14 JANUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden
Art. 1-3
Artikel 1. In het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, wordt een artikel 9 ingevoegd, luidende:
" Art. 9. § 1. Met toepassing van de verordening (EU) 2020/1429 van het Europees Parlement en de Raad van 7 oktober 2020 tot vaststelling van maatregelen voor een duurzame spoorwegmarkt naar aanleiding van de COVID-19-uitbraak, publiceert Infrabel onverwijld, in afwijking van de termijnen voorzien in artikel 8 van het koninklijk besluit van 19 juli 2019 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur, in zijn netverklaring als bedoeld in artikel 3, 22°, van de Spoorcodex, het verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur als bedoeld in huidig artikel ten voordele van de kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden opgenomen in paragraaf 2.
Dit verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur heeft tot voorwerp het ondersteunen van kandidaten bedoeld in het eerste lid gelet op de negatieve financiële impact ondergaan ten gevolge van de COVID-19-crisis en het versnellen van het herstel van de trafieken.
Dit mechanisme bestaat enerzijds uit de neutralisering van annulerings- en reservatiekosten van rijpaden en anderzijds een lineaire vermindering van 0,75 euro per daadwerkelijk afgelegde trein/km voor de circulatieperiode gaande van 1 januari 2021 tot 30 juni 2021, en dit ten voordele van kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden van paragraaf 2.
Dit verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur is verwant aan een indirecte subsidie toegekend aan kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden als bedoeld in paragraaf 2. Met toepassing van artikel 10, wordt een compensatiebetaling overgemaakt door de Staat aan Infrabel, met als gevolg het verminderen van de factuur van kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden van paragraaf 2.
In de netverklaring worden de beginselen opgenomen beschreven in paragrafen 2 en 3 die het verminderingsmechanisme bedoeld in het eerste lid regelen.
§ 2. De activiteiten van kandidaten begunstigd met de vermindering bedoeld in paragraaf 1 vallen onder een overeenkomst gesloten met Infrabel.
§ 3. Het verminderingsmechanisme bedoeld in paragraaf 1 is conform de volgende beginselen:
1° het treedt in werking vanaf 1 januari 2021 en eindigt op 30 juni 2021;
2° het is van toepassing met het oog op goederenvervoer".
Art.2. In het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, wordt een artikel 10 ingevoegd, luidende:
" Art. 10. Infrabel verkrijgt een financiële compensatie ten gevolge van de lineaire vermindering bedoeld in artikel 9. De betaling van deze compensatie is onderhevig aan de volgende voorwaarden:
1° Infrabel bezorgt ten laatste 30 september 2021 aan de bevoegde Minister en aan de FOD Mobiliteit en Vervoer de verantwoordingsstukken voor de goede tenuitvoerlegging van dit verminderingsmechanisme. Deze verantwoordingsstukken bevatten met name:
a) Een gedetailleerd rapport van de facturen betaald door de betrokken kandidaten;
b) De werkelijk afgelegde kilometers van betrokken kandidaten;
2° Infrabel bezorgt elke bijkomende informatie die de bevoegde Minister of de FOD Mobiliteit en Vervoer eist binnen een termijn van 15 werkdagen;
3° de betaling van de Staat van een provisie van 6.800 k euro gebeurt ten laatste drie maanden na de inwerkingtreding van de huidige bepalingen;
4° het verschil tussen de provisie bedoeld in het vorig punt en de verantwoorde werkelijke kost van de beide maatregelen van artikel 9, wordt definitief vastgesteld door de Minister. Het positieve verschil door Infrabel terugbetaald in 2022. Het negatieve verschil wordt aan Infrabel in 2022.
Art. 3. De Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen en bevoegd voor Infrabel is belast met de uitvoering van dit besluit.