Details





Titel:

14 SEPTEMBER 2023. - Besluit van de Regering tot wijziging van het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan



Inhoudstafel:


Art. 1-13
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2017206710 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1, tweede lid, 2°, van het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan, wordt het woord "beide" vervangen door het woord "alle".

Art.2. In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in § 1, tweede lid, wordt de bepaling onder 6° opgeheven;
  2° in § 1, tweede lid, wordt in de bepaling onder 11° de punt op het einde vervangen door een kommapunt en voorts wordt het lid aangevuld met een bepaling onder 12°, luidende:
  "12° een opmerking betreffende de verzameling, het gebruik en de bewaring van de gegevens.";
  3° in § 2, eerste lid, 1°, wordt het woord "ontvangstbewijs" vervangen door de woorden "ontvangstbewijs van de gemeente";
  4° § 3, tweede lid, wordt aangevuld met de volgende zin:
  "Om dat te controleren vindt een inspectie plaats overeenkomstig artikel 25 van het decreet."

Art.3. In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 wordt de inleidende zin vervangen als volgt:
  "Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Hotel aan de volgende minimumeisen: ";
  2° in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 3° vervangen als volgt:
  "3° de receptie is een als zodanig herkenbare ruimte (door inrichting en aanduiding) waarin de privacy van de gast beschermd wordt;"
  3° in § 1, 4°, worden de woorden "zowel intern als extern permanent" vervangen door de woorden "permanent digitaal of";
  4° in § 1, 5°, wordt het woord "schoongemaakt" vervangen door de woorden "schoongemaakt, met de optie opt-out";
  5° in § 1, 7°, wordt het woord "verschoond" vervangen door de woorden "verschoond, met de optie opt-out";
  6° in paragraaf 1 wordt een bepaling onder 7.1° ingevoegd, luidende:
  "7.1° er kan betaald worden zonder contant geld;"
  7° in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 9° vervangen als volgt:
  "9° een aanbod van persoonlijke verzorgingsartikelen is op verzoek verkrijgbaar;"
  8° in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 10° vervangen als volgt:
  "10° er ligt een gedrukte of digitale servicemanual ter beschikking waarin minstens de ontbijttijden, de openingstijden van de hotelvoorzieningen en de vertrektijden vermeld worden;"
  9° in de bepaling onder 15° van paragraaf 1 wordt het woord "informatiemateriaal" vervangen door de woorden "gedrukt of digitaal informatiemateriaal";
  10° in § 1, 16°, wordt de punt op het einde vervangen door een kommapunt en voorts wordt de paragraaf aangevuld met een bepaling onder 17°, luidende:
  "17° er is een wifi-internetverbinding beschikbaar in het openbaar toegankelijke gedeelte en in de kamers.";
  11° in § 2, eerste lid, wordt de bepaling onder 2° vervangen als volgt:
  "2° wasbare hygiënische matrashoezen; eenvoudige matrasbeschermers van molton of kalmoek volstaan niet;"
  12° in § 2, eerste lid, wordt een bepaling onder 4.1° ingevoegd, luidende:
  "4.1° slaapkussens die jaarlijks dieptegereinigd en/of opnieuw aangekocht worden;"
  13° in § 2, eerste lid, 6°, worden de woorden "een wekker in de kamer of" opgeheven;
  14° in § 2, eerste lid, wordt de bepaling onder 9° vervangen als volgt:
  "9° een aparte kledinghaak;"
  15° in § 2, eerste lid, wordt de bepaling onder 10° vervangen als volgt:
  "10° een zitmogelijkheid;"
  16° in § 2, eerste lid, wordt de bepaling onder 11° vervangen als volgt:
  "11° een tafel, bureau of vergelijkbare werkplek;"
  17° in § 2, eerste lid, wordt een bepaling onder 15° ingevoegd, luidende:
  "15° televisiediensten met een beeldscherm van gepaste grootte gelet op de ruimtelijke omstandigheden, met afstandsbedieningsfunctie.";
  18° in de eerste zin van § 3, 1°, worden de woorden "met douchegordijn" vervangen door de woorden "met douchegordijn of een gelijkwaardige afscheiding";
  19° in paragraaf 3 wordt de bepaling onder 8° opgeheven.

Art.4. In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° de inleidende zin wordt vervangen als volgt:
  "Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Vakantiewoning aan de volgende minimumeisen: ";
  2° in de bepaling onder 9° worden de woorden "hal/gang en de berging" vervangen door de woorden "hal/gang, de berging en de kelderruimten met vrijetijdsaanbod";
  3° de bepaling onder 22° wordt vervangen als volgt:"de noodnummers, de prijzen en de contactgegevens van de verhuurder zijn duidelijk aangebracht;"
  4° het artikel wordt aangevuld met een bepaling onder 23°, luidende:
  "23° er is een bankstel (sofa en/of zetel) aanwezig."

Art.5. In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° de inleidende zin wordt vervangen als volgt:
  "Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Bed & Breakfast aan de volgende minimumeisen: ";
  2° in de bepaling onder 8° worden de woorden "hal/gang," ingevoegd tussen het woord "theekeuken," en het woord "kelderruimten";
  3° de bepaling onder 20° wordt vervangen als volgt:"de noodnummers, de prijzen en de contactgegevens van de exploitant en/of het personeel (24 uur/dag) zijn duidelijk aangebracht."

Art.6. In hetzelfde besluit wordt een artikel 5.1 ingevoegd, luidende:
  "Art. 5.1 - Minimumeisen in de categorie Groepsverblijf
  Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Groepsverblijf aan de volgende minimumeisen:
  1° de veilige toegang tot het verblijf is gewaarborgd;
  2° er is gezorgd voor doelmatige en voldoende verlichting aan de ingang, op de weg naar de kamers, in alle kamers en gemeenschappelijke ruimten;
  3° alle ruimten zijn voorzien van stopcontacten;
  4° de aangeboden woonoppervlakte is geschikt voor de grootte van de groep;
  5° in alle ruimten die toegankelijk zijn voor de gasten, behalve in hallen/gangen en bergingen, bevindt zich een instelbare verwarmingsbron;
  6° alle ruimten die toegankelijk zijn voor de gasten, behalve de sanitaire ruimten, gangen, bergingen en kelderruimten met vrijetijdsaanbod, hebben minstens één buitenraam;
  7° de buitenramen van de slaapkamers kunnen verduisterd worden;
  8° de bedden bevinden zich in goede toestand en zijn goed onderhouden. Opvouwbare matrassen en extra bedden zijn niet toegestaan. Alle matrassen, dekbedden, slaapkussens en hygiënische hoezen (matrasbeschermers uit molton) voor het opgegeven aantal personen zijn in perfecte staat;
  9° er is voldoende opbergruimte voor onder andere kleding naargelang van het aantal personen in de kamers;
  10° het aantal sanitaire voorzieningen is aangepast aan het maximumaantal personen;
  11° de toiletten hebben een afsluitbare deur;
  12° alle sanitaire voorzieningen zonder raam zijn uitgerust met ventilatie;
  13° inkijk via buitenramen in de sanitaire ruimten is niet mogelijk;
  14° er is een eethoek met voldoende zitgelegenheid voor het opgegeven aantal personen;
  15° de dagelijkse reiniging van de gemeenschappelijke ruimten en sanitaire voorzieningen is gewaarborgd;
  16° de noodnummers, de prijzen en de contactgegevens van het personeel (24 uur/dag) zijn duidelijk aangebracht."

Art.7. In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° de inleidende zin wordt vervangen als volgt:
  "Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Seizoensverblijf aan de volgende minimumeisen: ";
  2° in de bepaling onder 1° worden de woorden "31 oktober" vervangen door de woorden "30 november";
  3° in de bepaling onder 4° wordt het woord "ingezameld" vervangen door de woorden "gesorteerd en opgehaald";
  4° de bepaling onder 5° wordt vervangen als volgt:"de noodnummers, de prijzen en de contactgegevens van de exploitant en/of het personeel (24 uur/dag) zijn duidelijk aangebracht."

Art.8. In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 wordt de inleidende zin vervangen als volgt:
  "Elk verblijf moet zowel binnen als buiten schoon en goed onderhouden zijn. Daarnaast voldoet een toeristisch verblijf van de categorie Kampeerterrein aan de volgende minimumeisen: ";
  2° in § 1, 4°, wordt de puntkomma op het einde vervangen door een punt en de bepaling wordt aangevuld met de volgende zinnen:
  "Ze moeten echter verplicht hun mobiele karakter behouden, dat betekent dat ondergeschikte componenten geen vaste verbinding met de grond mogen hebben en zonder bijzondere technische ingreep verwijderd moeten kunnen worden. Daarbij gaat het om gewone voortenten, luifels, trappen en terrassen;"
  3° in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 5° vervangen als volgt:
  "5° op een staanplaats zijn alleen een parkeerplaats, een mobiel verblijf, een voortent, een tuinhuis en een terras toegestaan;"
  4° in paragraaf 1 wordt een bepaling onder 5.1° ingevoegd, luidende:
  "5.1° het mobiele verblijf mag niet worden uitgerust met een terras, veranda of vaste installatie (omheining, tuinhuis) als dat een belemmering vormt voor de mobiliteit. Alleen verplaatsbare terrassen en voortenten die geen afbreuk doen aan de mobiliteit van het verblijf, zijn toegestaan;"
  5° in paragraaf 1 wordt een bepaling onder 5.2° ingevoegd, luidende:
  "5.2° een terras is niet overdekt. Een overdekt terras geldt als voortent;"
  6° in § 1, 6°, wordt de eerste zin opgeheven en wordt het woord "Het" vervangen door het woord "het";
  7° in § 1, 12°, wordt de punt op het einde van de eerste zin vervangen door een kommapunt en wordt de tweede zin opgeheven;
  8° (geldt alleen voor de Duitse tekst);
  9° in de inleidende zin van paragraaf 2 worden de woorden "voor doorgangskampeerders" opgeheven;
  10° in § 2, 5°, worden de woorden "voor de haardroger en het scheerapparaat" opgeheven;
  11° in paragraaf 3 wordt de bepaling onder 2° opgeheven;
  12° in paragraaf 3 wordt de bepaling onder 3° opgeheven;
  13° in § 3, 7°, wordt het woord "ingezameld" vervangen door de woorden "gesorteerd en opgehaald".

Art.9. In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in § 2, eerste lid, wordt de punt op het einde vervangen door een kommapunt en voorts wordt het lid aangevuld met de bepalingen onder 8° tot 15°, luidende:
  "8° het aantal ruimten waartoe de gasten toegang hebben en de plaats waar ze zich bevinden;
  9° het aantal open vuren en de plaats waar ze zich bevinden;
  10° het aantal blusapparaten van 6 kg en de plaats waar ze zich bevinden;
  11° de aard, het aantal en de plaats van de rook- en brandmelders;
  12° het bouwmateriaal van de tussenplafonds;
  13° de aard van het verwarmingssysteem en, in geval van gasverwarming, het soort gasverwarming (leiding, tank, flessen);
  14° de genomen veiligheidsmaatregelen: vluchtplannen, gedragsregels in geval van brand (in verschillende talen), alsook aanduiding van de vluchtwegen en, per verdieping, de plaats waar het blusapparaat zich bevindt;
  15° de bereikbaarheid van het gebouw en van de verdiepingen.";
  2° § 2, tweede lid, wordt aangevuld met een bepaling onder 1.1°, luidende:
  "1.1° een attest van de verzekeringsmaatschappij betreffende de brandverzekering en aansprakelijkheidsverzekering voor het gebouw;"
  3° in § 2, tweede lid, 2°, wordt in de inleidende zin het woord "controleattesten" vervangen door de woorden "controleattesten van een extern controleorgaan";
  4° in § 2, tweede lid, 2°, worden de bepalingen onder b) tot d) vervangen als volgt:
  "b) gasinstallaties en alle daarmee verbonden toestellen: niet ouder dan 5 jaar;
  c) brandmeldinstallatie, voor zover aanwezig: niet ouder dan 3 jaar;"
  5° § 2, tweede lid, wordt aangevuld met een bepaling onder 3°, luidende:
  "3° een kopie van het onderhoudsattest van de verwarmingsinstallatie dat het veegbewijs van de schoorstenen omvat en niet meer dan 1 jaar oud is, opgesteld door een bedrijf dat erkend is door het Agence wallonne de l'air et du climat (AwAC).";
  6° in paragraaf 3 worden het tweede en het derde lid opgeheven.

Art.10. In hetzelfde besluit wordt bijlage 3 vervangen door de bijlage gevoegd bij dit besluit.

Art.11. In bijlage 4 bij hetzelfde besluit wordt nummer 32 opgeheven.

Art.12. Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2023.

Art.13. De minister bevoegd voor Toerisme is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.
  Bijlage bij het besluit van de Regering van 14 september 2023 tot wijziging van het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
  Bijlage 3 Classificatiecriteria voor hotels


<td colspan="10" valign="top">I. Algemene hotelinformatie <td colspan="10" valign="top">II. Receptie en services<td colspan="10" valign="top">III. Kamers <td colspan="10" valign="top">IV. Gastronomie <td colspan="10" valign="top">V. Voorzieningen voor evenementen (MICE) <td colspan="10" valign="top">VI. Ontspanning <td colspan="10" valign="top">VII. Kwaliteitsbeheer en onlinediensten <td colspan="10" valign="top">VIII. Minimumaantal punten [59]
Domein Nr. Criterium
  
Punten
  

  

  

  
 
Properheid/hygiëne 1 Properheid en perfecte hygiëne zijn essentieel en gelden in alle stercategorieën als basisvoorwaarde. [1]  - M M M M M
Staat van onderhoud 2
  
Alle voorzieningen en de hele uitrusting functioneren goed, zijn vrij van gebreken en er valt geen uitstel van renovatie of investering te bespeuren.  - M M M M M
Algemene indruk 3 De algemene indruk van het hotel voldoet aan de per stercategorie gestelde eisen.  - eenvoudig [2] medium [3] hoog [4] hoger [5] hoogst [6]
Personeel 4 Alle diensten worden verzorgd door kundig en herkenbaar personeel.  - M M M M M
 5 Tweetalig personeel  3  M M M M
Parkeer- en oplaadvoorzieningen 6 Parkeren bij het hotel  3      
 7 Parkeergelegenheid voor bussen  3      
 8 Garage van het hotel  5      
 9 Oplaadstation voor elektrische auto's  10      
 10 Aangeduid oplaadstation voor elektrische fietsen of andere elektrische voertuigen  3      
Overige 11 Minimaal 50
  van de kamers met balkon of terras
 5      
 12 Personenlift voor de gasten [7]  10    M M
Voorzieningen voor personen met een handicap [8] 13 Toegankelijk voor rolstoelen of assistentie  5      
 14 Toegankelijk voor elektrische rolstoelen  10      
 15 Toegankelijk voor personen met een visuele beperking  5      
 16 Toegankelijk voor personen met een auditieve beperking  5      
Receptie 17 Herkenbare ruimte (door inrichting en aanduiding) waarin de privacy van de gast beschermd wordt  1 M M M M M
 18 Herkenbare gescheiden receptieruimte waarin de privacy van de gast beschermd wordt 3      
 19 Loungeruimte [9] bij de receptie  3   M   
 20 Lobby9 met zitgelegenheid; warme en/of koude dranken verkrijgbaar  5    M M
 21 Receptiehal9 met zitplaatsen; warme en/of koude dranken verkrijgbaar  10      
 22 Receptieservice en 24 uur/dag digitaal of telefonisch bereikbaar  1 M M    
 23 Receptie 10 uur/dag geopend en bemand en receptieservice 24 uur/dag digitaal of telefonisch bereikbaar  7   M   
 24 Receptie 16 uur/dag geopend en bemand en receptieservice 24 uur/dag fysiek beschikbaar in het hotel en digitaal of telefonisch bereikbaar  10    M  
 25 Receptie 24 uur/dag geopend en bemand en receptieservice 24 uur/dag digitaal of telefonisch bereikbaar  15     M
 26 Mogelijkheid om zelf in te checken  3      
 27 Mogelijkheid om zelf uit te checken  3      
 28 Valetparkeerservice  10     M
 29 Portier (speciaal hiervoor aangesteld personeel)  15      
 30 Conciërge / guest relation manager (speciaal hiervoor aangesteld personeel)  15     M
 31 Loopjongen (speciaal hiervoor aangesteld personeel)  15      
 32 Bagageservice op verzoek beschikbaar  5   M M  
 33 Bagageservice  10     M
 34 Beveiligd bagagedepot voor gasten  5   M M M
Kamerschoonmaak / verschoning van beddengoed 35 Dagelijkse schoonmaak van de kamer [10]  1 M M M M M
 36 Dagelijks schone handdoeken, op verzoek  1 M M M M M
 37 Verschoning van beddengoed, minstens eenmaal per week10  1 M M M   
 38 Verschoning van beddengoed, minstens tweemaal per week10  3    M M
 39 Dagelijkse verschoning van beddengoed, op verzoek  3    M M
Was- en strijkservice 40 Strijkservice (gereed binnen 1 uur)  3     M
 41 Was- en strijkservice (gereed volgens afspraak, waszak beschikbaar)  1   M   
 42 Chemische reiniging of was- en strijkservice (bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed op dezelfde dag, behalve in het weekend, waszak beschikbaar)  7    M M
Betaling 43 Betaling zonder contant geld  1 M M M M M
Overige 44 Paraplu aanwezig bij de receptie of in de kamer  3   M M M
 45 Actueel media-aanbod (gedrukt of digitaal) [11]  3     M
 46 Kledingreparatie  3     M
 47 Naaigerei op verzoek beschikbaar  1  M M M  
 48 Naaigerei in de kamer  3     M
 49 Schoenpoetsmachine in het hotel  5    M [12] M
 50 Schoenpoetsservice  5    M12 M
 51 Schoenpoetsgerei op verzoek beschikbaar  1  M M M  
 52 Schoenpoetsgerei in de kamer  3     M
 53 Shuttle- of limousineservice  5     M
 54 Persoonlijke verzorgingsartikelen op verzoek beschikbaar (minstens een tandenborstel, tandpasta, wegwerpscheermesje, bad-/douchegel)  1 M M M M M
 55 Persoonlijke verwelkoming van iedere gast in de kamer, bijvoorbeeld met bloemen of een geschenkje  5     M
 56 Begeleiding van de gasten naar de kamer bij aankomst  5      
 57 Extra kamerinspectie 's avonds [13]  7     M
Algemene informatie 58 Vloeroppervlakte van de kamers (incl. badkamer/toilet) ≥ 14 m2 [14]  10      
 59 Vloeroppervlakte van de kamers (incl. badkamer/toilet) ≥ 8 m214  15      
 60 Vloeroppervlakte van de kamers (incl. badkamer/toilet) ≥ 22 m214  20      
 61 Vloeroppervlakte van de kamers (incl. badkamer/toilet) ≥ 30 m214  25      
 62 Aantal suites [15]  3 per suite, max. 9     M (min. 2)
Slaapcomfort 63 Bed met een moderne en goed onderhouden matras met een minimale dikte van 13 cm [16]  1 M M    
 64 Slaapsysteem bestaande uit een verend systeem en een moderne en goed onderhouden matras met een minimale totale dikte van 18 cm16, [17]  5   M M M
 65 Slaapsysteem bestaande uit een verend systeem en een moderne en goed onderhouden matras met een minimale totale dikte van 22 cm16, 17  7      
 66 Verstelbaar ergonomisch slaapsysteem op verzoek beschikbaar  3      
Bedmaten breedte [18] 67.1 Eenpersoonsbedden van minimaal 0,80 m breed [19]  1      
 67.2 Eenpersoonsbedden van minimaal 0,90 m breed19  5     M
 67.3 Eenpersoonsbedden van minimaal 1,00 m breed19  10      
 67.4 Eenpersoonsbedden van minimaal 1,20 m breed19  15      
 68.1 Tweepersoonsbedden van minimaal 1,40 m breed19  1      
 68.2 Tweepersoonsbedden van minimaal 1,60 m breed19  5      
 68.3 Tweepersoonsbedden van minimaal 1,80 m breed19  10     M
 68.4 Tweepersoonsbedden van minimaal 2,00 m breed19  15      
Bedmaten lengte 69.1 Minimale lengte bedden 1,90 m  1      
 69.2 Minimale lengte bedden 2,00 m  5     M
 69.3 Minimale lengte bedden 2,10 m  10      
 69.4 Minimale lengte bedden 2,20 m  15      
 70 Kinderbedje op verzoek beschikbaar  1      
 71 Hygiënische matrashoezen [20]  10 M M M M M
 72 Matrassen max. 5 jaar geleden nieuw aangekocht  10      
 73 Jaarlijks grondige reiniging van de matrassen [21]  10      
 74 Antiallergisch beddengoed en onderleggers op verzoek beschikbaar [22]  3      
 75 Moderne, goed onderhouden dekbedden/dekens  1 M M M M M
 76 Extra deken op verzoek beschikbaar  1   M M M
 77 Moderne, goed onderhouden slaapkussens  1 M M M M M
 78 Hygiënische kussenhoezen  7      
 79 Jaarlijkse grondige reiniging of nieuwe aankoop van slaapkussens  1 M M M M M
 80 Extra slaapkussen op verzoek beschikbaar (geen sierkussen)  1   M M M
 81 2 slaapkussens per gast (geen sierkussen)  5     M
 82 Keuze uit verschillende types slaapkussens  5    M M
 83 Mogelijkheid om de kamer te verduisteren (bijv. gordijnen)  1 M M M M  
 84 Mogelijkheid om de kamer volledig te verduisteren (bijv. rolluiken of volledig verduisterende gordijnen)  5     M
 85 Vitrage/scherm/jaloezieën of vergelijkbare inkijkbescherming  3      
 86 Wasbaar vloerkleedje naast bed  3      
 87 Wekservice  1 M M M M M
Kamerinrichting 88 Kleerkast of kledingnis die voldoende groot is  1 M M M M M
 89 Planken voor linnengoed  1  M M M M
 90 Voldoende kledinghangers van hetzelfde type [23]  1 M M M   
 91 Voldoende kledinghangers van verschillende types  3    M M
 92 Aparte kledinghaak
  
1 M M M M M
 93 1 zitmogelijkheid
  
1 M M    
 94 1 zitmogelijkheid per persoon
  
3   M M M
 95 1 comfortabele zitgelegenheid (gestoffeerde stoel/bank) met bijzettafel/aflegvlak 7    M M  
 96 1 extra comfortabele zitgelegenheid (gestoffeerde stoel/tweezitter) in tweepersoonskamers en suites  7     M
 97 Tafel, bureau of vergelijkbare werkplek  1 M M    
 98 Tafel, bureau of vergelijkbare werkplek met een vrij werkvlak van minimaal 0,4 m2, een bereikbaar stopcontact en geschikte bureauverlichting [24]  5   M M M
 99 Tafel, bureau of vergelijkbare werkplek met een vrij werkvlak van minimaal 0,6 m2, een bereikbaar stopcontact en geschikte bureauverlichting24  7      
 100 Nachtkastje of -tafeltje  1   M M M
 101 Bereikbaar stopcontact in de kamer24  1 M M M M M
 102 Extra, bereikbaar stopcontact bij tafel, bureau of werkplek24  3      
 103 Extra, bereikbaar stopcontact bij bed24  3   M M M
 104 Centrale schakelaar voor alle kamerverlichting  3      
 105 Alle kamerverlichting bedienbaar vanuit bed  3      
 106 Nachtlamp  1      
 107 Geschikte kamerverlichting  1 M M M M M
 108 Leeslamp naast bed  3  M M M M
 109 Passpiegel  1   M M M
 110 Voldoende plaats of een rek voor koffers/bagage  5   M M M
 111 Prullenbak  1   M M M
Waardevolle eigendommen 112 Mogelijkheid om waardevolle eigendommen veilig in bewaring te geven (bijv. bij de receptie)  1 M M    
 113 Centrale kluis (bijv. bij de receptie)  3   M [25] M25 M
 114 Kluis in de kamer  5     M
 115 Kluis met ingebouwd stopcontact in de kamer  7      
Geluidsisolatie/ airconditioning 116 Voldoende geluidsbescherming van de ramen  7      
 117 Geluidsabsorberende deuren of dubbele deuren  10      
 118 Kamers met centraal regelbare airconditioning  7      
 119 Kamers met individueel regelbare airconditioning  10      
 120 Airconditioning in het gemeenschappelijke gedeelte (restaurant, lobby, receptiehal, ontbijtruimte)  10      
 121 Harmonieuze sfeer in het gemeenschappelijke gedeelte (licht, parfum, muziek, kleur enz.)
  
1
  

  

  
  
Beeld- en geluidselektronica 122 Geluids- of multimedia-installatie voor entertainment [26]  5   M M M
 123 Vaste media-apparatuur in de badkamer  3      
 124 Televisiediensten met een beeldscherm van gepaste grootte gelet op de ruimtelijke omstandigheden, met afstandsbedieningsfunctie  1 M M M M M
 125 In suites extra televisiediensten met een beeldscherm van gepaste grootte gelet op de ruimtelijke omstandigheden  3      
 126 Internationale tv-zenders beschikbaar  5    M M
 127 Internationale stekkeradapter op verzoek beschikbaar  3    M M
 128 Oplaadstations/ adapters op verzoek beschikbaar (voor verschillende elektrische apparaten, bijv. mobiele telefoons)  1   M M M
Telecommunicatie 129 Apparaat voor interne en externe communicatie op verzoek beschikbaar met gebruiksaanwijzing (gedrukt of digitaal) [27]  5   M M  
 130 Apparaat voor interne en externe communicatie met tweetalige gebruiksaanwijzing (gedrukt of digitaal) in de kamer  10     M
 131 Wifi-internetverbinding in het gemeenschappelijke gedeelte en in de kamers  1 M M M M M
 132 Beveiligde internettoegang (LAN, VPN of vergelijkbaar)  5      
 133 Private en beveiligde afdrukmogelijkheid op verzoek beschikbaar  1    M M
Overige 134 Internetapparaat in de kamer op verzoek  1     M
 135 Gastengids (gedrukt of digitaal) [28]  1 M M    
 136 Tweetalige gastengids (gedrukt of digitaal)
  
5
  

  
M M M
 137 Informatie over het toeristische aanbod in de omgeving (gedrukt of digitaal)  1 M M M M M
 138 Schrijfgerei en notitieblok  1   M M M
 139 Correspondentiemap  1      
 140 Broekenpers  3      
 141 Strijkijzer en -plank op verzoek beschikbaar of in strijkruimte  1      
 142 Strijkijzer en -plank in de kamer  3      
 143 Schoenlepel in de kamer  1    M M
 144 Deurspionnetje  3      
 145 Extra slot op de kamerdeur  1      
Sanitaire voorzieningen in de hotelkamers 146 Individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ≥ 5 m2 [29]  10      
 147 Individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ≥ 7,5 m230  15      
 148 100 % van de kamers beschikt over een douche+wc of bad+wc
  
1 M [30] M M M M
 149 100 % van de kamers beschikt over een douche+wc of bad+wc, waarvan 50 over een bad en een aparte douchecel 10       
 150 30 % van de kamers beschikt over een apart toilet  5      
 151 Douche met douchegordijn of vergelijkbare afscheiding  1 M M M M M
 152 Douche met douchescherm  5      
 153 Wastafel  1 M M M M M
 154 Dubbele wastafel in tweepersoonskamers en suites  5      
 155 Wasbare badmat  1   M M M
 156 Voldoende verlichting bij de wastafel  1 M M M M M
 157 Permanente antisliplaag of verwijderbare antislipmatjes in douche en bad  1      
 158 Veiligheidsgrepen  3      
 159 Spiegel  1 M M M M M
 160 Bereikbaar stopcontact bij spiegel  1 M M M M M
 161 Make-up- of scheerspiegel  1      
 162 Verstelbare make-up- of scheerspiegel  3    M M
 163 Verlichting bij make-up- of scheerspiegel  1      
 164 Handdoekhouders of handdoekhaken  1 M M M M M
 165 Verwarming in de badkamer (bijv. handdoekradiator)  5     M
 166 Wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen bij de wastafel  1 M M M   
 167 Groot wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of twee ruime toilettassen te plaatsen bij de wastafel  3    M M
 168 Beker of glas voor tandenborstel en tandpasta  1   M M M
 169 Zeep of wasgel bij de wastafel  1 M M M M M
 170 Wasgel of douchegel in de douche / bij het bad  1  M M M M
 171 Shampoo [31]  1  M M M M
 172 Extra verzorgingsartikelen (bijv. badschuim, douchemuts, nagelvijl, wattenstaafjes, make-upwatjes, bodylotion)  1 per artikel, max. 3    M M
 173 Tissues  3   M M M
 174 Reservetoiletpapier  1 M M M M M
 175 1 badhanddoek per persoon  1  M M M M
 176 1 badlaken per persoon  1 M M M M M
 177 Badjas op verzoek beschikbaar  3    M  
 178 Badjas  5     M
 179 Pantoffels (slippers) op verzoek beschikbaar  1    M  
 180 Pantoffels (slippers)  3     M
 181 Haardroger op verzoek beschikbaar  1      
 182 Haardroger  3   M M M
 183 Krukje in de badkamer op verzoek beschikbaar  3     M
 184 Personenweegschaal  1      
 185 Vuilnisbakje  1 M M M M M
Dranken 186 Dranken verkrijgbaar in het hotel  1 M M M M M
 187 Dranken aanwezig in de kamer  3   M M M
 188 Koelkast in de kamer [32]  3      
 189 Minibar (met dranken en snacks)  5    M [33] M
 190 Maxibar  3      
 191 Dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice  10    M [34]  
 192 Dranken 24 uur per dag verkrijgbaar via roomservice  15     M
 193 Waterkoker voor thee/koffie, met toebehoren, in de kamer  3      
 194 Koffiemachine met toebehoren in de kamer  5      
Bar 195 Bar of loungeruimte met bediening [35] (minstens 5 dagen per week geopend)  7    M  
 196 Bar of loungeruimte met bediening35 (7 dagen per week geopend)  10     M
Ontbijt 197 Ontbijtruimte  1 M M M M M
 198 Uitgebreid ontbijt [36]  1 M     
 199 Ontbijtbuffet of vergelijkbaar ontbijt met menukaart [37]  5  M M   
 200 Ontbijtbuffet met bediening of vergelijkbaar ontbijt met menukaart  10    M M
 201 Ontbijt met menukaart via roomservice  5     M
Maaltijden 202 Allergievriendelijke producten (glutenvrij, lactosevrij enz.)  3      
 203 Regionale gerechten [38]  5      
 204 Maaltijden 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice  10    M  
 205 Maaltijden 24 uur per dag verkrijgbaar via roomservice  15     M
 206 Restaurant [39]  5 per restaurant, max. 10      
 207 Restaurant 5 dagen per week geopend  7 per restaurant, max. 14      
 208 Restaurant 6 dagen per week geopend  10 per restaurant, max. 20     M
Banketmogelijkheden 209 Banketmogelijkheden voor minstens 50 personen [40]  1      
 210 Banketmogelijkheden voor minstens 100 personen40  3      
 211 Banketmogelijkheden voor minstens 250 personen40  5      
Conferentiezalen 212 Aangeduide werkplekken / ruimten voor groepen (coworkingspaces)  10      
 213 Een of meer conferentiezalen van minstens 100 m2, plafondhoogte minstens 2,75 m [41]  10      
 214 Ondersteuning voor conferentiezalen [42] (aparte afdeling met eigen personeel)  5      
 215 Daglicht en verduisteringsmogelijkheid in de conferentiezaal [43]  1      
 216 Secretariaatsdienst (apart kantoor met beschikbaar personeel)  5      
 217 Individueel regelbare airconditioning in de conferentiezalen43  3      
Sport 218 Eigen recreatievoorzieningen (binnen en/of buiten) [44] (bijv. privétuin, tennisbaan, golfbaan, strand of toegang tot meer)  3 per voorziening, max. 9      
 219 Verhuur van sportattributen (bijv. ski's, boten, fietsen)  3      
 220 Fitnessruimte [45] met minstens vier verschillende toestellen (bijv. ergometer, halter-/trainingsbank, krachtstation, loopband, roeiapparaat of steptoestel)  5      
Wellness/beauty [46] 221 Massages [47] (bijv. volledige massage, lymfedrainage, voetreflexmassage, shiatsu)  3 per ruimte, max. 9      
 222 Aparte relaxruimte [48]  3      
 223 Whirlpool of vergelijkbaar  3      
 224 Sauna (met minstens 6 zitplaatsen)  3 per type sauna [49], max. 9      
 225 Wellnessaanbod48 met minstens 4 verschillende behandelingen (bijv. gezichtsbehandelingen, manicure, pedicure, peeling, ontspanningsmassage)  5      
 226 Spa54 met minstens vier verschillende behandelingen (bijv. ligbad, kneippkuur, hydrotherapie, kleibad, modderbad, hamam, stoombad)  10      
 227 Private spacabine  5      
 228 Zwembad (buiten) [50] of zwemvijver [51]  10      
 229 Zwembad (binnen) [52]  10      
Kinderen 230 Eigen kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen tot 3 jaar), minstens 3 uur per dag op weekdagen  10      
 231 Eigen kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen vanaf 3 jaar), minstens 3 uur per dag op weekdagen  10      
 232 Kinderspeelruimte (bijv. speelkamer, speeltuin)  3      
 233 Babyspullen op verzoek beschikbaar (bijv. kinderstoel, flessenwarmer, verschoonmatje, babyfoon)  3      
Overige 234 Toiletten voor hotelgasten in het gemeenschappelijke gedeelte van het hotel  3      
 235 Bibliotheek  3      
 236 Vakantieopvang/ animatieprogramma  5      
Kwaliteitsbeheer 237 Gesystematiseerd klachtenbeheersysteem [53]  1   M M M
 238 Systematische analyse van gastbeoordelingen [54]  3    M M
 239 Mystery guesting [55]  5      
 240 Kwaliteitsbeheersysteem op EHQ [56]-niveau of vergelijkbaar  15      
Onlinediensten 241 Eigen website van het hotel [57] met actuele informatie en realistische foto's van het hotel alsook een routeschets of wegbeschrijving  1 M M    
 242 Tweetalige website58 met actuele informatie, inclusief bedmaten, en realistische foto's met de locatie van het hotel  5   M M M
 243 Website met de mogelijkheid om direct te reserveren  5      
 244 Website met gastbeoordelingen  3      
 245 Website ook beschikbaar voor mobiele apparaten  5      
 246 Vertrekkende of uitgecheckte gasten worden uitgenodigd om hun mening te geven via een webportaal of op de website van het hotel  5      
 247 Duurzaamheidslabel/-certificaat [58]  20      
Hotels     95 180 270 410 610
Toevoeging "Superior" [60]     180 270 410 610 710