Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

23 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit betreffende het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 16-01-2009 en tekstbijwerking tot 26-06-2019)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Oprichting en Samenstelling.
Art. 1-6
HOOFDSTUK II. - Overgangsmaatregelen.
Art. 7-8
HOOFDSTUK III. - Opheffings- en wijzigingsbepalingen.
Art. 9-12
HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling.
Art. 13



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1995000395  2005000070  2006001032 



Uitvoeringsbesluit(en):

2017012189  2019013375 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Oprichting en Samenstelling.
Artikel 1.[1 Het Secretariaat van de Vaste Commissie van de lokale politie, hierna "de Commissie" genoemd, bestaat binnen de grenzen van de begrotingskredieten uit ten hoogste 15 medewerkers.]1
  De Vaste Secretaris is hierbij inbegrepen. Hij heeft de leiding van het Secretariaat.
  ----------
  (1)<KB 2017-05-13/01, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 03-06-2017>

Art.2. De Vaste Secretaris, lid van een lokaal politiekorps en benoemd in de graad van hoofdcommissaris, heeft een ervaring van ten minste vijf jaar in een leidinggevende functie in een lokaal politiekorps.
  Hij staat onder het gezag van de Voorzitter in voor de leiding, de organisatie, de uitvoering van het beheer van het Secretariaat en de verdeling van de taken binnen het Secretariaat.
  De Vaste Secretaris woont de zittingen van de Commissie bij en stelt de verslagen ervan op. Zijn andere taken worden omschreven in het huishoudelijk reglement.

Art.3. Om de ondersteuning aan de leden van de Commissie te verzekeren beschikt de Vaste Secretaris over een ploeg bestaande uit deskundigen en administratieve medewerkers gedetacheerd vanuit een politiedienst.
  De deskundigen worden gedetacheerd uit het operationeel kader of uit de personeelsleden van niveau A of B van het administratief en logistiek kader. Ze worden " adjunct-secretaris " genoemd.
  De administratieve medewerkers bestaan uit personeelsleden van niveau C of D gedetacheerd uit het administratief en logistiek kader. Ze worden " assistent-secretaris " genoemd.

Art.4.[1 De medewerkers van het Secretariaat, met inbegrip van de Vast Secretaris, zijn voor onbepaalde tijd voltijds gedetacheerd op voordracht van de Commissie.]1
  Elke vacante plaats wordt ter kennis gebracht van de leden van de geïntegreerde politie. De aanwijzingen worden opgenomen in het Bulletin van het personeel.
  De voordracht van kandidaten gebeurt door vergelijking van titels en verdiensten van elke kandidaat na een selectie volgens één of meer selectiemodaliteiten bepaald door de Commissie.
  Voor de aanwijzing in een functie op het Secretariaat komt uitsluitend in aanmerking het personeelslid dat :
  - beantwoordt aan het profiel dat vastgesteld wordt door het Dagelijks Bestuur van de Commissie;
  - geen evaluatie met eindvermelding " onvoldoende " gekregen heeft in de loop van de vijf jaar voorafgaand aan de aanwijzing;
  - zich bevindt in een administratieve stand waarin het zijn aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden.
  ----------
  (1)<KB 2017-05-13/01, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 03-06-2017>

Art.5. De leden van de Commissie en de leden van het Secretariaat kunnen door de Commissie belast worden met de vertegenwoordiging van de Lokale Politie in werkgroepen en commissies, ingesteld door de verschillende overheden of bij een politiedienst. De Commissie of het Dagelijks Bestuur bepaalt de grenzen van hun mandaat. Hetzelfde mandaat kan worden toegekend aan andere personeelsleden van een politiedienst, tenzij hun korpschef of desgevallend de Directeur-generaal van de Algemene Directie waaronder zij ressorteren voor wat betreft personeelsleden van de federale politie, zich hiertegen verzet.
  Het secretariaat kan informatie inzamelen bij de korpsen van de lokale politie, andere dan deze bedoeld in de artikelen 44/1 tot en met 44/6 van de wet op het politieambt, ten behoeve van de lokale politie of haar vertegenwoordiging, van de Commissie, van de Minister van Binnenlandse Zaken of van andere overheden.

Art.6.Voor de duur van zijn aanwijzing geniet de medewerker van het secretariaat een jaartoelage van 3.402,84 EUR of zo hij niet tot het kader van officieren of van niveau A behoort, van 2.381,98 EUR. Deze toelage wordt maandelijks na vervallen termijn uitbetaald. De maandtoelage is gelijk aan 1/12 van het jaarbedrag. Het mobiliteitsstelsel van toepassing op de wedden van het personeel van de ministeries is van toepassing op die toelage.
  Ze wordt gekoppeld aan de spilindex 138,01.
  De bepalingen van artikel XI.II.17, § 3, van het koninklijk besluit tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten zijn, mutatis mutandis, van toepassing op deze toelage.
  [1 Deze bepaling is enkel nog van toepassing op de personeelsleden die in dienst zijn op 1 juli 2019, met uitzondering van de aspiranten, ook niet na hun basisopleiding en benoeming.
   De personeelsleden die na deze datum het voorwerp uitmaken van een externe werving hebben geen recht op deze toelage.
   Vanaf 1 november 2022 is deze bepaling niet meer van toepassing. De personeelsleden die de maandelijkse forfaitaire toelage genieten op die datum of dan zijn aangewezen voor een ambt dat het recht op deze toelage opent, behouden het voordeel van deze toelage zolang zij ononderbroken aangewezen blijven als medewerker van het Secretariaat. Bij een herplaatsing of mobiliteit naar een betrekking buiten het Secretariaat, vervalt het recht op de toelage definitief en te onherroepelijken titel. Een tijdelijke affectatie van minder dan één jaar, in voorkomend geval na een basisopleiding, doet het recht op deze toelage echter niet uitdoven.]1
  ----------
  (1)<KB 2019-06-20/02, art. 32, 003; Inwerkingtreding : 01-07-2019>

HOOFDSTUK II. - Overgangsmaatregelen.
Art.7. De leden van het secretariaat van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie die in dienst zijn op de dag van het in werking treden van dit besluit kunnen hun functie blijven uitoefenen binnen de Vaste Commissie van de Lokale Politie.

Art.8. Het secretariaat van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie functioneert ten behoeve van de Vaste Commissie van de lokale politie tot het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie is opgericht en de leden ervan zijn aangesteld.

HOOFDSTUK III. - Opheffings- en wijzigingsbepalingen.
Art.9. Artikel 17 van het koninklijk besluit van (7 december 2006) betreffende de Vaste Commissie van de lokale politie wordt opgeheven. <Erratum, B.S. 22-01-2009, p. 3381>

Art.10. In artikel 13, eerste lid, eerste streep, van hetzelfde besluit, worden de woorden " Vaste secretaris " opgeheven.

Art.11. Artikel 4 van het koninklijk besluit van 5 april 1995 tot vaststelling van de samenstelling en de werkingsmodaliteiten van de Vaste commissie van de gemeentepolitie wordt opgeheven.

Art.12. In artikel 21, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen, worden de woorden " van de federale politie of " ingevoegd tussen de woorden " de personeelsleden " en de woorden " van de lokale politie ".

HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling.
Art. 13. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.