29 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering overeenkomsten kan sluiten voor het mogelijk maken van programma's in het kader van geïntegreerde zorg
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - Overeenkomst voor een programma geïntegreerde zorg
Art. 3-5
HOOFDSTUK 3. - Bedragen ten laste van de rechthebbende
Art. 6
HOOFDSTUK 4. - Uitvoeringsbepaling
Art. 7-8
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° "de wet": de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;
2° "het Verzekeringscomité": het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging, bedoeld in artikel 21 van de wet;
3° "programma": een programma waarin acties worden beschreven om samen geïntegreerde zorg te realiseren binnen een specifiek toepassingsdomein;
4° "patiëntenforum": het patiëntenforum bedoeld in artikel 13/2 van de wet.
Art.2. § 1. Onder de voorwaarden die in dit besluit zijn vastgesteld, kan het Verzekeringscomité overeenkomsten sluiten teneinde geïntegreerde zorg te realiseren in het kader van afgesproken programma's, met als doelstelling:
1° een betere ervaring van zorg voor de persoon;
2° betere gezondheidsuitkomsten op bevolkingsniveau;
3° het realiseren van meer waarde met dezelfde middelen door efficiënter gebruik van de beschikbare middelen;
4° het verhogen van het welzijn van de professionals die actief zijn in de zorg- en welzijnssector;
5° het realiseren van meer gelijkheid in toegang tot gezondheid en gezondheidszorg (health equity).
§ 2. De programma's worden afgesproken en de overeenkomsten worden gesloten:
1° met l'Agence wallonne pour une vie de qualité of met zorgverleners of rechtspersonen die hiertoe zijn aangeduid door het Waalse Gewest;
2° met l'Office de la naissance et de l'enfance (ONE) of met zorgverleners of rechtspersonen die hiertoe zijn aangeduid door de Franse Gemeenschap;
3° met de diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, met Iriscare of met zorgverleners of rechtspersonen die hiertoe zijn aangeduid door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
4° met de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie (Service Public Francophone bruxellois) of met zorgverleners of rechtspersonen die hiertoe zijn aangeduid door de Franse Gemeenschapscommissie of de Vlaamse Gemeenschapscommissie;
5° met "Das Ministerium der Deutschsprachigen Gemeinschaft" of met zorgverleners of rechtspersonen die hiertoe zijn aangeduid door de Duitstalige gemeenschap;
6° met het Departement Zorg of het Agentschap Opgroeien.
§ 3. Elke overeenkomst voegt in bijlage het programma dat bij die overeenkomst wordt uitgevoerd.
HOOFDSTUK 2. - Overeenkomst voor een programma geïntegreerde zorg
Art.3. Om een overeenkomst te kunnen sluiten met betrekking tot een geïntegreerd zorgprogramma moet aan onderstaande inhoudelijke elementen worden voldaan:
1° betreffende het gemeenschappelijk kader voor de ontwikkeling en uitvoering van programma's:
a) Het programma houdt rekening met het WHO-model: `WHO framework on integrated people centred health services';
b) Het programma is gericht op de realisatie van de levensdoelen van de persoon en hanteert tegelijkertijd een populatiegerichte benadering;
c) De voorgestelde praktijken zijn evidence-based.
2° betreffende de beschrijving van de aanleidende probleemstelling van het programma en de prioriteiten:
a) De aanleidende probleemstelling van het programma wordt geïdentificeerd en beschreven op basis van gegevens die vervolgens toelaten de actiedomeinen naar voor te schuiven;
b) De prioriteiten worden vastgesteld op basis van de vastgestelde probleemstelling.
3° betreffende de doelstellingen van het programma: de doelstellingen van het programma zijn gebaseerd op de "5AIM". Het programma bevat specifieke doelstellingen die geformuleerd zijn in functie van de doelgroep en de voorgestelde activiteiten;
4° betreffende de doelgroep: het programma bevat een beschrijving van de betrokken doelgroep, die duidelijk omschreven is;
5° betreffende de activiteiten van het programma:
a) Kort overzicht van alle activiteiten, met inbegrip van de gerelateerde activiteiten die ontwikkeld en uitgevoerd werden vóór de creatie van het geïntegreerde zorgprogramma;
b) Gedetailleerde beschrijving van de nieuwe activiteiten die in het kader van het programma worden voorgesteld;
c) Beschrijving van hoe de nieuwe activiteiten/prestaties die deel uitmaken van het programma afgestemd zijn op de algemene zorg en ondersteuning die aan de persoon geboden wordt.
6° betreffende de betrokken actoren:
a) omschrijving van de actoren en organisaties die betrokken zijn bij de uitvoering van het programma;
b) omschrijving van de verantwoordelijkheden van de actoren die betrokken zijn bij de uitvoering van het programma.
7° betreffende de planning van het programma: beschrijving en planning van de implementatie;
8° betreffende de financieringsmodaliteiten:
a) Beschrijving van de financiële circuits;
b) Raming van de financiële weerslag en aanduiding binnen de begroting van de overheden die specifieke kosten voor activiteiten binnen het programma zullen ten laste nemen.
9° betreffende het gemeenschappelijk kader voor monitoring en evaluatie. De evaluatiestrategie is gebaseerd op de 5AIM en wordt uitgevoerd op verschillende macro, meso- en microniveaus:
a) Beschrijving van de monitoringstrategie;
b) Beschrijving van het monitoringproces, planning en toewijzing van verantwoordelijkheden;
c) Beschrijving van de evaluatiestrategie;
d) Beschrijving van het evaluatieproces, de planning en de toewijzing van verantwoordelijkheden;
e) Beschrijving van de indicatoren (algemeen voor het programma en specifiek voor de activiteiten).
10° betreffende de uitvoering van het programma op mesoniveau: beschrijving van de manier waarop het mesoniveau de uitvoering van het programma ondersteunt of vergemakkelijkt.
Art.4. § 1. In de in artikel 2 bedoelde overeenkomst worden minstens de volgende elementen vastgelegd:
1° de identiteit van de contractant met vermelding van zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of in de registers van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid of in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
2° de identiteit van de administratief verantwoordelijke, belast met administratieve en financiële relaties met het RIZIV;
3° de regels en modaliteiten met betrekking tot de facturatie en de controle;
4° de geldigheidsduur van de overeenkomst in overeenstemming met artikel 5;
5° de opzeggings- en wijzigingsmodaliteiten van de overeenkomst, rekening houdend met de continuïteit van de zorg;
6° de noodzakelijke administratieve gegevens en de wettelijke basis voor de verwerking van die gegevens;
7° het bedrag van de tegemoetkomingen en het maximumbudget dat daarvoor wordt voorzien;
8° het stakeholdermanagement.
§ 2. Indien de administratieve gegevens die in de overeenkomst worden vermeld worden gewijzigd, kan de leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging de overeenkomst aanpassen teneinde deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe gegevens.
Art.5. De overeenkomsten worden uiterlijk afgesloten op 31 december 2027.
Alle overeenkomsten nemen van rechtswege een einde op uiterlijk 31 december 2028.
HOOFDSTUK 3. - Bedragen ten laste van de rechthebbende
Art.6. Voor de verstrekkingen, die in het kader van de overeenkomst worden bepaald en die behoren tot het toepassingsgebied van de overeenkomst, kunnen geen persoonlijke aandelen, supplementen of andere bijdragen worden gevraagd dan deze voorzien in uitvoering van de wet of in uitvoering van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
HOOFDSTUK 4. - Uitvoeringsbepaling
Art.7. Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2024 .
Art. 8. De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.