4 SEPTEMBER 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de bepalingen over het gemotiveerd verslag in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot bepaling van de inhoud van het gemotiveerd verslag en van het attest bij het verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in een school voor gewoon onderwijs of tot het buitengewoon onderwijs
Art. 1-4
Artikel 1. In artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot bepaling van de inhoud van het gemotiveerd verslag en van het attest bij het verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in een school voor gewoon onderwijs of tot het buitengewoon onderwijs, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de inleidende zin wordt vervangen door wat volgt: "In het multidisciplinair dossier van de leerling worden de volgende analysegegevens geregistreerd:";
2° punt 1° wordt vervangen door wat volgt:
"1° de synthese van het handelingsgericht diagnostisch traject als onderdeel van de fase van uitbreiding van zorg, vermeld in artikel 3, 53° bis, van het decreet van 25 februari 1997, en artikel 3, 44° /1, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. De volgende elementen worden geregistreerd :
a) een beschrijving van de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de ouders en het schoolteam. De school voor gewoon onderwijs formuleert die ondersteuningsbehoeften in overleg met de leerling, de ouders, het schoolteam en het centrum voor leerlingenbegeleiding;
b) een beschrijving van de maatregelen, met inbegrip van compenserende of dispenserende maatregelen, die voor de leerling al genomen zijn of nodig zijn;
c) de motivering dat de ondersteuning in het kader van het ondersteuningsmodel, in combinatie met de maatregelen, vermeld in punt b), nodig en voldoende is om de leerling in het gemeenschappelijk curriculum te laten participeren;";
3° er worden een tweede en een derde lid toegevoegd, die luiden als volgt:
"Het gemotiveerd verslag neemt de vorm aan van het handelingsgericht advies voor ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel, vermeld in artikel 172quinquies en 172quinquies/1 van het decreet van 25 februari 1997 en artikel 314/8 en 314/9 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. Het handelingsgericht advies wordt geregistreerd in het multidisciplinair dossier van de leerling.
"De datum van registratie van het handelingsgericht advies voor ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel in het multidisciplinair dossier van de leerling geldt als datum van opmaak van het gemotiveerd verslag. Het handelingsgericht advies bevat ook een ingangsdatum.".
Art.2. Artikel 9 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018, wordt opgeheven.
Art.3. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2020
Art. 4. De Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs en vorming, is belast met de uitvoering van dit besluit.