23 APRIL 2009. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het beheer van de zwemwaterkwaliteit (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-04-2009 en tekstbijwerking tot 29-11-2011)
HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen
Algemene bepaling
Art. 1
Doel en toepassingsgebied
Art. 2
Definities
Art. 3
HOOFDSTUK II. - Kwaliteit en beheer van zwemwater
Aanduiding zwemwateren en controle
Art. 4
Zwemwaterkwaliteitsbeoordeling
Art. 5
Indeling en kwaliteitsstatus van zwemwater
Art. 6
Zwemwaterprofiel
Art. 7
Beheersmaatregelen voor uitzonderlijke omstandigheden
Art. 8
Risico van cyanobacteriën
Art. 9
Andere parameters
Art. 10
Samenwerking inzake grensoverschrijdende wateren
Art. 11
HOOFDSTUK III. - Informatie- uitwisseling
Publieke participatie
Art. 12
Voorlichting van het publiek
Art. 13
Rapportage
Art. 14
Verslaglegging
Art. 15
HOOFDSTUK IV. - Slotpbepalingen
Wijzigingsbepalingen
Art. 16
Opheffingsbepaling
Art. 17
Inwerkingtreding
Art. 18
Uitvoering
Art. 19
BIJLAGEN.
Art. N1-N5
HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen
Algemene bepaling
Artikel 1. Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn 2006/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 februari 2006 betreffende het beheer van de zwemwaterkwaliteit en tot intrekking van richtlijn 76/160/EEG.
Doel en toepassingsgebied
Art.2. § 1. Dit besluit heeft als doel het behoud, de bescherming en de verbetering van de milieukwaliteit en de bescherming van de gezondheid van de mens.
§ 2. Dit besluit is van toepassing op alle zwemwateren. Het is niet van toepassing op :
1° zwembaden en gezondheidsbaden;
2° ingesloten wateren die behandeld worden, of gebruikt worden voor therapeutische doeleinden;
3° kunstmatig gecreëerde, van het oppervlaktewater en het grondwater gescheiden ingesloten wateren.
Definities
Art.3.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° " zwemwater " : elk oppervlaktewater waar, naar verwachting van de Regering, een groot aantal mensen zal zwemmen, en waar zwemmen niet permanent verboden is of waarvoor geen permanent negatief zwemadvies bestaat;
2° " oppervlaktewater " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 1°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
3° " grondwater " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 2°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
4° " binnenwater " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 3°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
5° " overgangswater " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 7°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
6° " kustwater " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 8°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
7° " stroomgebied " : zoals gedefinieerd [2 in artikel 5]2, 14°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
8° " Instituut " : zoals gedefinieerd in artikel 5, 52°, van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
9° " Minister " : de minister belast met het Waterbeleid;
10° " ordonnantie " : de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid;
11° " Commissie " : de Europese Commissie;
12° " permanent " : met betrekking tot een zwemverbod of een negatief zwemadvies, voor de duur van ten minste één volledig badseizoen;
13° " groot aantal " : met betrekking tot zwemmers, een aantal dat de Regering groot acht, met name gelet op tendensen uit het verleden of op de beschikbare infrastructuur of faciliteiten, dan wel op de maatregelen die getroffen zijn ter bevordering van het zwemmen;
14° " verontreiniging " : de aanwezigheid van microbiologische besmetting of van andere organismen of afval, die de zwemwaterkwaliteit aantast en een risico voor de gezondheid van de zwemmers inhoudt, als bedoeld in de artikelen 9 en 10, en in bijlage I, kolom A;
15° " badseizoen " : de periode waarin grote aantallen zwemmers kunnen worden verwacht;
16° " beheersmaatregelen " : de volgende maatregelen die met betrekking tot zwemwater worden genomen :
a) vaststelling en actualisering van een zwemwaterprofiel;
b) vaststelling van een tijdschema voor controle;
c) controle van het zwemwater;
d) beoordeling van de zwemwaterkwaliteit;
e) indeling van het zwemwater;
f) beschrijving en beoordeling van oorzaken van verontreiniging die het zwemwater kunnen aantasten en schade toebrengen aan de gezondheid van de zwemmers;
g) verstrekken van informatie aan het publiek;
h) maatregelen om blootstelling van zwemmers aan verontreiniging te voorkomen;
i) maatregelen om de gevaren van verontreiniging te verminderen;
17° " kortstondige verontreiniging " : een microbiologische besmetting in de zin van bijlage I, kolom A, met duidelijk aantoonbare oorzaken, waarvan normaliter niet wordt verwacht dat zij de zwemwaterkwaliteit langer zal aantasten dan tweeënzeventig uur vanaf het begin van de aantasting, en waarvoor het Instituut, overeenkomstig bijlage II procedures voor de voorspelling en de aanpak heeft ingesteld;
18° " abnormale situatie " : gebeurtenis of combinatie van gebeurtenissen die de zwemwaterkwaliteit op de betrokken locatie beïnvloedt, en die zich naar verwachting gemiddeld niet meer dan eens in de vier jaar zal voordoen;
19° " reeks zwemwaterkwaliteitsgegevens " : gegevens verkregen overeenkomstig artikel 4;
20° " beoordeling van de zwemwaterkwaliteit " : het proces van de beoordeling van de zwemwaterkwaliteit, volgens de in bijlage II omschreven beoordelingsmethode;
21° " proliferatie van cyanobacteriën " : de ophoping van cyanobacteriën in de vorm van bloei, tapijt of drijflaag.
[1 22° " publiek " : het publiek als bedoeld in artikel 3, 7°, van de ordonnantie van 18 maart 2004 inzake toegang tot milieu-informatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.]1
----------
(1)<BESL 2011-11-17/04, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 09-12-2011>
(2)<BESL 2011-11-17/04, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 09-12-2011>
HOOFDSTUK II. - Kwaliteit en beheer van zwemwater
Aanduiding zwemwateren en controle
Art.4.§ 1. [1 De Regering mag elk jaar vóór het begin van het badseizoen door middel van een besluit alle zwemwateren aanwijzen indien er zijn. Het Instituut kondigt in dat geval ten minste drie maanden vóór de aanneming van dat besluit een ontwerplijst van zwemwateren aan, met inbegrip van de aanvang en duur van het badseizoen. Gedurende een periode van dertig dagen kan het publiek voorstellen, opmerkingen of klachten formuleren over de ontwerplijst.]1
§ 2. De aankondiging gebeurt door een bericht op de website van het Instituut alsook door een aanplakking in elke gemeente waarin een zwemwater ligt dat opgenomen is in de ontwerplijst.
Het bericht op de website en de aanplakking vermelden de volgende gegevens :
1° de situering van elk zwemwater op de ontwerplijst;
2° de voorgestelde aanvang en duur van het badseizoen;
3° de plaats waar informatie over elk zwemwater kan worden verkregen;
4° de periode waarin voorstellen, opmerkingen of klachten kunnen worden ingediend;
5° de contactgegevens en adressen van de instanties waar voorstellen, opmerkingen of klachten kunnen ingediend worden.
Het Instituut maakt een synthese van de ingediende voorstellen, opmerkingen of klachten en maakt vervolgens een definitief voorstel, rekening houdend met de voorstellen, opmerkingen of klachten, van een lijst van zwemwateren en de aanvang en duur van het badseizoen geformuleerd vóór het besluit vermeld in paragraaf 1.
Het besluit, zoals bedoeld in paragraaf 1, wordt bekendgemaakt op de website van het Instituut. De vaststelling als zwemwater wordt ook ten laatste de dag vóór de aanvang van het badseizoen ter plaatse kenbaar gemaakt.
§ 3. Het Instituut zorgt voor de controle van de zwemwateren en dit op de volgende wijze :
1° De controle gebeurt aan de hand van de in bijlage I, kolom A genoemde parameters overeenkomstig de procedure in bijlage IV;
2° Het controlepunt van de parameters, is de locatie in het zwemwater waar :
a) de meeste zwemmers worden verwacht, of
b) volgens het zwemwaterprofiel het grootste risico van verontreiniging wordt verwacht;
3° Tijdens een kortstondige verontreiniging genomen monsters mogen buiten beschouwing worden gelaten. Zij worden vervangen door overeenkomstig bijlage IV genomen monsters;
4° Vóór het begin van elk badseizoen wordt voor elk zwemwater een tijdschema voor controle vastgesteld. De controle wordt uitgevoerd binnen vier dagen na de in het tijdschema bepaalde datum;
5° In abnormale situaties kan het bedoelde tijdschema voor de controle, vermeld in 4°, worden geschorst. De uitvoering wordt hervat, zodra de abnormale situatie een einde heeft genomen. Er worden dan zo spoedig mogelijk nieuwe monsters genomen ter compensatie van het monstervrije interval. De Commissie wordt, via de geëigende kanalen, gerapporteerd over elke schorsing van het tijdschema voor de controle, en vermeldt daarin de redenen van de schorsing. Zij verstrekt die verslagen op zijn laatst samen met het eerstvolgende jaarverslag vermeld in artikel 14;
6° De zwemwateranalyse wordt uitgevoerd overeenkomstig de referentiemethoden van bijlage I en de voorschriften van bijlage V. Het gebruik evenwel van andere methoden of voorschriften is toestaan indien aangetoond kan worden dat het resultaat gelijkwaardig is aan het resultaat dat bereikt wordt met de methoden van bijlage I en de voorschriften van bijlage V In dit laatste geval, wordt kennisgegeven aan de Commissie, via de geëigende kanalen, van alle relevante informatie over de gebruikte methoden of normen en hun gelijkwaardigheid.
----------
(1)<BESL 2011-11-17/04, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 09-12-2011>
Zwemwaterkwaliteitsbeoordeling
Art.5. § 1. Het Instituut beoordeelt de kwaliteit van het zwemwater op grond van het geheel van de zwemwaterkwaliteitsgegevens, verzameld na afloop van de in artikel 4 bedoelde controle van de parameters.
§ 2. Zwemwaterkwaliteitsbeoordelingen worden uitgevoerd :
1° voor elk zwemwater;
2° na afloop van elk badseizoen;
3° aan de hand van de reeks zwemwaterkwaliteitsgegevens die met betrekking tot dat badseizoen en de drie voorgaande badseizoenen zijn verzameld, en
4° overeenkomstig de procedure van bijlage II.
Het Instituut kan evenwel beslissen enkel zwemwaterkwaliteitsbeoordelingen uit te voeren aan de hand van de reeks zwemwaterkwaliteitsgegevens van drie voorgaande badseizoenen. In dat geval, stelt zij, via de geëigende kanalen, de Commissie daarvan vooraf in kennis. Diezelfde kennisgeving geldt indien zij later besluit om de beoordelingen opnieuw op basis van de vier voorgaande badseizoenen uit te voeren. Het Instituut mag de toegepaste beoordelingsperiode slechts eenmaal in de vijf jaar wijzigen.
§ 3. Reeksen zwemwatergegevens die worden gebruikt voor zwemwaterkwaliteits-beoordelingen zijn altijd gebaseerd op ten minste zestien monsters, of, in de bijzondere omstandigheden als bedoeld in bijlage IV, punt 2, op ten minste twaalf monsters.
§ 4. Mits aan één van de volgende voorwaarden voldaan is :
- de bepaling van paragraaf 3;
- de reeks zwemwatergegevens die voor zwemwaterkwaliteitsbeoordelingen gebruikt worden, zijn op ten minste acht monsters gebaseerd, wanneer het gaat om zwemwater met een badseizoen van ten hoogste acht weken,
mag een zwemwaterkwaliteitsbeoordeling evenwel worden uitgevoerd aan de hand van zwemwaterkwaliteitsgegevens die betrekking hebben op minder dan vier badseizoenen, indien :
1° het zwemwater recentelijk als zodanig is aangewezen, of
2° wijzigingen zijn opgetreden die de indeling van het zwemwater overeenkomstig artikel 6 waarschijnlijk zullen beïnvloeden, in welk geval de beoordeling wordt uitgevoerd aan de hand van een reeks zwemwaterkwaliteitsgegevens die alleen bestaan uit de resultaten voor monsters die genomen zijn nadat de wijzigingen zijn opgetreden.
§ 5. Het Instituut kan in het licht van de zwemwaterkwaliteitsbeoordeling bestaande zwemwateren onderverdelen of groeperen. Het mag bestaande zwemwateren alleen groeperen indien deze wateren :
1° aangrenzend zijn;
2° overeenkomstig de paragrafen 2 en 3 tijdens de vier voorgaande jaren op dezelfde wijze beoordeeld zijn, en
3° een zwemwaterprofiel met gemeenschappelijke risicofactoren dan wel zonder risicofactoren vertonen.
Indeling en kwaliteitsstatus van zwemwater
Art.6.§ 1. Na de zwemwaterkwaliteitsbeoordeling uitgevoerd overeenkomstig artikel 5, deelt het Instituut het zwemwater overeenkomstig de criteria van bijlage II als volgt in :
1° " slecht ";
2° " aanvaardbaar ";
3° " goed ", of
4° " uitstekend ".
§ 2. De eerste indeling overeenkomstig de voorschriften van dit artikel wordt uiterlijk aan het einde van het badseizoen van 2015 voltooid [1 op voorwaarde dat zwemwater wordt aangewezen in overeenstemming met artikel 4]1.
§ 3. De Regering neemt realistische en evenredige maatregelen die naar haar oordeel passend zijn om het aantal als " uitstekend " of " goed " ingedeelde zwemwateren te doen toenemen en neemt alsook de nodige maatregelen opdat op het einde van het badseizoen van 2015 alle zwemwateren ten minste " aanvaardbaar " zijn.
§ 4. Ondanks de algemene bepaling van paragraaf 3 kunnen zwemwateren echter tijdelijk als " slecht " worden ingedeeld. In dergelijke gevallen zorgt het Instituut ervoor dat aan de volgende voorwaarden wordt voldaan :
1° voor elk als " slecht " ingedeeld zwemwater met ingang van het badseizoen volgend op dat van de indeling :
a) neemt het Instituut passende beheersmaatregelen, waaronder een zwemverbod of een negatief zwemadvies, teneinde de blootstelling van zwemmers aan verontreiniging te voorkomen en
b) identificeert het Instituut de oorzaken en redenen van het niet-bereiken van de " aanvaardbare " kwaliteitsstatus, en
c) neemt het Instituut passende maatregelen om de oorzaken van verontreiniging te voorkomen, te verkleinen of weg te nemen, en
d) waarschuwt en licht het Instituut het publiek voor overeenkomstig artikel 13, door middel van een duidelijk en eenvoudig teken over de oorzaken van de verontreiniging en de op basis van het zwemwaterprofiel genomen maatregelen.
2° Indien een zwemwater vijf opeenvolgende jaren als " slecht " ingedeeld is, stelt het Instituut een permanent zwemverbod in of brengt zij een permanent negatief zwemadvies uit. Het Instituut kan evenwel vóór het einde van de periode van vijf jaar een permanent zwemverbod instellen of een permanent negatief zwemadvies uitbrengen, indien zij van oordeel is dat de verwezenlijking van de kwaliteit " aanvaardbaar " onhaalbaar of onevenredig duur is.
----------
(1)<BESL 2011-11-17/04, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 09-12-2011>
Zwemwaterprofiel
Art.7. § 1. Het Instituut stelt de zwemwaterprofielen op overeenkomstig bijlage III. Elk zwemwaterprofiel mag betrekking hebben op één zwemwater of op meerdere aangrenzende zwemwateren. Zwemwaterprofielen worden uiterlijk op 24 maart 2011 voor het eerst opgesteld.
§ 2. Het zwemwaterprofiel wordt beoordeeld en geactualiseerd zoals bepaald in bijlage III.
§ 3. Bij de vaststelling, beoordeling en actualisering van de zwemwaterprofielen wordt op passende wijze gebruik gemaakt van de gegevens die zijn verkregen in het kader van de controles en beoordelingen krachtens de ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten voorzover zij in het kader van onderhavig besluit van belang zijn.
Beheersmaatregelen voor uitzonderlijke omstandigheden
Art.8. Het Instituut, ziet erop toe dat er tijdig passende beheersmaatregelen worden genomen wanneer zij op de hoogte is van onverwachte situaties die een negatief effect hebben of redelijkerwijs kunnen hebben op de zwemwaterkwaliteit en op de gezondheid van de zwemmers. Deze maatregelen omvatten voorlichting van het publiek en, zo nodig, een tijdelijk zwemverbod.
Risico van cyanobacteriën
Art.9. § 1. Indien het zwemwaterprofiel wijst op een mogelijke proliferatie van cyanobacteriën, zorgt het Instituut ervoor dat een passende controle uitgevoerd wordt om tijdig de gezondheidsrisico's te kunnen vaststellen.
§ 2. Indien er zich een proliferatie van cyanobacteriën voordoet en er een gezondheidsrisico is vastgesteld of wordt vermoed, zorgt het Instituut onmiddellijk voor passende beheersmaatregelen ter voorkoming van blootstelling, waaronder voorlichting van het publiek.
Andere parameters
Art.10. § 1. Wanneer het zwemwaterprofiel een neiging tot proliferatie van macroalgen en/of marien fytoplankton vertoont, zorgt het Instituut ervoor dat onderzoek verricht wordt teneinde de aanvaardbaarheid en gezondheidsrisico's ervan vast te stellen en passende beheersmaatregelen te nemen, waaronder voorlichting van het publiek.
§ 2. Het Instituut zorgt voor de visuele inspectie van de zwemwateren op verontreiniging door teerachtige residuen, glas, plastic, rubber of ander afval. Indien dit soort verontreiniging is vastgesteld, neemt zij passende beheersmaatregelen, waaronder, zonodig, voorlichting van het publiek.
Samenwerking inzake grensoverschrijdende wateren
Art.11. Als de situatie in een stroomgebied grensoverschrijdende effecten heeft op de zwemwaterkwaliteit, werkt de Regering naar behoren samen met de bevoegde, autoriteiten, onder meer door passende informatie-uitwisseling en gezamenlijk optreden om deze effecten te beheersen.
HOOFDSTUK III. - Informatie- uitwisseling
Publieke participatie
Art.12. Naast de specifieke publieke participatie vermeld in artikel 4, § 2, verleent het Instituut inspraak aan het publiek. Elke algemene opmerking of klacht in verband met het beheer van de zwemwateren kan namelijk gericht worden aan het Instituut, die in de loop van het afgelopen jaar ontvangen relevante opmerkingen centraliseert, samenvat en opneemt in het jaarverslag over het beheer van de zwemwaterkwaliteit, zoals bedoeld in artikel 14. Dat verslag wordt aan de Minister overgemaakt. De Regering houdt rekening met het verslag bij het uitwerken van haar beleid. De mogelijkheid om algemene voorstellen, opmerkingen of klachten te maken, wordt kenbaar gemaakt op de website van het Instituut.
Voorlichting van het publiek
Art.13.§ 1. Het Instituut zorgt ervoor dat de volgende informatie actief verspreid wordt, en zo snel mogelijk tijdens het badseizoen op een zichtbaar informatiepunt in de onmiddellijke nabijheid van elk zwemwater gedurende de hele duur van het badseizoen :
1° de actuele indeling van het zwemwater alsmede elk zwemverbod of negatief zwemadvies door middel van een duidelijk en eenvoudig teken of symbool;
2° een algemene beschrijving van het zwemwater, in niet-technische bewoordingen, op basis volgens van het overeenkomstig bijlage III vastgestelde zwemwaterprofiel;
3° in het geval van zwemwateren waarin zich een kortstondige verontreiniging kan voordoen :
a) een mededeling dat zich in het zwemwater een kortstondige verontreiniging kan voordoen;
b) een opgave van het aantal dagen waarop er tijdens het vorige badseizoen wegens dergelijke verontreiniging een zwemverbod of een negatief zwemadvies van kracht was, en
c) een waarschuwing, telkens wanneer een dergelijke verontreiniging voorspeld wordt of zich voordoet;
4° informatie over de aard en de verwachte duur van abnormale situaties tijdens zulke gebeurtenissen;
5° bij een zwemverbod of een negatief zwemadvies : een waarschuwingsbord voor het publiek met de redenen daarvoor;
6° bij invoering van een permanent zwemverbod of een permanent negatief zwemadvies : het feit dat het betrokken gebied geen zwemwater meer is en de redenen daarvoor, en
7° een verwijzing naar bronnen met meer informatie in overeenstemming met paragraaf 2.
§ 2. Het Instituut zorgt ervoor dat passende media en technologieën gebruikt worden, waaronder het internet, om de informatie over de zwemwaterkwaliteit, vermeld in paragraaf 1, alsmede de hieronder vermelde informatie, actief en snel, waar nodig in verscheidene talen, te verspreiden :
1° de lijst van zwemwateren;
2° de indeling van elk zwemwater en het desbetreffende zwemwaterprofiel gedurende de laatste drie jaar, inclusief de resultaten van de controles die sinds de laatste indeling overeenkomstig [1 hoofdstuk II]1 zijn uitgevoerd;
3° in het geval van zwemwateren die als " slecht " worden ingedeeld, informatie over de oorzaken van de verontreiniging en over de maatregelen die zijn genomen om blootstelling van de zwemmers aan de verontreiniging te voorkomen en de oorzaken ervan aan te pakken, als bedoeld in artikel 6, § 4, en
4° in het geval van zwemwateren waarin zich een kortstondige verontreiniging kan voordoen, algemene informatie over :
a) de omstandigheden waarvan aannemelijk is dat ze een kortstondige verontreiniging tot gevolg kunnen hebben;
b) het risico van een dergelijke verontreiniging en de waarschijnlijke duur ervan;
c) de oorzaken van de verontreiniging en de maatregelen die genomen zijn om blootstelling van de zwemmers aan de verontreiniging te voorkomen en de oorzaken ervan aan te pakken.
De lijst vermeld in 1° wordt elk jaar voor de aanvang van het badseizoen beschikbaar gesteld. De resultaten van de onder 2° bedoelde controles worden na voltooiing van de analyses beschikbaar gesteld op de website van het Instituut.
§ 3. Het Instituut verspreidt de in de paragrafen 1 en 2 bedoelde informatie zodra zij beschikbaar is.
§ 4. Het Instituut verstrekt het publiek, waar mogelijk, informatie op basis van technologie met geografische referenties, en presenteren die op duidelijke en coherente wijze, in het bijzonder met gebruikmaking van tekens en symbolen.
----------
(1)<BESL 2011-11-17/04, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 09-12-2011>
Rapportage
Art.14. § 1. Het Instituut verstrekt, via de geëigende kanalen, jaarlijks aan de Commissie, voor elke zwemwater :
1° de bij de controles verkregen resultaten;
2° de zwemwaterkwaliteitsbeoordeling overeenkomstig artikel 5;
3° een beschrijving van de belangrijkste beheersmaatregelen die werden genomen.
Het Instituut verschaft deze informatie uiterlijk op 31 december van elk jaar met betrekking tot het voorafgaande badseizoen en begint hiermee nadat de eerste zwemwater-kwaliteitsbeoordeling is uitgevoerd.
§ 2. Het Instituut stelt de Commissie jaarlijks, via de geëigende kanalen, voor het begin van het badseizoen, in kennis van alle als zwemwater aangewezen wateren, en van de redenen voor een mogelijke wijziging ten opzichte van het voorgaande jaar.
Verslaglegging
Art.15. Het Instituut zendt, via de geëigende kanalen, de Commissie eind 2014 schriftelijke opmerkingen toe over het verslag, vermeld in artikel 14, tweede lid, van de richtlijn 2006/7/EG, alsmede over de noodzaak van eventuele verdere onderzoekingen of beoordelingen ter ondersteuning van de herziening van de richtlijn, zoals bedoeld in artikel 14, lid 3, van deze richtlijn.
HOOFDSTUK IV. - Slotpbepalingen
Wijzigingsbepalingen
Art.16. § 1. Artikel 2, 4°, van het besluit van de Executieve van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest van 18 juni 1992 tot vaststelling van de rangschikking van het oppervlaktewater wordt opgeheven.
§ 2. In artikel 12 van hetzelfde besluit worden de woorden " als zwemwater, " opgeheven.
Opheffingsbepaling
Art.17. Het koninklijk besluit van 17 februari 1984 tot vaststelling van de algemene immissienormen waaraan het zwemwater dient te voldoen wordt opgeheven.
Inwerkingtreding
Art.18. Dit besluit treedt in werking de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Uitvoering
Art.19. De minister bevoegd voor het Waterbeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 23 april 2009.
De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Ch. PICQUE
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Leefmilieu en Waterbeleid,
Mevr. E. HUYTEBROECK
BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage I.
Binnenwateren
A | B | C | D | E | |
Paramètre | Excellente qualité | Bonne qualité | Qualité suffisante | Méthodes de référence pour l'analyse | |
Parameter | Uitstekende kwaliteit | Goede kwaliteit | Aanvaardbare kwaliteit | Referentiemethoden voor de analyse | |
1 | Entérocoques intestinaux (UFC/100 ml) Intestinale Enterokokken (kve/100 ml) | 200 (*) | 400 (*) | 330 (**) | ISO 7899-1 ou / of ISO 7899-2 |
2 | Escherichia coli (UFC/100 ml) Escherichia coli (kve/100 ml) | 500 (*) | 1000 (*) | 900 (**) | ISO 9308-3 ou / of ISO 9308-1 |
A | B | C | D | E | |
Paramètre | Excellente qualité | Bonne qualité | Qualité suffisante | Méthodes de référence pour l'analyse | |
Parameter | Uitstekende kwaliteit | Goede kwaliteit | Aanvaardbare kwaliteit | Referentiemethoden voor de analyse | |
1 | Entérocoques intestinaux (UFC/100 ml) Intestinale Enterokokken (kve/100 ml | 100 (*) | 200 (*) | 185 (**) | ISO 7899-1 ou / of ISO 7899-2 |
2 | Escherichia coli (UFC/100 ml) Escherichia coli (kve/100 ml) | 250 (*) | 500 (*) | 500 (**) | ISO 9308-3 ou / of ISO 9308-1 |
Classement des eaux de baignade | " Bonne qualité " | " Qualité suffisante " | " Qualité insuffisante " |
Réexamens à effectuer au moins tous les | 4 ans | 3 ans | 2 ans |
Aspects à réexaminer (sous-points du point 1) | a) à f) | a) à f) | a) à f) |
Zwemwaterindeling | " Goed " | " Aanvaardbaar " | " Slecht " |
Beoordelingen vinden ten minste plaats om de | 4 jaar | 3 jaar | 2 jaar |
Aspecten die moeten worden beoordeeld (subpunten van punt 1) | a) tot en met f) | a) tot en met f) | a) tot en met f) |