30 AUGUSTUS 2024. - Ministerieel besluit tot vaststelling van het model van de persoonlijke functiefiche als bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8 mei 2024 tot vaststelling van de modaliteiten van de indienstneming en evaluatie van personen bij arbeidsovereenkomst als wetenschappelijk personeel in de federale wetenschappelijke instellingen
Art. 1-2
BIJLAGE
Art. N
Artikel 1. De functiefiche als bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8 mei 2024 tot vaststelling van de modaliteiten van de indienstneming en evaluatie van personen bij arbeidsovereenkomst als wetenschappelijk personeel in de federale wetenschappelijke instellingen, wordt opgesteld binnen elke federale wetenschappelijke instelling overeenkomstig het bij dit besluit gevoegde model.
Art.2. Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
BIJLAGE
Art. N.
Functiefiche | |
1. Identificatiegegevens | |
Naam | |
Voornaam | |
Activiteitengroep | Activiteitengroep I: Wetenschappelijk onderzoek en experimentele ontwikkeling Activiteitengroep II: Wetenschappelijke openbare dienstverlening |
Klasse | SW1 SW2 SW3 SW4 |
Titel | Assistent Werkleider Eerstaanwezend werkleider Onderzoeksleider |
Functionele titel | |
Dienst/toegewezen teams | |
Aard van de taken | (niet-) permanente |
Datum van begin van geldigheid van deze functiefiche | |
Datum van het begin van de arbeidsovereenkomst | |
Hiërarchisch leidinggevende | |
Functioneel leidinggevende | |
Datum van de laatste evaluatie | |
Maand van de eerste of volgende evaluatie (1) | |
Datum van verkrijging van het doctoraat of datum voor de verdediging van een doctoraalscriptie | |
2. Doel van de functie ten opzichte van de opdrachten van de instelling | |
Dit is de essentie van de functie, samengevat in enkele kernachtige zinnen : wat is de functie, waartoe dient de functie, wat is de " zin " of bestaansreden ervan ? Ook de finaliteit van de functie (de link met de organisatie- en/of afdelingsdoelstellingen, de link naar klanten toe,...) moet in de formulering zoveel mogelijk worden weergegeven. Het is niet de bedoeling dat de belangrijkste activiteiten worden bijeengeplaatst, maar dat werkelijk wordt samengevat waar het om draait in de functie. | |
3. Resultaatsgebieden | |
Het gaat hier om de permanente en belangrijkste resultaatsgebieden die bijdragen tot de eindresultaten van de dienst, de afdeling, het departement en/of de organisatie. De resultaatsgebieden worden bij voorkeur verduidelijkt met relevantie voorbeelden van activiteiten : wat doet de functiehouder, niet hoe. (invullen wat op u betrekking heeft) | |
A. Belangrijkste/aanvullend resultaatsgebied inzake wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten (x%) : | |
1. Wetenschappelijke onderzoekspublicaties | |
2. Wetenschappelijke onderzoeksprojecten | |
3. Wetenschappelijke vergaderingen | |
4. Overdracht van kennis en beheer van wetenschappelijke infrastructuur | |
B. Belangrijkste/aanvullend resultaatsgebied inzake wetenschappelijke openbare dienstverlenende activiteiten (x %) : | |
1. Wetenschappelijke dienstverlenende projecten | |
2. Overdracht van wetenschappelijke dienstverlenende kennis + wetenschappelijke vergaderingen | |
3. Wetenschappelijke dienstverlenende publicaties | |
4. Specifieke wetenschappelijke dienstverlenende outputs | |
C. Aanvullende eisen (cf. koninklijk besluit van 25 februari 2008, artikel 39 § 3) : | |
1. De inpassing in de instelling en in het bijzonder in de dienst waaraan hij is toegewezen. | |
2. De bijdrage aan de instelling alsmede de ontwikkeling van een relevante ervaring of expertise ten gunste van de instelling. | |
3. Andere... | |
4. Positionering | |
In deze rubriek wordt beschreven wat de verantwoordelijkheden zijn van de functie op het vlak van personeel. | |
Aantal personen van zijn team (vanaf de inneming van de functie) (deze rubriek is optioneel) | Indien geen exact aantal gekend is of indien dit aantal kan verschillen per functiehouder, kan een indicatie gegeven worden van de ordegrootte. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van onderstaande indeling : - 0 medewerkers - 1 - 10 medewerkers - 11 - 50 medewerkers - meer dan 50 medewerkers Aantal wetenschappers: Aantal van niveau A: Aantal van niveau B: Aantal van niveau C: Aantal van niveau D: Andere : Het aantal medewerkers per niveau is indicatief. Bedoeling is dat er een inschatting gemaakt kan worden van de spreiding van de medewerkers over de verschillende niveaus. In plaats van een exact getal, kan hier ook een percentage worden gegeven. |
5. Competentieprofiel | |
A. Generieke competenties (aanduiden wat per rubiek overeenkomt) |
Omgaan met informatie | Omgaan met taken | Omgaan met medewerkers | Omgaan met relaties | Omgaan met het eigen functioneren |
Begrijpen | Taken uitvoeren | Kennis en informatie delen | Communiceren | Respect tonen |
Informatie verwerken | Werk structureren | Ondersteunen | Actief luisteren | Zich aanpassen |
Analyseren | Problemen oplossen | Medewerkers aansturen | In team werken (K) | Betrouwbaarheid tonen (K) |
Integreren | Beslissen | Medewerkers motiveren | Servicegericht handelen (K) | Inzet tonen |
Vernieuwen | Organiseren | Medewerkers ontwikkelen | Adviseren | Stress beheren |
Conceptualiseren | Sturen | Bouwen van teams | Beïnvloeden | Zichzelf ontwikkelen (K) |
Inzicht in de organisatie | De organisatie besturen | Teams aansturen | Relaties opbouwen | Objectieven behalen (K) |
Visie ontwikkelen | Ondernemen | Inspireren | Netwerken | Organisatiebetrokkenheid tonen |
Wettenschappelijke Onderzoeks-doelstellingen | Middelen | Motivering | Termijnen | Indicatoren | Persoonlijke inbreng |
Doelstellingen inzake wetenschappelijke openbare dienstverlening | Middelen | Motivering | Termijnen | Indicatoren | Persoonlijke inbreng |
Gele zen en goedgekeurd, Datum en ondertekening van het personeelslid | Gelezen en goedgekeurd, Datum en ondertekening van de leidinggevende | Gelezen en goedgekeurd, Datum en ondertekening van de Algemeen directeur |