17 JUNI 2004. - Koninklijk besluit betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis. (NOTA : opgeheven voor het Vlaams Gewest bij BVR2018-12-07/30, art. 367, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2019) (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 14-07-2004 en tekstbijwerking tot 28-01-2019)
Art. 1-2, 2/1, 3-7
BIJLAGEN.
Art. N
2009024002 2011024187 2014024159 2015024265 2018014159 2019030061
Artikel 1. De artikelen 85, 86 en 110 van de wet van 14 januari 2002 houdende maatregelen inzake gezondheidszorg, treden in werking.
Art.2.<KB 2008-12-15/43, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-05-2009> § 1. Uiterlijk bij de aanvang van een opname dient aan de patiënt, of aan de persoon die overeenkomstig de artikelen 12 tot en met 14 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt een patiënt kan vertegenwoordigen, hierna " vertegenwoordiger " genoemd, een bundel documenten ter ondertekening worden aangeboden.
Deze bundel bestaat uit [1 twee]1 documenten :
1° een opnameverklaring opgemaakt overeenkomstig het model in bijlage 1, bijlage 2 of bijlage 3 bij dit besluit, al naargelang het gaat om een klassieke opname in een algemeen ziekenhuis, een daghospitalisatie in een algemeen ziekenhuis of een opname in een psychiatrisch ziekenhuis;
2° een document met de nodige toelichting bij bovenvermelde opnameverklaring volgens het model in bijlage 4 of bijlage 5 bij dit besluit, al naargelang het gaat om enerzijds een opname in een algemeen ziekenhuis of anderzijds een opname in een psychiatrisch ziekenhuis;
3° [1 ...]1
[1 Deze bundel documenten informeert de patiënt over de financiële implicaties van een ziekenhuisopname. Het ziekenhuis besteedt, bij voorkeur voorafgaand aan de opname en ten laatste op het moment van de opname zelf, de nodige tijd om de inhoud van de opnameverklaring en de financiële implicaties van een ziekenhuisopname aan de hand van het toelichtingsdocument bedoeld in het tweede lid, 2°, mondeling toe te lichten.]1
§ 2. [1 Een overzichtslijst met de actuele prijzen van de in het ziekenhuis aangeboden goederen en diensten wordt in het ziekenhuis ter beschikking gesteld van de patiënt. Het ziekenhuis informeert de patiënt duidelijk en uitdrukkelijk waar de overzichtslijst in het ziekenhuis geconsulteerd kan worden. Daarnaast publiceert het ziekenhuis de overzichtslijst op haar website.]1
[2 Bij opname in een psychiatrisch ziekenhuis wordt aan de patiënt samen met het document met de toelichting zoals bedoeld in bijlage 5, een lijst met de prijzen van de meest voorkomende goederen en diensten bezorgd.]2
§ 3. Onder daghospitalisatie wordt verstaan het geheel van geplande diagnostische of therapeutische verrichtingen in de verschillende medische disciplines, waarbij de patiënt op dezelfde dag als die waarop hij werd opgenomen uit het ziekenhuis ontslagen wordt. Bedoelde verrichtingen vereisen de daadwerkelijke inzet van medisch, verpleegkundig en/of paramedisch personeel van het ziekenhuis omwille van de medische toestand van de patiënt met nood aan een verlengd medisch/verpleegkundig toezicht en/of omwille van de medisch-technische complexiteit van de procedure en de veiligheid van de patiënt.
§ 4. De cursief gedrukte tekst in de modellen die als bijlage bij dit besluit zijn gevoegd, duiden de passages aan die door het ziekenhuis in de documenten kunnen weggelaten worden indien deze niet van toepassing zijn in het betrokken ziekenhuis. [1 In het geval de titel van een rubriek in de modellen cursief gedrukt staat, dan kan deze hele rubriek weggelaten worden indien de inhoud van deze rubriek in het ziekenhuis of bij een specifieke opname niet van toepassing is. Elke andere wijziging, weglating of toevoeging aan de modellen die als bijlage bij dit besluit zijn gevoegd, is niet toegelaten.]1
De ziekenhuisbeheerder dient er in het bijzonder op toe te zien dat alle in de opnameverklaring [1 ...]1 in percent uitgedrukte elementen behoorlijk zijn ingevuld en geactualiseerd en dat alle andere gevraagde informatie wordt verstrekt.
[2 In afwijking op het eerste lid mogen ziekenhuizen die noch kamersupplementen noch honorariumsupplementen aanrekenen ook voor wat betreft de niet-cursief gedrukte tekst van de modellen afwijken. Zij mogen de patiënt op een vereenvoudige manier informeren over de financiële implicaties van een ziekenhuisopname.]2
§ 5. De opnameverklaring [1 ...]1 moet volledig ingevuld worden.
De opnameverklaring of, in het geval het een opname van een kind met begeleidende ouder betreft, het document bedoeld in § 2, 2°, wordt in twee exemplaren ondertekend, waarvan de beheerder en de patiënt of zijn vertegenwoordiger ieder 1 exemplaar ontvangen. Het gebruik van doorslagpapier [1 of [3 elektronische handtekening in de zin van artikel 3.10. van verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG of een gekwalificeerde elektronische handtekening in de zin van artikel 3.12. van dezelfde verordening]3]1 is hierbij toegestaan. [1 De patiënt ontvangt altijd een papieren versie van de ondertekende opnameverklaring, ook in het geval de opnameverklaring elektronisch werd ondertekend.]1
[1 Het ziekenhuis bewaart de ondertekende opnameverklaring minstens gedurende een periode van twee jaar na de verzending van de laatste factuur die betrekking heeft op de opname die aanleiding gaf tot de ondertekening van de betrokken opnameverklaring.]1
In afwijking van § 1, in het geval van een spoedopname, ondertekent de patiënt [1 ...]1 de opnameverklaring van zodra hij hiertoe fysiek en mentaal in staat is, tenzij dit al is gebeurd bij de opname door zijn vertegenwoordiger.
----------
(1)<KB 2014-03-28/36, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014>
(2)<KB 2015-11-09/22, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 11-12-2015>
(3)<KB 2018-09-25/05, art. 9, 006; Inwerkingtreding : 20-10-2018>
Art. 2/1.<Ingevoegd bij KB 2008-12-15/43, art. 2; Inwerkingtreding : 01-05-2009> [1 De in artikel 2, § 2, bedoelde overzichtslijst met de actuele prijzen van de in het ziekenhuis aangeboden goederen en diensten, maakt een onderscheid tussen de kosten verbonden aan het comfort van de kamer, de kosten voor eten en drinken, de kosten voor hygiënische producten, de kosten voor de was, de kosten voor de begeleider van de patiënt en de kosten voor andere diverse goederen en diensten.]1
[1 ...]1
Indien een forfaitair bedrag wordt toegepast om het gebruik van verscheidene voormelde goederen en diensten te dekken, dan moeten de goederen en diensten die door dit forfait worden gedekt, ook gespecificeerd worden.
----------
(1)<KB 2014-03-28/36, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014>
Art.3.Ongeacht de regeling die van toepassing is inzake de inning van de erelonen, dient de ziekenhuisbeheerder in de opnameverklaring te vermelden, [1 ...]1, [1 welk percentage de ziekenhuisgeneesheren]1 ten opzichte van de verbintenistarieven hanteren bij de bepaling van de supplementen. In de gevallen waarin dit niet bij wet is opgelegd, kan hij verduidelijken dat het om [1 maximumpercentages]1 gaat.
----------
(1)<KB 2014-03-28/36, art. 4, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014>
Art.4.De ziekenhuisbeheerder dient aan eenieder die zich vooraf wenst te informeren, een exemplaar ter beschikking te stellen van de opnameverklaring met daarin de geldende tarieven, waaronder die welke specifiek door het ziekenhuis zijn vastgesteld.
(Elk ziekenhuis moet, op eenvoudige vraag van hetzij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hetzij het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, een exemplaar van de in het ziekenhuis gebruikte opnameverklaringen, ingevuld met de in het ziekenhuis geldende tarieven en, indien van toepassing, aangepast volgens de mogelijkheden bepaald in artikel 2, § 4, [1 ...]1, kunnen meedelen.) <KB 2008-12-15/43, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-05-2009>
----------
(1)<KB 2014-03-28/36, art. 5, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014>
Art.5. Het koninklijk besluit van 3 oktober 1991 tot bepaling van de nadere regelen inzake de mededeling aan de patiënten van de supplementen die ten opzichte van de verbintenistarieven worden aangerekend en van ieder ander supplement en het ministerieel besluit van 15 december 1967 waarbij de wijze wordt bepaald waarop de geldende prijzen voor het verblijf in een ziekenhuis ter kennis worden gebracht van het publiek, worden opgeheven.
Art.6. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de tweede maand volgend op de publicatie van dit besluit.
Art.7. Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGEN.
Art. N.<KB 2008-12-15/43, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-05-2009> Bijlagen 1 tot 6. - Formulieren
(Bijlagen niet opgenomen om technische redenen. Zie B.St. 16-02-2009, p. 13100-13114.)
GEWIJZIGD BIJ :
<Bijlagen 1 tot 5 gewijzigd bij KB 2011-06-28/09, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 22-08-2011. Zie B.St. 18-08-2011, p. 47622-47635>
<Bijlagen 1 en 4 gewijzigd bij KB 2014-03-28/36, art. 1, L1, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014. Zie B.St. 17-06-2014, p. 45532; 45533-45537>
<Bijlage 6 opgeheven bij KB 2014-03-28/36, art. 1, L2, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2014>
<Bijlagen 3 en 5 gewijzigd bij KB 2015-11-09/22, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 11-12-2015>