Details





Titel:

29 JUNI 2023. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 4 april 2019 tot invoering van een premieregeling voor de uitvoering van een audit, van de rapporten over de opvolging van de werken ervan en van de investeringen tot bevordering van energiebesparing en van de renovatie van de woningen



Inhoudstafel:


Art. 1-22



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2019203007 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In het opschrift van het besluit van de Waalse Regering van 4 april 2019 tot invoering van een premieregeling voor de uitvoering van een audit, van de rapporten over de opvolging van de werken ervan en van de investeringen tot bevordering van energiebesparing en van de renovatie van de woningen worden de woorden ", van de rapporten over de opvolging van de werken ervan" opgeheven.

Art.2. In artikel 1 van hetzelfde besluit worden volgende wijzigingen aangebracht:
  1° de punten 4° en 5° worden vervangen als volgt:
  "4° aanvrager: elke natuurlijke persoon, handelend voor eigen rekening of in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van een onverdeelde mede-eigendom, die ten minste achttien jaar oud of een geëmancipeerde minderjarige is, die ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, of elke vereniging van mede-eigenaars, en die projectleider is voor de investeringen bedoeld in dit besluit;
  5° kind ten laste: overeenkomstig artikel 1, 32°, van het Wetboek, een kind voor wie, op de datum van de indiening van de premie-aanvraag, gezins- of wezenbijslag wordt toegekend aan een lid van het huishouden van de aanvrager of zijn opdrachtgevers. Een kind wordt ook beschouwd als een kind ten laste als het op ten minste gelijke voet wordt opgevangen door de aanvrager of zijn gezinshoofden of een lid van zijn huishouden;";
  2° in 6° worden de woorden "of van het rapport over de opvolging van de werken" opgeheven;
  3° punt 9° wordt opgeheven;
  4° tussen punt 10° en punt 11° worden de punten 10° /1 tot 10° /3 ingevoegd, luidend als volgt:
  "10° /1 de auditpremie: de premie die wordt toegekend voor het uitvoeren van een audit, overeenkomstig het besluit van de Waalse regering van 4 april 2019 betreffende de audit van een woning;
  10/2° de premie voor werken: de premie die wordt toegekend voor één of meerdere van de investeringen bedoeld in 3° tot 22° van de bijlage bij dit besluit;
  10/3° de gekoppelde werken: de renovatiewerken en de werken ter verbetering van de energieprestatie uitgevoerd op dezelfde muur, zoals aanbevolen in het auditrapport;".
  5° punt 12° wordt opgeheven;
  6° in 14° worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1/ de woorden "de datum van de recentste registratie van het door de auditeur opgestelde auditrapport of rapport over de opvolging van de werken" worden vervangen door de woorden "de datum van indiening van de premie";
  2/ de woorden "of de buitenlandse tegenhanger daarvan" worden vervangen door de woorden "van de aanvrager en zijn opdrachtgevers en in elk soortgelijk certificaat";
  7° het artikel wordt aangevuld met de punten 15° en 16°, luidend als volgt:
  "15° Wetboek: het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen;
  16° renopack : een product bestaande uit een krediet tegen nultarief en een premie voor werken, die bestemd zijn voor de financiering van renovatiewerken, hetzij op het vlak van energiebesparing, hetzij op het vlak van gezondheid of veiligheid, en die recht geven op een premie ter bevordering van de renovatie van de woningen overeenkomstig dit besluit of werken voor de aanpassing van de woning krachtens het reglementair deel van het Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid.".

Art.3. In het opschrift van hoofdstuk II van hetzelfde besluit worden de woorden ", rapporten over de opvolging van de werken" opgeheven.

Art.4. In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden ", natuurlijke persoon," ingevoegd tussen het woord "aanvrager" en de woorden " die minstens 18 jaar oud is";
  2° in paragraaf 1, eerste lid, 2°, worden de woorden "van de registratie van het eerste rapport over de opvolging van de werken" vervangen door de woorden "van bevestiging van ontvangst van de eerste aanvraag voor de premie voor werken,";
  3° in paragraaf 1, eerste lid, 2°, b), worden de woorden "van een vereniging ter bevordering van de huisvesting" ingevoegd tussen de woorden "openbare huisvestingsmaatschappij" en de woorden "of elke andere";
  4° in § 2 worden volgende wijzigingen aangebracht:
  1/ het woord "auditrapport" wordt vervangen door het woord "audit";
  2/ de paragraaf wordt aangevuld met de woorden ", en op de verenigingen van mede-eigenaars".

Art.5. In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1. Onder de in dit besluit bepaalde voorwaarden en binnen de perken van de beschikbare kredieten worden premies toegekend voor het opstellen van een auditrapport en voor de in de bijlage bedoelde investeringen waarvoor in het auditrapport een aanbeveling is gedaan. De premie wordt toegekend voor ten hoogste de in het auditrapport aanbevolen hoeveelheid.";
  2° in paragraaf 2 worden de woorden ", exclusief gemeenten in de Duitstalige Gemeenschap," ingevoegd tussen de woorden "is in het Waalse Gewest" en de woorden "gelegen en is hoofdzakelijk".";
  3° in de Franse versie van paragraaf 2 worden de woorden "à du logement" vervangen door de woorden "au logement";
  4° paragraaf 2 wordt aangevuld met de volgende zin : "De periode van vijftien jaar begint te lopen vanaf de datum waarop de stedenbouwkundige vergunning werd toegekend, indien deze vereist was voor de oprichting ervan.".

Art.6. In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de woorden "De in de bijlage vermelde rapporten en investeringen" vervangen door de woorden "Het in de bijlage vermelde rapport en investeringen".

Art.7. In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 worden de woorden "van een rapport over de opvolging van de werken bestemd om de uitvoering van de verplichte investeringen en de naleving van de in het auditrapport vastgestelde hiërarchie te verifiëren," vervangen door de woorden "van dit rapport";
  2° paragraaf 1 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt: "In afwijking van lid 1 mag de expertise die wordt uitgevoerd in het kader van de toekenning van een renopack voor de investeringen vermeld in 10° van de bijlage worden gebruikt als auditrapport.";
  3° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, luidend als volgt:
  " § 1/1. Als het auditrapport gekoppelde werken aanbeveelt, wordt de premie-aanvraag ingediend wanneer al deze investeringen zijn gedaan.
  In afwijking van lid 1 kan de premie-aanvraag, als het niet mogelijk is de muur te isoleren, worden ingediend wanneer de renovatiewerken zijn uitgevoerd.
  4° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "De overeenstemmende rapporten over de opvolging van de werken worden binnen acht jaar na de registratie van het auditrapport geregistreerd" vervangen door de woorden "De premie-aanvragen worden binnen acht jaar na de registratie van het auditrapport ingediend";
  5° paragraaf 4 wordt vervangen door wat volgt:
  § 4. De Ministers bepalen:
  a) de minimumeisen inzake veiligheid, dichtheid en stabiliteit, waaraan de woning die het voorwerp van de premie uitmaakt, moet voldoen;
  b) de technische voorwaarden die de in aanmerking komende investeringen moeten naleven;
  c) de lijst van de gekoppelde werken bedoeld in § 1/1;".

Art.8. In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1, 1°, worden de woorden "naar gelang van de bespaarde KWh of" opgeheven;
  2° in paragraaf 3, eerste lid, 1°, worden de woorden "en van de personen met wie hij doorgaans samenleeft, ongeacht of er banden van verwantschap tussen hen bestaan," vervangen door de woorden ", van zijn opdrachtgevers," en worden de woorden "en van zijn opdrachtgevers" ingevoegd tussen de woorden "van de tweede graad van de aanvrager" en de woorden "uitgesloten zijn, op grond van";
  3° in paragraaf 3, eerste lid, 2°, worden de woorden "in de zin van dit besluit" opgeheven ;
  4° in paragraaf 3, tweede lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  a) in 1° worden de woorden ", van zijn opdrachtgevers" ingevoegd tussen de woorden "van de aanvrager" en de woorden "erkend als persoon";
  b) punt 1° wordt aangevuld met de woorden "overeenkomstig artikel 1, 32°, van het Wetboek";
  c) in 2° worden de woorden "of van zijn opdrachtgevers" ingevoegd tussen de woorden "in de woning van de aanvrager" en de woorden "en die een verwantschapsband tot";
  d) punt 2° wordt aangevuld met de woorden "of van zijn opdrachtgevers";
  e) in 3° worden de woorden ", zijn opdrachtgevers" ingevoegd tussen de woorden "voor wie de aanvrager" en de woorden "of een lid van zijn gezin";
  f) in 4° worden de woorden "van de recentste registratie van een rapport door de auditeur" vervangen door de woorden "van de indiening van de aanvraag";
  g) punt 5° wordt opgeheven;
  5° paragraaf 3 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt:
  "Een bedrag van 5.000 euro wordt afgetrokken per bloedverwant van de aanvrager of van zijn opdrachtgevers als de bloedverwant aan de volgende voorwaarden voldoet:
  a) bloedverwant zijn tot in de derde graad of gehuwd zijn of zijn geweest, doorgaans samenwonen of hebben samengewoond met deze bloedverwant ;
  b) gedomicilieerd zijn of worden in de woning van de aanvrager of van de persoon met wie deze bloedverwant gehuwd is/is geweest of doorgaans samenleeft of heeft samengeleefd;
  c) ten minste 60 jaar oud zijn.";
  6° in paragraaf 4, eerste lid, worden de woorden "De overeenkomstig de §§ 1 tot 3 vastgestelde basisbedragen van elke premie worden vermenigvuldigd door de volgende coëfficiënt:" vervangen door de woorden "De basisbedragen van elke premie worden vermenigvuldigd met de volgende coëfficiënt:";
  7° paragraaf 4 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt:
  "Verenigingen van mede-eigenaars en de aanvrager(s)-natuurlijke perso(o)n(en) die geen documenten kunnen voorleggen om hun inkomen vast te stellen zoals bepaald in paragraaf 2, hebben recht op de basispremie, d.w.z. categorie R 5 zoals bepaald in paragraaf 4, 5°. ";
  8° paragraaf 5 wordt vervangen door wat volgt:
  " § 5. Het bedrag van de premies die krachtens dit besluit zijn toegekend, mag geenszins meer bedragen dan negentig percent, btw inbegrepen, van het bedrag van de factuur (uren) voor elke in aanmerking komende investering.
  In afwijking van lid 1 mag het totale bedrag aan subsidies die voor gekoppelde werken worden toegekend en gelijktijdig in één aanvraag worden ingediend, niet meer bedragen dan negentig procent (inclusief btw) van de som van de facturen voor deze werken.
  In afwijking van lid 1 kunnen in geval van een uitzonderlijke situatie of ramp auditrapporten worden opgesteld door auditors die door de administratie zijn aangesteld in het kader van een overheidsopdracht, en worden deze voor honderd procent gesubsidieerd.".

Art.9. De titel van afdeling 4 wordt aangevuld met de volgende woorden: "en voor een aanvraag voor een premie voor werken".

Art.10. In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° paragraaf 2 wordt opgeheven ;
  2° tussen de paragrafen 1 en 3 wordt een paragraaf 2/1 ingevoegd, luidend als volgt:
  " § 2/1. De aanvrager dient een volledige aanvraag voor de auditpremie in bij de Administratie binnen de acht maanden na de registratie van het auditrapport bedoeld in § 1.";
  4° hetzelfde artikel wordt aangevuld met de §§ 3 en 4, luidend als volgt:
  " § 3. De in § 2 bedoelde premie-aanvraag wordt als volledig beschouwd als ze de volgende gegevens bevat:
  1° het behoorlijk ingevulde formulier dat te verkrijgen is bij de Administratie;
  2° een kopie van de factuur opgesteld op naam van de aanvrager;
  3° de instemming van de aanvrager met de directe en indirecte verzameling bij authentieke bronnen in andere administraties of organismen van de gegevens die nodig zijn voor de behandeling van zijn aanvraag;
  4° voor de verenigingen van mede-eigenaars, de beslissing van de algemene vergadering betreffende de uitvoering van de audit.
  § 4. Om als volledig te worden beschouwd en om in aanmerking te komen voor de in artikel 7, § 4, bedoelde vermenigvuldigingscoëfficiënt, bevat de in § 2 bedoelde aanvraag naast de in § 3 bedoelde gegevens, de volgende gegevens:
  1° een uittreksel uit het bevolkingsregister waaruit de samenstelling van het gezin van de aanvrager of zijn opdrachtgevers blijkt op de datum waarop de aanvraag voor de auditpremie wordt ingediend;
  2° voor elke persoon van het gezin, met uitzondering van de verwanten in de opgaande en de dalende lijn en bloedverwanten in de zijlijn van de tweede graad van de aanvrager, die een aangifte van de personenbelasting doet, een afschrift van het aanslagbiljet betreffende de inkomens van het voorlaatste volledige jaar dat aan de datum van de indiening van de aanvraag voor de auditpremie voorafgaat of bij gebreke daarvan, elk ander bewijsstuk op grond waarvan de inkomens van die personen kunnen worden bepaald;
  3° een attest of de attesten betreffende de gezinsbijslagen ontvangen door het gezin, behoorlijk ingevuld, m.i.v. de noodzakelijke vermeldingen ten gunste van de toepassing van artikel 7, § 3, door het Kinderbijslagfonds, de Sociale verzekeringskas voor zelfstandige werknemers, of elke andere bevoegde instelling;
  4° een van minder dan twee maanden gedateerd attest van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid waarbij de hoedanigheid van persoon met een handicap overeenkomstig artikel 7, § 3, tweede lid, 1° tot 3°, wordt vastgesteld en waarbij het erkende percentage van de handicap wordt bepaald;
  5° het vonnis of de overeenkomst tot vaststelling van de gelijkmatig verdeelde huisvesting van het kind bedoeld in artikel 1, 5° ;
  6° een medisch attest waaruit blijkt dat het in artikel 7, § 3, tweede lid, 4°, bedoelde kind op de datum van indiening van de aanvraag voor de auditpremie sedert ten minste negentig dagen is verwekt.
  Wat het eerste lid, 2°, betreft, moeten de aanvragers die wedden, lonen, uitkeringen of emolumenten ontvangen die vrij zijn van nationale belastingen een attest overleggen van de schuldenaar van de inkomens met melding van het totaalbedrag van de ontvangen wedden, lonen, uitkeringen of emolumenten opdat de belastbare grondslag bepaald kan worden, zoals hij zich zou hebben voorgedaan indien de bedoelde inkomens aan de belasting onderworpen geweest zouden zijn onder het stelsel van het gemene recht.".

Art.11. Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 9. § 1. Nadat één of meerdere investeringen werden gedaan, dient de aanvrager een volledige aanvraag voor premies voor werken in bij de Administratie binnen de acht maanden na de registratie van het auditrapport bedoeld in artikel 8, § 1.
  " § 2. De in § 1 bedoelde premie-aanvraag wordt als volledig beschouwd als ze de volgende gegevens bevat:
  1° het behoorlijk ingevulde formulier en de behoorlijk ingevulde bijlagen ervan die bij de Administratie beschikbaar zijn;
  2° in voorkomend geval, een door de Administratie verstrekte technische bijlage, ingevuld, gedateerd en ondertekend door de aannemer die de werken heeft uitgevoerd;
  3° de foto's die de effectiviteit van het werk laat zien;
  4° de technische documenten bedoeld in hoofdstuk II van het besluit van 27 mei 2019 houdende uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 4 april 2019 tot invoering van een premieregeling voor de uitvoering van een audit, van de rapporten over de opvolging van de werken ervan en van de investeringen tot bevordering van energiebesparing en van de renovatie van een woning, afhankelijk van de uitgevoerde werken;
  5° een kopie van de facturen betreffende de verrichte investeringen, die opgesteld zijn op naam van de aanvrager;
  6° de prijsopgave betreffende de uitgevoerde investeringen;
  7° de instemming van de aanvrager met de directe en indirecte verzameling bij authentieke bronnen in andere administraties of organismen van de gegevens die nodig zijn voor de behandeling van zijn aanvraag;
  8° een verklaring op erewoord waaruit blijkt dat :
  a) hij de in dit besluit bedoelde voorwaarden en voorschriften naleeft en zich ertoe verbindt ze na te leven;
  b) de investeringen die het voorwerp uitmaken van de premie-aanvraag met inachtneming van de regels inzake stedenbouw uitgevoerd worden;
  9° voor de verenigingen van mede-eigenaars, de beslissing van de algemene vergadering betreffende de uitvoering van de audit.
  De in § 2, eerste lid, 2°, bedoelde technische bijlage bevat ten minste de volgende informatie:
  1° de contactgegevens van de aannemer die de werken heeft uitgevoerd;
  2° de ligging van het gebouw waarin de werken worden uitgevoerd;
  3° het nummer en de datum van de facturen betreffende de werken.
  4° voor de investeringen bedoeld in 10°, het nummer van het Qualiwall-certificaat waaruit blijkt dat de installateur die de investeringen, waarop de aanvraag betrekking heeft, heeft uitgevoerd, gecertificeerd is voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, § 2, eerste lid, 2°, 5° en 6°, van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren.
  § 3. Om als volledig te worden beschouwd en om in aanmerking te komen voor de in artikel 7, § 4, bedoelde vermenigvuldigingscoëfficiënt, bevat de in § 1 bedoelde aanvraag naast de in § 2 bedoelde informatie, de volgende gegevens:
  1° een uittreksel uit het bevolkingsregister waaruit de samenstelling van het gezin van de aanvrager of zijn opdrachtgevers blijkt op de datum waarop de aanvraag voor de premie voor werken wordt ingediend;
  2° voor elke persoon van het gezin, met uitzondering van de verwanten in de opgaande en de dalende lijn en bloedverwanten in de zijlijn van de tweede graad van de aanvrager, die een aangifte van de personenbelasting doet, een afschrift van het aanslagbiljet betreffende de inkomens van het voorlaatste volledige jaar dat aan de datum van de indiening van de aanvraag voor de premie voor werken voorafgaat of bij gebreke daarvan, elk ander bewijsstuk op grond waarvan de inkomens van die personen kunnen worden bepaald;
  3° een attest of de attesten betreffende de gezinsbijslagen ontvangen door het gezin, behoorlijk ingevuld, m.i.v. de noodzakelijke vermeldingen ten gunste van de toepassing van artikel 7, § 3, door het Kinderbijslagfonds, de Sociale verzekeringskas voor zelfstandige werknemers, of elke andere bevoegde instelling;
  4° een van minder dan twee maanden gedateerd attest van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid waarbij de hoedanigheid van persoon met een handicap overeenkomstig artikel 7, § 3, tweede lid, 1° tot 3°, wordt vastgesteld en waarbij het erkende percentage van de handicap wordt bepaald;
  5° het vonnis of de overeenkomst tot vaststelling van de gelijkmatig verdeelde huisvesting van het kind bedoeld in artikel 1, 5° ;
  6° een medisch attest waaruit blijkt dat het in artikel 7, § 3, tweede lid, 4°, bedoelde kind op de datum van indiening van de aanvraag voor de premie voor werken sedert ten minste negentig dagen is verwekt.
  Wat het eerste lid, 2°, betreft, moeten de aanvragers die wedden, lonen, uitkeringen of emolumenten ontvangen die vrij zijn van nationale belastingen een attest overleggen van de schuldenaar van de inkomens met melding van het totaalbedrag van de ontvangen wedden, lonen, uitkeringen of emolumenten opdat de belastbare grondslag bepaald kan worden, zoals hij zich zou hebben voorgedaan indien de bedoelde inkomens aan de belasting onderworpen geweest zouden zijn onder het stelsel van het gemene recht.".

Art.12. In artikel 10 van hetzelfde besluit worden de paragrafen 1 tot 4 opgeheven.

Art.13. In artikel 11 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 worden de woorden "van de premie-aanvraag binnen vijftien dagen na ontvangst van de premie-aanvraag bedoeld in artikel 9 en van de vereffeningsaanvraag bedoeld in artikel 10, § 4, binnen vijftien dagen na de registratie van het opvolgingsrapport" vervangen door de woorden "van de premie-aanvragen bedoeld in de artikelen 8 en 9.";
  2° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt:
  " § 3. Als de aanvraag onvolledig is of als verzocht wordt om bewijsstukken die nodig geacht worden voor het begrip of de verificatie van de informatie in het dossier, vraagt de administratie de aanvrager langs elektronische weg of per post om de documenten die nodig zijn om de aanvraag te vervolledigen.
  De aanvrager heeft zestig dagen vanaf de dag na ontvangst van de brief met het verzoek om informatie om alle vereiste informatie te verstrekken.
  Als het geheel van de vereiste gegevens niet medegedeeld wordt binnen de termijn voorgeschreven in het tweede lid van deze paragraaf, wordt de aanvraag verworpen.";
  3° paragraaf 4 wordt opgeheven.

Art.14. In artikel 11/6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in § 1, lid 2, worden de woorden "artikel 10, § 1," vervangen door de woorden "artikel 9, § 2";
  2° in § 2, lid 1, worden de woorden "artikel 10, § 2," vervangen door de woorden "artikel 9, § 3";
  3° in § 2, lid 1, 4°, worden de woorden "artikel 7, § 3, eerste lid, 2° " vervangen door de woorden "artikel 7, § 2";

Art.15. In artikel 11/7 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 1 opgeheven.

Art.16. Hoofdstuk IV wordt aangevuld met een artikel 13/1, luidend als volgt:
  "Art. 13/1. De Administratie vraagt aan de begunstigde van de premie elk document dat nodig is voor de controle op het gebruik ervan.
  De begunstigde van de premie moet de Administratie de in lid 1 bedoelde documenten verstrekken binnen een term[00c4][00b3]n van zestig dagen te rekenen vanaf de dag na de verzending van de brief waarin om het document wordt verzocht.
  Op verzoek van de Administratie machtigt de begunstigde de door de Minister van Huisvesting en de Minister van Energie of één van hun afgevaardigden om ter plaatse vast te stellen of de werken waarvoor een premie is toegekend, uitgevoerd zijn en of ze met de eisen bepaald bij of krachtens dit besluit en volgens de regels der kunst overeenstemmen. Elk bezoek ter plaatse wordt voorafgegaan door een kennisgeving die minstens vijftien dagen voor de geplande datum wordt verstuurd. De begunstigde kan maximaal zestig dagen om een uitstel van het bezoek vragen.
  Wanneer de begunstigde weigert om op de verzoeken van de Administratie in te gaan, moet hij het niet-gerechtvaardigde deel van de premie terugbetalen overeenkomstig artikel 13 van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof.
  Wanneer niet alle gefactureerde werken zijn uitgevoerd of als het uitgevoerde werk niet overeenstemt met de aanvraag, kan de Administratie een verlenging van de uitvoeringstermijn van de werken voor maximum twaalf maanden toekennen.
  Bij niet-naleving van de in dit besluit bedoelde bepalingen kan de Administratie de volledige terugbetaling van de door de aanvrager ontvangen premie vragen.".

Art.17. In artikel 14 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° de woorden "van de rapporten over de opvolging van de werken, " worden opgeheven;
  2° de woorden "overeenstemming van de aanvraag" worden vervangen door de woorden "overeenstemming van de aanvragen".

Art.18. In artikel 20 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in lid 1 worden de woorden ", een rapport over de opvolging van werken" geschrapt;
  2° het artikel wordt aangevuld met een tweede lid, luidend als volgt : "In afwijking van lid 1 is artikel 9, § 2, tweede lid, 4°, van toepassing op aanvragen die vanaf 1 januari 2026 worden ingediend.".

Art.19. In de bijlage bij hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° punt 2° wordt opgeheven;
  2° in 3°, b), worden de woorden "van het dakgeraamte" vervangen door de woorden "van het (de) dakgeraamte (DA geraamten) van de woning(en);
  3° in 3°, c), worden de woorden "een voorziening voor de opvang of de afvoer van het regenwater" vervangen door de woorden "de voorziening(en) voor de opvang of de afvoer van het regenwater van de woning(en)";
  4° punt 5° wordt vervangen als volgt:
  "5° a) het overeenstemming brengen van de elektrische installatie met de geldende reglementeringen;
  b) het overeenstemming brengen van de gasinstallatie met de geldende reglementeringen;";
  5° in 6° worden de woorden "met een onverwarmde of niet-vorstbestendige ruimte" vervangen door de woorden "met de buitenomgeving, een onverwarmde ruimte die beschermd is tegen vorst of een onverwarmde ruimte die niet beschermd is tegen vorst of een vloer";
  6° in 7° worden de woorden "of een onverwarmde of niet-vorstbestendige ruimte" vervangen door de woorden "of een onverwarmde ruimte die beschermd is tegen vorst of een onverwarmde ruimte die niet beschermd is tegen vorst of een vloer";
  7° in 8° worden de woorden "met de buitenomgeving of een onverwarmde of niet-vorstbestendige ruimte" vervangen door de woorden "een onverwarmde ruimte die beschermd is tegen vorst of een onverwarmde ruimte die niet beschermd is tegen vorst of een vloer";
  8° punt 9° wordt vervangen door wat volgt "9° de vervanging van schrijnwerk of glaswerk in contact met de buitenomgeving of een onverwarmde ruimte die beschermd is tegen vorst of een onverwarmde ruimte die niet beschermd is tegen vorst;";
  9° in 11° worden de punten a) en b) vervangen als volgt:
  "a) gecentraliseerd mechanisch ventilatiesysteem met enkele stroming dat de ventilatie van alle ruimten van de woning verzekert;
  b) gecentraliseerd mechanisch ventilatiesysteem met dubbele stroming dat de ventilatie van alle ruimten van de woning verzekert;
  c) mechanisch ventilatiesysteem met enkele stroming dat de ventilatie van een deel van de woning verzekert;
  d) mechanisch ventilatiesysteem met dubbele stroming dat de ventilatie van een deel van de ruimten van de woning verzekert.";
  10° de punten 13° en 14° worden vervangen als volgt:
  "13° de isolatie van verwarmingsbuizen, -kanalen of -kleppen en toebehoren in een onverwarmde ruimte die tegen vorst is beschermd of een onverwarmde ruimte die niet tegen vorst is beschermd;"
  14° de isolatie van een opslagtank voor verwarming;";
  11° de bijlage wordt aangevuld met de punten 15° tot 22°, luidend als volgt :
  "15° de installatie van circulatiepompen met variabele snelheid;
  16° de vervanging van een opslagtank in een verwarmingsinstallatie;
  17° de installatie van minimaal 5 thermostatische kranen op warmtestralers;
  18° de installatie van een kamerthermostaat die de producent of de circulatiepompen uitschakelt wanneer er geen vraag naar warmte is;
  19° de vervanging van de opslagtank voor sanitair warm water;
  20° de isolatie van de leidingen van een circulatieleiding voor warm water voor huishoudelijk gebruik en de bijbehorende accessoires;
  21° de isolatie van een externe platenwarmtewisselaar;
  22° de isolatie van een warmwateropslagtank.".

Art.20. Dit besluit is van toepassing op:
  1° de aanvraag voor een auditpremie waarvoor de factuur is uitgereikt na de inwerkingtreding van dit besluit ;
  2° de aanvraag voor premies voor werken waarvan de eindfactuur voor de laatste werken dateert van na de inwerkingtreding van dit besluit en waarvan de andere werken die in de aanvraag zijn opgenomen, op basis van hun eindfacturen, dateren van ten hoogste twee jaar vóór de aanvraag voor de premie voor werken;
  3° de aanvraag voor een renopack ingediend, vanaf de inwerkingtreding van dit besluit, bij de "Société wallonne du Crédit social" (Waalse maatschappij voor sociaal krediet) overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019 tot goedkeuring van het algemeen reglement houdende de algemene beginselen tot toekenning van kredieten door de "Société wallonne du crédit social" (Waalse maatschappij voor sociaal krediet) en de "Guichets du crédit social" (Sociaal kredietloketten);
  3° de aanvraag voor een renopack ingediend, vanaf de inwerkingtreding van dit besluit, bij het "Fonds du logement des familles nombreuses de Wallonie " (Fonds voor de huisvestingsfonds van de kroostrijke gezinnen van Wallonië) overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019 tot goedkeuring van het algemeen reglement houdende de algemene beginselen op grond waarvan de kredieten uit Fonds 2 door het "Fonds du logement des familles nombreuses de Wallonie" (Fonds voor de huisvestingsfonds van de kroostrijke gezinnen van Wallonië) toegestaan worden.
  In afwijking van lid 1, 2°, is dit besluit niet van toepassing op de aanvrager die verzoekt om toepassing van maatregelen vóór de inwerkingtreding van dit besluit op voorwaarde dat :
  1° de registratie van zijn opvolgingsrapport dateert van maximum drie jaar na de inwerkingtreding van dit besluit, en dat hij beschikt over een auditrapport als bedoeld in artikel 15, §§ 2 en 3, van het besluit van de Waalse Regering van 4 april 2019 betreffende de audit van een woning, waarvan de registratie dateert van maximum drie maanden na de inwerkingtreding van dit besluit;
  2° hij geen premie heeft ontvangen overeenkomstig de bepalingen van dit besluit voor een aanbevolen investering in zijn huisvestingsaudit.

Art.21. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2023.
  Artikel 7, 2°, houdt op van toepassing te zijn :
  1° voor de aanvragen voor een renopack ingediend vanaf 1 januari 2026 bij de "Société wallonne du Crédit social" (Waalse maatschappij voor sociaal krediet) overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019 tot goedkeuring van het algemeen reglement houdende de algemene beginselen tot toekenning van kredieten door de "Société wallonne du crédit social" (Waalse maatschappij voor sociaal krediet) en de "Guichets du crédit social" (Sociaal kredietloketten);
  2° voor de aanvragen voor een renopack ingediend vanaf 1 januari 2026 bij het "Fonds du logement des familles nombreuses de Wallonie " (Fonds voor de huisvestingsfonds van de kroostrijke gezinnen van Wallonië) overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019 tot goedkeuring van het algemeen reglement houdende de algemene beginselen op grond waarvan de kredieten uit Fonds 2 door het "Fonds du logement des familles nombreuses de Wallonie" (Fonds voor de huisvestingsfonds van de kroostrijke gezinnen van Wallonië) toegestaan worden.
  De artikelen 1, 2, 2°, 5°, 6° /1, 3, 5, 1°, 6, 7, 1° en 4°, 8, 4°, f), 10, 1°, 12, 13, 17, 1°, 18 en 19, 1°, houden op van kracht te zijn op 1 juli 2026.

Art. 22. De Minister van Energie en de Minister van Huisvesting zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.