26 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers
Art. 1-4
Artikel 1. De coördinator, zoals bedoeld in artikel 5/2, § 1, van de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten moet minstens één jaar tewerkstelling in de postsector kunnen aantonen. Daarnaast moet hij voldoende tijd en middelen krijgen om zijn rol naar behoren te kunnen vervullen.
Het staat de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers evenwel vrij om te kiezen of deze rol van coördinator intern of extern wordt ingevuld.
Art.2. De naam en contactgegevens van de coördinator moeten permanent worden vermeld op een voor de pakketbezorgers gemakkelijk toegankelijke plaats.
Art.3. Het is de taak van de coördinator om, overeenkomstig artikel 5/2, § 1, van de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten:
1° de pakketbezorgers schriftelijk en op een duidelijke en gemakkelijk te begrijpen wijze te informeren over hun rechten en plichten zoals bepaald in de artikelen 5/2, 5/3, 5/4, 6/1, 6/2 en 10/1 van de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten.
Deze informatie moet worden meegedeeld aan de pakketbezorgers op verschillende momenten: enerzijds bij de start van de uitvoering van de overeenkomst, anderzijds moet deze informatie jaarlijks worden herhaald en op vraag van de pakketbezorger.
2° een waakzaamheidsplan op te stellen dat de volgende gegevens bevat:
a) een beschrijving van de keten van de dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers;
b) een risicoanalyse van mogelijke inbreuken op de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten, het arbeids- en het socialezekerheidsrecht;
c) maatregelen om aan deze risico's tegemoet te komen.
Dit waakzaamheidsplan dient te worden opgesteld binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van dit koninklijk besluit en moet jaarlijks geëvalueerd worden.
Art. 4. De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.