31 JANUARI 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regeringbetreffende de steun voor coworking(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 08-02-2019 en tekstbijwerking tot 18-06-2019)
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-3
HOOFDSTUK 2. - Erkenning van de coworkingruimtes
Art. 4-9
HOOFDSTUK 3. - Steun voor coworking
Art. 10-14
HOOFDSTUK 4. - Overgangsbepaling
Art. 15
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 16-17
BIJLAGE.
Art. N
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering die bevoegd is voor Economie;
2° projectdrager: de natuurlijk persoon of de groep van natuurlijke personen die:
a) ofwel een concreet project om een onderneming op te richten, voorlegt;
b) ofwel een ondernemerschapsproject voorlegt dat de overname van een micro-, kleine of middelgrote onderneming beoogt, met het oog op de ontwikkeling of de handhaving van de activiteiten;
3° coworkingruimte: een erkend centrum dat de begunstigde een gedeelde werkinfrastructuur aanbiedt die volledig uitgerust is voor een professioneel gebruik;
4° [2 verordening : de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun of de Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector, beiden bekend gemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie L352 van 24 december 2013, naar gelang de activiteit die de begunstigde beoogt uit te oefenen;]2
5° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel;
6° BAOB: Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven.
----------
(1)<BESL 2019-05-09/04, art. 11, 003; Inwerkingtreding : 15-05-2019>
(2)<BESL 2019-05-09/13, art. 11, 004; Inwerkingtreding : 15-05-2019>
Art.2. De minister verleent steun aan projectdragers en micro-ondernemingen die op het moment van de aanvraag sinds minder dan drie jaar ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van ondernemingen, voor het abonnement bij een erkende coworkingruimte, onder de voorwaarden bedoeld in de verordening.
Art.3. De sectoren die uitgesloten zijn van de steun voor coworking zijn opgenomen in bijlage.
In het geval van een projectdrager beoogt hij niet een activiteit bedoeld in de bijlage uit te oefenen.
HOOFDSTUK 2. - Erkenning van de coworkingruimtes
Art.4. De minister erkent de coworkingruimtes. De erkenning heeft betrekking op een vestigingseenheid van een coworkingcentrum.
Art.5.De coworkingruimte, om erkend te worden;
1° [1 de activiteit van coworking uitoefenen, en aldus ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen;]1
2° beschikt over een onthaalruimte en een open werkruimte met minstens tien nomadische werkposten;
3° beschikt over minstens twee vergader- of conferentiezalen die minstens tien personen kunnen ontvangen;
4° beschikt over minstens een ruimte die de creativiteit bevordert en een ruimte die het gebruik van een telefoon toelaat;
5° beschikt over een cafetaria of een keuken;
6° beschikt over persoonlijke en beschermde opslagruimtes;
7° beschikt over een wifinetwerk dat een bandbreedte van minstens 50mb/s biedt;
8° beschikt over een printer en een scanner;
9° onthaalt elke nieuwe coworker met een persoonlijk gesprek;
10° garandeert, tussen negen en zeventien uur op de werkdagen, de aanwezigheid van minstens een persoon die de bezoekers ontvangt en de brieven en pakketten ontvangt en verstuurt;
11° verklaart op eer per jaar minstens zes opleidings-, informatie- of sociale activiteiten voor te stellen;
12° geeft aan het BAOB de gelegenheid om per trimester minstens een informatiesessie in de coworkingruimte aan de leden ervan te organiseren;
13° verklaart op eer de verwezenlijking van een gemeenschap aan te moedigen en de interactie tussen de leden te bevorderen via minstens twee evenementen per jaar;
14° is verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door de bestuurder of zijn aangestelden.
----------
(1)<BESL 2019-03-28/07, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 25-03-2019>
Art.6. De coworkingruimte dient een erkenningsaanvraag in bij BEW door middel van een typeformulier. BEW stelt het typeformulier op en stelt het ter beschikking op zijn website. Het typeformulier somt de bijlagen die de coworkingruimte voegt bij de steunaanvraag op.
De erkenningsaanvraag bevat minstens de volgende elementen :
1° de naam en het adres van de ruimte;
2° de totale oppervlakte van de coworkingruimte en de open werkruimte;
3° het aantal beschikbare werkposten en vergader- en conferentiezalen;
4° de beschrijving van de informatica-uitrusting en de wifi;
5° de openingsdagen en -uren;
6° een beschrijving van de activiteiten die worden voorgesteld en die de verwezenlijking van een gemeenschap betreffen;
7° een kopie van de verzekeringsovereenkomst bedoeld in artikel 5, 14°, en een betalingsbewijs van de premie voor het lopende jaar.
Art.7. § 1. BEW richt binnen de maand van de ontvangst van de erkenningsaanvraag, een ontvangstbewijs aan de coworkingruimte, waarop de referenties van het dossier en de naam van de behandelende ambtenaar vermeld staan.
§ 2. Indien het aanvraagdossier volledig is, wordt de erkenningsbeslissing aan de coworkingruimte betekend binnen de twee maanden van de datum van het ontvangstbewijs.
§ 3. Indien het aanvraagdossier niet volledig is, somt het ontvangstbewijs de ontbrekende elementen op.
De coworkingruimte beschikt over een maand vanaf de datum van het ontvangstbewijs om zijn dossier aan te vullen.
Indien de coworkingruimte zijn dossier volledig aanvult, wordt de erkenningsbeslissing betekend aan de coworkingruimte binnen de twee maanden van de ontvangst van alle ontbrekende elementen.
Indien de coworkingruimte zijn dossier niet volledig aanvult binnen de termijn bedoeld in het tweede lid, wordt de erkenningsbeslissing rekening houdend met de beschikbare elementen betekend aan de coworkingruimte binnen de twee maanden van het verstrijken van de termijn.
§ 4. De erkenning van onbepaalde duur heeft uitwerking op de eerste dag van de maand die volgt op de erkenningsbeslissing.
Art.8. De erkenning kan worden ingetrokken, na de coworkingruimte te hebben gehoord, in het geval van:
1° niet-naleving van de voorwaarden van dit besluit;
2° frauduleus gebruik van het systeem;
3° veroordeling in de zin van artikel 41, 1°, van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen.
Art.9. De erkende coworkingruimtes delen elk jaar een activiteitenverslag aan BEW mee.
HOOFDSTUK 3. - Steun voor coworking
Art.10. De steun voor coworking bedraagt maximaal 450 euro. Het bedrag overstijgt niet het bedrag dat voorzien is voor de uitvoering van de overeenkomst met de erkende coworkingruimte.
Een projectdrager kan slechts eenmaal steun voor coworking genieten. In het geval van een groep van natuurlijke personen, kan elke persoon van de groep eenmaal steun genieten.
Een micro-onderneming kan maximaal een steunmaatregel voor coworking genieten.
Art.11. De begunstigde sluit een overeenkomst met een erkende coworkingruimte voor een duur van minimaal twee maand voltijds of drie maand deeltijds.
De overeenkomst begint te laatste drie maanden na de betekening van de toekenningsbeslissing te lopen.
Art.12. Ten laatste drie maanden na de ondertekening van de overeenkomst bedoeld in artikel 11, dient de begunstigde de steunaanvraag in bij BEW door middel van een typeformulier. BEW stelt het typeformulier op en stelt het ter beschikking op zijn website. Het typeformulier somt de bijlagen die de begunstigde voegt bij de steunaanvraag op.
De begunstigde geeft alle andere onder de verordening of andere de-minimisverordeningen vallende steun aan die de onderneming gedurende de twee voorafgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar heeft ontvangen.
Art.13. § 1. BEW richt binnen de maand van de ontvangst van de steunaanvraag, een ontvangstbewijs aan de begunstigde, waarop de referenties van het dossier en de naam van de behandelende ambtenaar vermeld staan.
§ 2. Indien het aanvraagdossier volledig is, wordt de toekenningsbeslissing aan de begunstigde betekend binnen de drie maanden van de datum van het ontvangstbewijs.
§ 3. Indien het aanvraagdossier niet volledig is, somt het ontvangstbewijs de ontbrekende elementen op.
De begunstigde beschikt over een maand vanaf de datum van het ontvangstbewijs om zijn dossier aan te vullen.
Indien de begunstigde zijn dossier volledig aanvult, wordt de toekenningsbeslissing betekend aan de begunstigde binnen de drie maanden van de ontvangst van alle ontbrekende elementen.
Indien de begunstigde zijn dossier niet volledig aanvult binnen de termijn bedoeld in het tweede lid, wordt de toekenningsbeslissing rekening houdend met de beschikbare elementen betekend aan de begunstigde binnen de drie maanden van het verstrijken van de termijn.
§ 4. BEW deelt de begunstigde mee dat de steun overeenkomstig de verordening wordt verleend.
§ 5. De minister kan de beslissingstermijnen verlengen indien de beschikbare begrotingskredieten uitgeput zijn.
Art.14. De steun wordt in een enkele schijf vereffend.
HOOFDSTUK 4. - Overgangsbepaling
Art.15. De beslissingstermijnen bedoeld in artikel 7, § 2 en 3, bedragen vier maanden voor elke aanvraag die wordt ingediend binnen de zes maanden van de inwerkingtreding van dit besluit.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.16. Treden in werking op de tiende dag na de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad:
1° artikel 16, tweede lid, van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen;
2° artikel 1 en de hoofdstukken 2, 4 en 5 van dit besluit.
Treden in werking op 25 maart 2019:
1° artikel 16, eerste lid, van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen;
2° de artikelen 2 en 3 en hoofdstuk 3 van dit besluit.
Art.17. De minister is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N. - Sectoren die uitgesloten zijn van steun voor coworking
Code NACE BEL 2008 | Description | NACE BEL 2008 Code | Beschrijving |
A, à l'exception de : | Agriculture, sylviculture et pêche, à l'exception de : | A, uitgezonderd: | Landbouw, bosbouw en visserij, uitgezonderd: |
01.610 | Activités de soutien aux cultures | 01.610 | Ondersteunende activiteiten in verband met de teelt van gewassen |
01.620 | Activités de soutien à la production animale Cette exclusion ne s'applique pas aux porteurs de projet. | 01.620 | Ondersteunende activiteiten in verband met de veeteelt Deze uitsluiting is niet van toepassing op de projectdragers. |
B | Industries extractives | B | Winning van delfstoffen |
Dans C : | Dans industrie manufacturière : | In C: | In industrie: |
19.100 | Cokéfaction | 19.100 | Vervaardiging van cokesovenproducten |
20.600 | Fabrication de fibres artificielles ou synthétiques | 20.600 | Vervaardiging van synthetische en kunstmatige vezels |
24.100 | Sidérurgie | 24.100 | Vervaardiging van ijzer en staal en van ferrolegeringen |
301 | Construction navale | 301 | Scheepsbouw |
33.150 | Réparation et maintenance navale | 33.150 | Reparatie en onderhoud van schepen |
Dans G : | Dans commerce de gros et de détail ; réparation de véhicules automobiles et de motocycles : | In G: | In groot- en detailhandel; reparatie van auto's en motorfietsen: |
47.730 | Commerce de détail de produits pharmaceutiques en magasin spécialisé | 47.730 | Apotheken |
Dans H : | Dans transports et entreposage : | In H: | In vervoer en opslag: |
49.410 | Transports routiers de fret, sauf services de déménagement | 49.410 | Goederenvervoer over de weg, m.u.v. verhuisbedrijven |
Dans M : | Dans activités spécialisées, scientifiques et techniques : | In M: | In vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten: |
69.102 | Activités des notaires | 69.102 | Activiteiten van notarissen |
69.103 | Activités des huissiers de justice | 69.103 | Activiteiten van deurwaarders |
O | Administration publique et défense ; sécurité sociale obligatoire | O | Openbaar bestuur en defensie; verplichte sociale verzekeringen |
P | Enseignement | P | Onderwijs |
Q, à l'exception de : | Santé humaine et action sociale, à l'exception de : | Q, uitgezonderd: | Menselijke gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening, uitgezonderd: |
88.104 | Activités des centres de jour pour adultes avec un handicap moteur, y compris les services ambulatoires | 88.104 | Activiteiten van dagcentra voor volwassenen met een lichamelijke handicap, met inbegrip van ambulante hulpverlening |
88.109 | Autre action sociale sans hébergement pour personnes âgées et pour personnes avec un handicap moteur | 88.109 | Overige maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting voor ouderen en lichamelijk gehandicapten |
88.91 | Action sociale sans hébergement pour jeunes enfants | 88.91 | Kinderopvang |
88.992 | Activités des centres de jour pour adultes avec un handicap mental, y compris les services ambulatoires | 88.992 | Activiteiten van dagcentra voor volwassenen met een mentale handicap, met inbegrip van ambulante hulpverlening |
88.995 | Activités des entreprises de travail adapté et de services de proximité | 88.995 | Beschutte en sociale werkplaatsen en buurt- en nabijheidsdiensten |
Dans S : | Dans autres activités de services : | In S: | In overige diensten: |
94 | Activités des organisations associatives | 94 | Verenigingen |
T | Activités des ménages en tant qu'employeurs ; activités indifférenciées des ménages en tant que producteurs de biens et services pour usage propre | T | Huishoudens als werkgever; niet-gedifferentieerde productie van goederen en diensten door huishoudens voor eigen gebruik |
U | Activités des organismes extra-territoriaux | U | Extraterritoriale organisaties en lichamen |