Details





Titel:

26 APRIL 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van het Departement Zorg als de bevoegde dienst, vermeld in artikel 23, § 1, eerste lid, § 2, eerste, tweede en derde lid, en § 3, artikel 23/4, 5° en artikel 23/5, vijfde lid, van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en tot wijziging van diverse besluiten, wat betreft de verwerking van persoonsgegevens



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Aanwijzing van het Departement Zorg als bevoegde dienst
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juni 2015 betreffende de huisartsenkringen
Art. 2
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022 tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering en tot uitbreiding van de opdrachten van de huisartsenkringen
Art. 3-5
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 6-7



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2015035893  2022043124  2024003034 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Aanwijzing van het Departement Zorg als bevoegde dienst
Artikel 1. Het Departement Zorg, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg, wordt aangewezen:
  1° als de bevoegde dienst, vermeld in artikel 23, § 1, eerste lid, § 2, eerste, tweede en derde lid, en § 3, van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
  2° als de bevoegde dienst vermeld in artikel 23/4, 5° en artikel 23/5, vijfde lid, van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juni 2015 betreffende de huisartsenkringen
Art.2. In artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juni 2015 betreffende de huisartsenkringen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 23 april 2021, 9 december 2022 en 12 mei 2023, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in het eerste lid wordt punt 8° vervangen door wat volgt:
  "8° rapporteert de huisartsenkring jaarlijks aan de administratie over het totale aantal actieve huisartsen en huisartsen in opleiding in zijn werkingsgebied. In het kader van die opdracht worden de volgende gegevens bezorgd:
  a) de naam en voornaam;
  b) de volgende contactgegevens van de actieve huisarts of huisarts in opleiding en van de praktijk waarin die werkt:
  1) het e-mailadres van de actieve huisarts of de huisarts in opleiding;
  2) het adres van de praktijk;
  3) het e-mailadres van de contactpersoon van de praktijk;
  c) het RIZIV-nummer van de actieve huisarts of huisarts in opleiding.";
  2° er worden een derde en vierde lid toegevoegd, die luiden als volgt:
  "De gegevens, vermeld in het eerste lid, 8°, worden aan de administratie bezorgd voor de doeleinden, vermeld in artikel 23, § 1, eerste lid, 2° en 3°, van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders. De huisartsenkring bewaart de persoonsgegevens voor het voormelde doeleinden tot maximaal drie maanden nadat de gegevens aan de administratie zijn bezorgd.
  De erkenningsvoorwaarde, vermeld in het eerste lid, 8°, is niet van toepassing op de huisartsenkring die het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad als werkgebied heeft.".

HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022 tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering en tot uitbreiding van de opdrachten van de huisartsenkringen
Art.3. In artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022 tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering en tot uitbreiding van de opdrachten van de huisartsenkringen, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023, worden het vijfde en zesde lid opgeheven.

Art.4. Artikel 4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023, wordt vervangen door wat volgt:
  "Art. 4. Om recht te hebben op een tegemoetkoming als vermeld in artikel 10 van dit besluit, of een renteloze lening als vermeld in artikel 6 of 7 van dit besluit, bezorgt de huisarts jaarlijks aan de administratie de gegevens, vermeld in artikel 23, § 2, tweede lid, 2°, a) tot en met d), van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, voor het doeleinde, vermeld in artikel 23, § 1, eerste lid, 2°, van het voormelde decreet.
  Het eerste lid is niet van toepassing op de huisartsen die niet actief zijn in het Nederlandse taalgebied.
  De Vlaamse minister, bevoegd voor de gezondheids- en woonzorg, kan de technische modaliteiten bepalen van de wijze waarop de gegevens, vermeld in het eerste lid, aan de administratie worden bezorgd.".

Art.5. In artikel 9 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023, wordt de zinsnede "artikel 4, § 1" telkens aangepast door de zinsnede "artikel 4, eerste lid".

HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art.6. De volgende regelgevende teksten treden in werking op 15 augustus 2024:
  1° artikel 22 van het decreet van 1 maart 2024 tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van de eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden;
  2° dit besluit, met uitzondering van artikel 1, 2°, dat in werking treedt op 1 januari 2025.

Art. 7. De Vlaamse minister, bevoegd voor de gezondheids- en woonzorg, is belast met de uitvoering van dit besluit.