Details





Titel:

7 NOVEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het beheer van de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister tot wie de bevoegdheid van het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer



Inhoudstafel:


Art. 1-21



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2000021075 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In de Nederlandse tekst van het opschrift van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het beheer van de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister tot wie de bevoegdheid van het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer, worden de woorden "tot wie de bevoegdheid van het Wetenschapsbeleid behoort" vervangen door de woorden "tot wiens bevoegdheid het Wetenschapsbeleid behoort".

Art.2. In artikel 1, § 1, van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 15 april 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in c) wordt het woord "Dienst" vervangen door het woord "POD";
  2° wordt een e/1 ingevoegd, luidende:
  "e/1. "Algemeen directeur", de Algemeen directeur van de instelling;".

Art.3. Artikel 3 van hetzelfde koninklijk, vervangen bij het koninklijk besluit van 14 maart 2005, wordt opgeheven.

Art.4. Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 6. § 1. De beheerscommissie is samengesteld uit:
  a) als stemgerechtigde leden:
  1° de Algemeen directeur van de betrokken instelling;
  2° de Algemeen directeuren van de andere instellingen;
  3° de Voorzitter;
  4° de houder van de managementfunctie van de functionele dienst Budget et Beheerscontrole van de POD of de ambtenaar belast met die functie of zijn vervanger aangewezen door de Voorzitter;
  b) als leden met raadgevende stem:
  1° de bij de Minister geaccrediteerde Inspecteur van Financiën die belast is met de dossiers van de instellingen;
  2° de secretaris(sen) van de beheerscommissie.
  § 2. De beheerscommissie kan iedere persoon uitnodigen om aan haar werkzaamheden deel te nemen wegens zijn ervaring op het gebied van de behandelde materie. In dat geval heeft deze persoon raadgevende stem. ".

Art.5. Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 7. De voorzitter van de beheerscommissie is de Voorzitter. De secretaris(sen) van de beheerscommissie wordt/worden door haar aangewezen onder het personeel van de POD.".

Art.6. Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 8. De beheerscommissie beraadslaagt onder voorzitterschap van de Voorzitter. Ingeval de Voorzitter niet op een vergadering aanwezig kan zijn of verhinderd is, wijst hij het lid van de beheerscommissie aan dat hem vervangt.".

Art.7. Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 9. De beheerscommissie vergadert zoveel maal als zij nodig acht en minstens viermaal per jaar. Zij komt bijeen in een van de instellingen of in de POD.
  De deelname op afstand (bijvoorbeeld via elektronische weg) aan de vergadering en aan de stemming is echter mogelijk, indien de bijeenroeping dit voorziet.
  De voorzitter van de beheerscommissie roept schriftelijk de leden van de commissie samen minstens vijf werkdagen vooraf en dit ambtshalve of op gemotiveerd verzoek van een Algemeen directeur.
  De uitnodiging vermeldt nauwkeurig de agenda, die met name ieder punt moet bevatten voorgesteld door een lid en die de voorzitter van de beheerscommissie minstens tien werkdagen vóór de vergadering bereikt moet hebben.
  De Algemeen directeur stuurt de secretaris(sen), minstens drie werkdagen vóór de datum van de vergadering, de documenten met betrekking tot de agendapunten. Wanneer de zaak spoed vereist, kan dat gebeuren uiterlijk de dag vóór de vergadering.".

Art.8. Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 11. De beslissingen van de beheerscommissie worden bij consensus genomen of, bij gebrek daaraan, bij gewone meerderheid van stemmen genomen. Voor de berekening van de stemmen worden de onthoudingen niet in aanmerking genomen. Bij staking van stemmen, wordt het in stemming gebrachte voorstel verworpen. In geval van een veto van de voorzitter van de beheerscommissie, wordt de uitvoering van de betwiste beslissing opgeschort en brengt hij deze schriftelijk ter kennis van de Minister binnen een termijn van vijf werkdagen. Binnen de tien werkdagen na ontvangst van de betwiste beslissing, stelt de Minister, indien hiertoe aanleiding bestaat, dat hij de betwiste beslissing vernietigt. Deze kennisgeving wordt met redenen omkleed. Indien, bij het verstrijken van deze termijn van tien werkdagen na het beroep, de Minister geen gebruik gemaakt heeft van zijn prerogatief, kan de betwiste beslissing uitwerking hebben.".

Art.9. Artikel 12 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 12. De beheerscommissie legt haar huishoudelijk reglement vast.".

Art.10. In hetzelfde besluit, wordt een artikel 12/1 ingevoegd, luidende:
  "Art. 12/1. De beheercommissie kan subcommissies oprichten die belast zijn met het voorbereidende werk van haar vergaderingen waarvan de samenstelling onder de personeelsleden van de instelling en de POD door de beheerscommissie wordt bepaald.
  De subcommissies kunnen iedere persoon uitnodigen om aan haar werkzaamheden deel te nemen wegens zijn ervaring op het gebied van de behandelde materie.".

Art.11. In hetzelfde besluit, wordt een artikel 12/2 ingevoegd, luidende:
  "Art. 12/2. In naar behoren gemotiveerde spoedeisende gevallen, kunnen de leden van de beheerscommissie schriftelijk worden geraadpleegd tussen twee gewone vergaderingen.
  De regels voor deze raadpleging worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement als bedoeld in artikel 12. Deze regels moeten minstens de communicatiekanalen aangeven waarop een beroep kan worden gedaan om de leden te raadplegen, alsook de inhoud van de schriftelijke raadpleging, de kanalen via dewelke de leden zich kunnen uitspreken over het voorgelegde voorstel en de termijn waarin dit moet gebeuren.
  De schriftelijke procedure mag geen betrekking hebben op de dossiers bedoeld in artikel 5, 2° en 3°.
  Het derde lid is niet van toepassing op dossiers met betrekking tot artikel 5, 2° en 3° wanneer deze dossiers betrekking hebben op de aanpassingen van de begroting.
  De beraadslaging van de beheerscommissie is slechts geldig als de meerderheid van haar leden haar stem in de vereiste vormen en termijnen heeft laten kennen.
  De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen, wordt het ter stemming voorgelegde voorstel verworpen.
  Elke beslissing genomen conform de procedure als bedoeld in het eerste lid, moet formeel worden bekrachtigd tijdens de eerstvolgende vergadering van de beheerscommissie.".

Art.12. In artikel 13 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in het tweede lid, worden de woorden "aan de secretaris-generaal en" opgeheven en de woorden "aan de voorzitter" vervangen door de woorden "aan de voorzitter van de beheerscommissie";
  2° in het derde lid, wordt de zin "Indien er na het verstrijken van deze termijn geen opmerkingen zijn, wordt het ontwerp van notulen beschouwd als goedgekeurd en door de voorzitter, de ondervoorzitter, de hoofd van de betrokken instelling, en de secretaris ondertekend." vervangen door de zin " Indien er na het verstrijken van deze termijn geen opmerkingen zijn, wordt het ontwerp van notulen beschouwd als goedgekeurd en door de voorzitter van de beheerscommissie en de secretaris(en) ondertekend.";
  3° het vierde lid wordt vervangen als volgt:
  "Een kopie van de goedgekeurde notulen, opgesteld in het Nederlands en in het Frans, wordt aan de leden van de beheerscommissie gezonden. De voorzitter van de beheerscommissie stuurt deze aan de Minister door. De goedgekeurde notulen worden ingeschreven in een speciaal register. Kopieën of uittreksels die aan een of andere instantie voorgelegd moeten worden, worden ondertekend door de voorzitter van de beheerscommissie en de secretaris(sen).".

Art.13. Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 14. § 1. De beheerscommissie kan, uit eigen beweging of op verzoek van de Minister samen met de Wetenschappelijke raad van de betrokken instelling vergaderen om een specifiek probleem van deze instelling te onderzoeken.
  § 2. De beheerscommissies kunnen, uit eigen beweging of op verzoek van de Minister samen vergaderen met de Wetenschappelijke raden van de betrokken instellingen om een specifiek probleem van een of van meerdere van deze instellingen te onderzoeken.".

Art.14. In artikel 15 van hetzelfde besluit, worden de woorden "het hoofd" vervangen door de woorden "de Algemeen directeur".

Art.15. Artikel 57 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art.16. In artikel 58 van hetzelfde besluit, worden de woorden "administratieve en begrotingscontrole" worden vervangen door de woorden "administratieve, begrotings- en beheerscontrole.".

Art.17. In artikel 60 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in de Franse tekst, wordt het woord "collège" vervangen door de woorden "Comité de direction";
  2° wordt het woord "college" vervangen door het woord "Directiecomité".

Art.18. In artikel 61 van hetzelfde besluit, worden de woorden "met betrekking tot de Rijkscomptabiliteit" vervangen door de woorden "van de wet".

Art.19. Het ministerieel beluit van 12 december 2019 tot aanwijzing van de leden van de beheerscommissies van de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister tot wiens bevoegdheid het Wetenschapsbeleid behoort, opgericht als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer, wordt opgeheven.

Art.20. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 21. De minister bevoegd voor Wetenschapsbeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.