3 JANUARI 2020. - Besluit van het afdelingshoofd van de afdeling Waarborgen en beheren van het Departement Cultuur, Jeugd en Media tot subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan de teamverantwoordelijken van de afdeling
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-7
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art. 8-9
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art. 10-12
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art. 13
HOOFDSTUK 5. - Delegatie voor rechtsgedingen
Art. 14
HOOFDSTUK 6. - Bestuurlijke delegatie
Art. 15
HOOFDSTUK 7. - Specifieke en aanvullende delegaties
Art. 16
HOOFDSTUK 8. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 17
HOOFDSTUK 9. - Regeling bij vervanging
Art. 18
HOOFDSTUK 10. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 19-22
HOOFDSTUK 11. - Slotbepalingen
Art. 23
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de afdeling Waarborgen en beheren van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, hierna afdeling te noemen.
Art.2. In dit besluit wordt verstaan onder teamverantwoordelijke, het personeelslid, van minstens niveau A2, belast met de leiding van een team van de afdeling.
Art.3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met in achtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van het desbetreffende ondernemingsplan.
§ 2. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden, kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden die tot de taken van het team in kwestie behoren.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het sluiten van overeenkomsten.
Art.5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.
Art.6. Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht, gelden de bepalingen van artikel 13.
Art.7. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art.8. § 1. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten, beslissingen te nemen over het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten voor die opdrachten hun toevertrouwd.
§ 2. Met betrekking tot de niet aan de teamverantwoordelijken gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal, het afdelingshoofd of een ander orgaan berust, heeft de delegatie, vermeld in paragraaf 1, betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal, het afdelingshoofd of het andere orgaan.
Onder administratieve beslissingen wordt eveneens verstaan het subsidiebesluit en de subsidieovereenkomst voor zover het besluit of de overeenkomst in overeenstemming zijn met de uit te voeren gemotiveerde beslissing.
§ 3. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om schenkingen en legaten te aanvaarden of te weigeren op voorwaarde dat er geen verplichtingen worden opgelegd aan de Vlaamse Gemeenschap met betrekking tot de schenking of het legaat.
§ 4. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om:
1° het totale subsidiabele bedrag te verlenen aan organisaties, verenigingen en overheden die ad nominatim vermeld zijn in de begroting en die verband houden met de taken van het team;
2° gereglementeerde subsidies en andere vormen van financiële tussenkomsten met een gereglementeerd karakter te verlenen die verband houden met de taken van het team.
Art.9. De delegatie aan de teamverantwoordelijken geldt met behoud van de toepassing van de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en met behoud van de toepassing van de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art.10. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om beslissingen te nemen over de dagelijkse organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van hun team binnen het afsprakenkader van de missie en visie en de governance nota van het departement.
Art.11. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om:
1° verlof toe te staan aan het personeel van het eigen team, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
2° toe te staan dat het personeel van het eigen team, dat door ziekteverlof niet in staat was om tijdens het lopende kalenderjaar al de jaarlijkse vakantiedagen op te nemen, maximaal dertien bijkomende dagen jaarlijkse vakantiedagen overdraagt naar het volgende kalenderjaar overeenkomstig deel X van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid;
3° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van het eigen team;
4° afwezigheden wegens telewerk goed te keuren voor het personeel van het eigen team. De aanvraagdossiers voor telewerk worden goedgekeurd door de teamverantwoordelijken en ter operationalisering, via het afdelingshoofd, doorgestuurd naar de algemeen directeur;
5° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren als ze betrekking hebben op het personeel van het eigen team; of van externen als ze verband houden met de werking van de advies- en overlegorganen die verbonden zijn aan het team.
Art.12. § 1. De teamverantwoordelijke van het team Infrastructuur en instellingen heeft, voor wat betreft de buitendiensten, delegatie om binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van het eigen team ressorteren, uitgaven en facturen goed te keuren voor de volgende categorieën van uitgaven als ze niet voortvloeien uit vonnissen of arresten, dadingen of schulderkenningen:
1° onbeperkt voor telecommunicatiefacturen, kabelaansluitingen, leveringen van water en energie, afvalophaling, bewaking, huur en andere courante uitgaven met betrekking tot het gebouw;
2° onbeperkt voor portkosten, huur- en verbruikskosten van kopieer- en andere kantoortoestellen;
3° onbeperkt voor uitgaven met betrekking tot het in stand houden van het voertuigenpark, zoals onderhoud, verzekering, herstelling, huur en brandstof;
4° onbeperkt voor de uitgaven met betrekking tot personeelsaangelegenheden, met uitzondering van salarissen en toelagen.
§ 2. De teamverantwoordelijke van het team Infrastructuur en instellingen heeft, voor wat betreft de buitendiensten, delegatie om binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van het eigen team ressorteren:
1° opdracht te geven aan de personeelsleden tot het verrichten van overuren en de overuren goed te keuren;
2° de beslissing te nemen inzake de uitbetaling van overuren of de omzetting in compensatieverlof;
3° alle gebruiks- en verblijfsovereenkomsten voor de accommodatie goed te keuren.
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art.13. § 1. De teamverantwoordelijken hebben delegatie om overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten te plaatsen tot een bedrag dat de bedragen, vermeld in de volgende tabel, niet bereikt:
Openbare of niet-openbare procedure | Mededingingsprocedure met onderhandeling, (vereenvoudigde) onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging, vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap | Onderhandelings- procedure zonder voorafgaande bekendmaking en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande oproep tot mededinging | |
Werken | 150.000 | 150.000 | 139.000 |
Leveringen | 150.000 | 150.000 | 139.000 |
Diensten | 139.000 | 139.000 | 139.000 |