5 MAART 2006. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 november 1991 houdende de toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering in het kader van de afschaffing van de stempelcontrole.
Art. 1-7
Artikel 1. In artikel 20 van het ministerieel besluit van 26 november 1991 houdende de toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 13 december 1996, wordt tussen het eerste en het tweede lid het volgende lid ingevoegd :
" De in artikel 38, derde lid, voorziene vrijstelling voor vakantiedagen die niet gedekt zijn door vakantiegeld kan slechts toegekend worden nadat de werkloze de dagen die gedekt zijn door vakantiegeld heeft uitgeput. ".
Art.2. In artikel 34 van hetzelfde besluit worden de woorden " eerste vier weken " vervangen door de woorden " eerste drie maanden ".
Art.3. In artikel 38 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
A) in het eerste lid, 1°, worden de woorden " eerste vier weken " vervangen door de woorden " eerste drie maanden ";
B) het wordt aangevuld met het volgende lid :
" De werkloze is vrijgesteld van de verplichting ingeschreven te zijn als werkzoekende de dagen waarop hij jaarlijkse vakantie neemt, ten belope van maximaal vier weken per jaar, en overeenkomstig de voorwaarden vastgesteld door de Rijksdienst. ".
Art.4. Artikel 39, tweede lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het ministerieel besluit van 30 november 1995, wordt opgeheven.
Art.5. § 1. Het opschrift van hoofdstuk IX van hetzelfde besluit wordt door het volgend opschrift vervangen :
" Hoofdstuk IX - Bepalingen ter uitvoering van artikel 71 van het koninklijk besluit, betreffende de aangifte en de controle van de werkloosheidsperiodes ";
§ 2. De onderverdeling van hoofdstuk IX van hetzelfde besluit in afdelingen wordt opgeheven.
§ 3. De artikelen 40 en 41 van hetzelfde besluit worden vervangen door de volgende bepalingen :
" Art. 40. De inhoud en het model van de controlekaart worden door het beheerscomité vastgesteld. ";
" Art. 41. De werkloze moet ten laatste de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand op zijn controlekaart zijn identiteit vermelden en de betreffende maand, behalve indien deze gegevens reeds werden ingevuld door de uitbetalingsinstelling of de werkgever.
De werkloze moet zijn kaart invullen overeenkomstig de richtlijnen verstrekt door de Rijksdienst, ondertekenen en ten vroegste op het einde van de maand overmaken aan zijn uitbetalingsinstelling. ".
§ 4. De artikelen 42 tot 52bis van hetzelfde besluit worden opgeheven.
Art.6. Hoofdstuk X van hetzelfde besluit, dat de artikelen 53 en 53bis bevat, wordt opgeheven.
Art. 7. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15 december 2005.
Artikel 53 van het voormeld ministerieel besluit van 26 november 1991, zoals van kracht op 30 juni 2004, blijft echter van toepassing tot het einde van de lopende arbeidsovereenkomst, op de werknemers die bij een beschermde werkplaats in dienst zijn getreden vóór 1 juli 2004 en die op 1 juli 2004 nog steeds in dienst zijn.
Brussel, 5 maart 2006.
P. VANVELTHOVEN.