Details





Titel:

31 MAART 2025. - Besluit van de administrateur-generaal tot vaststelling van het organogram van de Vlaamse Milieumaatschappij



Inhoudstafel:


Art. 1-9
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2024011872 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De werking van de Vlaamse Milieumaatschappij wordt als volgt ingedeeld:
  1° de Afdeling Planning Integraal Waterbeleid en Gebiedsgerichte Werking Water;
  2° de Afdeling Monitoring Waterkwaliteit;
  3° de Afdeling Lucht;
  4° de Afdeling Ondersteunende diensten, Klimaatadaptatie en Heffingen;
  5° de Afdeling Digitalisering, Informatieveiligheid, Data-, Informatie- en Kennismanagement;
  6° de Afdeling Dienstencentrum Water, Lucht en Klimaatadaptatie en WaterRegulator;
  7° de Afdeling Beheer en Investeringen Waterlopen;
  8° de Afdeling Adviseren Afvalwater en Grondwater en Regisseur van de Waterketen.

Art.2. De in voorgaand artikel genoemde Afdelingen omvatten één of meer Kernen en eventueel Diensten of Teams die niet tot een Kern behoren en worden ingedeeld als volgt:
  1° De Afdeling Planning Integraal Waterbeleid en Gebiedsgerichte Werking Water omvat de Kern Planning Integraal Waterbeleid en de Diensten Gebiedsgerichte Werking Water;
  2° De Afdeling Monitoring Waterkwaliteit omvat de Kern Monitoring Waterkwaliteit;
  3° De Afdeling Lucht omvat de Kern Lucht;
  4° De Afdeling Ondersteunende diensten, Klimaatadaptatie en Heffingen omvat de Kern Heffingen, de Kern Ondersteunende Diensten en de Dienst Klimaatadaptatie;
  5° De Afdeling Digitalisering, Informatieveiligheid, Data-, Informatie- en Kennismanagement omvat de Kern Digitalisering, het Team Informatieveiligheid en het Team Data-, Informatie- en Kennismanagement;
  6° De Afdeling Dienstencentrum Water, Lucht en Klimaatadaptatie en WaterRegulator omvat de Kern Dienstencentrum Water, Lucht en Klimaatadaptatie en de Kern WaterRegulator;
  7° De Afdeling Beheer en Investeringen Waterlopen omvat de Kern Beheer en Investeringen Waterlopen;
  8° De Afdeling Adviseren Afvalwater en Grondwater en Regisseur van de Waterketen omvat de Kern Adviseren Afvalwater en Grondwater en de Kern Regisseur van de Waterketen.

Art.3. De in artikel 2 genoemde kernen hebben de volgende taken:
  1° Kern Planning Integraal Waterbeleid:
  - Onderbouwing, opmaak en opvolging van de integrale waterbeleidsplannen en de voorbereiding en sturing van de financiering ervan;
  - Onderbouwing van het grondwaterbeleid;
  - Beheren van grondwatersystemen en de grondwatermonitoring;
  2° Kern Monitoring Waterkwaliteit:
  - Opvolgen en beoordelen van de kwaliteit van de waterbodem, oppervlakte- en afvalwater aan de hand van metingen;
  - Uitbaten van een laboratorium;
  - Instaan voor de alarm- en incidentenwerking met betrekking tot de waterkwaliteit;
  3° Kern Lucht:
  - Fungeren als bevoegde instantie voor de voorbereiding en opvolging van het luchtbeleid, het ontwikkelen en inzetten van instrumenten en het uitwerken en uitvoeren van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren;
  - Inventariseren en rapporteren van de emissies in lucht;
  - Adviezen geven over MER- procedures, plannen en vergunningsaanvragen inzake lucht;
  - Opvolgen en beoordelen van de luchtkwaliteit aan de hand van metingen en modelleringen;
  4° Kern Heffingen:
  - Organiseren, berekenen en innen van de heffing op waterverontreiniging en de heffing op de winning van grondwater;
  5° Kern Ondersteunende diensten:
  - Opmaken van de begroting, zorgen voor juridische en boekhoudkundige ondersteuning;
  - Beheren van het patrimonium, het facilitair beheer van de administratieve gebouwen met inbegrip van het economaat en beheren van de dienstwagens van de VMM;
  - Zorgen voor de logistieke ondersteuning van de administratieve locaties;
  - Stimuleren, faciliteren en coördineren van de interne werking met het oog op het continu verbeteren van de Interne Milieuzorg;
  6° Kern Digitalisering:
  - Digitalisering van VMM-diensten en producten, waaronder de begeleiding bij het inzetten van data en analyse, begeleiding bij digitaal werken, de transformatie naar clouddiensten en de interne gebruikersondersteuning voor IT- toepassingen;
  7° Kern Dienstencentrum Water, Lucht en Klimaatadaptatie:
  - Identificeren en benutten van externe kansen en trends, ook buiten het eigen domein, die kunnen bijdragen aan oplossingen voor water, lucht en klimaatadaptatie;
  - Organiseren van het belanghebbenden management en inzichtelijk maken van de dienstverlening voor de belanghebbenden;
  - Stimuleren van en faciliteren bij het opzetten van samenwerkingen rond water, lucht en klimaatadaptatie;
  - Organiseren van partnergerichte, datagedreven dienstverlening met oog op ontsluiten van data, informatie en kennis om de uitdagingen rond water-, lucht- en klimaatadaptatie aan te pakken;
  - Stimuleren en faciliteren van (internationale) projectwerking met oog op doelmatige uitrol van projecten en programma's afgestemd op de visie;
  - Opzetten van een gestructureerd proceshuis en ondersteunen bij procesoptimalisatie;
  8° Kern WaterRegulator:
  - Regulering van de tarieven voor productie en levering van water bestemd voor menselijke consumptie;
  - Prestatievergelijking van de watermaatschappijen;
  - Onderzoeken en adviseren over kosten en financiering van de drinkwatervoorziening en over de waterfactuur;
  9° Kern Beheer en Investeringen Waterlopen:
  - Beheren en uitvoeren van investeringswerken aan de onbevaarbare waterlopen van 1ste categorie, hydrologie, hydrometrie en exotenbestrijding;
  - Geven van adviezen in kader van de watertoets;
  - Instaan voor de alarm- en incidentenwerking met betrekking tot de waterkwantiteit;
  10° Kern Advisering Afvalwater en Grondwater:
  - Adviezen geven over MER-procedures, plannen en vergunningsaanvragen met betrekking tot waterkwaliteit voor oppervlakte- en grondwater en waterkwantiteit voor grondwater;
  - Onderbouwing, verdere ontwikkeling en implementatie van het vergunningenbeleid en het bijhorende normenkader voor grond- en oppervlaktewater;
  - Verder uitbouwen van een efficiënte en effectieve adviesverlening met impact op de watersystemen en aandacht voor nieuwe evoluties;
  11° Kern Regisseur van de waterketen:
  - Onderbouwing, verdere ontwikkeling en implementatie van het beleid voor de afvalwaterketen, de productie, levering en gebruik van water bestemd voor menselijke aanwending, inclusief circulair watergebruik en het duurzaam gebruik van pesticiden;
  - Bepalen van de gezamenlijke doelstellingen om te komen tot een effectieve en kostenefficiënte dienstverlening, werking en beheer van de drinkwater- en saneringsinfrastructuur door de actoren, met uitzondering van de taken die toegekend werden aan de WaterRegulator;
  - Opvolgen, ondersteunen en toezicht houden op de uitbouw en het beheer van de drinkwater- en afvalwaterketen met behulp van audits, benchmarking, steekproeven en data-analyses;
  - Uitbouwen en beheren van het waterinformatiesysteem voor de waterketen;
  - Verlenen van subsidies voor de uitbouw van de afvalwaterketen;
  - Toezicht houden op de financieringsstromen binnen de afvalwatersector;
  - Erkennen en opvolgen van boorbedrijven en het verder ontwikkelen van de erkenningsregelgeving voor boorbedrijven.

Art.4. De in artikel 2 genoemde diensten of teams hebben de volgende taken:
  1° De Dienst Klimaatadaptatie:
  - Coördineren van de werking over kernen heen met het oog op het (mee)sturen van de beleidsontwikkeling en -uitvoering rond klimaatadaptatie en droogte;
  - Zorgen voor beleidscoördinatie voor klimaatadaptatie, circulair water en droogte;
  2° De Diensten Gebiedsgerichte Werking Water:
  - Bijsturen en bundelen van de verschillende initiatieven om samen met andere Vlaamse overheden, lokale partners en belanghebbenden geïntegreerd werk te maken van waterkwaliteit, wateroverlast, watertekort en waterbeleving;
  - Doorvertalen van de gebiedsgerichte werking in de organisatie.
  3° Het Team Informatieveiligheid:
  - De implementatie, opvolging en onderhoud van een VMM-informatieveiligheidsbeleid zoals vereist in de NIS2- wetgeving en in overeenstemming met het informatieveiligheidsbeleid van de Vlaamse Overheid op basis van risicoanalyse, de daarbij horende beheersmaatregelen en een informatieveiligheidsmanagementsysteem;
  - De uitvoering en opvolging van de nodige maatregelen in overeenstemming met de wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
  4° Het Team Data-, Informatie- en Kennismanagement:
  - Het uitvoeren van de informatiemanagementstrategie van de Vlaamse Overheid uit zoals vastgelegd in het Bestuursdecreet;
  - Het faciliteren van het creëren, delen, gebruiken en beheren van kennis, informatie en data door middel van kaders en procedures, informatie- en kennisanalyses, document-, content- en kennismanagementsystemen (vb. het Milieukenniscentrum), training en ondersteuning, en het waarborgen van compliance en samenwerking.

Art.5. De in artikel 1 vermelde Afdelingen worden geleid door een Managementfunctie van N-1 niveau, ondersteund door hun secretariaat en binnen deze afdelingen kunnen bijkomende diensten en/of teams opgericht worden.

Art.6. § 1. Naast de in artikelen 1 en 2 genoemde afdelingen, kernen en diensten en teams, bestaan binnen de Vlaamse Milieumaatschappij aparte entiteiten, genaamd "Staf administrateur-generaal" en "CIW-secretariaat".
  § 2. De entiteit "Staf Administrateur- Generaal" omvat een dienst HR en een dienst Communicatie.

Art.7. Het Organogram van de Vlaamse Milieumaatschappij is vastgesteld in de bij dit besluit gevoegde bijlage.

Art.8. Het besluit van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij houdende vaststelling van het organogram van de Vlaamse Milieumaatschappij van 19 december 2024, wordt opgeheven.

Art.9. Dit besluit heeft uitwerking op de dag van publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad


BIJLAGE.
Art. N.
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 08-04-2025, p. 41848)