21 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023 betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie
Art. 1-2
Artikel 1. Artikel 7 van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023 betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie wordt vervangen als volgt:
"Art. 7. § 1. Voor elke overeenkomst met sociaal tarief nieuw regime controleert de FOD Economie om de zes maanden bij de authentieke bronnen, via het Rijksregister en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, of de houder nog steeds leeft, nog steeds in België woont en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd door de wet. Hij controleert eveneens in zijn databank en bij het Instituut of er nog steeds slechts één lid van het huishouden van het sociaal tarief geniet, ongeacht of het gaat om het nieuw of oud regime.
De eerste periodieke controle vindt plaats zes maanden na het aangaan van de overeenkomst door de klant. Die controle gebeurt automatisch, aan de hand van het identificatienummer in het Rijksregister van de houder van de overeenkomst.
§ 2. Als bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde nog steeds in leven is, nog steeds in België verblijft en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, en dat er in het huishouden nog steeds slechts één persoon van het sociaal tarief nieuw regime geniet, registreert de FOD Economie een nieuwe datum in zijn databank voor de volgende periodieke controle van het recht van de klant, zes maanden na de controle die zonet heeft plaatsgevonden.
Als daarentegen bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde niet meer in leven is, niet meer in België verblijft of niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, of dat een ander lid van zijn huishouden ook van het sociaal tarief nieuw regime geniet, verliest de begunstigde zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. De FOD Economie registreert dan het einde van het recht in zijn databank en informeert de begunstigde van het einde van zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. Verder informeert hij de begunstigde dat zijn operator contact met hem zal opnemen om een ander tariefplan overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften en informeert hij hem dat, indien hij niet reageert binnen de drie maanden, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, bepaald in overeenstemming met paragraaf 3. Hij deelt ook mee aan de betrokken operator op welke datum werd vastgesteld dat de klant niet langer voldeed aan de criteria die hem recht gaven op het sociaal tarief nieuw regime.
De operator informeert de klant zo snel mogelijk via de post of via een eventueel communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant, over de datum waarop de FOD Economie heeft vastgesteld dat hij niet langer recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime. Hij nodigt hem uit om met hem contact op te nemen binnen een maximale termijn van drie maanden om een ander tariefplan overeen te komen dat aan zijn behoeften voldoet. Hij informeert hem dat zijn abonnement na die termijn automatisch zal worden aangepast en overgezet naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, waarvan hij de kenmerken en kosten preciseert, in overeenstemming met paragraaf 3. Hij specifieert ook dat de klant over de mogelijkheid beschikt om zijn abonnement op te zeggen of kosteloos van operator te veranderen binnen de drie maanden.
Als tijdens de in paragraaf 1 bedoelde controle blijkt dat er binnen het huishouden nog een sociaal tarief oud regime bestaat, brengt de FOD Economie het Instituut op de hoogte van de vastgestelde cumulatie. Het Instituut maakt dan een einde aan het sociaal tarief oud regime en informeert de betrokken persoon en operator.
§ 3. De klant beschikt over maximaal drie maanden vanaf de datum waarop de operator hem meldt dat hij zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest, om met zijn operator een nieuw tariefplan aan te gaan dat voldoet aan zijn behoeften of om zijn overeenkomst op te zeggen indien hij van operator wenst te veranderen.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor het wijzigen van zijn tariefplan of voor het opzeggen van zijn overeenkomst tijdens die periode van drie maanden.
Als de klant na afloop van de periode van drie maanden niet heeft gereageerd, past de operator zijn abonnement aan door het over te zetten naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met het verbruiksprofiel van de klant. Het nieuwe tariefplan wordt bepaald volgens dezelfde bepalingen als die in artikel 109 van de wet.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor die aanpassing.
§ 4. Indien het abonnement van de klant automatisch wordt overgezet in overeenstemming met paragraaf 3, derde lid, brengt de operator de klant daarvan op de hoogte via de post of via een communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.
In dat bericht staan ten minste de volgende elementen:
1° de kenmerken en de kosten van het nieuwe tariefplan dat aan de klant wordt toegewezen;
2° de informatie over de mogelijkheden om dit nieuwe tariefplan op te zeggen of om van operator te veranderen.".
Art. 2. De minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.