Details





Titel:

3 JULI 2018. - Koninklijk besluit houdende diverse maatregelen betreffende de leden van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 19-07-2018 en tekstbijwerking tot 15-01-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten van de behandeling van de kandidaatstellingen voor de nieuwe operationele graden
Art. 3-7
HOOFDSTUK 3. - Wedertewerkstelling in de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken, in andere federale overheidsdiensten of bij de federale politie
Art. 8-15
HOOFDSTUK 4. - Bepalingen voor het vrijwillig personeel van de Civiele Bescherming
Art. 16
HOOFDSTUK 4/1. [1 - SPECIFIEKE BEPALINGEN]1
Art. 16/1
HOOFDSTUK 5. - Wijzigings-, overgangs- en slotbepalingen
Art. 17-24
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1999000177 



Uitvoeringsbesluit(en):

2024000001 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Met uitzondering van hoofdstuk 4, is dit besluit van toepassing op de personeelsleden van de Algemene Directie Civiele Veiligheid die de hoedanigheid van Rijksambtenaar hebben en die geen aanvraag hebben ingediend voor een verlof voorafgaand aan het pensioen overeenkomstig het koninklijk besluit van 22 maart 1999 tot invoering van een verlof voorafgaand aan het pensioen voor sommige ambtenaren van de operationele diensten van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid dat ten laatste ingaat op 1 december 2018 en die:
  1° benoemd zijn in de graad van operationeel medewerker, operationeel brigadier, technisch assistent of technisch deskundige en die in 24-urendienst werken of gewerkt hebben;
  2° benoemd zijn in klasse A1, A2 of A4, en toegewezen zijn aan een operationele eenheid van de Algemene Directie Civiele Veiligheid of A4 aan de Directie van de Operaties van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.
  De personeelsleden bedoeld in het eerste lid worden hierna " het operationeel personeel " genoemd.

Art.2. Het aantal openstaande betrekkingen in de nieuwe operationele graden van de Civiele Bescherming wordt vastgelegd als volgt:
  1° 188 betrekkingen in het basiskader in de graden van sappeur en korporaal, waarvan maximum 20 in de functie van dispatcher, maximum 16 in de functie van duiker en maximum 8 in de functie van dronepiloot;
  2° 62 betrekkingen in het middenkader van onderofficieren in de graad van sergeant, waarvan maximum 4 in de functie van duiker en maximum 4 in de functie van dronepiloot;
  3° 63 betrekkingen in het hoger kader van officieren in de graden van luitenant, commandant, kapitein, majoor en kolonel.
  Deze betrekkingen worden opengesteld in de operationele eenheden die aangewezen zijn door het koninklijk besluit van 8 oktober 2017 tot bepaling van de inplanting van de eenheden van de Civiele Bescherming en worden evenredig verdeeld over de twee eenheden, met uitzondering van één betrekking van kolonel van het hoger kader bedoeld in het eerste lid, 3° die opengesteld wordt in de Directie Operaties van de Algemene Directie Civiele Veiligheid.
  De openstaande betrekkingen alsook het standaard formulier en de modaliteiten van de behandeling van de kandidaatstellingen worden meegedeeld aan het operationeel personeel door bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en met één van volgende wijzen:
  1° hetzij langs elektronische weg waarbij de ontvangst ervan door de ambtenaar wordt bevestigd;
  2° hetzij door overhandiging aan de ambtenaar in ruil voor een door hem ondertekend ontvangstbewijs dat de datum van ontvangst vermeldt;
  3° hetzij met een aangetekend schrijven naar het door de ambtenaar laatst meegedeelde adres.

HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten van de behandeling van de kandidaatstellingen voor de nieuwe operationele graden
Art.3. § 1. Kunnen zich kandidaat stellen voor een of meerdere van de betrekkingen in het basiskader vermeld in artikel 2, eerste lid, 1°, de leden van het operationeel personeel met de graad van operationeel medewerker of operationeel brigadier op de datum van inwerkingtreding van dit besluit die, op deze datum:
  1° door de door de FOD Binnenlandse Zaken aangeduide arbeidsgeneesheer medisch geschikt verklaard zijn om onder inspanning een individueel ademhalingstoestel te dragen, of om zonder inspanning een individueel ademhalingstoestel te dragen voor de functie van dispatcher;
  2° en geen evaluatie "onvoldoende" gekregen hebben na 1 december 2014.
  § 2. Kunnen zich kandidaat stellen voor een of meerdere van de betrekkingen in het middenkader vermeld in artikel 2, eerste lid, 2°, de leden van het operationeel personeel met de graad van operationeel brigadier op de datum van inwerkingtreding van dit besluit die, op deze datum:
  1° door de door de FOD Binnenlandse Zaken aangeduide arbeidsgeneesheer medisch geschikt verklaard zijn om onder inspanning een individueel ademhalingstoestel te dragen;
  2° en geen evaluatie "onvoldoende" gekregen hebben na 1 december 2014.
  § 3. Kunnen zich kandidaat stellen voor een van de betrekkingen in het hoger kader vermeld in artikel 2, eerste lid, 3°, de leden van het operationeel personeel met de graad van technisch assistent, technisch deskundige, attaché en adviseur-generaal op de datum van inwerkingtreding van dit besluit die, op deze datum,
  1° door de door de FOD Binnenlandse Zaken aangeduide arbeidsgeneesheer medisch geschikt verklaard zijn om zonder inspanning een individueel ademhalingstoestel te dragen;
  2° en die geen evaluatie " onvoldoende " gekregen hebben na 1 december 2014.
  Het operationeel personeelslid met de graad van adviseur-generaal kan zich tevens kandidaat stellen voor de betrekking van kolonel in de Directie Operaties van de Algemene Directie Civiele Veiligheid bedoeld in artikel 2, tweede lid.
  § 4. Worden enkel in aanmerking genomen, de kandidaatstellingen die ten laatste 30 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het vacaturebericht bedoeld in artikel 2, laatste lid, ingediend worden met een standaard formulier opgenomen in bijlage 1 dat verzonden wordt naar het in het vacaturebericht vermelde adres volgens een van de wijzen vermeld in artikel 2, laatste lid, 1° tot 3°. De kandidaatstelling bezorgd volgens de modaliteiten bedoeld in artikel 2, laatste lid, 1° tot 3° is enkel tegenstelbaar mits de kandidaat beschikt over een ontvangstmelding die de indlening van de kandidaatstelling bewijst.

Art.4.§ 1. De kandidaten worden geselecteerd in functie van de geschiktheden bedoeld in paragrafen 2 tot en met 6.
  Indien een kandidaat overeenkomstig paragrafen 2 tot en met 6 voor meerdere betrekkingen geselecteerd is, dan wordt enkel zijn selectie behouden voor de betrekking waarvoor hij zijn hoogste voorkeur heeft vermeld in het standaard formulier opgenomen in bijlage 1.
  § 2. Voor de kandidaten voor de betrekkingen bepaald in artikel 2, eerste lid, 1° en 2° met uitsluiting van de functies van dispatcher, duiker of dronepiloot, worden de volgende geschiktheden als volgt gewogen indien de kandidaten deze geschiktheden kunnen voorleggen op datum van de indiening van hun kandidaatstelling:
  1° een geldig getuigschrift van gaspakdrager dat uitgereikt is conform het ministerieel besluit van 22 november 2004 betreffende het getuigschrift en de opleiding van gaspakdrager: 7 punten;
  2° een brevet I zoals voorzien door het koninklijk besluit van 16 november 2006 houdende hervorming van de loopbaan van bepaalde personeelsleden die houder zijn van operationele graden van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid: 3 punten;
  3° : een getuigschrift redding en berging van niveau 1, 2 of 3, of een gelijkgesteld diploma, getuigschrift of attest, zoals voorzien in het ministerieel besluit van 21 maart 2006 betreffende het detachement voor interventie bij rampen of catastrofen in het buitenland (DICa-DIR) en betreffende de coördinatiecel van het detachement voor interventie bij rampen of catastrofen in het buitenland (coördinatiecel van het DICa-DIR): 3 punten.
  § 3. De kandidaten voor de betrekkingen bepaald in artikel 2, eerste lid, 1° met uitsluiting van de functies van dispatcher, duiker of dronepiloot worden onderworpen aan een geschiktheidstest bestaande uit schriftelijke meerkeuzevragen over de procedures en materieel van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming.
  De kandidaten voor de betrekkingen bepaald in artikel 2, eerste lid, 2° met uitsluiting van de functies van duiker of dronepiloot worden onderworpen aan een geschiktheidstest bestaande uit schriftelijke meerkeuzevragen over de procedures en materieel van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming en over de theoretische kennis van chemie, fysica, hydraulica en elektriciteit.
  De geschiktheidstest is verschillend voor elk van de kaders bepaald in artikel 2, paragraaf 1, 1° en 2°. De Directeur-generaal van de Algemene directie van de Civiele veiligheid bepaalt de vragen van de test en organiseert de test.
  De kandidaten voor de betrekkingen bepaald in artikel 2, eerste lid, 3° worden onderworpen aan een geschiktheidstest bestaande uit een interview aangaande de motivatie, ervaring en de generieke competenties.
  De geschiktheidstest wordt verbeterd op 50 punten. De drempelwaarde om te slagen wordt bepaald op 60 %.
  § 4. De kandidaten voor de functies van dispatcher in de betrekkingen bepaald in artikel 2, eerste lid, 1° dienen te slagen voor een geschiktheidstest aangaande hun praktische kennis inzake radio's, easy-cad, abiware, telefooncentrale, sirenes, Microsoft Word en Microsoft Excel. De Directeur-generaal van de algemene directie van de Civiele Veiligheid bepaalt de vragen van de test en organiseert de test.
  De drempelwaarde om te slagen wordt bepaald op 60 %.
  § 5. De kandidaten voor een functie van duiker in één van de betrekkingen bedoeld in artikel 2, eerste lid, 1° of 2° moeten :
  1° beschikken over een medisch attest;
  2° houder zijn van een brevet PADI Advanced of IFRAS 2 sterren;
  3° slagen voor een praktische geschiktheidstest;
  De geschiktheidstest is verschillend voor elk van de kaders bedoeld in artikel 2, eerste lid, 1° en 2°. De Directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid bepaalt de inhoud van de praktische test en organiseert deze.
  De drempel om te slagen is 60 %.
  § 6. De kandidaten voor een functie van dronepiloot in één van de betrekkingen bedoeld in artikel 2, eerste lid, 1° of 2° moeten :
  1° beschikken over een medisch attest;
  2° dronepiloot zijn binnen de Civiele Bescherming of houder zijn van een attest van bestuurder van een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA) overeenkomstig het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim;
  3° slagen voor een praktische geschiktheidstest;
  De geschiktheidstest is verschillend voor elk van de kaders bedoeld in artikel 2, eerste lid, 1° en 2°. De Directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid bepaalt de inhoud van de praktische test en organiseert deze.
  De drempel om te slagen is 60 %.
  § 7. De jury van de geschiktheidstest bestaat uit drie personeelsleden van de FOD Binnenlandse Zaken.
  De Voorzitter van de FOD Binnenlandse Zaken duidt de personen aan die de jury uitmaken. De juryleden hebben minstens hetzelfde niveau als die van de kandidaten die deelnemen aan de geschiktheidsproef.
  De voorzitter van de jury is een personeelslid wiens competenties inzake selectie gecertificeerd zijn zoals bedoeld in artikel 42, § 1, eerste lid, b) van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel.
  Alle leden van de jury behoren tot de taalrol van de kandidaten. Geen enkel lid van de examenjury mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van een kandidaat.
  Een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie mag als waarnemer zetelen.
  De kandidaten die geslaagd zijn voor de geschiktheidstest worden door de jury gerangschikt volgens de behaalde punten bij de geschiktheidstest bedoeld in paragraaf 3 of 4, in voorkomend geval verhoogd met de behaalde punten bij de weging van de geschiktheden bedoeld in paragraaf 2. De Directeur-generaal van de Algemene Directie van Civiele Veiligheid valideert de rangschikking.
  Bij gelijkheid van punten wordt prioriteit gegeven aan:
  1° de kandidaat met de hoogste graad;
  2° bij gelijkheid van graad, de kandidaat met de meeste dienstanciënniteit;
  3° bij gelijkheid van dienstanciënniteit, aan de oudste kandidaat.
  § 8. De operationele brigadiers die kandidaat zijn voor een betrekking vermeld in artikel 2, eerste lid, 2° en niet geselecteerd zijn voor deze betrekking, zijn van ambtswege kandidaat voor een betrekking vermeld in artikel 2, eerste lid, 1°.
  § 9. [1 ...]1.
  § 10. Een personeelslid dat geselecteerd is kan afstand doen van zijn selectie vóór 1 januari 2019. In dat geval wordt hij vervangen door de volgende kandidaat uit de rangschikking vermeld in paragraaf 7.
  ----------
  (1)<KB 2023-12-22/31, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 25-01-2024>

Art.5. Op 1 januari 2019 worden de leden van het operationeel personeel met de graad en weddeschaal vermeld in de eerste kolom, die geselecteerd werden conform de artikelen 3 en 4, ambtshalve benoemd in de nieuwe graad vermeld in de tweede kolom. Ze genieten de weddeschaal vermeld in de tweede kolom.
  In afwijking van de tweede zin van het 1ste lid, genieten de leden van het operationeel personeel die, tengevolge van het slagen van een gecertificeerde opleiding, na het verstrijken van de geldigheidsduur van deze opleiding een hogere weddeschaal zouden bekomen hebben na 1 januari 2019, vanaf 1 januari 2019 de weddeschaal vermeld in de tweede kolom alsof ze reeds vóór 1 januari 2019 de hogere weddeschaal bekomen hadden. Vanaf 1 januari 2019 ontvangen zij evenwel geen jaarlijkse premie voor competentieontwikkeling meer.



Huidige graad en weddeschaal Grade et échelle de traitement actuels Nieuwe graad en weddeschaal Nouveau grade et nouvelle échelle de traitement
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel NDT2 of DT3 Sappeur/Sapeur B0-1
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel NDT3 Sappeur/Sapeur B0-2
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel DT4 Sappeur/Sapeur B0-3
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel DT5 Sappeur/Sapeur B0-4
  
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel NDT2 of DT3 houder brevet 1/ titulaire du brevet 1 Korporaal/Caporal B1-1
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel NDT3 houder brevet 1/ titulaire du brevet 1 Korporaal/Caporal B1-2
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel DT4 houder brevet 1/ titulaire du brevet 1 Korporaal/Caporal B1-3
Operationeel medewerker/Collaborateur opérationnel DT5 houder brevet 1/ titulaire du brevet 1 Korporaal/Caporal B1-4
Operationeel medewerker met toepassing van artikel 4 § 9/ Collaborateur opérationnel avec application de l'article 4 § 9 Luitenant OE1-1 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-1 échelle en extinction
  
Operationeel brigadier DT4 die geselecteerd is voor een functie als dispatcher vermeld in artikel 2, eerste lid, 1° /Brigadier opérationnel DT4 qui a été sélectionné pour une fonction de dispatcheur visée à l'article 2, 1er alinéa, 1° Korporaal/Caporal B1-3
Operationeel brigadier DT5 die geselecteerd is voor een functie als dispatcher vermeld in artikel 2, eerste lid, 1° /Brigadier opérationnel DT5 qui a été sélectionné pour une fonction de dispatcheur visée à l'article 2, 1er alinéa, 1° Korporaal/Caporal B1-4
Operationeel brigadier DT4 met toepassing van artikel 4, § 8/Brigadier opérationnel DT4 en application de l'article 4, § 8 Korporaal/Caporal B1-3
Operationeel brigadier DT5 met toepassing van artikel 4, § 8/Brigadier opérationnel DT5 avec application de l'article 4, § 8 Korporaal/Caporal B1-4
Operationeel brigadier/Brigadier opérationnel DT4 Sergeant/Sergent M0-1
Operationeel brigadier/Brigadier opérationnel DT5 Sergeant/Sergent M0-2
Operationeel brigadier, met toepassing van artikel 4 § 9/ Brigadier opérationnel en application de l'article 4 § 9 Luitenant OE1-1 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-1 échelle en extinction
  
Technisch assistent/Assistant technique CT2 Luitenant OE1-1 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-1 échelle en extinction
Technisch assistent/Assistant technique CT2 met brevet II of III/ avec brevet II ou III Luitenant OE1-2 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-2 échelle en extinction
Technisch assistent/Assistant technique CT3 Luitenant OE1-2 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-2 échelle en extinction
Technisch assistent/Assistant technique CT3 met brevet II of III/ avec brevet II ou III Luitenant OE1-3 uitdovende schaal/Lieutenant OE1-3 échelle en extinction
Technisch assistent met toepassing van artikel 4 § 9/ Assistant technique en application de l'article 4 § 9 Commandant uitdovende graad OE2-1 uitdovende schaal/Commandant grade en extinction OE2-1 échelle en extinction
  
Technisch deskundige/Expert technique BT1 Commandant uitdovende graad OE2-1 uitdovende schaal/Commandant grade en extinction OE2-1 échelle en extinction
Technisch deskundige/Expert technique BT2 Commandant uitdovende graad OE2-2 uitdovende schaal/Commandant grade en extinction OE2-2 échelle en extinction
Technisch deskundige/Expert technique BT3 Commandant uitdovende graad OE2-3 uitdovende schaal/Commandant grade en extinction OE2-3 échelle en extinction
Technisch deskundige met toepassing van artikel 4 § 9/ Expert technique en application de l'article 4 § 9 Kapitein/Capitaine O2-1
  
Attaché NA11 Kapitein/Capitaine O2-1
  
Attaché NA22 Majoor/Major O3-1
Attaché A22 Majoor/Major O3-2
  
Adviseur-generaal/Conseiller général A4 Kolonel/Colonel O4-4
Art.6. De dienstanciënniteit en geldelijke anciënniteit blijven behouden. Voor de berekening van de graadanciënniteit in de in tweede kolom vermelde graad worden de diensten gepresteerd in de graad vermeld in de eerste kolom in aanmerking genomen.

Art.7. De leden van het operationeel personeel worden vanaf hun benoeming in de nieuwe graad onderworpen aan het koninklijk besluit van 29 juni 2018 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming, het koninklijk besluit van 29 juni 2018 houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming, alsook aan het arbeidstijdreglement dat van toepassing is op het operationeel personeel van de Civiele Bescherming.

HOOFDSTUK 3. - Wedertewerkstelling in de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken, in andere federale overheidsdiensten of bij de federale politie

Art.8. De leden van het operationeel personeel benoemd in één van de graden of klasses bepaald in artikel 1, kunnen zolang zij benoemd zijn bij de Algemene Directie Civiele Veiligheid in één van deze graden of klasses, worden wedertewerkgesteld, naargelang de vacante functies, in de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken, in andere federale overheidsdiensten of bij de federale politie.
Art.9. Op vraag van de Algemene directie Civiele Veiligheid delen de diensten bedoeld in artikel 8 hun vacante functies mee aan de Algemene Directie Civiele Veiligheid.

Art.10. De Algemene directie Civiele Veiligheid deelt aan de personeelsleden bedoeld in artikel 8 mee welke de te begeven functies zijn, met vermelding van de administratieve standplaats, het niveau, de klasse of graad, de weddeschaal en de functiebeschrijving.
  De personeelsleden kunnen zich kandidaat stellen voor één of meerdere te begeven functies binnen de termijn vermeld op de mededeling van de te begeven functies, mits zij voldoen aan de vereisten van de te begeven functie.

Art.11. De betrekking wordt toegewezen aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de vereisten van de te begeven functie. De leidend ambtenaar van de betrokken dienst kan een test organiseren om na te gaan welke kandidaat het best voldoet aan de vereisten van de functie.
  Wanneer meerdere kandidaten op gelijkwaardige wijze voldoen aan de vereisten van de te begeven functie, worden de personeelsleden wedertewerkgesteld volgens de volgende rangorde:
  - de ambtenaar met de hoogste klasse- of graadanciënniteit;
  - bij gelijke klasse- of graadanciënniteit de ambtenaar met de hoogste dienstanciënniteit;
  - bij gelijke dienstanciënniteit de oudste ambtenaar.

Art.12. De personeelsleden die vanaf 1 januari 2019 niet benoemd werden overeenkomstig artikel 5 en niet wedertewerkgesteld worden in toepassing van artikel 11 van dit besluit, of van het koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van operationeel personeel van de Civiele Bescherming naar de hulpverleningszones of van een ander besluit in uitvoering van artikel 156 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, worden onderworpen aan de ambtshalve mobiliteit overeenkomstig het koninklijk besluit van 15 januari 2007 betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt.

Art.13. De wedertewerkgestelde ambtenaren behouden, in hun nieuwe overheidsdienst, de klasse-, graad-, niveau- en dienstanciënniteit die ze verworven hebben voor hun wedertewerkstelling.

Art.14. De wedertewerkgestelde ambtenaren behouden, in voorkomend geval, het voordeel van de weddeschaal die ze hadden op de dag van hun wedertewerkstelling, voor zover deze gunstiger is.

Art.15. De wedertewerkgestelde ambtenaren behouden, in hun nieuwe dienst, het recht op het jaarlijks verlof van het lopende jaar alsook het reglementair overgedragen en opgespaarde jaarlijks verlof van voorgaande jaren, voor zover ze dit nog niet opgenomen hebben.

HOOFDSTUK 4. - Bepalingen voor het vrijwillig personeel van de Civiele Bescherming

Art.16. Het vrijwillig personeelslid van de Civiele Bescherming dat hiertoe een aanvraag doet, wordt ambtshalve benoemd in de graad van vrijwillig sappeur op 1 januari 2019.   De aanvraag wordt ingediend bij de Directeur-generaal van de Civiele veiligheid binnen de drie maanden na de inwerkingtreding van dit besluit.   Het vrijwillig personeelslid dat geen aanvraag heeft ingediend binnen de termijn bedoeld in het [tweede lid], wordt ambtshalve ontslagen uit zijn functie.(ERRATUM, zie B.St. 04-10-2018, p. 75371)
HOOFDSTUK 4/1. [1 - SPECIFIEKE BEPALINGEN]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2023-12-22/31, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 25-01-2024>


Art. 16/1. [1 Ї 1. Het beroepslid van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming van de Franse taalrol met op 26 november 2018 de graad van operationeel medewerker of operationeel brigadier, die geslaagd was voor een selectie in de graad van sappeur, korporaal of sergeant en die houder was of vrijgesteld was van de eerste module van de vergelijkende selectie voor de overgang naar niveau C, bedoeld in artikel 70bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, mag deelnemen aan een specifieke selectie voor de graad van luitenant met uitdovende weddeschaal OE1-1.    Daarnaast moet de kandidaat op de uiterste datum voor de indiening van de kandidaatstellingen:    1А in dienstactiviteit zijn;    2А geen definitieve wedertewerkstelling of een eindeloopbaanmaatregel genieten, zoals bedoeld in boek 5, titels 3 en 5, van het koninklijk besluit van 29 juni 2018 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming;    3А niet definitief medisch ongeschikt verklaard zijn door de arbeidsgeneesheer om onder inspanning een individueel ademhalingstoestel te dragen;    4А geen vermelding " onvoldoende " hebben gekregen bij de laatste evaluatie.    Ї 2. Een vacaturebericht met het aantal openstaande betrekkingen, de deelnemingsvoorwaarden en de modaliteiten van de specifieke selectie wordt bekendgemaakt aan het benoembaar personeel meegedeeld op een van de volgende wijzen:    1А hetzij langs elektronische weg waarbij de ontvangst ervan door de ambtenaar wordt bevestigd;    2А hetzij door overhandiging aan de ambtenaar in ruil voor een door hem ondertekend ontvangstbewijs dat de datum van ontvangst vermeldt;    3А hetzij met een aangetekend schrijven naar het door de ambtenaar laatst meegedeelde adres.    Worden enkel in aanmerking genomen, de kandidaatstellingen die gericht zijn aan de directeur-generaal van de Civiele Veiligheid, via hiыrarchische weg en tegen ontvangstbewijs, ten laatste op de 14de dag volgend op de dag:    1А waarop het vacaturebericht elektronisch werd meegedeeld en de ontvangst ervan door de ambtenaar werd bevestigd;    2А waarop het vacaturebericht aan de ambtenaar werd overhandigd en waarvoor een ontvangstbewijs werd opgemaakt dat de ambtenaar heeft ondertekend en de datum van ontvangst vermeldt;    3А waarop het vacaturebericht door middel van een aangetekend schrijven werd aangeboden op het door de ambtenaar laatst meegedeelde adres.    Wanneer het vacaturebericht werd meegedeeld op meerdere in het eerste lid bedoelde wijzen is de termijn die van toepassing is die, die het gunstigst is voor de ambtenaar.    Ї 3. De kandidaten voor de specifieke selectie moeten slagen voor een inschalingstest aangaande de motivatie, en de generieke en technische competenties die nodig zijn voor de betrekking van luitenant met uitdovende weddeschaal OE1-1.    De generieke competenties zijn de volgende:    1А Informatie integreren;    2А Beslissen;    3А Medewerkers motiveren;    4А In team werken;    5А Servicegericht handelen;    6А Betrouwbaarheid tonen;    7А Zichzelf ontwikkelen;    8А Objectieven behalen.    De technische competenties betreffen de kennis van de operationele procedures, de veiligheidsmaatregelen en het materiaal van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming en de theoretische kennis inzake chemie, fysica, hydraulica en elektriciteit.    De inschalingstest bestaat uit een interview waarin de kandidaat ondervraagd zal worden over een praktische case rond het leiden van operaties.    Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 60% behalen.    De Directeur-generaal bepaalt de praktische cases die aan de kandidaten voorgelegd zullen worden, en zorgt voor de praktische organisatie van de test.    Ї 4. De jury van de inschalingstest bestaat uit drie personeelsleden van de FOD Binnenlandse Zaken, onder wie minstens щщn lid van de Directie Civiele Bescherming van de Algemene Directie Civiele Veiligheid, met inbegrip van de operationele eenheden.    De voorzitter van het directiecomitщ van de FOD Binnenlandse Zaken duidt de personen aan die de jury uitmaken. De voorzitter van de jury is een personeelslid wiens competenties inzake selectie gecertificeerd zijn zoals bedoeld in artikel 42, Ї 1, eerste lid, b) van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel. Alle leden van de jury behoren tot de Franse taalrol. Geen enkel lid van de examenjury mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van een kandidaat. Een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie mag als waarnemer zetelen.    De kandidaten die geslaagd zijn voor de inschalingstest, worden door de jury gerangschikt volgens de voor deze test behaalde punten.    De directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid valideert de rangschikking. Bij gelijkheid van punten wordt prioriteit gegeven aan:    1А de kandidaat met de meeste dienstanciыnniteit;    2А bij gelijkheid van dienstanciыnniteit, aan de oudste kandidaat.    Ї 5. De batig gerangschikte laureaten worden benoemd in de graad van luitenant met uitdovende weddeschaal OE1-1 op de eerste dag van de tweede maand volgend op de datum waarop de rangschikking werd gevalideerd.    Ї 6. De specifieke selectie geeft geen aanleiding tot de aanleg van een reserve. Het slagen voor de inschalingstest geeft geen andere rechten dan die vermeld in paragraaf 5.    Ї 7. De integratie van het personeelslid in zijn nieuwe weddeschaal mag geen vermindering van de jaarwedde tot gevolg hebben. Bij deze vergelijking wordt enkel rekening gehouden met de jaarwedde in de weddeschaal die het personeelslid geniet. Er wordt geen rekening gehouden met de diverse premies, toelagen of vergoedingen. In voorkomend geval behoudt het personeelslid het voordeel van de jaarwedde waarvan hij genoot op de dag vѓѓr de inwerkingtreding van deze integratie zolang de jaarwedde in zijn nieuwe weddeschaal niet hoger is.    Ї 8. De artikelen 1 tot 16 en 17 tot 22 zijn niet van toepassing op de specifieke selectie bedoeld in dit artikel. ]1   ----------   (1)
HOOFDSTUK 5. - Wijzigings-, overgangs- en slotbepalingen

Art.17. In het koninklijk besluit van 22 maart 1999 tot invoering van een verlof voorafgaand aan het pensioen voor sommige ambtenaren van de operationele diensten van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid worden de volgende wijzigingen aangebracht :   1° In artikel 3, tweede lid, worden de woorden "ten vroegste zes en ten laatste twee maanden voor de begindatum van het verlof" vervangen door "ten laatste op 1 september 2018";   2° In artikel 3 wordt na de zin "Het verlof vangt aan op de eerste dag van een kalendermaand." de volgende zin ingevoegd: "Deze mogelijkheid bestaat tot en met 1 december 2018.";   3° Er wordt een artikel 11/1 ingevoegd dat luidt als volgt: "Art. 11/1. Dit besluit wordt opgeheven op 1 december 2022.".
Art.18. De operationele brigadier die wordt ingevoegd in de graad van sergeant, draagt ten persoonlijke titel de titel en de kentekens van adjudant.

Art.19. De attaché van klasse A2 die wordt ingevoegd in de graad van majoor draagt ten persoonlijke titel de titel en de kentekens van luitenant-kolonel.

Art.20. Van het saldo van de compensatie-uren en nachtverloven van 12 uur dat het operationeel personeelslid nog niet opgenomen heeft op de dag dat de benoeming bedoeld in artikel 5 uitwerking heeft worden ten hoogste 70 uur overgedragen. Het eventuele restant geeft recht op een toelage die per uur vastgelegd is op 1/1850ste van de bruto jaarwedde.
  Het saldo van de compensatie-uren en nachtverloven van 12 uur dat het operationeel personeelslid nog niet opgenomen heeft op de dag dat de wedertewerkstelling bedoeld in artikel 8 effect krijgt, geeft recht op een toelage die per uur vastgelegd is op 1/1850ste van de bruto jaarwedde.
  De bruto jaarwedde is de jaarwedde in de weddeschaal die het personeelslid ontving op de dag vóór de dag bedoeld in het 1e lid, vermeerderd met de verhogingen bedoeld in artikel 48 van koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. De haard- of standplaatstoelage en de eerste bonificatie maken deel uit van de jaarwedde; het vakantiegeld, de eindejaarstoelage, de tweede en de volgende bonificaties en andere toelagen niet.
  De toelagen bedoeld in het 1ste en 2de lid worden door de FOD Binnenlandse Zaken betaald in vijf jaarlijkse schijven.

Art.21. De integratie van het personeelslid in zijn nieuwe weddeschaal, zoals die voortkomt uit artikel 5, mag geen vermindering van de jaarwedde tot gevolg hebben. Bij deze vergelijking wordt rekening gehouden met de jaarwedde in de weddeschaal waarvan het personeelslid geniet, met inbegrip van de bonificatie en de verhogingen bedoeld in artikel 48 van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Er wordt geen rekening gehouden met de diverse premies, toelagen of vergoedingen. In voorkomend geval behoudt het personeelslid het voordeel van de jaarwedde waarvan hij genoot op de dag vóór de inwerkingtreding van deze integratie zolang de jaarwedde in zijn nieuwe weddeschaal niet hoger is.

Art.22. In afwijking van artikel 7 kan een personeelslid dat benoemd is in één van de graden van het basis- of middenkader, blijven genieten van het stelsel van
  1° hetzij de vierdagenweek met of zonder premie voor de federale overheidsdiensten;
  2° hetzij halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar voor de federale overheidsdiensten;
  tot de maximale duur van dat stelsel is bereikt, op voorwaarde dat hij reeds tussen 1 januari 2018 en 31 december 2018 ononderbroken in dit stelsel werkte.
  Wanneer het personeelslid het stelsel stopzet dan kan hij later niet meer genieten van deze afwijking.

Art.23. Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art.24.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.

Art. N. Kandidaatstelling voor een van de openstaande betrekkingen in de nieuwe operationele graden van de Civiele Bescherming   (artikel 3, § (4), van het koninklijk besluit van 3 juli 2018 houdende diverse maatregelen betreffende de leden van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming) (ERRATUM van 08-08-2018, p. 62258)   NAAM : . . . . .   VOORNAAM : . . . . .   GEBOORTEDATUM: . . . . .   HUIDIGE GRA Opheffing : . . . . .   stelt zich kandidaat voor één of meerdere van de openstaande betrekkingen in de nieuwe operationele graden van de Civiele Bescherming voorzien door artikel 2 van het koninklijk besluit van 3 juli 2018 houdende diverse maatregelen betreffende de leden van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming.   Kruis de openstaande betrekking(en) aan waarvoor u zich kandidaat stelt. Indien u meerdere betrekkingen heeft aangekruist, vermeld dan ook in de 2e kolom aan de volgorde van uw voorkeur.
 Kruis de betrekking(en) aan waarvoor u zich kandidaat stelt Vermeld de volgorde van uw voorkeur - 1: eerste keuze
  - 2: tweede keuze
  - enz.
generieke operationele functie (basis-, midden- of hoger kader) o 
functie van dispatcher (basiskader) o 
functie van duiker (basis- of middenkader) o 
functie van dronepiloot (basis- of middenkader) o 
kolonel Directie Operaties o
DATUM : . . . . .   HANDTEKENING : . . . . .