Details





Titel:

23 FEBRUARI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 22 december 2017 houdende een premie om de transitie van werkzoekenden naar ondernemerschap te stimuleren(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 09-03-2018 en tekstbijwerking tot 08-02-2023)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied en voorwaarden
Art. 2
HOOFDSTUK 3. - Bedrag en looptijd van de transitiepremie
Art. 3, 3/1, 3/2, 4-5
HOOFDSTUK 4. - Cumulatie
Art. 6
HOOFDSTUK 5. - Procedure
Art. 7-11
HOOFDSTUK 6. - Prestarterstraject
Art. 12-15
HOOFDSTUK 7. - Stopzetting van de uitbetaling van de premie
Art. 16
HOOFDSTUK 8. - Terugvordering
Art. 17
HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen
Art. 18-20



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2018010227 



Uitvoeringsbesluit(en):

2018011367  2019012558  2019041643  2021040364 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :
  1°[1 werkzoekende: een persoon die bij de VDAB ingeschreven is, geen betaalde beroepsarbeid verricht en die behoort tot een van volgende categorieën:
   a) uitkeringsgerechtigd zijn;
   b) niet-uitkeringsgerechtigd zijn;
   c) als rechthebbende op maatschappelijke integratie, een leefloon krijgen;
   d) als rechthebbende op maatschappelijke hulp, financiële steun krijgen;
   e) als erkende arbeidsongeschikte in de zin van de uitkeringsverzekering voor werknemers of de uitkeringsverzekering voor zelfstandigen, de toelating hebben gekregen van de adviserende arts van het ziekenfonds om het werk te hervatten;
   f) als rechthebbende op de overbrugging voor zelfstandigen, de financiële uitkering krijgen]1.
  2° uitbetalingsorganen : de volgende organen die belast zijn met de uitbetaling van :
  - de werkloosheidsuitkeringen, namelijk de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen en de erkende uitbetalingsinstellingen in het kader van de werkloosheidsverzekering;
  - het leefloon of de maatschappelijke financiële hulp, namelijk de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
  - de ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, namelijk de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering en de verzekeringsinstellingen in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;
  - de financiële uitkering bij overbruggingsrecht, namelijk de sociale verzekeringsfondsen voor zelfstandigen.
  [1 De volgende categorieën worden niet als werkzoekende als vermeld in het eerste lid, 1°, beschouwd:
   1° de werknemers die hun opzegtermijn presteren of van wie de opzegtermijn is gedekt door een verbrekingsvergoeding;
   2° de werknemers die tijdelijk werkloos worden in toepassing van artikelen 26, 51 en 77/4 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.]1
  3° zelfstandige in hoofdberoep : een natuurlijke persoon die aan al de volgende voorwaarden voldoet :
  - een beroepsbezigheid uitoefenen waarvoor hij geen arbeidsovereenkomst heeft gesloten of waaraan hij niet door een statuut verbonden is;
  - zich in die hoedanigheid van zelfstandige in hoofdberoep aangesloten hebben bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen of bij de Nationale Hulpkas voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen;
  - geen beroepsbezigheid uitoefenen die binnen het toepassingsgebied valt van artikel 35 van het koninklijk besluit van 19 december 1967 houdende algemeen reglement in uitvoering van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967, houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.
  4° beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep starten : zich aansluiten bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen of bij de Hulpkas voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen in de hoedanigheid van zelfstandige in hoofdberoep;
  5° ondernemer : de begunstigde van een transitiepremie;
  6° transitiepremie : de premie vermeld in artikel 3 van het decreet van 22 december 2017 houdende een premie om de transitie van werkzoekenden naar ondernemerschap te stimuleren;
  7° ondernemingsnummer : het unieke identificatienummer dat toegekend is aan ondernemingen door de Kruispuntbank van Ondernemingen van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie met toepassing van artikel 1 van het koninklijk besluit van 24 juni 2003 tot vaststelling van de toekenningsregels, de samenstelling en de overdrachtsmodaliteiten van het ondernemingsnummer en het vestigingseenheidsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
  8° prestarterstraject : een door de minister conform artikel 12 bepaald traject richting zelfstandig ondernemerschap dat voorbereidt op de start van een eigen onderneming;
  9° dienstverlener : organisaties met publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid of natuurlijke personen die een prestarterstraject organiseren;
  10° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid;
  11° departement : het Departement Werk en Sociale Economie vermeld in artikel 25, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;
  12° VDAB : de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding, vermeld in artikel 3, § 1, van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding";
  ----------
  (1)<BVR 2022-11-18/16, art. 1, 006; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied en voorwaarden
Art.2.Binnen de perken van de jaarlijks goedgekeurde begroting kan het departement een maandelijkse transitiepremie toekennen aan een ondernemer die aan al de volgende voorwaarden voldoet :
  1° op zijn vroegste op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep starten;
  Voor de toepassing van deze voorwaarde wordt de overgang van de hoedanigheid van zelfstandige in bijberoep naar die van zelfstandige in hoofdberoep ook beschouwd als de start van een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep;
  2° binnen zes maanden nadat het prestarterstraject afgerond is en uiterlijk in de maand die voorafgaat aan de maand waarin de toekenning van de transitiepremie ingaat, een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep starten;
  3° op de dag voor hij een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep start werkzoekende zijn; [4 en zich niet bevinden in de periode van onderbreking van de inschrijving als werkzoekende, vermeld in punt 11° ]4 de werkloosheid mag niet veroorzaakt zijn door de stopzetting of de vermindering van arbeid als loontrekkende met het oog op het bekomen van het voordeel van de transitiepremie;
  4° ingeschreven zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, vermeld in artikel I.2, 1° van het Wetboek van economisch recht. Als de ondernemer een beroepsbezigheid als zaakvoerder, vennoot of bestuurder start van een vennootschap, is deze voorwaarde van toepassing op die vennootschap;
  5° met succes een prestarterstraject hebben afgerond;
  6° in de maand waarin hij een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep start de leeftijd van 45 jaar bereikt hebben, maar nog niet de wettelijke pensioenleeftijd;
  7° zijn vestigingsplaats hebben in het Vlaamse Gewest gedurende de hele periode waarin de transitiepremie wordt toegekend.
  Als de ondernemer een beroepsbezigheid als zaakvoerder, vennoot of bestuurder van een vennootschap start, dan is deze voorwaarde van toepassing op die vennootschap;
  8° de hoedanigheid van zelfstandige in hoofdberoep behouden gedurende de hele periode waarin de transitiepremie toegekend wordt;
  9° zich ertoe verbinden gedurende de hele periode waarin de transitiepremie toegekend wordt voor de laatste werkgever bij wie de ondernemer in dienst was, geen diensten te verrichten als zelfstandige ten voordele van of in opdracht van, die werkgever of van de groep waartoe die werkgever behoort;
  10° gedurende de afgelopen zes jaar vanaf de datum van de laatste uitbetaling van een transitiepremie tot de datum waarop de transitiepremie opnieuw wordt aangevraagd het voordeel van de transitiepremie voor ondernemers niet hebben gekregen
  [4 11° de niet-uitkeringsgerechtigde werkzoekenden, vermeld in artikel 1, eerste lid, 1°, b), zijn voorafgaand aan de start als zelfstandige in hoofdberoep gedurende minimaal zes maanden ingeschreven als werkzoekenden bij de VDAB. De periode van onderbreking van de inschrijving als werkzoekende wordt gelijkgesteld met de inschrijving als werkzoekende als die onderbreking niet meer dan maximaal drie opeenvolgende maanden bedraagt.]4
  [1 In geval van een crisis met een ernstige sociale en economische impact die als dusdanig door de minister is erkend, wordt de termijn van zes maanden, vermeld in het eerste lid, 2°, automatisch verlengd met telkens 3 maanden tot zolang de minister dit niet meer noodzakelijk acht.]1
  [2 De leeftijdsvoorwaarde van 45 jaar, vermeld in het eerste lid, punt 6°, geldt niet voor aanvragen die worden ingediend met ingang van 1 april 2021 [3 ...]3.]2
  ----------
  (1)<BVR 2020-03-27/09, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 27-03-2020>
  (2)<BVR 2021-03-26/06, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 01-04-2021>
  (3)<BVR 2022-03-18/09, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 01-04-2022>
  (4)<BVR 2022-11-18/16, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

HOOFDSTUK 3. - Bedrag en looptijd van de transitiepremie
Art.3. De transitiepremie wordt maandelijks toegekend voor maximaal 24 maanden, op zijn vroegste vanaf de maand die volgt op de start van een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep.
  Het bruto bedrag van de transitiepremie vertoont het volgende degressieve verloop :


Maanden in euro per maand
1 tot 3 1000
4 tot 6 900
7 tot 9 800
10 tot 12 700
13 tot 15 600
16 tot 18 500
19 tot 21 400
22 tot 24 300
Art. 3/1.[1 In afwijking van artikel 3 wordt de transitiepremie maandelijks toegekend voor maximaal 24 maanden, op zijn vroegste vanaf de maand die volgt op de start van een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep, voor de hiernavolgende categorieën van ondernemers:
   1° de ondernemers die de leeftijdsvoorwaarde van 45 jaar niet hebben bereikt en die met ingang van 1 april 2021 [2 ...]2 een aanvraag hebben ingediend;
   2° de ondernemers die de leeftijdsvoorwaarde van 45 jaar hebben bereikt en die met ingang van 1 juni 2021 [2 ...]2 een aanvraag hebben ingediend.
   Het bruto bedrag van de transitiepremie vertoont het volgende degressieve verloop:


Maanden In euro per maand
1 tot 3 500
4 tot 6 450
7 tot 9 400
10 tot 12 350
13 tot 15 300
16 tot 18 250
19 tot 21 200
22 tot 24 150
]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BVR 2021-03-26/06, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 01-04-2021>
  (2)<BVR 2022-03-18/09, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 01-04-2022>

Art.3/2. [1 In afwijking van artikel 3 en 3/1 wordt het brutobedrag van de transitiepremie voor niet-uitkeringsgerechtigde werkzoekenden op de volgende wijze bepaald:
   1° bij een inschrijvingsduur van zes tot twaalf maanden wordt, met behoud van het degressieve verloop, een kwart van de premie, vermeld in artikel 3/1, toegekend;
   2° bij een inschrijvingsduur vanaf twaalf maanden wordt, met behoud van het degressieve verloop, de helft van de premie, vermeld in artikel 3/1, toegekend. ]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BVR 2022-11-18/16, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 01-12-2022>


Art.4.De uitbetaling van de transitiepremie wordt geschorst tijdens de periodes van primaire ongeschiktheid en moederschapsrust die gedekt zijn door uitkeringen in het kader van de ziekteverzekering voor zelfstandigen. De ondernemer behoudt het recht op het maximale aantal maandelijkse premies vermeld in artikel 3 [1 [2 , 3/1 en 3/2]2]1.
  ----------
  (1)<BVR 2021-03-26/06, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 01-04-2021>
  (2)<BVR 2022-11-18/16, art. 4, 006; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.5. § 1. De transitiepremie wordt gekoppeld aan de afgevlakte gezondheidsindex conform het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van 's lands concurrentievermogen met als basis 1 januari 2018 = 100. Bij overschrijding van de spilindex wordt de verhoging toegepast vanaf de eerste maand die volgt op de maand waarvan het indexcijfer het cijfer bereikt dat een wijziging rechtvaardigt.
  § 2. Het nieuwe bedrag wordt verkregen door het bedrag van de transitiepremie te vermenigvuldigen met een multiplicator die gelijk is aan 1,0200n, waarbij n overeenstemt met de rang van de bereikte spilindex, zonder dat een intermediaire afronding doorgevoerd wordt. De spilindex die volgt op de spilindex, vermeld in paragraaf 1, wordt als rang 1 beschouwd. De multiplicator wordt uitgedrukt in eenheden, gevolgd door vier cijfers. Het vijfde cijfer na de komma wordt weggelaten en leidt tot een verhoging met één eenheid van het vorige cijfer als het vijf of meer is.
  Als het bedrag van de transitiepremie, berekend conform het eerste lid, een gedeelte van een cent bevat, wordt het op de hogere of de lagere cent afgerond naargelang het gedeelte meer dan wel minder dan of gelijk aan 0,5 is.

HOOFDSTUK 4. - Cumulatie

Art.6.De transitiepremie mag niet gecumuleerd worden met subsidies of premies voor beginnende zelfstandigen toegekend door andere gewestoverheden dan de Vlaamse overheid.   [1 Het bedrag van de jobbonus plus, vermeld in artikel 4 van het decreet van 15 juli 2022 tot regeling van de toekenning van een jobbonus plus voor startende zelfstandigen wordt in mindering gebracht van de transitiepremie als de ondernemer een jobbonus plus ontvangt.]1   ----------   (1)
HOOFDSTUK 5. - Procedure

Art.7.§ 1. De ondernemer dient de aanvraag voor de transitiepremie in bij het departement op straffe van verval binnen de drie maanden nadat hij een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep is gestart. Het departement stelt daarvoor een aanvraagformulier ter beschikking.   De aanvraag van de transitiepremie bevat al de volgende gegevens :   1° de identiteitsgegevens van de ondernemer;   2° de datum van inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en het ondernemingsnummer;   3° de datum van de start van een beroepsbezigheid als zelfstandige in hoofdberoep;   4° de vestigingsplaats(en) van de onderneming;   5° de maand vanaf wanneer de aanvrager de transitiepremie wil ontvangen, met behoud van de toepassing van artikel 3, eerste lid.   Bij de aanvraag van de transitiepremie worden al de volgende stukken gevoegd :   1° het bewijs van de VDAB waaruit de inschrijving van ondernemer als niet-werkende werkzoekende blijkt op het ogenblik, vermeld in artikel 2, 3° ;   2° het bewijs van het bevoegde uitbetalingsorgaan waaruit blijkt dat de ondernemer uitkeringsgerechtigd was op het ogenblik, vermeld in artikel 2, 3° ;   3° [2 het bewijs van de VDAB waaruit de inschrijving van de ondernemer als werkzoekende blijkt, zoals vermeld in artikel 2, eerste lid, 3° en/of artikel 2, eerste lid, 11° ]2;   4° het bewijs van inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen;   5° het bewijs waaruit blijkt dat de ondernemer is aangesloten bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen of bij de Nationale Hulpkas voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen als zelfstandige in hoofdberoep;   6° een verklaring op erewoord dat de ondernemer geen subsidie of premie voor beginnende zelfstandigen krijgt die toegekend wordt door andere gewestoverheden dan de Vlaamse overheid.   Het departement beoordeelt de aanvraag op basis van een tijdig ingediend, volledig en correct ingevuld aanvraagformulier waarbij de vereiste documenten zijn gevoegd.   [1 In geval van een crisis met een ernstige sociale en economische impact die als dusdanig door de minister is erkend, wordt de termijn van drie maanden, vermeld in het eerste lid, automatisch verlengd met telkens 3 maanden tot zolang de minister dit niet meer noodzakelijk acht.]1   § 2. Het departement kan alle noodzakelijke gegevensbronnen raadplegen om de aanvraag te verwerken. Als het departement via digitale gegevensbronnen beschikt over bepaalde gegevens en documenten vermeld in paragraaf 1, verstrekt de aanvrager die gegevens niet en voegt hij de documenten niet bij zijn aanvraag.   § 3. De ondernemer krijgt een ontvangstmelding dat de aanvraag van de transitiepremie geregistreerd is of een verzoek om aanvullende inlichtingen binnen een maand nadat hij de aanvraag heeft ingediend. Die termijn van een maand wordt geschorst als het departement de ondernemer om aanvullende informatie heeft verzocht en het departement die informatie nog niet heeft ontvangen.   Als het dossier drie maanden na de indiening van de aanvraag van de transitiepremie niet volledig is, vervalt die aanvraag.   ----------   (1)   (2)
Art.8.Het departement toets de aanvraag aan de toekenningsvoorwaarden, vermeld in [1 artikel 2]1 om te bepalen of de ondernemer een transitiepremie krijgt.
  ----------
  (1)<BVR 2022-11-18/16, art. 7, 006; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.9. Uiterlijk dertig dagen nadat de volledige aanvraag van de transitiepremie is ingediend, brengt het departement de ondernemer op de hoogte van zijn beslissing.
  De beslissing tot toekenning bevat al de volgende elementen :
  1° de identiteitsgegevens van de aanvrager;
  2° de tijdstippen waarop de transitiepremie uitbetaald wordt;
  3° in voorkomend geval de motivering om de transitiepremie niet toe te kennen.
  In afwijking van het eerste lid kan de minister een langere termijn vaststellen als het departement om administratief-technische redenen de aanvragen niet tijdig kan behandelen.

Art.10. Het departement betaalt de transitiepremie maandelijks uit.

Art.11. De ondernemer brengt het departement onmiddellijk en op eigen initiatief op de hoogte van elke wijziging die betrekking heeft of kan hebben op de toekenningsvoorwaarden van de transitiepremie.

HOOFDSTUK 6. - Prestarterstraject

Art.12.De minister bepaalt, op gezamenlijke voordracht van de leden van de Commissie Transitiepremie de lijst met de prestarterstrajecten. De Commissie Transitiepremie is samengesteld uit telkens één lid van het departement, de VDAB [1 en het]1 Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen [1 ...]1.   ----------   (1)
Art.13. Het prestarterstraject focust op de voorbereiding van de opstart van een eigen onderneming. Het prestarterstraject heeft tot doel aan te leren hoe een ondernemings- en financieel plan wordt opgesteld, waarbij de haalbaarheid van het ondernemersidee wordt ingeschat. Dit moet garanderen dat een kandidaat ondernemer met een realiseerbaar ondernemingsidee start. Het prestarterstraject omvat daartoe al de volgende elementen :
  - de opmaak van een goed uitgewerkt en haalbaar businessplan;
  - het versterken van de algemene ondernemerscompetenties.
  Het prestarterstraject heeft een minimum doorlooptijd van 6 weken.
  De minister kan de verdere inhoudelijke voorwaarden en de procedure bepalen.

Art.14. De Commissie Transitiepremie behandelt de aanvragen van dienstverleners en waakt over de vormelijke en inhoudelijke criteria die in dit besluit gesteld worden aan de dienstverleners en de prestarterstrajecten.

Art.15. De dienstverlener verbindt zich ertoe aan de deelnemers die met succes een traject hebben afgerond, een gedateerd attest uit te reiken waarin bevestigd wordt dat de betrokkene een prestarterstraject met succes heeft afgerond.

HOOFDSTUK 7. - Stopzetting van de uitbetaling van de premie

Art.16. Het departement stopt de betaling van de transitiepremie als de ondernemer niet meer voldoet aan een of meerdere van de voorwaarden vermeld in dit besluit of als hij in de aanvraag onjuiste, onvolledige of misleidende informatie heeft verstrekt.
HOOFDSTUK 8. - Terugvordering

Art.17. Het departement vordert onrechtmatig verkregen transitiepremies terug.
HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen

Art.18. Met uitzondering van artikel 12 en 13, treedt het decreet van 22 december 2017 houdende een premie om de transitie van werkzoekenden naar ondernemerschap te stimuleren in werking op 15 maart 2018.
Art.19. Dit besluit treedt in werking op 15 maart 2018.

Art. 20. De Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.