Details





Titel:

21 MEI 2024. - Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 15 oktober 2020 betreffende de organisatie van de thermische-energiemarkt en de thermische-energienetten



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Gemengdheidscijfer
Art. 2
HOOFDSTUK 3. - Telling en lezing op afstand
Art. 3
HOOFDSTUK 4. - Vergunningen, exploitant en leverancier
Art. 4
HOOFDSTUK 5. - De netbeheerder van het thermische energienet met verkoop
Art. 5-7
HOOFDSTUK 6. - Planning en studies voorafgaand aan de ontwikkeling van een thermisch energienet
Art. 8-9
HOOFDSTUK 7. - Sancties
Art. 10
BIJLAGEN.
Art. N1-N2



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022: het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 15 oktober 2020 betreffende de organisatie van de thermische-energiemarkt en de thermische-energienetten;
  2° het AMUREBA-besluit: het besluit van de Waalse Regering van 1 februari 2024 betreffende de toekenning van subsidies voor audits of studies in de niet-residentiële sector, ter verbetering van de energie-efficiëntie en ter bevordering van een rationeler en duurzamer energiegebruik.

HOOFDSTUK 2. - Gemengdheidscijfer
Art.2. Overeenkomstig bijlage 4 bij het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022, wordt een gemengdheidscijfer vastgesteld.
  Deze index houdt rekening met drie categorieën consumenten:
  - Residentiële consumenten;
  - Tertiaire consumenten;
  - Industriële consumenten.
  Het gemengdheidscijfer wordt standaard vastgesteld op 1.
  Het gemengdheidscijfer wordt vastgesteld op 0,75 als twee categorieën consumenten op significante wijze op het net zijn aangesloten.
  Het gemengdheidscijfer wordt vastgesteld op 0,5 als drie categorieën consumenten significant op het net zijn aangesloten.
  Opdat een categorie consumenten zou worden beschouwd als op significant wijze aangesloten op het net, moet de totale jaarlijkse consumptie ervan minstens 20% vertegenwoordigen van de jaarlijks verdeelde thermische energie op het net of moet het minstens 40% vertegenwoordigen van het aantal warmtewisselingsstations die aangesloten zijn op het primaire net.
  Een bewijsnota van de definitie van het gemengdheidscijfer, is verbonden aan de verstrekking van jaarlijkse gegevens aan de administratie door de netbeheerder, zoals bepaald in artikel 37 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022.

HOOFDSTUK 3. - Telling en lezing op afstand
Art.3. De plaatsing van thermische energiemeters wordt gedocumenteerd in een verslag dat alle meters omvat die op hetzelfde thermische energienet of hetzelfde distributiecircuit zijn geplaatst.
  De inhoud van het verslag is opgenomen in bijlage 1re bij dit besluit. Bij het verslag is een meetschema van de meting gevoegd waarin het volgende wordt vermeld:
  1° de hiërarchie van de meters;
  2° hun plaats op plannen of schema's van het gebouw;
  3° de unieke identificatiecode van de meter zoals bepaald in het verslag bedoeld in bijlage 1 van dit besluit;
  Het verslag wordt bij het dossier inzake latere tussenkomst gevoegd voor elk gebouw waarop het thermische energienet betrekking heeft. In dit document, wordt het bedrijf of de natuurlijke persoon die de meter heeft geïnstalleerd, geïdentificeerd.

HOOFDSTUK 4. - Vergunningen, exploitant en leverancier
Art.4. De procedure voor het verzoek om toekenning van een vergunning wordt gepubliceerd op de website van de Administratie. Kandidaten vragen een vergunning aan met behulp van het formulier dat de Administratie ter beschikking stelt.
  Het in lid 1 bedoeld formulier is het communicatiemiddel waarmee de kandidaten de documenten en informatie kunnen verstrekken die nodig zijn om hun vergunningsaanvraag te rechtvaardigen.
  Voordat hij een vergunning aanvraagt, zorgt de aanvrager ervoor dat het thermische energienet bekend is bij de Administratie en een unieke identificatiecode heeft. Deze identificatiecode is gekoppeld aan de beschrijving van het net die vereist is in de vergunningsaanvraag. De identificatiecode wordt ingevoerd bij de vergunningsaanvraag.
  Als het thermische energienet onbekend is bij de Administratie, moet de kandidaat-netbeheerder een unieke identificatiecode voor het net aanvragen bij de Administratie. Deze aanvraag wordt ingediend via het formulier dat de Administratie ter beschikking stelt op haar website. Als het netwerk nog niet actief is, worden de vooraf geraamde gegevens voor het eerste bedrijfsjaar op het formulier weergegeven.

HOOFDSTUK 5. - De netbeheerder van het thermische energienet met verkoop
Art.5. De procedure voor het verstrekken van gegevens aan de Administratie wordt gepubliceerd op de website van de Administratie die een formulier online plaatst dat met de vereiste gegevens moet worden ingevuld.

Art.6. De gedeeltelijke audit bedoeld in artikel 46 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022 maakt het mogelijk een betrouwbaar beeld op te stellen van de werking en van de energieprestaties van het thermische energienetwerk als geheel.
  De gedeeltelijke audit bedoeld in het eerste lid wordt uitgevoerd volgens de AMUREBA-methodologie voor het uitvoeren van een gedeeltelijke audit of van een prestatiegerelateerde monitoringsaudit zoals bedoeld in bijlage 6 van het AMUREBA-besluit.
  De gedeeltelijke audit bedoeld in het eerste lid kan worden gebruikt voor het uitvoeren van statistische analyses, kaarten of verslaggevingen die nodig zijn voor de opdrachten van de Administratie. Het verslag kan worden doorgestuurd aan elke dienst van de Administratie, specifiek met het oog op het verlenen van subsidies of het afgeven van vergunningen of adviezen, op gemotiveerd verzoek van de betrokken dienst. Dit verslag kan geen persoonlijke gegevens bevatten. De Administratie weigert elk rapport dat persoonlijke gegevens bevat.

Art.7. De auditors die alle studies en audits uitvoeren vermeld in artikel 39, § 2, tweede lid, 3°, van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022 hebben een geldige erkenning in de bevoegdheid van Specialist in Thermische Energie overeenkomstig het AMUREBA-besluit.

HOOFDSTUK 6. - Planning en studies voorafgaand aan de ontwikkeling van een thermisch energienet
Art.8. De administratie stelt de methodologie vast van de opportuniteitsstudie bedoeld in artikel 110 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022, bestaande uit een geheel van referentiedocumenten en analyse-instrumenten, overeenkomstig bijlage 2, en publiceert deze op haar website.

Art.9. De methodologie van de opportuniteitsstudie bedoeld in artikel 111 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022 is die van de potentiële energie-audit zoals gedefinieerd in bijlage 6 van het AMUREBA-besluit, vastgesteld over een geografisch gebied van minstens 300 meter rond het project waarop de verplichting betrekking heeft.

HOOFDSTUK 7. - Sancties
Art.10. De lijst van de vaststellende beambten wordt op de website van de Administratie bekendgemaakt.


BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage nr.1. Inhoud van het verslag
  De minimumkenmerken van de hieronder vermelde meters worden in het verslag beschreven:
  - het type meter (meetvector en meettechnologie) of het goedkopere type meetsysteem (een vaste-brandstofmeter of meteropneming);
  - het merk en model van de meter;
  - de nauwkeurigheidsklasse;
  - index bij ingebruikname;
  - de datum van inbedrijfstelling van de meter;
  - het serienummer of een andere unieke identificatiecode die aan de meter is gekoppeld;
  - de methoden voor het uitlezen van de meter (fysiek of op afstand).


Art. N2. Bijlage 2 Methodologie van de opportuniteitsstudie bedoeld in artikel 110 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2022
  Een opportuniteitsstudie voldoet aan de volgende voorwaarden:
  1° ze wordt uitgevoerd op het hele gemeentelijke grondgebied;
  2° ze maakt de identificatie van de thermische energiebehoeften van openbare gebouwen mogelijk, die onderworpen zijn aan de verplichte EPB-certificering overeenkomstig het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen en identificeert deze gebouwen op een kaart;
  3° ze identificeert op de kaart vermeld in het eerste lid, 2° de verbruikers van thermische energie die bij de bevoegde overheden van de Gemeente hun interesse voor aansluiting op een project van een thermisch energienet kenbaar hebben gemaakt;
  4° ze maakt de identificatie van lokale bronnen mogelijk, zowel hernieuwbare bronnen als restwarmtebronnen, die beschikbaar zijn om het thermisch energienet te bevoorraden en die bekend zijn bij het Gemeentebestuur;
  5° ze stelt verschillende mogelijke oriëntaties voor met het oog op de bevordering van de oprichting van gemeenschappen voor hernieuwbare thermische energie, de gecentraliseerde productie van thermische energie, de recuperatie van hernieuwbare energie en energie uit restwarmte.