Details





Titel:

1 OKTOBER 2020. - Besluit van de directeur van de dienst met afzonderlijk beheer de beheersdienst van het Kasteel-Domein van Gaasbeek houdende subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan bepaalde personeelsleden van de dienst



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-7
HOOFDSTUK II. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art. 8-10
HOOFDSTUK III. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art. 11-14
HOOFDSTUK IV. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art. 15
HOOFDSTUK V. - Bestuurlijke delegatie
Art. 16
HOOFDSTUK VI. - Specifieke en aanvullende delegaties
Art. 17
HOOFDSTUK VII. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 18
HOOFDSTUK VIII. - Regeling bij vervanging
Art. 19
HOOFDSTUK IX. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 20-23
HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen
Art. 24



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de dienst met afzonderlijk beheer de beheersdienst van het Kasteel-Domein van Gaasbeek, hiernagenoemd DAB Kasteel van Gaasbeek, een buitendienst van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Art.2. In dit besluit wordt verstaan onder:
  1° directeur: de leidinggevende binnen de DAB Kasteel van Gaasbeek;
  2° zakelijk coördinator: het personeelslid belast met de zakelijke coördinatie;
  3° strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen: het personeelslid belast met verantwoordelijkheid over de interne bewakingsdienst en tentoonstellingen;
  4° verantwoordelijke behoud en beheer: het personeelslid belast met de verantwoordelijkheid over behoud en beheer.

Art.3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met in achtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van het ondernemingsplan van het departement en in voorkomend geval het beleidsplan van de DAB Kasteel van Gaasbeek opgesteld door de directeur.
  § 2. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden die tot de taken van de DAB Kasteel van Gaasbeek behoren.

Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
  1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
  3° het sluiten van overeenkomsten.

Art.5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben uitsluitend betrekking op de aan de DAB Kasteel van Gaasbeek toegekende kredieten en eigen inkomsten.

Art.6. Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht, gelden de bepalingen van artikel 15.

Art.7. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.

HOOFDSTUK II. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art.8. § 1. De zakelijk coördinator heeft delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten, beslissingen te nemen over het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten voor die opdrachten hem of haar toevertrouwd.
  § 2. Met betrekking tot de niet aan de zakelijke coördinator gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal, het afdelingshoofd, de teamverantwoordelijke, de directeur of een ander orgaan berust, heeft de delegatie, vermeld in paragraaf 1, betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal, het afdelingshoofd, de teamverantwoordelijke, de directeur of het andere orgaan.

Art.9. De delegatie aan de zakelijke coördinator geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.

Art.10. In het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus treedt de zakelijk coördinator op als budgethouder voor de DAB Kasteel van Gaasbeek.

HOOFDSTUK III. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art.11. De zakelijk coördinator heeft delegatie, om in samenspraak met de directeur, beslissingen te nemen over de dagelijkse organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de DAB binnen het afsprakenkader van de opdrachten van de buitendienst en de afstemming met het hoofdbestuur.

Art.12. § 1. De zakelijk coördinator heeft delegatie om, in samenspraak met de directeur en de strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen, voor het personeel van de DAB Kasteel van Gaasbeek:
  1° verlof toe te staan, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
  2° toe te staan dat het personeel, dat door ziekteverlof niet in staat was om tijdens het lopende kalenderjaar al de jaarlijkse vakantiedagen op te nemen, maximaal dertien bijkomende dagen jaarlijkse vakantiedagen overdraagt naar het volgende kalenderjaar overeenkomstig deel X van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid;
  3° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling;
  4° afwezigheden wegens telewerk goed te keuren;
  5° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren;
  6° dienstopdrachten te verlenen en binnenlandse dienstreizen (of daarmee gelijkgestelde dienstreizen) goed te keuren;
  7° opdracht te geven aan de personeelsleden tot het verrichten van overuren en de overuren goed te keuren;
  8° arbeidsovereenkomsten van bepaalde tijd van een jaar of minder te ondertekenen in het kader van de activiteiten van de DAB en binnen de vastgelegde budgetten;
  9° de beslissing te nemen inzake de uitbetaling van overuren of omzetting in compensatieverlof.

Art.13. De zakelijk coördinator heeft delegatie, om in samenspraak met de directeur, binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van de buitendienst ressorteren, uitgaven en facturen goed te keuren voor de volgende categorieën van uitgaven als ze niet voortvloeien uit vonnissen of arresten, dadingen of schulderkenningen:
  1° onbeperkt voor telecommunicatiefacturen, kabelaansluitingen, leveringen van water en energie, afvalophaling, bewaking, huur en andere courante uitgaven met betrekking tot het gebouw;
  2° onbeperkt voor portkosten, huur- en verbruikskosten van kopieer- en andere kantoortoestellen;
  3° onbeperkt voor uitgaven met betrekking tot het in stand houden van het voertuigenpark, zoals onderhoud, verzekering, herstelling, huur en brandstof;
  4° onbeperkt voor de uitgaven met betrekking tot personeelsaangelegenheden, met uitzondering van salarissen en toelagen.

Art.14. De zakelijk coördinator is gemachtigd om alle gebruiks- en verblijfsovereenkomsten voor de DAB Kasteel van Gaasbeek goed te keuren.

HOOFDSTUK IV. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art.15. § 1. De zakelijk coördinator heeft delegatie om overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten te plaatsen tot een bedrag dat de bedragen, vermeld in de volgende tabel, niet bereikt:


 Openbare of niet- openbare procedure Mededingingsprocedure met onderhandeling, (vereenvoudigde) onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging, vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap Onderhandelings-procedure zonder voorafgaande bekendmaking en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande oproep tot mededinging
Werken 150.000 150.000 139.000
Leveringen 150.000 150.000 139.000
Diensten 139.000 139.000 139.000
Voor de toepassing van het eerste lid hebben de grensbedragen betrekking op:
  1° de geraamde waarde van de opdracht voor:
  a) alle voorbereidende beslissingen, waaronder minstens de principiële beslissing tot uitvoering van de opdracht, de keuze van de gunningsprocedure, de goedkeuring van de opdrachtdocumenten en de selectiebeslissing;
  b) de beslissing tot niet-plaatsing;
  2° het goed te keuren offertebedrag voor de gunningsbeslissing.
  De zakelijk coördinator heeft naast de delegatie, vermeld in het eerste lid, delegatie om overheidsopdrachten van beperkte waarde die tot stand komen met aanvaarde factuur als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, te plaatsen.
  De zakelijk coördinator heeft delegatie, om binnen de bedragen vermeld in de tabel in het eerste lid, opdrachten te plaatsen in het kader van een raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan.
  De zakelijk coördinator heeft delegatie, om tot een bedrag dat lager is dan 139.000 euro, overeenkomsten te sluiten die niet als een overheidsopdracht worden gekwalificeerd.
  § 2. Als de zakelijk coördinator voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst delegatie heeft om de gunningsbeslissing te nemen, heeft hij ook delegatie om de beslissingen te nemen over de uitvoering van die overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst, ongeacht de financiële weerslag ervan.
  Als de zakelijk coördinator voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst geen delegatie heeft om de gunningsbeslissing te nemen, heeft hij toch delegatie om de beslissingen te nemen over de uitvoering van de overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst binnen het wettelijke kader en tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 15 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
  De delegaties, vermeld in deze paragraaf, gelden ook voor overeenkomsten die niet als een overheidsopdracht worden gekwalificeerd.

HOOFDSTUK V. - Bestuurlijke delegatie
Art.16. § 1. De zakelijk coördinator heeft delegatie om:
  1° de dagelijkse briefwisseling die verband houdt met zijn of haar opdracht, te ondertekenen, met behoud van de toepassing van de bijzondere regeling die geldt voor de antwoorden op brieven aan het Rekenhof over de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen. Onder dagelijkse briefwisseling wordt verstaan de schriftelijke of elektronische communicatie ter uitvoering van beslissingen, genomen door het bevoegde bestuursorgaan of zijn gedelegeerde;
  2° de nota's te ondertekenen, exclusief de nota's en de brieven aan de provinciegouverneurs, de Permanente Vertegenwoordiger bij de Europese Commissie, ambassadeurs en leidend ambtenaren. Zijn ook uitgesloten nota's aan de Inspectie van Financiën en aan een of meerdere leden van de verschillende regeringen van het land, met een nieuw of strategisch initiatief. Onder nieuw of strategisch initiatief wordt bijvoorbeeld verstaan: evaluatie van het beleid, voorstel van structurele samenwerking met andere organisatie of instelling. De nota's aan de Inspectie van Financiën die alleen kaderen in de procedure voor het agenderen op de Vlaamse Regering en geen nieuw of strategisch initiatief bevatten zijn niet uitgesloten;
  3° gewone en aangetekende zendingen die bestemd zijn voor de buitendienst in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen, betekend aan de Vlaamse Gemeenschap;
  4° uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de taken van de buitendienst eensluidend te verklaren en af te leveren.
  § 2. De strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen heeft delegatie om beslissingen te nemen betreffende toezichts-, controle- en inspectietaken die verband houden met de taken van de interne bewakingsdienst.

HOOFDSTUK VI. - Specifieke en aanvullende delegaties
Art.17. § 1. De strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen en de verantwoordelijke behoud en beheer hebben delegatie om de bewaargeving en de bruiklening van kunstwerken van de DAB Kasteel van Gaasbeek voor te bereiden en de voorwaarden voor bewaargeving en de bruiklening te bepalen.
  § 2. De strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen en de verantwoordelijke behoud en beheer hebben delegatie om kunstwerken van derden in bewaarneming of bruikleen te nemen.
  § 3. De technisch hoofdassistent heeft delegatie om de camerabeelden op te vragen, onder het gezag van de directeur.

HOOFDSTUK VII. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art.18. De personeelsleden vermeld in dit besluit, kunnen de gedelegeerde aangelegenheden niet verder subdelegeren.

HOOFDSTUK VIII. - Regeling bij vervanging
Art.19. Bij verhindering, tijdelijke of langdurige afwezigheid van de directeur treedt de strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen op als diens vervanger. Hij of zij plaatst de formule "Voor de directeur van het Kasteel van Gaasbeek, afwezig" boven de vermelding van zijn of haar graad en handtekening.

HOOFDSTUK IX. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.20. Elk personeelslid, aan wie beslissingsbevoegdheden zijn gesubdelegeerd, neemt de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.

Art.21. Elk personeelslid, aan wie beslissingsbevoegdheden zijn gesubdelegeerd, is ten aanzien van de directeur verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties.

Art.22. Over het gebruik van de verleende delegaties wordt periodiek en minstens 2 keer per jaar, verantwoording afgelegd via een overleg tussen de directeur, de zakelijk coördinator, de strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen, de verantwoordelijke behoud en beheer. Er wordt telkens een verslag opgemaakt.
  De directeur kan nadere instructies geven over de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in een bijkomend rapport verstrekt moet worden en een verplicht te volgen schema voor de rapportering vaststellen.

Art.23. § 1. De directeur kan, buiten de verplichte periodieke rapportering, op ieder ogenblik aan de zakelijk coördinator, de strategisch leidinggevende interne bewakingsdienst en verantwoordelijke tentoonstellingen en de verantwoordelijke behoud en beheer een verantwoording vragen over het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.
  § 2. De directeur heeft het recht om de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen.
  In voorkomend geval worden de beslissingen over de aangelegenheden waarvoor de delegatie is opgeheven, genomen door de directeur.

HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen
Art. 24. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2020.