21 MAART 2018. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 mei 1996 tot vaststelling van de nadere regels voor de controle op de wegens ziekte of gebrekkigheid afwezige personeelsleden van de Diensten van de Regering
Art. 1-18
Artikel 1. Het opschrift van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 mei 1996 tot vaststelling van de nadere regels voor de controle op de wegens ziekte of gebrekkigheid afwezige personeelsleden van de Diensten van de Regering, wordt vervangen door hetgeen volgt:
"Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 mei 1996 tot vaststelling van de nadere regels voor de controle op de wegens ziekte of gebrekkigheid afwezige personeelsleden van de Diensten van de Regering, van de Hoge raad voor de Audiovisuele sector en van de Instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren".
Art.2. Artikel 1 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt:
1° het punt 1° wordt vervangen door wat volgt:
"1° Personeelslid: de ambtenaren, stagiairs, de personen aangeworven met een arbeidsovereenkomst van de Diensten van de Regering, van de Hoge raad voor de Audiovisuele sector en van de Instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren;";
2° het punt 4° wordt vervangen door wat volgt:
"4° Bevoegd ambtenaar-generaal: de Directeur-generaal van de Algemene directie Ambtenarenzaken en Human resources van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, of de Leidend ambtenaar van een instelling van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteert of de Voorzitter van de Hoge raad voor de audiovisuele sector.".
Art.3. In artikel 2, tweede lid, van hetzelfde besluit, wordt, in de Franse tekst, de woorden "à l'initiative du service de contrôle ou à la demande" vervangen door de woorden "à l'initiative du service de contrôle médical ou à la demande ".
Art.4. Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen door hetgeen volgt :
"Artikel 3. Het personeelslid dat wegens ziekte of gebrekkigheid verhinderd wordt zich naar zijn werkplaats te begeven of met zijn arbeid te beginnen als hij telewerk verricht, licht er zijn onmiddellijke hiërarchische meerdere ervan in en/of geeft er bericht van aan het secretariaat van zijn dienst, zodra mogelijk en in ieder geval voor 10 's morgens of, ingeval het personeelslid onderworpen wordt aan een bijzonder tijdsschema, volgens de nadere regels bepaald in het huishoudelijk reglement dat op hem van toepassing is. Hij geeft kennis van zijn verblijfplaats of vraagt dat deze plaats meegedeeld worden.
Indien het personeelslid geen nauwkeurige informatie kan geven omtrent de duur van zijn afwezigheid, neemt hij opnieuw contact met zijn onmiddellijke hiërarchische meerdere zodra hij er kennis van heeft.
Het personeelslid dat in de onmogelijkheid verkeert zijn werk voort te zetten tijdens de dagelijkse activiteit geeft er kennis van aan zijn onmiddellijke hiërarchische meerdere voordat hij weggaat of vooraleer zijn werk stop te zetten wanneer hij telewerkt.".
Art.5. Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt:
1° het huidige beschikkend gedeelte wordt onder een paragraaf 1 opgenomen;
2° het wordt aangevuld met een paragraaf 2, luidend als volgt:
" § 2. Wanneer het personeelslid reeds in ongeschiktheid is geweest voor een duur van niet langer dan één dag drie keer gedurende eenzelfde burgerlijk jaar, of twaalf keer voor het personeelslid dat aan een als ernstige ziekte van lange duur door de medische toezichtdienst erkende aandoening lijdt, wordt hij ertoe gehouden voor elke afwezigheid die daarna plaatsvindt van een duur die niet langer is dan een dag in de loop van hetzelfde jaar, een medisch attest te laten opmaken volgens de nadere regels bedoeld bij § 1.".
Art.6. In artikel 4 van hetzelfde besluit, worden de woorden "de ambtenaar-generaal tot wiens bevoegdheid de Bestuursdirectie voor Ambtenarenzaken - interministeriële cel - behoort" vervangen door de woorden "de bevoegde ambtenaar-generaal" en in artikel 14 van hetzelfde besluit, worden de woorden "de ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Bestuursdirectie voor ambtenarenzaken - interministeriële cel" vervangen door de woorden "de bevoegde ambtenaar-generaal".
Art.7. In artikel 5 van hetzelfde besluit, worden de leden 4 en 5 opgeheven.
Art.8. In artikel 7, eerste lid, van hetzelfde besluit, worden de woorden "Het formulier" vervangen door de woorden "Het medisch attest".
In het derde lid van hetzelfde artikel, worden de woorden "van het in artikel 4 bedoelde formulier" vervangen door de woorden "van het in artikel 4 bedoeld medisch attest".
Art.9. In artikel 7, worden de woorden "de ambtenaar-generaal die bevoegd is inzake personeelsbeheer" vervangen door de woorden "de bevoegde ambtenaar-generaal" en in artikel 10, worden de woorden "de ambtenaar-generaal bevoegd inzake personeelsbeheer" vervangen door de woorden "de bevoegde ambtenaar-generaal".
Art.10. In artikel 8, eerste lid, van hetzelfde besluit, wordt het woord "formulier" vervangen door de woorden "medisch attest".
Art.11. . In artikel 9 van hetzelfde besluit, wordt het eerste lid vervangen door 2 leden, luidend als volgt:
"Indien de controlearts meent dat het personeelslid zijn werk kan hervatten zonder zijn gezondheidstoestand in gevaar te brengen, brengt hij het betrokken lid ervan op de hoogte via een formulier waarvan het model wordt bepaald door de dienst voor medisch toezicht met de instemming van de bevoegde ambtenaar-generaal.
Daarna geeft de controlearts bericht aan de bevoegde ambtenaar-generaal ervan dat het personeelslid het werk kan hervatten.".
Art.12. In artikel 11 van hetzelfde decreet, wordt het cijfer "4" vervangen door het cijfer "3" en de woorden "of deze bedoeld bij artikel 12," geschrapt.
Art.13. Hoofdstuk III van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art.14. In artikel 15 van hetzelfde besluit, worden de woorden ", onverminderd het recht op beroep bedoeld bij artikel 46 van het koninklijk besluit van 26 september 1994 houdende bepaling van de algemene principes", opgeheven.
Art.15. In artikel 17 van hetzelfde besluit, wordt het woord "twee" vervangen door het woord "drie".
Art.16. Tussen Hoofdstuk VI en Hoofdstuk VII van hetzelfde besluit, wordt een Hoofdstuk VIbis ingevoegd, waarin een artikel 21bis opgenomen is, luidend als volgt:
"Hoofdstuk VIbis. - Verzuim van informatie, van toezending van het medisch attest, van medisch onderzoek of van hervatting van de activiteit
Artikel 21 bis. Aan het personeelslid dat niet aan zijn verplichtingen inzake informatie van zijn afwezigheid, toezending van het medisch attest overeenkomstig de artikelen 7 en 8, medisch onderzoek of hervatting van de activiteit volgens de wijze en binnen de termijnen bepaald in dit besluit of dat zijn activiteit niet hervat na een beslissing van de controlearts of van de arts aangewezen met toepassing van artikel 16 van dit besluit, kan door de bevoegde ambtenaar-generaal het genot van zijn wedde geweigerd worden voor de dagen afwezigheid voor de dag van deze informatie, zending of controle, of de dagen afwezigheid die de werkdag volgen van de beslissing tot vervroegde hervatting van de activiteit.
De weigering bedoeld bij het eerste lid wordt noodzakelijkerwijze voorafgegaan van een uitnodiging gericht aan het personeelslid om zijn uitleg te laten gelden. Indien het personeelslid gehoord wenst te worden, kan hij zich door de persoon van zijn keuze laten bijstaan. In geval van overmacht kan het genot van de wedde niet geweigerd worden wanneer het verzuim van informatie, het verzuim aan toezending van een medisch attest, het verzuim van medisch onderzoek of het verzuim aan vervroegde hervatting van de activiteit met redenen wordt omkleed.".
Art.17. Dit besluit treedt in werking de eerste dag van de tweede maand na deze tijdens welke het in het Belgisch Staatblad wordt bekendgemaakt.
Art. 18. De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.