Details





Titel:

29 MAART 2024. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de regels ter goedkeuring van de programma's van de cursussen in het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK II. - De structuur van cursusprogramma's
Art. 2-4
HOOFDSTUK III. - Procedures voor de goedkeuring en uitvoering van cursusprogramma's
Afdeling 1. - Programma van de referentiecursus
Art. 5-7
Afdeling 2. - Cursusprogramma's van een inrichtende macht
Art. 8-9
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 10-17
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2009029444 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° het decreet : het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;
  2° artistieke basiscursussen : de artistieke cursussen bepaald in artikel 4, § 3, eerste lid, 1°, van het decreet ;
  3° aanvullende artistieke cursussen : de artistieke cursussen bepaald in artikel 4, § 3, eerste lid, 2°, van het decreet ;
  4° studierichting : de administratieve onderverdeling van een artistieke basiscursus, zoals bepaald in artikel 1, 5°, van het decreet;
  5° cursusprogramma van de inrichtende macht : document opgesteld door een inrichtende macht, waarin voor elke basis- of aanvullende artistieke cursus de elementen vermeld in de artikelen 3 en 4 van dit decreet en goedgekeurd door de Regering, zoals bedoeld in artikel 4, § 4,eerste lid, van het decreet, zijn opgenomen;
  6° programma van de referentiecursus : document opgesteld door één of meer representatieve organisaties van inrichtende machten, waarin voor elke basis- of aanvullende artistieke cursus de elementen vermeld in de artikelen 3 en 4 van dit besluit zijn opgenomen en goedgekeurd door de Regering na advies van de Algemene Raad, zoals bepaald in artikel 4, § 4, tweede lid, van het decreet;
  7° artistieke onderwijs- en opleidingsdoelstellingen : doestelling te bereikten door de organisatie van een cursus met verwijzing naar de doelstellingen bedoeld in artikel 4, § 3, eerste lid, van het decreet en gespecificeerd in de bijlagen 1, 2, 3 en 4 van het decreet van 11 oktober 2023 betreffende het referentiekader voor de competenties, de organisatie van de cursussen alsmede de toelating en de regulariteit van de leerlingen in het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, alsook in de bijlagen bij het besluit van de Regering van 13 juli 1998 waarbij machtiging wordt verleend een specifiek onderwijs van instrumentale en vocale opleiding voor zangers-organisten en koorleiders te organiseren in de "Académie de Musique Saint-Grégoire" te Doornik en het besluit van de Regering van 13 juli 2023 houdende toelating tot het organiseren van specifiek onderwijs van ritmiek en lichaamsexpressie aan het Institut de Rythmique Jaques-Dalcroze de Belgique;
  8° competentie : het vermogen om een georganiseerd geheel van kennis, knowhow en interpersoonlijke vaardigheden toe te passen om een bepaald aantal taken uit te voeren, zoals bepaald in artikel 4, § 3, derde lid van het decreet. Ze kan worden beoefend en beheerst of worden beoefend zoals bepaald in de bijlagen bij voornoemd besluit van 11 oktober 2023;
  9° leerinhoud: een geheel van kennis, knowhow en interpersoonlijke vaardigheden waaruit het te onderwijzen vak voor een studierichting, jaargroep of bepaald studiejaar bestaat;
  10° leersituatie: een geheel van voorwaarden en omstandigheden die een leerling of een groep leerlingen ertoe kunnen brengen kennis, knowhow en interpersoonlijke vaardigheden op te bouwen, met het oog op een bepaalde leeractiviteit of een reeks geïntegreerde leeractiviteiten te initiëren, te trainen of te evalueren;
  11° kennis: feit of geheel van feiten, definitie, concept, theorie, model, taalkundig, natuurkundig, plastisch of muzikaal hulpmiddel;
  12° interpersoonlijke vaardigheden: de houding of het geheel van houdingen waardoor een persoon zich kan aanpassen aan verschillende sociale contexten en/of leeromgevingen;
  13° knowhow: procedure, gebaar, beweging, techniek, oplossingsschema, gestandaardiseerd en geautomatiseerd door leren en training ;
  14° inrichting : een plaats waar het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan wordt gegeven, bestaande uit één of meer vestigingen, onder leiding van een directeur of een directrice en georganiseerd door een inrichtende macht;
  15° "de Minister": de minister bevoegd voor het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan;
  16° de administratie: de dienst van de Regering van de Franse Gemeenschap die bevoegd is voor het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan;
  17° de Inspectie: de inspectiedienst van het kunstonderwijs bedoeld in artikel 3, derde lid, 4°, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de algemene inspectiedienst;
  18° de Algemene Raad: de Algemene Raad voor het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan bedoeld in artikel 121 van het decreet.

HOOFDSTUK II. - De structuur van cursusprogramma's
Art.2. Het ontwerp van het programma van de referentiecursus vermeldt de naam van de organisatie of van de representatieve organisaties van de inrichtende machten, de naam van het artistieke domein en de titel van de cursus.
  Het ontwerp van het cursusprogramma van de inrichtende macht vermeldt de naam van de inrichtende macht, de naam van de inrichting(en), de naam van het artistieke domein en de titel van de cursus.
  De administratie nummert alle ontwerpen van cursusprogramma's.

Art.3. Voor elke artistieke basiscursus moet het programma van de referentiecursus of het cursusprogramma van de inrichtende macht, per studierichting minstens :
  1° de doelstellingen inzake artistieke onderwijs- en opleidingsdoelstellingen bedoeld in artikel 1, 7° omvatten;
  2° de uit te oefenen competenties bedoeld in artikel 1, 8° omvatten;
  3° de te beheersen competenties omvatten (met uitzondering van de voorbereidende studierichting) bedoeld in artikel 1, 8° ;
  4° de leerinhoud en, in voorkomend geval, de leersituaties specificeren.
  Voor basiscursussen wordt het programma van de referentiecursus of het cursusprogramma van de inrichtende macht binnen elke studierichting opgesteld per studiejaar, per groep van studiejaren of per volledige studierichting. Het maakt, in voorkomend geval, onderscheid tussen cursussen voor kinderen en cursussen voor tieners en volwassenen.

Art.4. Voor elke aanvullende artistieke cursus moet het programma van de referentiecursus of het cursusprogramma van de inrichtende machten minstens :
  1° de doelstellingen inzake artistieke onderwijs- en opleidingsdoelstellingen bedoeld in artikel 1, 7° omvatten;
  2° de uit te oefenen competenties bedoeld in artikel 1, 8° omvatten;
  3° de leerinhoud en, in voorkomend geval, de leersituaties specificeren.
  Voor aanvullende cursussen wordt het programma van de referentiecursus of het cursusprogramma van de inrichtende machten opgesteld per studiejaar of per groep van studiejaren.

HOOFDSTUK III. - Procedures voor de goedkeuring en uitvoering van cursusprogramma's
Afdeling 1. - Programma van de referentiecursus
Art.5. De programma's van de referentiecursus worden opgesteld door een of meer representative organisaties van inrichtende machten. Zij kunnen overeenkomstig artikel 6, § 4, 2°, van het decreet van 11 januari 2019 betreffende de Algemene Inspectiedienst, de steun vragen van externe deskundigen, alsook van vertegenwoordigers van de inspectie bevoegd voor het betrokken onderwijsdomein, wat betreft de opdrachten van pedagogische deskundigheid met het oog op steun bij de ontwikkeling van netoverschrijdende cursusprogramma's.

Art.6. Het ontwerp van het programma van de referentiecursus wordt uiterlijk op 1 april van het lopende schooljaar per e-mail naar de administratie gestuurd.
  De administratie bevestigt de goede ontvangst ervan, geeft het een volgnummer en stuurt het door naar de Algemene Raad, die zijn advies geeft overeenkomstig artikel 121, § 2, 2°, van het decreet, evenals artikel 5 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 juli 2019 houdende de werkingsregels van de Algemene Raad voor het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
  Als de Algemene Raad een gunstig advies uitbrengt, wordt het ontwerp van programma van de referentiecursus ter goedkeuring voorgelegd aan de Regering of haar afgevaardigde. Deze deelt haar beslissing mee aan de betrokken representatieve organisaties van inrichtende machten en de administratie publiceert binnen dertig kalenderdagen het goedgekeurde programma van de referentiecursus door middel van een ministeriële omzendbrief.
  Als de Algemene Raad een ongunstig met redenen omkleed advies uitbrengt, wordt het ontwerp van het programma van de referentiecursus voor wijzigingnaar de representatieve organisatie(s)van de inrichtende machten gestuurd. Het gewijzigde ontwerp kan opnieuw voor advies aan de Algemene Raad worden voorgelegd.

Art.7. Elke inrichtende macht die tot een programma van de referentiecursus toetreedt, moet de administratie hiervan op de hoogte brengen, met vermelding van de titel en het nummer dat door de administratie aan het cursusprogramma is toegekend, die de ontvangst ervan bevestigt.

Afdeling 2. - Cursusprogramma's van een inrichtende macht
Art.8. Elk ontwerp van cursusprogramma van een inrichtende macht moet uiterlijk tussen 15 oktober en 30 april van het lopende schooljaar naar de administratie worden gestuurd.
  De administratie bevestigt de ontvangst ervan, kent een volgordenummer toe en stuurt het door naar de inspectie voor advies.
  De inspectie onderzoekt het ontwerp van cursusprogramma om te bepalen of met de uitvoering ervan de artistieke onderwijs- en opleidingsdoelstellingen en de te beheersen en te beoefenen competenties, zoals bepaald in de bijlagen van het voornoemde besluit van 11 oktober 2023, kunnen worden bereikt.
  Als de inspectie een conformiteitsverklaring afgeeft, wordt het ontwerp van het cursusprogramma ter goedkeuring voorgelegd aan de regering of haar afgevaardigde. Deze deelt haar beslissing mee aan de inrichtende macht binnen vijftig kalenderdagen na ontvangst van het project.
  In het geval van een met redenen omkleede niet-conformiteitsverklaring door de inspectiet, zal de administratie de inrichtende macht binnen vijftig kalenderdagen na de verzending van het project op de hoogte brengen. De inrichtende macht kan vragen om een bijeenkomst met de inspectie voordat er een nieuwe gewijzigd project van cursusprogramma wordt opgesteld. Het doel van deze bijeenkomst is om de dialoog te bevorderen over de verbeteringen die de inrichtende macht in het document zal aanbrengen om tot een conformiteit te komen. De inrichtende macht kan een gewijzigd ontwerpprogramma opnieuw indienen in de vorm van een nieuwe aanvraag, die tijdens het lopende schooljaar zal worden onderzocht, mits deze vóór 30 april van dat jaar wordt verzonden.

Art.9. De programma's van de referentiecursus en de cursusprogramma's van een inrichtende macht worden van kracht in het schooljaar volgend op de datum van de goedkeuring ervan. Als er een nieuwe cursus wordt geopend, blijft deze goedkeuring geldig voor inwerkingtreding aan het begin van een volgend schooljaar.
  De inrichtende machten en schooldirecteuren zorgen ervoor dat het onderwijzend personeel ze toepast.

HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art.10. Voor het schooljaar 2024-2025 en in afwijking van artikel 8, kan de minister of zijn afgevaardigde, op aanvraag van een inrichtende macht die per e-mail naar de administratie is gestuurd vóór 14 juni 2024 en na ontvangst van het advies van de inspectie, de organisatie toestaan van bepaalde cursussen bedoeld in de artikelen 1 en 2 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 11 oktober 2023 betreffende het referentiekader voor de competenties, de organisatie van de cursussen alsmede de toelating en de regulariteit van de leerlingen in het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
  De cursussen bedoel in het eerste lid zijn :
  1° voor het domein van beeldende, visuele en ruimtekunsten ;
  a) de aanvullende cursus kunsttechnieken ;
  2° voor het domein van muziek :
  a) de basiscursus muziekanalyse ;
  b) de aanvullende cursus popensemble ;
  c) de aanvullende cursus mondeling muzikaal ensemble ;
  d) de aanvullende cursus begeleidingstoetsenbord;
  3° voor het domein van het gesproken woord en theater :
  a) de cursus schrijven ;
  4° voor het domein van dans :
  a) de voorbereidende basiscursus dans ;
  b) de aanvullende cursus urban dance ;
  c) de aanvullende cursus improvisatietechnieken - compositie;
  d) de aanvullende cursus choreografische improvisatie, specialiteit tapdans;
  e) de aanvullende cursus multidisciplinaire choreografische workshop;
  f) de aanvullende cursus klassiek dansrepertoire, vrouwelijke variaties;
  g) de aanvullende cursus klassiek dansrepertoire, mannelijke variaties.

Art.11. Voor de toepassing van artikel 10 moet het verzoek van de inrichtende macht vergezeld gaan van een dossier dat ten minste een beschrijving bevat van de leerinhoud voor het (de) beoogde studiejaar(ren). Het advies van de studieraad over de opening van de betreffende cursus moet vóór 5 juli 2024 per e-mail naar de administratie worden gestuurd.

Art.12. Bij wijze van overgangsmaatregel en volgens de bijgevoegde tabel blijven bepaalde cursusprogramma's die in 2023-2024 op scholen van kracht zijn, geldig tot het einde van het schooljaar 2025-2026.

Art.13. Voor de cursussen bedoeld in artikel 10, indien de inrichtrende macht op 30 juni van het jaar 2025 niet heeft laten weten dat zij zich aansluit bij een referentieprogramma dat intussen door de Regering zou aangenomen zijn, of indien zij op diezelfde datum geen ontwerpprogramma overeenkomstig artikel 8 heeft ingediend, wordt zij formeel aangemaand dit binnen zestig kalenderdagen te doen, op straffe van :
  - een verlaging van de dotatie en van de bijbehorende werkingssubsidies;
  - de betaling vanaf het volgende schooljaar van de wedde-subsidie voor de betrokken leerkracht, totdat er een door de regering goedgekeurd cursusprogramma is opgesteld.

Art.14. Onverminderd de bepaling bedoeld in artikel 13, worden de programma's van de referentiecursus en de cursusprogramma's die vóór de inwerkingtreding van dit besluit werden goedgekeurd, geacht te zijn goedgekeurd en te zijn aangepast aan de doelstellingen en competenties bepaald in het besluit van 11 oktober 2023.

Art.15. Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 mei 2009 tot vaststelling van de regels ter goedkeuring van de programma's van de cursussen in het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap wordt opgeheven.

Art.16. Dit besluit treedt in werking op 26 augustus 2024.

Art.17. De Minister van secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 29-04-2024, p. 48018)