Details





Titel:

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen en betreffende de uitvoering van artikel 6.2.5-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs



Inhoudstafel:

TITEL 1. - Bepalingen inzake de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de door de territoriale polen opgevangen leerlingen
Art. 1-2
TITEL 2.-. Slotbepalingen
Art. 3-4
BIJLAGEN.
Art. N1-N3



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2022041269 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

TITEL 1. - Bepalingen inzake de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de door de territoriale polen opgevangen leerlingen
Artikel 1. Artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2022 tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen wordt aangevuld met een punt 11° en een punt 12°, die als volgt luiden:
  "11° "Specifieke behoeften" : de behoeften omschreven in artikel 1.3.1-1, 5°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs;
  12° "Specifieke sensomotorische behoeften": de behoeften omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.

Art.2. In titel 1 van hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 4 ingevoegd, met als opschrift "Over de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen", dat als volgt luidt:
  "Hoofdstuk 4. - Evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen in de territoriale polen
  Afdeling 1. - Over de toepassing van de schalen om de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen te beoordelen Artikel 11/1. § 1. Krachtens artikel 6.2.5-4, lid 2, van het Onderwijswetboek wordt vastgesteld:
  1° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften die voortvloeien uit lichamelijke beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 5;
  2° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van visuele beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 6;
  3° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van gehoorstoornissen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 7.
  § 2. De toegepaste evaluatieschaal moet beantwoorden aan de specifieke behoeften of de belangrijkste beperking van de leerling in verband met het te bereiken leerresultaat. Elk item op een evaluatieschaal moet worden beoordeeld in termen van de verwachtingen die overeenkomen met het niveau van de leerling en zijn deelname aan het schoolleven.
  Binnen de in artikel 6.2.5-4 genoemde puntenlimieten mag bij sensomotorische stoornissen evenwel meer dan één evaluatieschaal worden toegepast om de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van eenzelfde leerling te beoordelen.
  Artikel 11/2. Als gevolg van de evaluatie door toepassing van een of meer van de evaluatieschalen bedoeld in artikel 11/1, § 1:
  1° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling geen significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste geen extra punten om deze leerling te begeleiden;
  2° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling een significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste extra punten om deze leerling te begeleiden.
  Afdeling 2. - De procedure voor de toepassing van de sensomotorische evaluatieschalen voor bijzondere behoeften
  Onderafdeling 1. - Berekening van de jaarratio Artikel 11/3. § 1. Na toepassing van een evaluatieschaal bepaalt de som van de resultaten voor de verschillende onderdelen het totaal voor de betrokken leerling.
  Hoe hoger het totaalcijfer van de evaluatie, hoe meer opvolging nodig is voor de leerling met bijzondere sensomotorische behoeften en hoe meer extra punten aan de territoriale pool worden toegekend.
  § 2. Het aantal extra punten dat aan een pool wordt toegekend voor leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een uitgebreide opvolging vereisen, wordt berekend met inachtneming van de volgende stappen:
  Stap 1:
  De volgende formule wordt toegepast:

  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 06-10-2022, p. 71910)
  In de bovenstaande formule:
  Nis het percentage dat overeenkomt met het steunniveau voor de leerling;
  X is het aantal items in de schaal;
  3*X is de maximale score die met deze schaal kan worden verkregen (aangezien elk item een score van 0 tot 3 kan krijgen);
  W is het overeenkomstig lid 1 voor de betrokken leerling verkregen schaalresultaat.
  Het verkregen percentage bepaalt het niveau en het aantal extra punten dat als volgt wordt gegenereerd:


Overeenkomstig niveau N (%) G = Aantal punten dat voor de leerling is gegenereerd
1ste niveau 0 < N ≤ 20 0
2de niveau 20 < N ≤ 40 44
3de niveau 40 < N ≤ 60 88
4de niveau 60 < N ≤ 80 176
5de niveau 80 < N ≤ 100 352
Stap 2:
  De tweede fase is alleen van toepassing wanneer het totale aantal aanvullende punten dat voor alle territoriale polen in fase 1 is berekend, hoger is dan het totale aantal aanvullende punten dat op basis van het beschikbare budget overeenkomstig artikel 6.2.5-4, lid 1 van het Onderwijswetboek is berekend.
  In dat geval wordt de volgende formule toegepast:

  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 06-10-2022, p. 71910)
  In de bovenstaande formule :
  Pt Lis het aantal punten dat uiteindelijk wordt toegekend aan elke leerling met bijzondere sensomotorische behoeften;
  G is het aantal aanvullende punten dat volgens stap 1 voor de leerling is gegenereerd;
  Gt is de som van de extra punten die voor alle betrokken leerlingen worden gegenereerd;
  Pt B is het totale aantal beschikbare aanvullende punten volgens het beschikbare budget.
  Het aantal punten dat aan de territoriale pool wordt toegekend, wordt afgerond naar de dichtstbijzijnde eenheid.
  § 3. Indien meer dan één evaluatieschaal wordt toegepast overeenkomstig artikel 11/1, § 2, tweede lid, worden de aanvullende punten verkregen door toepassing van de verschillende evaluatieschalen samengeteld, zonder het maximum aantal van 352 aanvullende punten bepaald door artikel 6.2.5-4 van het Onderwijswetboek te overschrijden.
  Onderafdeling 2. - Codeerprocedure Artikel 11/4. § 1. Elk jaar deelt de inrichtende macht van de territoriale pool aan de Algemene Administratie van het Onderwijs het totale aantal leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een hoog niveau van opvolging vereisen mee die zij onder haar hoede neemt, alsook het globale totaal van elke uitgevoerde evaluatie. Een nieuwe evaluatie voor een leerling die reeds onder de aanvullende financiering voor bijzondere sensomotorische behoeften valt en waarvoor een uitgebreide opvolging nodig is, mag alleen plaatsvinden als de toestand van de leerling is veranderd. Als de toestand van de betrokken leerling niet is veranderd, wordt het totaalbedrag van de laatste evaluatie meegedeeld.
  De in lid 1 bedoelde informatie wordt vóór 30 september van het lopende schooljaar verstrekt.
  § 2. In afwijking van paragraaf 1, indien het totale aantal aanvullende punten berekend voor alle territoriale polen in het kader van fase 1 bedoeld in artikel 11/3, § 2, op 30 september niet volledig is toegekend, stelt de Algemene Administratie van het Onderwijs de inrichtende machten van de territoriale polen daarvan in kennis.
  De inrichtende macht van een territoriale pool kan het totale aantal nieuwe leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een uitgebreide opvolging vereisen en het totaal van elke nieuwe evaluatie die zij op zich neemt, meedelen.
  Deze elementen worden op de volgende datums meegedeeld:
  1° de tweede vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen);
  2° de tweede vrijdag na de winter(Kerst)vakantie;
  3° de tweede vrijdag na de ontspanningsvakantie (Carnaval);
  4° de tweede vrijdag na de voorjaarsvakantie (Pasen).
  Na elk van de in lid 3 bedoelde data wordt het aantal toegekende punten berekend overeenkomstig artikel 11/3.
  De Algemene Onderwijsadministratie stelt de inrichtende machten van de territoriale polen op de hoogte wanneer het totale aantal voor alle territoriale polen berekende aanvullende punten volledig is toegekend.
  § 3. Om geldig te kunnen worden doorgegeven, moeten de in dit artikel bedoelde elementen door de directeur van de zetelschool en/of de coördinator en/of de afgevaardigde van de inrichtende macht van de territoriale pool vóór de in de paragrafen 1 en 2 vastgestelde termijnen in de "e-poles"-toepassing worden ingevoerd.
  Elk resultaat dat niet volgens de in lid 1 bedoelde procedures wordt meegedeeld, wordt niet in aanmerking genomen voor het recht op subsidies en de toekenning van extra punten aan de territoriale pool.
  De inrichtende macht van de territoriale pool houdt de naar behoren ingevulde evaluatieschalen ter beschikking van de regeringsdiensten en de Algemene Inspectiedienst.

TITEL 2.-. Slotbepalingen
Art.3. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 29 augustus 2022.

Art.4. De minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGEN.
Art. N1.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)

Art. N2.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)

Art. N3.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)