15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen en betreffende de uitvoering van artikel 6.2.5-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
TITEL 1. - Bepalingen inzake de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de door de territoriale polen opgevangen leerlingen
Art. 1-2
TITEL 2.-. Slotbepalingen
Art. 3-4
BIJLAGEN.
Art. N1-N3
TITEL 1. - Bepalingen inzake de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de door de territoriale polen opgevangen leerlingen
Artikel 1. Artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2022 tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen wordt aangevuld met een punt 11° en een punt 12°, die als volgt luiden:
"11° "Specifieke behoeften" : de behoeften omschreven in artikel 1.3.1-1, 5°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs;
12° "Specifieke sensomotorische behoeften": de behoeften omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.
Art.2. In titel 1 van hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 4 ingevoegd, met als opschrift "Over de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen", dat als volgt luidt:
"Hoofdstuk 4. - Evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen in de territoriale polen
Afdeling 1. - Over de toepassing van de schalen om de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen te beoordelen Artikel 11/1. § 1. Krachtens artikel 6.2.5-4, lid 2, van het Onderwijswetboek wordt vastgesteld:
1° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften die voortvloeien uit lichamelijke beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 5;
2° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van visuele beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 6;
3° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van gehoorstoornissen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 7.
§ 2. De toegepaste evaluatieschaal moet beantwoorden aan de specifieke behoeften of de belangrijkste beperking van de leerling in verband met het te bereiken leerresultaat. Elk item op een evaluatieschaal moet worden beoordeeld in termen van de verwachtingen die overeenkomen met het niveau van de leerling en zijn deelname aan het schoolleven.
Binnen de in artikel 6.2.5-4 genoemde puntenlimieten mag bij sensomotorische stoornissen evenwel meer dan één evaluatieschaal worden toegepast om de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van eenzelfde leerling te beoordelen.
Artikel 11/2. Als gevolg van de evaluatie door toepassing van een of meer van de evaluatieschalen bedoeld in artikel 11/1, § 1:
1° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling geen significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste geen extra punten om deze leerling te begeleiden;
2° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling een significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste extra punten om deze leerling te begeleiden.
Afdeling 2. - De procedure voor de toepassing van de sensomotorische evaluatieschalen voor bijzondere behoeften
Onderafdeling 1. - Berekening van de jaarratio Artikel 11/3. § 1. Na toepassing van een evaluatieschaal bepaalt de som van de resultaten voor de verschillende onderdelen het totaal voor de betrokken leerling.
Hoe hoger het totaalcijfer van de evaluatie, hoe meer opvolging nodig is voor de leerling met bijzondere sensomotorische behoeften en hoe meer extra punten aan de territoriale pool worden toegekend.
§ 2. Het aantal extra punten dat aan een pool wordt toegekend voor leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een uitgebreide opvolging vereisen, wordt berekend met inachtneming van de volgende stappen:
Stap 1:
De volgende formule wordt toegepast:
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 06-10-2022, p. 71910)
In de bovenstaande formule:
Nis het percentage dat overeenkomt met het steunniveau voor de leerling;
X is het aantal items in de schaal;
3*X is de maximale score die met deze schaal kan worden verkregen (aangezien elk item een score van 0 tot 3 kan krijgen);
W is het overeenkomstig lid 1 voor de betrokken leerling verkregen schaalresultaat.
Het verkregen percentage bepaalt het niveau en het aantal extra punten dat als volgt wordt gegenereerd:
Overeenkomstig niveau | N (%) | G = Aantal punten dat voor de leerling is gegenereerd |
1ste niveau | 0 < N ≤ 20 | 0 |
2de niveau | 20 < N ≤ 40 | 44 |
3de niveau | 40 < N ≤ 60 | 88 |
4de niveau | 60 < N ≤ 80 | 176 |
5de niveau | 80 < N ≤ 100 | 352 |