedselbehandeling
3° Groep 3° :
a) discipline hotel :
1) assistent voedingsindustrie
2) bakkerijtechnieken
3) brood en banket
4) butler-intendant
5) hospitality
6) hotel
7) hotelbeheer
8) slagerij en vleeswaren
9) vleeswarentechnieken
10) voedingstechnieken
b) discipline kleding en confectie :
1) creatie en patroonontwerpen
2) creatie en mode
4° Groep 4° :
a) discipline elektriciteit :
1) audio-, video- en teletechnieken
2) elektriciteit-elektronica
3) elektromechanica
4) elektrotechnieken
5) elektronische installatietechnieken
6) elektrische installatietechnieken
7) industriële computertechnieken
8) industriële elektronicatechnieken
9) podiumtechnieken
10) regeltechnieken
11) stuur- en beveiligingstechnieken
5° Groep 5° :
a) discipline decoratieve technieken :
1) fotografie
b) discipline grafische technieken :
1) gestandaardiseerde en geprogrammeerde druktechnieken
2) grafische communicatie
3) grafische media
4) interactieve multimediatechnieken
5) multimedia
6) printmedia
7) rotatiedruktechnieken
8) tekst- en beeldintegratietechnieken
6° Groep 6° :
a) discipline maatschappelijke veiligheid :
1) integrale veiligheid
b) discipline optiek :
1) contactologie-optometrie
2) optiektechnieken
c) discipline orthopedische technieken :
1) orthopedische instrumenten
2) orthopedietechnieken
d) discipline tandtechnieken :
1) dentaaltechnieken en supra-structuren
2) tandtechnieken
e) discipline verzorgingstechnieken :
1) bio-esthetiek
2) esthetische lichaamsverzorging
3) grime
4) schoonheidsverzorging
7° Groep 7° :
a) discipline hout en bouw :
1) bouw constructie- en planningstechnieken
2) bouw- en houtkunde
3) bouwtechnieken
4) hout-constructie- en planningstechnieken
5) houttechnieken
6) industriële bouwtechnieken
7) weg- en waterbouwtechnieken
b) discipline metaal :
1) automotive
2) autotechnieken
3) computergestuurde mechanische productietechnieken
4) haventechnieken
5) industriële koeltechnieken
6) industriële onderhoudstechnieken
7) industriële warmtetechnieken
8) koel- en warmtechnieken
9) kunststoftechnieken
10) kunststofvormgevingstechnieken
11) mechanica-constructie- en planningstechnieken
12) mechanische technieken
13) mechanische vormgevingstechnieken
14) productie- en procestechnologie
15) toegepaste autotechnieken
16) vliegtuigtechnicus
17) vliegtuigtechnieken
c) discipline Rijn- en binnenvaart :
1) maritieme technieken dek
2) maritieme technieken motoren
d) discipline textiel :
1) textiel- en chemische technieken
2) textiel- en designtechnieken
3) textieltechnieken
4) textielproductietechnieken
5) textielveredeling en breikunde
6) textielvormgevingstechnieken
8° Groep 8° :
a) discipline glastechnieken :
1) glastechnieken
B) voor het beroepssecundair onderwijs + hbo-verpleegkunde :
1° Groep 1° :
a) discipline administratie en distributie :
1) gespecialiseerd recreatiemedewerker
2) kantoor
3) kantooradministratie en gegevensbeheer
4) logistiek
5) onthaal en recreatie
6) verkoop
7) verkoop en vertegenwoordiging
8) winkelbeheer en etalage
9) naamloos leerjaar
b) discipline sport :
1) topsport-sportinitiatie
2) topsport-sportbegeleider
2° Groep 2° :
a) discipline land- en tuinbouw :
1) agromanagement
2) bloemsierkunst
3) bosbouw en bosbeheer
4) dierenzorg
5) gespecialiseerde dierenverzorging
6) groendecoratie
7) landbouw
8) land- en tuinbouwmechanisatie
9) manegehouder-rijmeester
10) paardrijden en -verzorgen
11) plant, dier en milieu
12) tuinaanleg en -onderhoud
13) tuinbouw en groenvoorziening
14) tuinbouwproductie
15) veehouderij en landbouwteelten
b) discipline maatschappelijke veiligheid :
1) veiligheidsberoepen
c) discipline personenzorg :
1) kinderzorg
2) organisatie-assistentie
3) organisatiehulp
4) thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
5) verzorging
6) verzorging-voeding
3° Groep 3° :
a) discipline decoratieve technieken :
1) decoratie en restauratie schilderwerk
2) decor- en standenbouw
3) etalage en standendecoratie
4) plastische kunsten
5) publiciteit en etalage
6) schilderwerk en decoratie
b) discipline elektriciteit :
1) elektrische installaties
2) industriële elektriciteit
c) discipline hotel :
1) banketaannemer-traiteur
2) banketbakkerij-chocoladebewerking
3) brood- en banketbakkerij
4) brood- en banketbakkerij en confiserie
5) dieetbakkerij
6) gemeenschapsrestauratie
7) grootkeuken
8) restaurant en keuken
9) hotelonthaal
10) restaurantbedrijf en drankenkennis
11) slagerij en verkoopsklare gerechten
12) slagerij en vleeswarenbereiding
13) slagerij-fijnkosttraiteur
14) specialiteitenrestaurant
15) wereldgastronomie
4° Groep 4° :
a) discipline kleding en confectie :
1) mode - verkoop
2) moderealisatie en -presentatie
3) moderealisatie en -verkoop
4) modespecialisatie en trendstudie
5) mode- en maatkleding heren
6) modevormgeving
b) discipline verzorgingstechnieken :
1) haarstilist
2) haarzorg
5° Groep 5° :
a) discipline grafische technieken :
1) bedrijfsgrafiek
2) drukken en afwerken
3) drukken en voorbereiden
4) drukvoorbereiding
5) grafische opmaaksystemen
6) meerkleurendruk-drukwerkveredeling
7) publiciteit en illustratie
8) publiciteitsgrafiek
9) zeefdruk
6° Groep 6° :
a) discipline glasverwerking :
1) glasinstrumentenbouw
2) labo-glasinstrumentenbouw
b) discipline goud-juwelen :
1) diamantbewerking
2) geautomatiseerde diamantbewerking en kwaliteitsanalyse
3) goud en juwelen
4) juwelencreatie
5) uurwerkherstelling
6) uurwerkmaken
c) discipline hout en bouw :
1) bedrijfsvloeren en waterdichte bekuipingen
2) bijzondere schrijnwerkconstructies
3) bio-ecologische bouwafwerking
4) bouw
5) bouw historische muziekinstrumenten
6) bouwplaatsmachinist
7) dakwerken
8) duurzaam wonen
9) hout
10) houtbewerking
11) houtbewerking-snijwerk
12) industriële houtbewerking
13) interieurinrichting
14) mechanische en hydraulische kranen
15) meubelgarneren
16) modelmakerij
17) muziekinstrumentenbouw
18) restauratie van meubelen
19) restauratie van schrijnwerk
20) restauratie muziekinstrumenten
21) restauratie bouw
22) renovatie bouw
23) ruwbouw
24) ruwbouwafwerking
25) stijl- en designmeubelen
26) wegenbouwmachines
d) discipline marmerbewerking :
1) steen- en marmerbewerking
e) discipline metaal :
1) auto-elektriciteit
2) auto
3) basismechanica
4) bedrijfsvoertuigen
5) carrosserie en spuitwerk
6) carrosserie
7) centrale verwarming en sanitaire installaties
8) composietverwerking
9) computergestuurde werktuigmachines
10) diesel- en lpg-motoren
11) fotolassen
12) industrieel onderhoud
13) koelinstallaties
14) koeltechnische installaties
15) kunststofverwerking
16) lassen-constructie
17) matrijzenbouw
18) mecanicien voor onderhoud en herstel van motorfietsen
19) mechanisch onderhoud
20) metaal- en kunststofschrijnwerk
21) non-ferro-metalen dakbedekkingen
22) pijpfitten-lassen-monteren
23) productie-operator
24) tweewielers en lichte verbrandingsmotoren
25) verwarmingsinstallaties
26) werktuigmachines
f) discipline Rijn- en binnenvaart :
1) beperkte kustvaart
2) maritieme vorming
3) Rijn- en binnenvaart
4) scheeps- en havenwerk
5) schipper-motorist
g) discipline textiel :
1) instellen van textielmachines
2) textiel
7° Groep 7° :
a) discipline vrachtwagenchauffeur :
1) vrachtwagenchauffeur
2) bijzonder transport
8° Groep 8° :
a) discipline verpleegkunde :
1) verpleegkunde
C) voor het kunstsecundair onderwijs :
1° Groep 1° :
a) discipline beeldende kunst :
1) architecturale en binnenhuiskunst
2) beeldende en architecturale kunsten
3) architecturale vormgeving
4) architecturale vorming
5) artistieke opleiding
6) audio-visuele vormgeving
7) audio-visuele vorming
8) beeldende en architecturale vorming
9) beeldende vorming
10) bijzondere beeldende vorming
11) grafische vormgeving
12) industriële kunst
13) industriële vormgeving
14) ruimtelijke vormgeving
15) toegepaste beeldende kunst
16) vrije beeldende kunst
2° Groep 2° :
a) discipline woord :
1) bijzondere vorming woordkunst-drama
2) woordkunst-drama
3° Groep 3° :
a) discipline dans :
1) ballet
2) bijzondere vorming dans
3) dans
4) modern ballet
4° Groep 4° :
a) discipline muziek :
1) bijzondere muzikale vorming
2) muziek
D) voor het algemeen secundair onderwijs :
a) discipline klassieke :
alle structuuronderdelen waarvan de benaming ten minste een van de volgende componenten bevat : "Grieks", "Latijn"
b) discipline moderne :
alle structuuronderdelen die niet onder de discipline klassieke kunnen worden gerangschikt.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2012 tot wijziging van sommige besluiten van de Vlaamse Regering betreffende het voltijds secundair onderwijs.
Brussel, 7 september 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
P. SMET