Details





Titel:

20 JULI 2022. - Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-10-2022 en tekstbijwerking tot 24-07-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden voor het sluiten van een overeenkomst
Art. 2-6
HOOFDSTUK 3. - Financiën
Afdeling 1. - Modaliteiten inzake de toekenning van de financiële hulp
Art. 7-8
Afdeling 2. -Modaliteiten inzake de aanwending van de toelagen
Onderafdeling 1. - Bestemming van de toelage
Art. 9-12
Onderafdeling 2. - Betalingsmodaliteiten
Art. 13-15
Afdeling 3. - Controlemechanismen van de financiële toelage
Art. 16-17
HOOFDSTUK 4. - Opvolging & evaluatie
Art. 18-19
HOOFDSTUK 5. - Eindbepalingen
Art. 20-21
BIJLAGE.
Art. N1



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2022042918  2023048619  2024007426 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder :
  1° "gemeente" : stad of gemeente die een strategisch veiligheids- en preventieplan geniet;
  2° "administratie" : Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de FOD Binnenlandse Zaken;
  3° "overeenkomst" : strategisch veiligheids-en preventieplan afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode [1 van drie jaar]1 van de overeenkomst. Deze overeenkomst omvat eveneens de verschillende doelstellingen die door de dispositieven " bijkomende contingenten Activa 346 FTE " en het " dispositief 90 Activa-FTE " worden nagestreefd;
  4° "lokale veiligheidsdiagnostiek" : analyse gerealiseerd in termen van veiligheid m.b.t. een situatie, een toestand - voor een welbepaalde periode en grondgebied - met als doel het beter in kaart brengen van de problemen en uitdagingen, het identificeren van de risicofactoren op het lokale niveau en het helpen bepalen van de acties dit tot de verwachte resultaten kunnen leiden rekening houdend met de beschikbare middelen;
  5° "algemene doelstelling" : doelstelling die de finaliteit van het project in zijn geheel beschouwt en die tot uiting komt in de globale impact die bereikt moet worden voor een welbepaalde situatie voor de gehele bevolking in kwestie;
  6° "strategische doelstelling" : doelstelling die zich vertaalt in de concretisering van een algemene doelstelling en, door een tussenfase te vormen, de realisatie hiervan in een nabije toekomstvisie vormt;
  7° "operationele doelstelling" : doelstelling, realisatie die definieert hoe een strategische doelstelling zal worden bereikt en die er op korte termijn zichtbare en meetbare resultaten van geeft;
  8° "toewijzingsbeginsel van de kredieten" : het feit dat de toegekende kredieten verdeeld worden in categorieën van uitgaven, te weten in personeelskosten, werkingskosten, en investeringen;
  9° "in aanmerking komende uitgaven" : de vastgestelde uitgaven of voorziene uitgaven door middel van overeenkomst of afwijkend schriftelijk akkoord;
  10° "opportuniteitsbeginsel van de uitgaven" : het verband dat kan worden gelegd tussen uitgave en de realisatie van de in de overeenkomst vastgestelde doelstellingen.
  ----------
  (1)<KB 2024-07-17/06, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden voor het sluiten van een overeenkomst
Art.2.De strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022 worden verlengd [1 voor een periode van drie jaar]1 vanaf 1 januari 2023.
  ----------
  (1)<KB 2024-07-17/06, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art.3.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt een budget gelijkwaardig aan de jaarlijkse toelage toegekend aan de begunstigde gemeenten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022, van de overeenkomsten bijkomende contingenten Gemeenschapswachten en van de overeenkomsten Gemeenschapswachten 90, [1 jaarlijks toegekend aan dezelfde gemeenten voor de periode tussen 1 januari 2023 en 31 december 2025]1, dit overeenkomstig de bepalingen van het hoofdstuk 3.
  ----------
  (1)<KB 2024-07-17/06, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art.4. De strategische veiligheids- en preventieplannen moeten voldoen aan de volgende doelstellingen :
  1° een preventiebeleid ontwikkelen dat voldoet aan de prioriteiten van de Kadernota Integrale Veiligheid 2022-2024 en/of het Nationaal Veiligheidsplan 2022-2025;
  2° de criminele feiten en/of het onveiligheidsgevoel verminderen waargenomen op het grondgebied van de gemeente;
  3° de investeringen verzekeren teneinde de openbare ruimte door middel van techno-preventieve tools te beveiligen.

Art.5. § 1. Op basis van de actualisatie van de lokale veiligheidsdiagnostiek uitgevoerd tijdens de eindevaluatie van de overeenkomst 2020-2022 en/of van elke nieuwe bijkomende lokale diagnostische analyse verstuurd door hen, en op basis van de in artikel 4, 1° bedoelde prioriteiten, bepalen de gemeenten hun prioriteiten en nemen ze deze over in hun overeenkomsten.
  § 2. Het basismodel dat ter beschikking gesteld wordt vanuit de administratie, zal bestaan uit algemene, strategische en operationele doelstellingen en zijn gericht op de te behalen resultaten op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.
  De Minister van Binnenlandse Zaken legt standaardindicatoren vast die op de algemene, strategische en operationele doelstellingen worden toegepast.
  § 3. Deze overeenkomsten worden voor analyse en goedkeuring aan de administratie voorgelegd. De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de praktische modaliteiten van de overeenkomsten.

Art.6.§ 1. Teneinde de complementariteit van het werk op lokaal en zonaal niveau te versterken, kan de gemeente haar werk uitbreiden tot buiten het gemeentelijke grondgebied.
  § 2. In geval van supralokale samenwerkingsverbanden maakt het preventiewerk geïmplementeerd met één of meerdere gemeenten van eenzelfde zone of van meerdere zones, het voorwerp uit van een samenwerkingsovereenkomst die bijgevoegd wordt aan het strategisch veiligheids- en preventieplan.

HOOFDSTUK 3. - Financiën
Afdeling 1. - Modaliteiten inzake de toekenning van de financiële hulp
Art.7. § 1. De toekenning van een financiële toelage is afhankelijk van het afsluiten van een ondertekende overeenkomst tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en de betrokken gemeente.
  § 2. Binnen de perken van de beschikbare kredieten wordt een financiële toelage toegekend als tussenkomst in de kosten die voortkomen uit de uitvoering van de overeenkomst. De lijst met de bedragen van deze toelage bevindt zich in de bijlage 1.

Art.8.Deze uitgave wordt aangerekend op het begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13, van de algemene uitgavenbegroting.

Afdeling 2. -Modaliteiten inzake de aanwending van de toelagen
Onderafdeling 1. - Bestemming van de toelage
Art.9.De voorzien toelagen worden toegekend volgens het principe van jaarlijkse globale enveloppen.

Art.10. De aanwending van de toelage is onderworpen aan het toewijzingsbeginsel van de kredieten, aan het beginsel van het in aanmerking komen van de uitgaven, aan het opportuniteitsbeginsel van de uitgaven.

Art.11. De modaliteiten voor de verdeling van de kredieten binnen de globale enveloppe worden vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken, die de maximale en minimale quota bepaalt.

Art.12. In geval van niet-naleving van de bepalingen voorzien in het besluit van uitvoering tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële hulp, kan de Minister het gehele of gedeeltelijke bedrag van de uitgave weigeren.

Onderafdeling 2. - Betalingsmodaliteiten
Art.13. § 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de storting van de verschuldigde toelaten uitgevoerd volgens een voorschot/saldosysteem waarvan het percentage wordt berekend op jaarbasis.
  § 2. Het bedrag van het voorschoot die jaarlijks aan de begunstigde gemeenten wordt gestort en de vereffeningsritme van dit voorschot worden vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken.
  § 3. Het saldo zal gestort worden na grondige controle van de door de gemeente ingediende uitgaven.

Art.14. De terugvordering van de niet-verschuldigde bedragen, vastgesteld na grondige controle van de uitgaven, zal verricht worden door de administratie.

Art.15. Een verband moet kunnen worden gelegd tussen het waargenomen resultaat en de uitvoering van de overeenkomst. De Minister van Binnenlandse Zaken stelt de eventuele modaliteiten voor de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de ontvangen toelage vast in geval de waargenomen resultaten uitblijven of niet toereikend zijn.

Afdeling 3. - Controlemechanismen van de financiële toelage
Art.16. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven en dit voor elk jaar dat zij de financiële hulp kregen toegekend.

Art.17. De administratie voert een grondige controle uit van de onderdelen van het door de gemeenten voorgesteld financieel dossier.
  De Minister stelt er de modaliteiten van vast en bepaalt de van toepassing zijnde controlemechanismes.

HOOFDSTUK 4. - Opvolging & evaluatie
Art.18. § 1. De resultaatsverbintenis die voortvloeit uit de overeenkomst, brengt voor de gemeente de noodzaak met zich mee om regelmatig over te gaan tot de opvolging en de evaluatie van haar doelstellingen.
  § 2. Op basis van de lokale veiligheidsdiagnostiek en de actualisering ervan, de vaststellingen op het terrein en een gedetailleerde analyse van elke doelstelling, realiseert de gemeente een zelfevaluatie teneinde de uitvoering van de verschillende doelstellingen en resultaten binnen de conventie te verifiëren.

Art.19.De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de precieze inhoud en de voorstellingsmodaliteiten van deze evaluatie.

HOOFDSTUK 5. - Eindbepalingen
Art.20.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2023.

Art.21. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGE.
Art. N1.


<td colspan="1" valign="top">(<font color="red">1</font>)<KB <a href="/cgi_loi/article.pl?language=nl&lg_txt=n&cn_search=2024071706" target="_blank">2024-07-17/06</a>, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>
BIJLAGE 1 : Jaarlijkse bedragen van de aan de gemeenten toegekende toelagen in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan, van het bijkomend contingent gemeenschapswachten 346 en van het dispositief gemeenschapswachten 90 [<font color="red">1</font> voor de periode van 01/01/2023 tot 31/12/2025 ]<font color="red">1</font>
ANNEXE 1 : Montants annuels des allocations octroyées aux communes dans le cadre du plan stratégique de sécurité et de prévention, du contingent complémentaire Gardiens de la paix 346 et du dispositif Gardiens de la paix 90 [<font color="red">1</font> pour la période du 01/01/2023 au 31/12/2025 ]<font color="red">1</font>


Gemeente/Commune Bedrag -Toelage "Strategisch veiligheids- en preventieplan" - Montant - Allocation " Plan stratégique de sécurité et de prévention "
Aalst/Alost 630.408,79 €
Andenne 58.757,95 €
Anderlecht 760.277,91 €
Anderlues 55.443,96 €
Antwerpen/Anvers 2.405.418,61 €
Arlon/ Aarlen 74.069,98 €
Aubange 45.269,15 €
Auderghem/Oudergem 67.351,24 €
Aywaille 62.243,61 €
Bastogne/ Bastenaken 49.894,34 €
Beauraing 43.985,59 €
Beringen 41.827,89 €
Binche 71.721,80 €
Bilzen 71.721,80 €
Blankenberge 158.493,34 €
Boom 260.994,18 €
Boussu 102.367,64 €
Brugge/Bruges 737.041,50 €
Bruxelles/Brussel 2.462.600,96 €
Charleroi 2.739.790,17 €
Châtelet 336.812,41 €
Ciney 39.021,02 €
Colfontaine 195.667,45 €
Comblain-au-Pont 32.864,63 €
Courcelles 71.721,80 €
Couvin 86.381,76 €
De Haan 87.016,15 €
De Panne/La Panne 96.848,60 €
Diest 122.205,21 €
Dinant 58.672,12 €
Dour 73.608,25 €
Drogenbos 19.836,58 €
Eeklo 68.495,69 €
Etalle 48.891,95 €
Etterbeek 224.325,22 €
Evere 222.134,96 €
Farciennes 58.750,06 €
Flémalle 50.716,17 €
Fléron 129.771,44 €
Fontaine-l'Evêque 202.593,38 €
Forest/Vorst 358.225,58 €
Frameries 88.390,48 €
Geel 32.864,63 €
Genk 1.280.063,18 €
Gent/Gand 2.428.119,29 €
Hasselt 524.412,43 €
Herentals 103.495,33 €
Herstal 71.721,80 €
Heusden-Zolder 32.864,63 €
Houthalen-Helchteren 226.661,48 €
Huy/Hoei 348.384,25 €
Ieper/Ypres 71.721,80 €
Ixelles/Elsene 277.531,57 €
Jette 39.960,26 €
Knokke-Heist 144.195,54 €
Koekelberg 286.743,45 €
Koksijde 79.767,60 €
Kortrijk/Courtrai 517.918,63 €
La Louvière 602.023,32 €
Lanaken 41.827,89 €
Leuven/Louvain 838.634,67 €
Liège/Luik 1.975.693,14 €
Lier/Lierre 305.366,51 €
Lokeren 181.679,43 €
Lommel 71.721,80 €
Maasmechelen 41.329,66 €
Machelen 41.933,46 €
Marche-en-Famenne 59.731,72 €
Mechelen/Malines 810.553,07 €
Menen/Menin 189.821,84 €
Middelkerke 110.527,81 €
Mol 32.441,38 €
Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek 592.354,64 €
Mons/Bergen 1.600.096,49 €
Morlanwelz 78.439,63 €
Mortsel 77.246,83 €
Mouscron/ Moeskroen 65.729,27 €
Namur/Namen 665.828,72 €
Nieuwpoort/Nieuport 50.900,67 €
Nivelles/Nijvel 87.610,08 €
Oostende/Ostende 737.245,73 €
Ottignies-Louvain-la-Neuve 105.419,20 €
Péruwelz 79.811,01 €
Quaregnon 160.453,72 €
Rochefort 38.217,92 €
Roeselare/Roulers 40.831,43 €
Ronse/Renaix 90.520,55 €
Saint-Gilles/ Sint-Gillis 529.169,82 €
Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node 531.079,87 €
Sambreville 32.118,76 €
Schaarbeek/Schaerbeek 1.003.093,98 €
Seraing 483.440,91 €
Sint-Niklaas/Saint-Nicolas 369.670,14 €
Sint-Truiden/Saint-Trond 182.955,10 €
Spa 32.864,63 €
Theux 27.387,03 €
Tongeren/ Tongres 39.727,42 €
Tournai/Doornik 497.339,14 €
Tubize/ Tubeke 48.161,87 €
Turnhout 236.131,86 €
Uccle/ Ukkel 167.388,53 €
Verviers 541.892,02 €
Vilvoorde/Vilvorde 228.823,12 €
Visé/ Wezet 32.864,63 €
Walcourt 37.345,77 €
Waremme/ Borgworm 41.827,89 €
Woluwe-Saint-Lambert/ Sint-Lambrechts-Woluwe 71.721,80 €
Wijnegem 34.556,65 €
Zaventem 92.225,39 €
Totaal/Total 35.074.835,12 €


Gemeente/Commune Bedrag - Toelage "Gemeenschapswachten Bijkomende contingent 346" - Montant - Allocation " Gardiens de la paix Contingent complémentaire 346 "
Aalst/Alost 55.227,50 €
Anderlecht 69.411,18 €
Antwerpen/ Anvers 106.786,43 €
Auderghem/ Oudergem 22.824,71 €
Blankenberge 10.678,64 €
Boom 16.017,96 €
Boussu 10.678,64 €
Brugge/ Bruges 42.714,57 €
Bruxelles/ Brussel 160.179,64 €
Châtelet 21.357,29 €
Colfontaine 10.678,64 €
Diest 11.412,36 €
Dinant 21.357,29 €
Drogenbos 11.412,36 €
Etterbeek 10.678,64 €
Evere 10.678,64 €
Farciennes 23.191,57 €
Forest/Vorst 21.357,29 €
Genk 64.071,86 €
Gent/Gand 26.696,61 €
Hasselt 32.035,93 €
Huy/Hoei 22.824,71 €
Ixelles/Elsene 21.357,29 €
Knokke-Heist 11.045,50 €
Koekelberg 10.678,64 €
Koksijde 5.339,32 €
Kortrijk/Courtrai 60.199,96 €
La Louvière 57.061,79 €
Leuven/Louvain 45.649,43 €
Liège/Luik 160.179,64 €
Lier/Lierre 22.824,71 €
Lokeren 11.412,36 €
Machelen 10.678,64 €
Mechelen/ Malines 42.714,57 €
Menen/Menin 21.357,29 €
Middelkerke 11.045,50 €
Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek 53.393,21 €
Mons/Bergen 85.429,14 €
Morlanwelz 16.017,96 €
Namur/Namen 34.237,07 €
Péruwelz 22.824,71 €
Quaregnon 10.678,64 €
Ronse/Renaix 11.412,36 €
Saint-Gilles/ Sint-Gillis 58.732,53 €
Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node 58.732,53 €
Schaarbeek/ Schaerbeek 53.393,21 €
Seraing 42.714,57 €
Sint-Niklaas/Saint-Nicolas 34.237,07 €
Sint-Truiden/Saint-Trond 21.357,29 €
Tournai/ Doornik 22.824,71 €
Turnhout 12.146,07 €
Uccle/ Ukkel 11.412,36 €
Verviers 32.035,93 €
Vilvoorde/ Vilvorde 12.146,07 €
Zaventem 10.678,64 €
Totaal/Total 1.878.221,20 €


Gemeente/Commune Bedrag Toelage "Gemeenschapswachten Dispositief 90" - Montant - Allocation " Gardiens de la paix Dispositif 90 "
Anderlecht 5.706,18 €
Antwerpen/ Anvers 85.592,68 €
Arlon/ Aarlen 5.706,18 €
Brugge/ Bruges 17.118,54 €
Bruxelles/ Brussel 22.824,71 €
Charleroi 62.767,97 €
Genk 28.530,89 €
Gent/Gand 51.355,61 €
Hasselt 11.412,36 €
Kortrijk/Courtrai 11.412,36 €
Lanaken 5.706,18 €
Leuven/Louvain 17.118,54 €
Liège/Luik 51.355,61 €
Maas-mechelen 5.706,18 €
Mechelen/ Malines 17.118,54 €
Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek 5.706,18 €
Mons/Bergen 28.530,89 €
Mouscron/ Moeskroen 5.706,18 €
Namur/Namen 11.412,36 €
Oostende/Ostende 17.118,54 €
Roeselare/ Roulers 11.412,36 €
Sambreville 5.706,18 €
Schaarbeek/ Schaerbeek 11.412,36 €
Seraing 5.706,18 €
Sint-Niklaas/Saint-Nicolas 5.706,18 €
Tournai/ Doornik 5.706,18 €
Totaal/Total 513.556,08 €