Artikels:
Artikel 1. In het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, de eerste bijlage, vervangen door het koninklijk besluit van 3 februari 2019, is vervangen door de eerste bijlage gevoegd bij het huidige besluit.
Art.2. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art.3. De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N. Bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden
<td colspan="4" valign="top">
| Actualisatie | 2020 k€ 2020 | 2021 k€ 2021 | | | | | |
TOTAAL NMBS + Infrabel | 3.533.858 | 3.284.402 | (6) |
| | | | |
| | | | |
Totale toelage NMBS | 2.343.632 | 1.684.640 | |
Exploitatie | 1.676.608 | 987.269 | (1) |
| Vaste toelage | 824.330 | 829.164 | (3) (4) |
| Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur | -17.248 | -264.527 | |
| Geïndexeerde besparingen | -30.186 | -30.363 | |
| Niet-geïndexeerde besparingen | -51.440 | -51.440 | |
| Compensatie 12 Trajecten-Pass | 110.000 | | |
| Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst | 264.000 | | |
| Variable toelage | 512.136 | 439.037 | (5) |
| Woon-werkverkeer | 30.834 | 31.015 | |
| Veiligheid | 27.598 | 27.760 | |
| Strijd tegen terrorisme en radicalisme | 6.584 | 6.623 | (8) |
Bijzondere missies | 41.927 | 41.927 | |
| Interesten leningen | 18.879 | 17.971 | |
| Kapitaal leningen | 23.048 | 23.956 | |
Investeringen | 625.097 | 655.444 | (2) |
| Basistoelage | 822.357 | 824.391 | |
| Geïndexeerde besparingen | -157.619 | -158.008 | |
| Niet-geïndexeerde besparingen | -63.967 | -63.967 | |
| Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren | 24.326 | 28.028 | (7) |
| Bijkomende investeringen BOOST-plan | | 25.000 | (9) |
Totale toelage Infrabel | 1.190.226 | 1.599.762 | |
Exploitatie | 123.997 | 394.821 | (1) |
| Vaste toelage | 302.394 | 304.167 | (3) (4) |
| Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur | 17.248 | 340.630 | |
| Geïndexeerde besparingen | -219.617 | -220.905 | |
| Niet-geïndexeerde besparingen | -25.978 | -25.978 | |
| Lineaire besparingen | | -6.161 | |
| Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst | 46.900 | | |
| Bijkomende uitgaven op het gebied van beveiliging en veiligheid | 3.050 | 3.068 | (8) |
Bijzondere missies | 74.059 | 89.784 | |
| PPS Diabolo | 10.628 | 10.718 | |
| PPS Liefkenshoek | 50.752 | 50.987 | (5) |
| Terugbetaling lening prefinanciering Waalse GEN | | 15.400 | (5) |
| Interesten leningen | 6.544 | 6.277 | |
| Kapitaal leningen | 6.135 | 6.402 | |
Investeringen | 992.170 | 1.115.157 | (2) |
| Basistoelage | 1.213.913 | 1.216.917 | |
| Geïndexeerde besparingen | -303.423 | -304.174 | |
| Niet-geïndexeerde besparingen | -70.500 | -70.500 | |
| Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren | 152.180 | 197.914 | (7) |
| Bijkomende investeringen BOOST-plan | | 75.000 | (9) |
(1) De exploitatiesubsidies, met uitzondering van de economische relance en het niet-geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens de coëfficiënt van toepassing op de vaste exploitatiesubsidie, die als volgt berekend wordt : contractuele exploitatie-index jaar t/contractuele exploitatie-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie. De indexering voor 2021 is voorlopig op basis van een contractuele index die op 1,262223 wordt geschat.
(2) De investeringssubsidies, met uitzondering van het niet geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens coëfficiënt van toepassing op de vaste investeringssubsidie, die als volgt berekend wordt: contractuele investering-index jaar t/contractuele investering-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie. De indexering voor 2021 is definitief.
(3) De vaste exploitatiesubsidies van de NMBS en van Infrabel zijn vastgesteld op basis van het aanbod van treinen van openbare dienst van de NMBS als volgt :
Alle cijfers in duizenden | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Geplande treinkm OOD basis2014 (niet seizoensgebonden en lege ritten inclusief) | 82.418 | 82.418 | 82.418 | 82.418 | 82.418 | 82.418 | 82.418 |
Transportplan 12/2014+divers | | 447 | 1.069 | 1.069 | 1.069 | 1.069 | 1.069 |
Transportplan 12/2016 V0 | | | | 600 | 600 | 600 | 600 |
Transportplan 12/2017 V1 | | | | | 3.123 | 3.123 | 3.123 |
Totaal variatie | 0 | 447 | 1069 | 1669 | 4.792 | 4.792 | 4.792 |
Treinkm basis lopend jaar | 82.418 | 82.865 | 83.487 | 84.087 | 87.210 | 87.210 | 87.210 |
GEBRUIKSHEFFING INFRASTRUCTUUR OOD | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Gebruiksheffing OOD basis 2014 | M€2016 | 612,0 | 612,0 | 612,0 | 612,0 | 612,0 | 612,0 | 612,0 |
Transportplan 12/2014+divers | M€2016 | 0,0 | (8,0) | (12,5) | 12,5 | 12,5 | 12,5 | 12,5 |
Transportplan 12/2016 V0 | M€2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Transportplan 12/2017 V1 | M€2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Totaal variatie | M€2016 | 0,0 | (8,0) | (12,5) | 19,0 | 42,0 | 42,0 | 42,0 |
Gebruiksheffing OOD | M€2016 | 612,0 | 620,0 | 624,5 | 631,0 | 654,0 | 654,0 | 654,0 |
"Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van de NMBS elk jaar worden verhoogd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil of worden verminderd met 95 % van het positieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd betaald uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer."
"Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van Infrabel elk jaar worden verhoogd met 95 % van het positieve verschil of worden verminderd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd ontvangen uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer."
Deze eventuele correcties zullen gerealiseerd worden in de loop van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, na de publicatie van de rekeningen en de jaarrapporten van de ondernemingen en in de mate dat de saldo's van de nog te storten subsidies dit toelaten. Bij gebrek hieraan, zullen de correcties gerealiseerd worden in het volgende jaar.
De bepalingen van de voorgaande alinea's van dit punt (3) worden geschrapt met ingang van de tenuitvoerlegging door de spoorweginfrastructuurbeheerder van de nieuwe formule voor de berekening van de infrastructuurheffing, die voor december 2020 is gepland.
(4) Deze subsidies worden verhoogd met 1 173 kEUR 2021 voor de NMBS en 59 kEUR 2021 voor Infrabel per jaar vanaf het moment dat de bedrijven de financiering van de Ombudsdienst voor detreinreizigers, die momenteel door de FOD Mobiliteit en Vervoer wordt ondersteund, via een vergoeding overnemen.
(5) Voorlopige bedragen
(6) Voor de NMBS is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 536.513 k€ vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. Voor Infrabel is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 30.747 k€ vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. De globale overdracht van de NMBS is verdeeld over de exploitatiesubsidies pro rata van deze laatsten, na deductie van de specifieke overdrachten van 1/48ste voor de investeringssubsidie en van 50% voor de subsidie voor woon-werk. De globale overdracht van Infrabel is toegepast op de exploitatiesubsidie, na deductie van de specifieke overdracht van 1/48ste voor de investeringssubsidie.
(7) Deze bedragen zijn niet indexeerbaar en worden gestort volgens dezelfde modaliteiten als voor de bijdragen betreffende de klassieke investeringen en ETCS. De niet-gebruikte middelen mogen het volgende jaar herbruikt worden door Infrabel of de NMBS. Het voorschot dat elk jaar gestort wordt, wordt echter verminderd ten belope van het gedeelte van de niet gebruikte middelen van het jaar voordien dat 15% overschrijdt van het nog te financieren saldo voor elk bedrijf ten laste van het bijkomend miljard.. Deze beperking op de overdracht van de niet-gebruikte middelen zal geëvalueerd worden tijdens de gesprekken betreffende de beheerscontracten van de twee bedrijven.
Voor wat betreft de bedragen ten laste van de bijkomende financiering van 1 miljard beslist door de Regering op 31 maart 2017, vermeerderd met diegene ten laste van de 73 miljoen van het GEN-Fonds dat vrij van toewijzing is op 1 januari 2016, bedrag verkregen na aftrek van het bedrag van de GEN werken die reeds voorzien zijn in de investeringsplannen van Infrabel en NMBS zal de realisatie van de regionale verdeelsleutel elke twee jaar geëvalueerd worden, opdat ze gerespecteerd wordt op het einde van de voorgenomen werkzaamheden.
De termijn voor de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel over het geheel van de middelen dat aan elk bedrijf wordt ter beschikking gesteld voor het jaar 2020 en waarmee bij de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel rekening wordt gehouden mag verlengd worden van 31 december 2020 naar 30 juni 2021. De vennootschappen krijgen hiertoe eveneens de mogelijkheid om een op voorhand duidelijk afgesproken bedrag van haar investeringsmiddelen (voorzien om uitgegeven te worden in 2020) over te dragen naar het jaar 2021 conform de mechanismen voor transfer bepaald in hun beheerscontracten. Deze middelen worden vervolgens in rekening gebracht bij het bepalen van de sleutel voor het jaar 2020 tegen 30 juni 2021. De sleutel voor het jaar 2021 zal gerespecteerd worden tegen 31 december 2021. Deze regeling geldt zowel voor de NMBS als voor Infrabel. De Ministerraad mandateert de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen en bevoegd voor Infrabel om deze bedragen vast te stellen. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is belast met het verifiëren van de uitzonderlijke gewestelijke verdeelsleutel van 30 juni 2021 in plaats van 31 december 2020
(8) Vanaf 2021 is de indexering van de exploitatiesubsidies van toepassing.
(9) Deze bijkomende subsidies worden uiterlijk op de 25e dag van elke maand in maandelijkse twaalfden uitbetaald. De opvolging van de uitvoering ervan is geïntegreerd in de bestaande procedures binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor het jaar 2021 moet de verdeelsleutel 60/40 globaal worden gerespecteerd op de lokaliseerbare investeringen die dankzij de federale subsidies worden gedaan.