Details





Titel:

16 JANUARI 2025. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto



Inhoudstafel:


Art. 1-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2023043869 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Artikel 4 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto wordt vervangen als volgt:
  "Art. 4.
  De directeur-generaal van Brussel Mobiliteit is gemachtigd de opdrachten die hem zijn toegekend via dit besluit te delegeren aan elk personeelslid van Brussel Mobiliteit met minstens een A-niveau."

Art.2. Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 5.
  § 1. Het maximumaantal vergunningen voor fietsdelen met een vrije vloot bedraagt:
  1° Tussen nul en vijf vergunningen voor fietsen;
  2° Tussen nul en drie vergunningen voor voortbewegingstoestellen;
  3° Tussen nul en drie vergunningen voor scooters;
  4° Tussen nul en drie vergunningen voor vrachtfietsen;
  5° Tussen nul en vijf vergunningen voor het uitvoeren van proefprojecten;
  § 2. De minister bepaalt het aantal voertuigen dat per vergunning in dienst mag zijn binnen volgende grenzen:
  1° Maximaal 4000 voor fietsen;
  2° Maximaal 6000 voor voortbewegingstoestellen;
  3° Maximaal 500 voor scooters;
  4° Maximaal 500 voor vrachtfietsen;
  5° Maximaal 1500 voertuigen voor de proefprojecten."

Art.3. Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 11.
  § 1. Om de in artikel 5 bedoelde vergunningen toe te wijzen, baseert de minister zich op de selectiecriteria, gekoppeld aan volgende belangen:
  1° De toegankelijkheid en inclusiviteit van de diensten;
  2° De kwaliteit en de betrouwbaarheid van de diensten;
  3° De verkeersveiligheid;
  4° Sociaaleconomisch voorbeeldig;
  5° De milieuvoorbeeldfunctie;
  6° De naleving van de parkeerregels;
  7° Een vlootbeheer dat de impact op het verkeer beperkt.
  § 2. De selectiecriteria worden nader omschreven en gewogen in de oproepen tot kandidaturen."

Art.4. Artikel 29 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 29.
  § 1. Elke operator deelt jaarlijks de volgende gegevens mee aan Brussel Mobiliteit:
  1° de effectieve levensduur van de aangeboden fietsdeelvoertuigen;
  2° de gemiddelde termijn waarbinnen hinderlijke of gevaarlijke parkeersituaties door de operator verholpen worden;
  3° het aantal verdwenen voertuigen.
  § 2. Wanneer een operator bepaalde gegevens niet kan verzamelen, laat hij Brussel Mobiliteit weten hoe dat komt."

Art.5. Artikel 30 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 30.
  § 1. De operator bezorgt Brussel Mobiliteit in bijna real time en volgens de door Brussel Mobiliteit bepaalde nadere regels de gegevens betreffende de beschikbaarheid van de voertuigen.
  De geolokalisatiegegevens van de tweewieldeelvoertuigen die beschikbaar zijn voor verhuur worden in een internationaal in open data beschikbaar standaardformaat verzonden
  § 2. De operator bewaart de bovenvermelde gegevens ook in historiekvorm en houdt ze ter beschikking van Brussel Mobiliteit volgens dezelfde nadere regels gedurende de door Brussel Mobiliteit bepaalde termijn, die niet meer dan 3 maanden mag bedragen.
  § 3. Brussel Mobiliteit zal de overgemaakte gegevens uitsluitend gebruiken om de opdrachten te kunnen uitvoeren die hem volgens de wet en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn toegewezen, met inbegrip van het beheer, de planning en optimalisering van de vervoers- en mobiliteitsdiensten op het grondgebied, de controle op het naleven van de exploitatievoorwaarden en het opleggen van de zones die in het kader van het gebruik van deelvoertuigen door de ordonnantie en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn bepaald, alsook de opmaak en de openbaarmaking van info uit het verleden of in realtime betreffende de beschikbaarheid en het gebruik van vervoers- en mobiliteitsdiensten."
  § 4. De in dit artikel bepaalde gegevensverwerking betreft in geen geval persoonsgegevens."

Art.6. Artikel 71 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art.7. Artikel 72 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 72.
  De op basis van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto vastgestelde overtredingen en ingestelde boeteprocedures blijven van toepassing."

Art.8. Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 9. De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.