17 JULI 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 3 februari 1998 houdende vaststelling van het wapen van privé-personen en instellingen. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 01-09-2000 en tekstbijwerking tot 06-08-2014)
HOOFDSTUK I. - Indiening van een aanvraag.
Art. 1-5
HOOFDSTUK II. - Registratie van het wapen.
Art. 6-7
HOOFDSTUK III. - Vergoeding voor de administratieve kosten.
Art. 8-11
HOOFDSTUK IV. - Afschriften en uittreksels uit de registers.
Art. 12-13
HOOFDSTUK I. - Indiening van een aanvraag.
Artikel 1.<BVR 2006-06-23/40, art. 91, 003; Inwerkingtreding : 01-07-2006> [1 De Vlaamse Heraldische Raad, hierna Raad te noemen]1, stelt een handleiding op waarin de behandeling van een aanvraag van het recht om een wapen te voeren, toegelicht wordt.
Het secretariaat van de [1 Raad]1 stelt die handleiding kosteloos ter beschikking van de geïnteresseerden.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 14, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art.2.De aanvrager richt zijn verzoekschrift tot het erkennen van een oud wapen of tot het verlenen van een nieuw wapen aan de voorzitter van de [1 Raad]1 en stuurt dit per aangetekend schrijven naar het secretariaat van de [1 Raad]1.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 15, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art.3. § 1. Ingeval de aanvrager een privé-persoon is, moet deze een volledig afschrift van zijn geboorteakte en een getuigschrift van goed zedelijk gedrag, beide afgegeven op gezegeld papier, samen met een korte levensbeschrijving bij zijn aanvraag voegen.
Ingeval de aanvrager een instelling is, moet deze een (kopie) van de statuten van de instelling, de actuele samenstelling van het bestuursorgaan en de door dat orgaan genomen beslissing tot het indienen van de aanvraag bij zijn aanvraag voegen. <BVR 2004-04-23/41, art. 23, 002; Inwerkingtreding : 31-03-2004>
Ingeval de aanvrager een Vlaamse onderwijsinstelling is, moet de aanvraag uitgaan van de inrichtende macht, waarvan de samenstelling en de beslissing tot het indienen van de aanvraag, bij de aanvraag worden gevoegd.
§ 2. De aanvrager moet bij zijn aanvraag een ontwerpschets in kleur van het wapen voegen.
§ 3. Ingeval de aanvraag de erkenning van een oud wapen betreft, moet de aanvrager een dossier met (...) documenten overleggen waaruit eenduidig blijkt dat één of meer van zijn voorouders in rechtstreekse mannelijke lijn, respectievelijk de instelling of haar rechtsvoorgangers, het betrokken wapen ten minste honderd jaar geleden publiekelijk gevoerd hebben. <BVR 2004-04-23/41, art. 23, 002; Inwerkingtreding : 31-03-2004>
Ingeval de aanvraag de verlening van een nieuw wapen betreft, moet de aanvrager een motivering voor de inhoud en de kleurenkeuze van het betrokken wapen indienen.
§ 4. Ingeval de aanvraag het verlenen van een nieuw wapen aan een privé-persoon betreft, moet de aanvrager de lijst van personen die recht hebben om het wapen te voeren en de wijze van vererving, eventueel in vrouwelijke lijn, vermelden in de toelichting.
Art.4.De secretaris van de [1 Raad]1 meldt de ontvangst van het aanvraagdossier aan de aanvrager.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 16, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art.5.Indien de aanvraag door de [1 Raad]1 ontvankelijk wordt verklaard, vraagt de secretaris om de helft van de vaste dossierrechten te betalen. De behandeling van de aanvraag door de [1 Raad]1 start pas nadat aan dit verzoek is voldaan.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 16, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
HOOFDSTUK II. - Registratie van het wapen.
Art.6.Zodra de [1 Raad]1 een aanvraag goedgekeurd heeft, legt de secretaris van de [1 Raad]1 een ontwerpversie van de wapenbrief voor aan de aanvrager voor commentaar.
Het begeleidend schrijven bevat :
1° het voorlopig advies van de [1 Raad]1, hetgeen de aanvrager toelaat te beslissen over het al dan niet handhaven van zijn aanvraag;
2° een lijst waaruit de aanvrager een keuze kan maken van door de [1 Raad]1 geaggregeerde heraldische tekenaars.
Na ontvangst van het antwoord en het vereffenen van het verschuldigde saldo van de administratieve kosten, krijgt de gekozen tekenaar de opdracht van de secretaris van de [1 Raad]1 om de wapenbrief uit te voeren volgens het door de aanvrager gekozen model.
De secretaris van de [1 Raad]1 geeft aan de wapenbrief een volgnummer in het wapenregister.
De afgewerkte wapenbrief wordt door de secretaris van de [1 Raad]1 ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse regering en nadien wordt de wapenbrief voor registratie gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de [1 Raad]1.
De wapenbrief kan vervolgens door de aanvrager bij de secretaris van de [1 Raad]1 worden afgehaald of wordt op verzoek van de aanvrager bij een per post aangetekende brief toegezonden.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 16, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art.7.Een reproductie in kleur van de wapenbrief, gewaarmerkt door de voorzitter en door de secretaris van de [1 Raad]1, wordt in numerieke volgorde ingebonden in een officieel wapenregister.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 16, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
HOOFDSTUK III. - Vergoeding voor de administratieve kosten.
Art.8. De administratieve kosten bestaan enerzijds uit de vaste dossierrechten en anderzijds uit de kosten voor het vervaardigen van de wapenbrief.
Art.9. De vaste dossierrechten dekken de administratieve behandeling van de aanvraag vanaf het indienen tot en met het uitreiken van de wapenbrief na inschrijving in het wapenregister van de Raad en na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
De vaste dossierrechten worden driejaarlijks vastgesteld door de Vlaamse regering.
Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2001 bedragen ze 20 000 Belgische frank of 500 euro.
Ingeval van erkenning van een oud wapen of van een door het Heraldische College van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde vóór 21 maart 1998 geregistreerd wapen worden de vaste dossierkosten met de helft verminderd.
De overgangsregeling voor het indienen van de aanvraag verstrijkt op 31 maart 2001.
Voor de aanvragen van meerdere verwante privé-personen, die gelijktijdig hun aanvraag indienen en met betrekking tot hetzelfde wapen, worden de vaste dossierkosten met de helft verminderd, per bijkomende aanvraag.
Art.10.De kosten voor het vervaardigen van de wapenbrief dekken het ereloon van de heraldische tekenaar en de kosten verbonden aan het materiaal dat deze hiervoor heeft moeten aanwenden. In het ereloon is eveneens een afstand van auteursrechten op de heraldische tekening vervat.
De aanvrager krijgt voor zijn wapenbrief de keuze tussen meerdere uitvoeringswijzen.
Een eenvormig tarief voor elk van deze uitvoeringsmogelijkheden, geldig voor één kalenderjaar, wordt jaarlijks door de secretaris van de [1 Raad]1 onderhandeld met de door de [1 Raad]1 geaggregeerde heraldische tekenaars en aan de functioneel bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 17, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art.11. Ingeval de Vlaamse regering op eigen initiatief een privé-persoon of een instelling het recht verleent om een nieuw wapen te voeren, worden de administratieve kosten gedragen door de Vlaamse regering.
HOOFDSTUK IV. - Afschriften en uittreksels uit de registers.
Art.12.Volledige afschriften in kleur uit het wapenregister van de [1 Raad]1, gewaarmerkt door de secretaris van de [1 Raad]1, kunnen door hem afgegeven worden op schriftelijke aanvraag van belanghebbenden en na voorafgaandelijke vergoeding voor administratieve behandeling.
Deze vergoeding wordt driejaarlijks vastgesteld door de Vlaamse regering. Voor de periode gaande van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2001 bedraagt ze 2 000 Belgische frank of 50 euro per wapenbrief.
----------
(1)<BVR 2014-05-16/20, art. 18, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
Art. 13. De Vlaamse minister, bevoegd voor de monumenten, is belast met de uitvoering van dit besluit.