Details





Titel:

20 JUNI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het Financieel Coördinatiecentrum voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (FCCB)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - Werkingsmodaliteiten van het FCCB
Art. 3-14
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Art. 15-16



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° ordonnantie: de ordonnantie van 4 april 2024 houdende de Codex van de openbare financiën van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
  2° Regering: de Regering zoals bepaald in artikel 2, 3° van de ordonnantie;
  3° gewestelijke entiteit: de gewestelijke entiteit zoals bepaald in artikel 2, 1° van de ordonnantie;
  4° kassier: de kredietinstelling die de dagstaat bijhoudt van de thesaurie van de diensten van de Regering, de ABI's TO en de ABI's FCCB;
  5° Gewest: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
  6° FCCB: het Financieel Coördinatiecentrum voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bedoeld in artikel 112 van de ordonnantie;
  7° autonome bestuursinstellingen (hierna de ABI's genoemd): de instellingen als gedefinieerd in artikel 2, 2° van de ordonnantie;
  8° ABI FCCB: de ABI zoals gedefinieerd in artikel 2, 21° van de ordonnantie;
  9° leidende ambtenaar: de Secretaris-generaal, de Adjunct-secretaris-generaal en elke Directeur-generaal en Adjunct-directeur-generaal van de diensten van de Regering, evenals de titularissen van gelijkwaardige functies bij de autonome bestuursinstellingen;
  10° GOB : de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, met uitsluiting van de andere gewestelijke overheidsdiensten Brussel die ook deel uitmaken van de diensten van de Regering.

Art.2. Dit besluit bepaalt de praktische modaliteiten voor de uitvoering van artikel 112 van de ordonnantie.

HOOFDSTUK 2. - Werkingsmodaliteiten van het FCCB
Art.3. De werking van het FCCB wordt verzekerd door het bestuur Brussel Financiën en Begroting van de GOB.

Art.4. De aan de ABI's FCCB toegekende gewestelijke subsidies worden gestort op bankrekeningen van de diensten van de Regering, "transitrekeningen" genoemd, in afwachting van het gebruik ervan door de ABI's FCCB.

Art.5. De modaliteiten voor de centralisatie en de coördinatie van de financiering van de thesaurieën, als bedoeld in artikel 112, § 1 van de ordonnantie, evenals de betalingen aan de ABI's FCCB worden, voor elke ABI FCCB, vastgelegd in een driepartijenovereenkomst afgesloten tussen het FCCB, de kassier en de ABI.

Art.6. In toepassing van artikel 112, § 3 van de ordonnantie, neemt het FCCB contact op met de leidende ambtenaar van de betrokken ABI, uiterlijk een maand na de beslissing van de Regering om deze ABI op te nemen in het FCCB.
  Het FCCB coördineert de ondertekening van de driepartijenovereenkomst bepaald in artikel 5. De overeenkomst bepaalt de datum van inwerkingtreding van het financiële centraliseringssysteem, zoals bedoeld in artikelen 3 en volgende. Het FCCB ziet toe op een correcte toepassing van de voorziene modaliteiten, zowel in de driepartijenovereenkomst als in dit besluit. Het FCCB meldt aan de Minister van Financiën elke vastgestelde onregelmatigheid met betrekking tot deze toepassing. In voorkomend geval brengt de Minister van Financiën de functioneel bevoegde minister van de betrokken ABI op de hoogte.

Art.7. In het kader van de toepassing van artikel 101, § 3 van de ordonnantie, kan de Regering toestaan een rekening aan te houden of te openen bij een andere kredietinstelling, op gemotiveerde vraag van een instelling.

Art.8. Om het FCCB toe te laten zijn opdrachten te kunnen vervullen, en in het bijzonder die bedoeld in artikelen 11, 12 en 14, neemt het FCCB kennis van de bankrekeningen van de ABI's FCCB, via een tool die ter beschikking wordt gesteld door de kassier.

Art.9. Elke ABI FCCB duidt een bankrekening als "hoofdrekening" aan, naar waar de financiële overdrachten, afkomstig van de transitrekening van het Gewest, bepaald in artikel 4 en bestemd voor die ABI, worden uitgevoerd. Elk door de ABI gegeven betalingsbevel aan de kassier, waardoor deze hoofdrekening een negatief saldo zou vertonen, wordt pas uitgevoerd als het gedekt kan worden door een afhaling van de transitrekening van de instelling. Die afhaling wordt uitgevoerd door de kassier.

Art.10. Elke ABI FCCB stelt een enig aanspreekpunt aan. Die persoon bezorgt het FCCB elke week, uiterlijk om 10 uur op de laatste werkdag van de week, een kalender van de geplande ontvangsten en uitgaven voor de komende vier weken, volgens het verplichte sjabloon verstrekt door het FCCB. De betrouwbaarheid van deze vooruitzichten zal door het FCCB worden beoordeeld.
  Elke ABI FCCB bezorgt het FCCB in januari een voorlopige planning van haar ontvangsten en uitgaven tot 31 december van het lopende jaar.
  Op basis van de meegedeelde planningen stelt het FCCB een geconsolideerd thesaurieplan op in het kader van het beheer van de thesaurie op korte termijn van het Gewest.

Art.11. Op basis van de ramingen meegedeeld overeenkomstig artikel 10 en de andere informatie waarover het beschikt, zorgt het FCCB voor een systeem om mogelijke liquiditeitstekorten over een periode van vier weken te monitoren. Als er een tekort aan het licht komt, meldt het FCCB dit meteen aan het betrokken enig aanspreekpunt zodat die persoon de noodzakelijke maatregelen treft.

Art.12. Het meetelement om de kwaliteit te beoordelen van de thesaurievooruitzichten van elke ABI FCCB, zoals bepaald in artikel 10, is het nettosaldo van de creditbewegingen, met uitzondering van de financiële overdrachten afkomstig van de transitrekening van de ABI, en de debetbewegingen van de eigen bankrekeningen van de ABI gecentraliseerd bij het FCCB, hierna "nettobeweging" genoemd.
  Het dagelijkse verschil tussen de ramingen en de verwezenlijkingen wordt bepaald door de gewogen som van de verschillen tussen de geplande nettobewegingen in de weekplanningen bedoeld in artikel 10 en de nettobeweging op alle eigen bankrekeningen gecentraliseerd bij het FCCB. De één, twee, drie en vier weken vóór de uitvoeringsdatum opgestelde ramingen worden respectievelijk gewogen tegen 40%, 30%, 20% en 10%.
  De kwaliteit van de thesaurieramingen wordt bepaald door de verhouding tussen de som van alle dagelijkse verschillen van het jaar tussen de thesaurieramingen en hun realisatie, en het jaartotaal van de debet- en creditbewegingen van de eigen bankrekeningen gecentraliseerd bij het FCCB, met uitzondering van de financiële overdrachten afkomstig van de transitrekening van de ABI.

Art.13. In het kader van zijn opdrachten biedt het FCCB de ABI's FCCB een enig aanspreekpunt voor alle vragen over de werking van het FCCB of voor alle eventuele vragen om advies.

Art.14. Het FCCB werkt samen met de ABI's FCCB om de kwaliteit van de geconsolideerde thesaurieplanning te verbeteren.
  Elk kwartaal stelt het FCCB voor elke ABI FCCB een verslag op met de financiële gegevens alsook de kwaliteit van haar thesaurieramingen. Het bezorgt de ABI's dit verslag uiterlijk op het eind van de maand die volgt op het betrokken kwartaal.

HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Art.15. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 16. De Ministers van de Regering worden, ieder voor wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.