Details





Titel:

1 APRIL 2025. - Besluit van de administrateur-generaal tot delegatie van bevoegdheden aan verantwoordelijken voor de dienst, experten, bekkencoördinatoren, verantwoordelijken voor een team en verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-3
HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties
Art. 4-5
HOOFDSTUK 3. - Specifieke delegaties voor de kern "Ondersteunende diensten"
Art. 6-8
HOOFDSTUK 4. - Specifieke delegaties voor de dienst HR binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art. 9
HOOFDSTUK 5. - Specifieke delegaties voor de dienst Communicatie binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art. 10
HOOFDSTUK 6. - Specifieke delegaties voor de kern "Heffingen"
Art. 11
HOOFDSTUK 7. - Specifieke delegaties voor de kern "Beheer en Investeringen Waterlopen"
Art. 12-14
HOOFDSTUK 8. - Specifieke delegaties binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art. 15
HOOFDSTUK 9. - Slot- en overgangsbepalingen
Art. 16-19



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2021042060 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot: 1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken; 3° het sluiten van overeenkomsten.

Art.2. De in dit besluit vermelde bedragen zijn bedragen inclusief de belasting over de toegevoegde waarde.

Art.3. Het personeelslid dat bij ter beschikkingstelling, langere afwezigheid of om andere redenen door de administrateur-generaal tijdelijk wordt aangewezen ter vervanging beschikt over dezelfde delegaties als het betrokken vervangen personeelslid.

HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties
Art.4. § 1. De hiernavolgende bevoegdheden van de administrateur-generaal worden gedelegeerd aan de experten en de verantwoordelijken voor een dienst van de Vlaamse Milieumaatschappij:
  1° het ondertekenen van de briefwisseling, inclusief elektronische briefwisseling, aan personeelsleden van de Vlaamse Milieumaatschappij en aan derden met uitzondering van alle briefwisseling met de minister, het Rekenhof, de Interne Audit, de selector en de Inspectie van Financiën;
  2° het nemen van de leiding van de hun toevertrouwde dienst, het instaan voor de organisatie van de werkzaamheden, het goed functioneren van de dienst, uitoefenen van gezag, het zorgen voor de motivatie en de orde bij de personeelsleden binnen de geldende richtlijnen;
  3° met betrekking tot aanwervingen van nieuwe personeelsleden:
  a) overleg hebben met de selector over de organisatie van de selectie, het uitsluiten van kandidaten die niet aan de voorwaarden voldoen van deelname aan de selectie en het beoordelen van de competenties en andere vereisten die nodig zijn voor de functie;
  b) deel uitmaken van de jury bij interne selectietesten;
  c) als de minimumduur van de proeftijd verstreken is, beslissen dat de proeftijd van de ambtenaar op proef wordt beëindigd. Het desbetreffende evaluatiegesprek geldt als eindevaluatiegesprek van de proeftijd.
  4° beslissen welk vervoermiddel functioneel en financieel het meest verantwoord is bij binnenlandse dienstreizen;
  5° het goedkeuren van de onkostenstaten van de binnenlandse zendingen met uitzondering van de onkostenstaten van de administrateur-generaal, de afdelingshoofden en van zichzelf en het betaalbaar stellen van alle onkostenstaten van binnenlandse zendingen;
  6° het toestaan van binnenlandse zendingen en zendingsopdrachten van 1 dag in de buurlanden aan personeelsleden;
  7° het elektronisch ondertekenen van de staten van reis- en maaltijdvergoedingen van medewerkers;
  8° het toestaan van verloven en dienstvrijstellingen aan personeelsleden, behoudens de verloven bedoeld in artikel 4, 2°, l) van het besluit van 1 april 2025 van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij houdende delegatie van algemene en specifieke bevoegdheden aan de afdelingshoofden;
  9° beslissen over de dienstvrijstellingen voor onbezoldigde topsporters of hun begeleiders voor bepaalde sportmanifestaties waarvan de maximumduur vastgesteld is op 90 werkdagen per jaar;
  10° beslissen over de dienstvrijstellingen voor personeelsleden voor de onbezoldigde inzet bij het begeleiden en bijstaan van personen met een handicap en zieken tijdens de voor deze personen georganiseerde vakantiereizen en verblijven in het binnen- of buitenland a rato van de helft van het aantal te besteden verlofdagen met een maximum van 5 werkdagen per jaar;
  11° beslissen over de dienstvrijstelling voor de benodigde tijd om bloed, plasma of bloedplaatjes af te staan en voor een maximale verplaatsingstijd van 2 uur;
  12° toekennen van de dienstvrijstelling voor vorming;
  13° overleg hebben over de opnameperiodes van het omstandigheidsverlof vermeld in artikel X 61, 3° /1 van het VPS;
  14° inzake overheidsopdrachten, voor zover in lijn met de begroting van VMM en de jaardoelstelling van de desbetreffende kern opgenomen in het ondernemingsplan:
  a) het plaatsen van overheidsopdrachten tot een bedrag van 10 000 euro, inclusief BTW. Dit grensbedrag heeft betrekking op:
  1) de geraamde waarde van de opdracht voor:
  a) alle voorbereidende beslissingen, waaronder minstens de principiële beslissing tot uitvoering van de opdracht, de keuze van de gunningsprocedure, de goedkeuring van de opdrachtdocumenten en de selectiebeslissing;
  b) de beslissing tot niet-plaatsing;
  2) het goed te keuren offertebedrag voor de gunningsbeslissing;
  b) het plaatsen van overheidsopdrachten van beperkte waarde die tot stand komen met aanvaarde factuur tot een bedrag van 10 000 euro, inclusief BTW als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
  c) het nemen van de beslissingen over de uitvoering van een overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst, ongeacht de financiële weerslag ervan indien ze delegatie hebben om voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst de gunningsbeslissing te nemen. Indien ze geen delegatie hebben om voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst de gunningsbeslissing te nemen, is de delegatie beperkt tot het nemen van de beslissingen over de uitvoering van een overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst binnen het wettelijke kader en tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  d) het doen van bestellingen op grond van raamovereenkomst of via een aankoopcentrale, binnen het voorwerp en de bepalingen van die bestellingsopdracht, en tot een bedrag per bestelling van maximaal 10.000 euro;
  § 2. De bevoegdheden, vermeld in paragraaf 1, worden tevens verleend aan het personeelslid dat door de expert of de verantwoordelijke voor de dienst met de waarneming van de functies, vermeld in paragraaf 1, wordt belast bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
  In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, naargelang het geval de formule:
  1° "voor de expert, afwezig";
  2° "voor de verantwoordelijke voor de dienst, afwezig".

Art.5. § 1. De hiernavolgende bevoegdheden van de administrateur-generaal worden gedelegeerd aan de bekkencoördinatoren, de verantwoordelijken voor een team en de verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij:
  1° het ondertekenen van de briefwisseling, inclusief elektronische briefwisseling, over niet principiële kwesties, aan personeelsleden van de Vlaamse Milieumaatschappij en aan derden met uitzondering van alle briefwisseling aan de minister, het Rekenhof, de Interne Audit, de selector en de Inspectie van Financiën;
  2° het nemen van alle maatregelen die nodig zijn om de organisatie en de werking van het team of de groep personeelsleden waarvoor men verantwoordelijk is te optimaliseren en uit te voeren binnen de geldende richtlijnen;
  3° met betrekking tot aanwervingen van nieuwe personeelsleden:
  a) overleg hebben met de selector over de organisatie van de selectie, het uitsluiten van kandidaten die niet aan de voorwaarden voldoen van deelname aan de selectie en het beoordelen van de competenties en andere vereisten die nodig zijn voor de functie;
  b) deel uitmaken van de jury bij interne selectietesten;
  c) als de minimumduur van de proeftijd verstreken is, beslissen dat de proeftijd van de ambtenaar op proef wordt beëindigd. Het desbetreffende evaluatiegesprek geldt als eindevaluatiegesprek van de proeftijd.
  4° beslissen welk vervoermiddel functioneel en financieel het meest verantwoord is bij binnenlandse dienstreizen;
  5° het goedkeuren van de onkostenstaten van de binnenlandse zendingen met uitzondering van de onkostenstaten van de administrateur-generaal, de afdelingshoofden en van zichzelf en het betaalbaar stellen van alle onkostenstaten van binnenlandse zendingen;
  6° het toestaan van binnenlandse zendingen en zendingsopdrachten van 1 dag in de buurlanden aan personeelsleden;
  7° het elektronisch ondertekenen van de staten van reis- en maaltijdvergoedingen van personeelsleden;
  8° het toestaan van verloven en dienstvrijstellingen aan personeelsleden, behoudens de verloven bedoeld in artikel 4, 2°, l) van het besluit van 1 april 2025 van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij houdende delegatie van algemene en specifieke bevoegdheden aan de afdelingshoofden;
  9° beslissen over de dienstvrijstellingen voor onbezoldigde topsporters of hun begeleiders voor bepaalde sportmanifestaties waarvan de maximumduur vastgesteld is op 90 werkdagen per jaar;
  10° beslissen over de dienstvrijstellingen voor personeelsleden voor de onbezoldigde inzet bij het begeleiden en bijstaan van personen met een handicap en zieken tijdens de voor deze personen georganiseerde vakantiereizen en verblijven in het binnen- of buitenland a rato van de helft van het aantal te besteden verlofdagen met een maximum van 5 werkdagen per jaar;
  11° beslissen over de dienstvrijstelling voor de benodigde tijd om bloed, plasma of bloedplaatjes af te staan en voor een maximale verplaatsingstijd van 2 uur;
  12° toekennen van de dienstvrijstelling voor vorming;
  13° overleg hebben over de opnameperiodes van het omstandigheidsverlof vermeld in artikel X 61, 3° /1 van het VPS;
  14° inzake overheidsopdrachten, voor zover in lijn met de interne begroting van VMM en de jaardoelstelling van de desbetreffende kern opgenomen in het ondernemingsplan:
  a) het plaatsen van overheidsopdrachten tot een bedrag van 2.500 euro, inclusief BTW. Dit grensbedrag heeft betrekking op:
  1) de geraamde waarde van de opdracht voor:
  a) alle voorbereidende beslissingen, waaronder minstens de principiële beslissing tot uitvoering van de opdracht, de keuze van de gunningsprocedure, de goedkeuring van de opdrachtdocumenten en de selectiebeslissing;
  b) de beslissing tot niet-plaatsing;
  2) het goed te keuren offertebedrag voor de gunningsbeslissing;
  b) het plaatsen van overheidsopdrachten van beperkte waarde die tot stand komen met aanvaarde factuur tot een bedrag van 2.500 euro, inclusief BTW als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
  c) het nemen van de beslissingen over de uitvoering van een overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst, ongeacht de financiële weerslag ervan indien ze delegatie hebben om voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst de gunningsbeslissing te nemen. Indien ze geen delegatie hebben om voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst de gunningsbeslissing te nemen, is de delegatie beperkt tot het nemen van de beslissingen over de uitvoering van een overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst binnen het wettelijke kader en tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  d) het doen van bestellingen op grond van een raamovereenkomst of via een aankoopcentrale, binnen het voorwerp en de bepalingen van die bestellingsopdracht, en tot een bedrag per bestelling van maximaal 2.500 euro, inclusief BTW;
  § 2. De bevoegdheden, vermeld in paragraaf 1, worden tevens verleend aan het personeelslid dat door de bekkencoördinator, de verantwoordelijke voor het team of de verantwoordelijke met de waarneming van de functies, vermeld in paragraaf 1, wordt belast bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
  In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, naargelang het geval de formule:
  1° "voor de bekkencoördinator, afwezig";
  2° "voor de teamverantwoordelijke, afwezig"; 3° "voor de verantwoordelijke, afwezig".

HOOFDSTUK 3. - Specifieke delegaties voor de kern "Ondersteunende diensten"
Art.6. § 1. Aan de juristen toegewezen aan de dienst "Juridische Zaken" worden volgende bijkomende delegaties verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° het aanstellen van de advocaten;
  2° het voeren van rechtsgedingen als eiser, verweerder of tussenkomende partij, voor de hoven en rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Rekenhof, met uitzondering van de rechtsgedingen voor het Grondwettelijk Hof en de internationale hoven.
  Deze delegatie omvat:
  a) het instellen van rechtsgedingen;
  b) het verrichten van alle noodzakelijke proceshandelingen;
  c) het berusten in een vonnis of arrest of het instellen van rechtsmiddelen ertegen, met uitzondering van het instellen van een hoger beroep of een voorziening in cassatie;

Art.7. § 1. Aan de verantwoordelijke voor de dienst "Middelen" worden volgende bijkomende delegaties verleend met betrekking tot onroerende en roerende goederen, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° het beheren, het exploiteren en het onderhouden van onroerende goederen en infrastructuur die geen betrekking hebben op de bevoegdheden van het afdelingshoofd dat bevoegd is voor beheer en investeringswerken aan waterlopen, en die niet zijn overgedragen aan Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid;
  2° het optreden als contactpersoon voor de gebouwen overgedragen aan en in beheer van Het Facilitair Bedrijf conform de omzendbrief betreffende de verantwoordelijkheden in gebouwen in hun beheer;
  3° het verkopen van afgeschreven rollend en varend materieel.
  § 3. Aan de verantwoordelijke "Wagenpark" wordt delegatie verleend om het formulier van aanvraag tot inschrijving van een voertuig te ondertekenen.

Art.8. Aan de locatieverantwoordelijken wordt delegatie verleend om voor de locatie waarvoor ze aangesteld werden milieumeldingen en actualiseringen van milieumeldingen te ondertekenen, meldingen zoals bedoeld in het Omgevingsvergunningsdecreet te ondertekenen, alsook om aanvragen tot milieuvergunning of tot omgevingsvergunning en tot actualiseringen van milieuvergunningen of omgevingsvergunningen te ondertekenen, voor zover in lijn met de jaardoelstelling opgenomen in het ondernemingsplan en conform de omzendbrief betreffende de verantwoordelijkheden in gebouwen in beheer van Het Facilitair Bedrijf.

HOOFDSTUK 4. - Specifieke delegaties voor de dienst HR binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art.9. Aan de verantwoordelijke van de dienst HR worden volgende bijkomende delegaties verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° beslissen welke vervoersformule op het openbaar vervoer om functionele en financiële redenen het meest verantwoord is voor verplaatsingen in kader van het woon-werkverkeer
  2° met betrekking tot aanwervingen van nieuwe personeelsleden:
  a) het geven van het akkoord om het personeelslid tijdens de proeftijd een andere dienstaanwijzing te geven binnen het beleidsdomein;
  b) het bepalen, bij de aanvang van de proeftijd, van de inhoud van het programma en de evaluatiecriteria van de proeftijd in overleg met de ambtenaar op proef en de evaluatoren;
  c) het voorzien voor specifieke personeelscategorieën in het programma van het slagen voor een competentieproef of het afleggen van praktische proeven;
  d) het in onderling akkoord verlengen van de duur van een reserve die voor één of meerdere entiteiten is aangelegd;
  e) optreden als selector bij de invulling van een contractuele vacature in de volgende gevallen:
  1) de vervanging van een afwezig personeelslid waarbij de afwezigheid niet meer dan één jaar duurt;
  2) de invulling van een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde duur van maximaal één jaar, die zonder selectie uitzonderlijk verlengbaar is met één jaar;
  3) personeel met buitenlandfuncties;
  4) topsporters en hun omkadering;
  5) doctoraatsbeurzen;
  f) het valoriseren van de functierelevante ervaring voor de vaststelling van de salaristrap bij een aanwerving en het opnemen van een nieuwe functie en beslissen of de bewezen ervaring functierelevant is;
  3° met betrekking tot de loopbaan en arbeidsongeschiktheid:
  g) het doen van een preselectie van de kandidaturen door deze te toetsen aan de profielvereisten bij keuze hetzij voor horizontale mobiliteit, hetzij voor de interne arbeidsmarkt, hetzij voor een bevorderingsprocedure;
  h) het initiatief nemen tot aanmelding bij het Agentschap Overheidspersoneel voor begeleiding en heroriëntering naar een andere functie;
  i) de ambtenaar voor onderzoek doorverwijzen naar de federale dienst die bevoegd is voor de definitieve ongeschiktverklaring onder de voorwaarde dat de ambtenaar gedurende een onafgebroken periode van negen maanden arbeidsongeschikt is en er geen re-integratietraject loopt;
  j) indien de federale medische dienst bevoegd voor de definitieve ongeschiktverklaring van de ambtenaar meedeelt dat een ambtenaar een onderzoek in het kader van de vroegtijdige oppensioenstelling heeft belemmerd of geweigerd, dan aan de ambtenaar vragen om de redenen hiervan mee te delen binnen de veertien dagen;
  k) de ambtenaar die voor 1 juni 2024 is benoemd of toegelaten tot de statutaire proeftijd of die wordt toegelaten tot de statutaire proeftijd na 31 mei 2024 in een statutaire betrekking die voor 1 juni 2024 werd vacant verklaard. en die tijdens zijn loopbaan 666 werkdagen afwezig is geweest wegens ziekte, naar de federale medische dienst bevoegd voor de definitieve ongeschiktverklaring doorverwijzen.
  l) nemen van de juridische beslissing over de erkenning van arbeidsongevallen en van ongevallen op de weg van en naar het werk en met betrekking tot de toekenning van schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg van en naar het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector;
  m) per aangetekend schrijven een beslissing tot genezenverklaring zonder blijvende arbeidsongeschiktheid meedelen aan het personeelslid, indien de tijdelijke arbeidsongeschiktheid minder dan dertig kalenderdagen duurt en indien het personeelslid een medisch attest van genezing zonder blijvende arbeidsongeschiktheid indient.

HOOFDSTUK 5. - Specifieke delegaties voor de dienst Communicatie binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art.10. Aan de verantwoordelijke van de dienst Communicatie wordt volgende bijkomende delegatie verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° het verkopen van publicaties en milieu-educatieve pakketten van de VMM;
  2° het ramen van de vergoeding verschuldigd in openbaarheid van bestuur zoals geregeld in het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

HOOFDSTUK 6. - Specifieke delegaties voor de kern "Heffingen"
Art.11. § 1. Aan de verantwoordelijke "Juridische geschillen met betrekking tot de heffingen" wordt volgende bijkomende delegatie verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan: het beheer van rechtsgedingen. Dit houdt het volgende in:
  1° het aanstellen van de advocaten;
  2° het voeren van rechtsgedingen als eiser, verweerder of tussenkomende partij, voor de hoven en rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Rekenhof, met uitzondering van de rechtsgedingen voor het Grondwettelijk Hof en de internationale hoven. Deze delegatie omvat:
  a) het instellen van rechtsgedingen;
  b) het verrichten van alle noodzakelijke proceshandelingen;
  c) het berusten in een vonnis of arrest of het instellen van rechtsmiddelen ertegen, met uitzondering van het instellen van een hoger beroep of een voorziening in cassatie;
  d) het afstand van geding.
  § 2. De bevoegdheden, vermeld in paragraaf 1, worden tevens verleend aan het personeelslid dat door de verantwoordelijke met de waarneming van de functies, vermeld in paragraaf 1, wordt belast bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
  In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening de formule: "voor de verantwoordelijke, afwezig".

HOOFDSTUK 7. - Specifieke delegaties voor de kern "Beheer en Investeringen Waterlopen"
Art.12. § 1. Aan de verantwoordelijke voor de dienst "Beheer Onbevaarbare Waterlopen" worden volgende bijkomende delegaties verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° het beheren, het exploiteren en het onderhouden van onroerende goederen en infrastructuur met betrekking tot onbevaarbare waterlopen;
  2° het onderhandelen van verkoopovereenkomsten inzake onroerende goederen en infrastructuur die kaderen in het beheer van onbevaarbare waterlopen;
  3° het vestigen van zakelijke rechten met inbegrip van het beëindigen ervan, in het kader van het beheer van onbevaarbare waterlopen;
  4° het toezicht houden op de inrichtingswerken en werken door derden bedoeld in artikel 12, § 1, van de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen;
  5° de machtigingen verlenen waarvan sprake in artikel 12, § 1, van de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen;
  6° op te treden als bevoegde overheid voor de waterlopen van de eerste categorie, bedoeld in artikel 1 van het koninklijk besluit van 5 augustus 1970 houdende algemeen politiereglement van de onbevaarbare waterlopen;
  § 2. De bevoegdheden, vermeld in de eerste paragraaf, worden tevens verleend aan het personeelslid dat door de verantwoordelijke voor de dienst met de waarneming van de functies, vermeld in paragraaf 1, wordt belast bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
  In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule: "voor de verantwoordelijke voor de dienst, afwezig".

Art.13. Aan de expert "Investeringen en renovaties" worden volgende bijkomende delegaties verleend, voor zover in lijn met de jaardoelstelling van de desbetreffende dienst opgenomen in het ondernemingsplan:
  1° het gunnen van overheidsopdrachten (werken, leveringen, diensten) en het goedkeuren van facturen binnen de perken van de goedgekeurde begroting en via de geëigende kanalen tot 250.000 euro;
  2° het nemen van beslissingen inzake de uitvoering van overheidsopdrachten. Voor beslissingen met een financiële weerslag geldt de delegatie enkel binnen het voorwerp van de opdracht en tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 15 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. Beslissingen over prijsherzieningen kunnen goedgekeurd worden zonder beperking van het bedrag. Verrekeningen als gevolg van de loutere speling van vermoedelijke hoeveelheden kunnen goedgekeurd worden tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 25 % van het oorspronkelijk opdrachtbedrag;
  3° het doen van bestellingen op grond van een bestellingsopdracht, binnen het voorwerp en de bepalingen van die bestellingsopdracht, en tot een bedrag per bestelling van maximaal 250.000 euro;
  4° het onderhandelen van verkoopovereenkomsten inzake onroerende goederen en infrastructuur die kaderen in investeringen en renovaties voor onbevaarbare waterlopen.

Art.14. Aan de verantwoordelijke van de dienst "Business ontwikkeling" wordt bijkomende delegatie verleend tot het in betaling stellen van onkostenstaten buitenlandse zendingen van de Administrateur-Generaal.

HOOFDSTUK 8. - Specifieke delegaties binnen de "Staf Administrateur-Generaal"
Art.15. Aan de stafmedewerker organisatieondersteuning wordt bijkomende delegatie verleend tot het goedkeuren van inkooporders en facturen tot een bedrag van 2.500 euro inclusief BTW.

HOOFDSTUK 9. - Slot- en overgangsbepalingen
Art.16. § 1. De verantwoordelijken voor de dienst, experten, bekkencoördinatoren, verantwoordelijken voor een team en verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij leggen ten aanzien van hun hiërarchische lijn verantwoording af inzake het gebruik van de hun gedelegeerde algemene en specifieke bevoegdheden, zoals opgenomen in hoofdstuk 2 t.e.m. 7 van dit besluit.
  § 2. De administrateur-generaal kan, na beraadslaging met de directieraad, de gedelegeerde algemene en specifieke bevoegdheden zoals opgenomen in hoofdstuk 2 t.e.m. 7 van dit besluit, tijdelijk intrekken in functie van noodwendigheden.

Art.17. Het besluit van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij van 27 mei 2021 houdende delegatie van bevoegdheden aan diensthoofden, experten, bekkencoördinatoren, teamverantwoordelijken en verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij wordt opgeheven op datum van publicatie van huidig besluit in het Belgisch Staatsblad.

Art.18. Dit besluit heeft uitwerking vanaf 1 januari 2025.

Art. 19. Beslissingen van dienstverantwoordelijken, bekkencoördinatoren, teamverantwoordelijken en verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij, genomen op grond van het besluit van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij van 27 mei 2021 houdende delegatie van bevoegdheden aan diensthoofden, experten, bekkencoördinatoren, teamverantwoordelijken en verantwoordelijken van de Vlaamse Milieumaatschappij, die genomen zijn na de datum van 1 januari 2025, maar vóór de datum van publicatie van het huidige besluit, blijven onverminderd gelden.