Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

10 JULI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden.



Inhoudstafel:


Art. 1-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1999036286  2000035687  2002035007  2002035948  2002036097  2003035407  2004035537  2005035166  2006035709 



Uitvoeringsbesluit(en):

2010035893 



Artikels:

Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid, die onder het toepassingsgebied van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid vallen, en die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden.
  In dit besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan wordt verstaan onder :
  1° inspectie- of controlebevoegdheid : bevoegdheid tot het uitoefenen van toezicht of controle op de toepassing van bepaalde regelgeving en de uitvoeringsbesluiten ervan;
  2° entiteit, raad of instelling : de entiteit, raad of instelling, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid.

Art.2. Het hoofd van de entiteit, raad of instelling reikt aan de personeelsleden, vermeld in artikel 1, een legitimatiekaart uit.

Art.3. De legitimatiekaart vertoont de volgende kenmerken :
  1° de legitimatiekaart is 85 mm breed en 54 mm hoog;
  2° de legitimatiekaart is een plastic kaart en met afgeronde hoeken.

Art.4. De legitimatiekaart bevat ten minste volgende vermeldingen :
  1° op de voorzijde :
  a) het opschrift "legitimatiekaart";
  b) het logo van de Vlaamse overheid;
  c) links : een pasfoto van de houder met een minimumgrootte van 20 mm op 30 mm, voorzien van het zegel van de Vlaamse overheid;
  d) rechts : de identificatiegegevens van de houder (voornaam, achternaam, functie en entiteit, raad of instelling) en in voorkomend geval ook dat de houder van de kaart de hoedanigheid heeft van agent of officier van de gerechtelijke politie, of hulpofficier procureur des Konings;
  e) in voorkomend geval dat de politiediensten verzocht kunnen worden de houder van de kaart hulp en bescherming te bieden bij het uitoefenen van zijn bevoegdheid;
  2° op de achterzijde :
  a) "Toezichthouder op" en de verwijzing naar de reglementering waarbij de houder belast wordt met de inspectie- of controlebevoegdheid, vermeld in artikel 1;
  Als de reglementering waaraan de houder zijn inspectie- of controlebevoegdheid ontleent, te omvangrijk is, kan de vermelding van de reglementering worden vervangen door een globale omschrijving van de inspectie- of controlebevoegdheid;
  b) "Deze kaart is geldig tot :" en de vervaldatum;
  c) de handtekening van het hoofd van de entiteit, raad of instelling, de voornaam, de achternaam en de functie van het hoofd van de entiteit, raad of instelling en de naam van de entiteit, raad of instelling.

Art.5. De legitimatiekaart is maximaal tien jaar geldig.

Art.6. § 1. De legitimatiekaart wordt teruggegeven aan het hoofd van de entiteit, raad of instelling, of aan een andere persoon die aangesteld is door het hoofd van de entiteit, raad of instelling, als :
  1° de kaart beschadigd is;
  2° een of meer gegevens op de kaart gewijzigd zijn of de foto geen gelijkenis meer vertoont met de houder;
  3° de houder geschorst is;
  4° de houder niet meer belast is met de inspectie- of controlebevoegdheid;
  5° de vervaldatum verstreken is.
  § 2. Het verlies of de vernietiging van de legitimatiekaart wordt onmiddellijk gemeld aan het hoofd van de entiteit, raad of instelling, of aan een andere persoon die aangesteld is door het hoofd van de entiteit, raad of instelling.
  § 3. De houder krijgt een nieuwe kaart in de gevallen, vermeld in § 1, 1° en 2°, en in het geval, vermeld in § 2. In de gevallen, vermeld in § 1, 3° en 4°, wordt de kaart aan de houder teruggegeven zodra hij de inspectie- of controlebevoegdheid opnieuw uitoefent.
  § 4. Als de kaart wordt teruggevonden na de hernieuwing, wordt ze onmiddellijk aan het hoofd van de entiteit, raad of instelling, of aan een andere persoon die aangesteld is door het hoofd van de entiteit, raad of instelling, bezorgd om ze te laten vernietigen.

Art.7. § 1. In het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1999 tot invoering van het loodsbrevet, de tijdelijke loodsvergunning en het legitimatiebewijs, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 en 7 oktober 2005, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° artikel 8 wordt vervangen door wat volgt :
  "Art. 8. Aan de houder van een loodsbrevet of tijdelijke loodsvergunning wordt een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden.";
  2° bijlagen III en IV worden opgeheven.
  § 2. In artikel 49, § 2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2000 ter uitvoering van sommige artikelen van het decreet van 23 januari 1991 inzake de bescherming van het leefmilieu tegen de verontreiniging door meststoffen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2006, worden de woorden "door een legitimatiebewijs, ondertekend door de leidend ambtenaar van de Vlaamse Landmaatschappij" vervangen door de woorden "door een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van... betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden".
  § 3. In het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2001 betreffende de aanwijzing van de ambtenaren voor het uitoefenen van het toezicht op de toepassing van de gecoördineerde wet op de ziekenhuizen en van de krachtens die gecoördineerde wet genomen uitvoeringsbesluiten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in artikel 1 worden de woorden "ontvangen een legitimatiekaart" vervangen door de woorden "ontvangen een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden";
  2° artikel 2 wordt vervangen door wat volgt :
  "Art. 2. De legitimatiekaart wordt toegekend in overeenstemming met het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden.";
  3° artikel 3 en de bijlage worden opgeheven.
  § 4. In het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2002 tot uitvoering van het Hoofdstuk IIIbis van de wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging en Hoofdstuk IVbis van het decreet van 24 januari 1984 houdende maatregelen inzake het grondwaterbeheer worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in artikel 3, § 2, eerste lid, worden de woorden "mits voorlegging van hun legitimatiebewijs" vervangen door de woorden "mits voorlegging van hun legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden";
  2° in artikel 9, § 1, tweede lid, worden de woorden "door een legitimatiebewijs, ondertekend door de leidend ambtenaar van de Vlaamse Milieumaatschappij" vervangen door de woorden "door een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden".
  § 5. In het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende het geregeld vervoer, de bijzondere vormen van geregeld vervoer, het vervoer voor eigen rekening en het ongeregeld vervoer, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in artikel 37 worden de woorden "een door de minister ondertekend legitimatiebewijs zoals beschreven in bijlage IV bij dit besluit" vervangen door de woorden "een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden";
  2° bijlage IV wordt opgeheven.
  § 6. In het besluit van de Vlaamse Regering van 21 maart 2003 tot bestrijding van de schade aan het wegdek door gewichtsoverschrijding worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in artikel 2, § 1, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005, 1 december 2006 en 14 november 2007, worden de woorden "een door de minister ondertekend legitimatiebewijs, zoals beschreven in bijlage I van dit besluit" vervangen door de woorden "een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden";
  2° bijlage I, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2006, wordt opgeheven.
  § 7. In artikel 9.3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en -beheer, worden de woorden "door een legitimatiebewijs ondertekend door de leidend ambtenaar van OVAM, respectievelijk door de leidend ambtenaar van hun administratie of de burgemeester" vervangen door de woorden "door een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden, respectievelijk een legitimatiebewijs ondertekend door de leidend ambtenaar van hun administratie of de burgemeester".
  § 8. In het besluit van de Vlaamse Regering van 14 januari 2005 tot uitvoering van het decreet van 30 april 2004 tot uniformisering van de toezichts-, sanctie- en strafbepalingen die zijn opgenomen in de regelgeving van de sociaalrechtelijke aangelegenheden, waarvoor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest bevoegd zijn, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° artikel 2 wordt vervangen door wat volgt :
  "Art. 2. De legitimatiekaart wordt toegekend in overeenstemming met het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden";
  2° artikel 3 wordt opgeheven;
  3° artikel 5 wordt vervangen door wat volgt :
  "Art. 5. Als aan zijn aanwijzing een einde komt, bezorgt de sociaalrechtelijk inspecteur de legitimatiekaart onmiddellijk terug. Daarenboven moet het verlies van de legitimatiekaart onmiddellijk gemeld worden.".
  § 9. In artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2006 houdende de aanwijzing van de personeelsleden die belast zijn met de vestiging, de uitvoerbaarverklaring, de controle op, de inning en de invordering van de GRB-heffingen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2006, worden de woorden "een legitimatiebewijs, ondertekend door de leidend ambtenaar" vervangen door de woorden "een legitimatiekaart als bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2008 betreffende de legitimatiekaarten van de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die belast zijn met inspectie- of controlebevoegdheden".

Art.8. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009.

Art. 9. De leden van de Vlaamse Regering zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 10 juli 2008.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening,
  D. VAN MECHELEN
  De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming,
  F. VANDENBROUCKE
  De Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel,
  B. ANCIAUX
  De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme,
  G. BOURGEOIS
  De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering,
  M. KEULEN
  De Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen,
  K. VAN BREMPT
  De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
  S. VANACKERE
  De Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur,
  H. CREVITS
  De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel,
  P. CEYSENS.