22 DECEMBER 2022. - Besluit van de Regering tot uitvoering van titel 5.1 van het decreet van 1 maart 2021 betreffende de mediadiensten en de filmvoorstellingen
Art. 1-11
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Toepassingsgebied
Het toepassingsgebied van de dienst van algemeen economisch belang (DAEB), vermeld in artikel 137.2 van het decreet van 1 maart 2021 betreffende de mediadiensten en de filmvoorstellingen, hierna: decreet, stemt overeen met het hele Duitse taalgebied, met uitzondering van de gebieden die in de bijlage genoemd worden.
Art.2. Dienstverlener belast met het beheer van de DAEB
De dienstverlener die belast is met het beheer van de DAEB vermeld in artikel 1 is Glasfaser Ostbelgien bv.
Art.3. Duur van de opdracht
De opdracht gaat in op 23 december 2022 en heeft een looptijd van maximaal 34 jaar.
Art.4. Berekening van de compensaties
De Regering kent aan de dienstverlener een compensatie toe overeenkomstig artikel 137.4 van het decreet, die uitbetaald wordt gedurende de eerste drie jaar van de verrichting van de DAEB.
Het totale bedrag van de uitbetaalde compensaties stemt overeen met het bedrag dat op basis van de business case vermeld in artikel 137.3, § 1, tweede lid, 7°, van het decreet als noodzakelijk aangemerkt werd, zodat de geschatte netto contante waarde van de kasstromen die terugvloeien naar de eigenaars, inclusief de compensaties, gedisconteerd naar het jaar 2022, neerkomt op een nulwaarde.
De compensaties worden berekend op basis van de volgende parameters en uitgangspunten:
1° een redelijk rendement op eigen vermogen van 8,05 % ;
2° een eindwaarde die berekend werd als 22,3 % van de investeringen voor de uitrol en de aansluitingen (CAPEX) gedurende de looptijd van de DAEB, en waarvoor in de oorspronkelijke business case 35.323.879 euro vooropgesteld werd; en
3° de veronderstelling dat de investeringen voor het ontsluiten van nieuwe huishoudens en bedrijfsvestigingen in de Duitstalige Gemeenschap (CAPEX) voortgezet worden gedurende de looptijd van de DAEB.
Overeenkomstig artikel 137.4, § 1, tweede lid, van het decreet ontvangt de dienstverlener voor het verrichten van deze DAEB voor de totale looptijd van de DAEB een compensatie van maximaal 40 miljoen euro. Een eerste compensatie ten belope van 15 miljoen euro wordt nog voor 31 december 2022 uitbetaald aan de dienstverlener, die het bedrag echter pas mag gebruiken nadat de Europese Commissie de oprichting van Glasfaser Ostbelgien bv overeenkomstig de geldende mededingingsregels goedgekeurd heeft.
Art.5. Terugvorderingsmechanisme
§ 1 - De totale compensatie voor de openbare dienst die aan de dienstverlener toegekend wordt, mag niet hoger zijn dan noodzakelijk om de nettokosten voor de verrichting van de DAEB plus een redelijke winst te dekken.
De hoogte van de eventuele overcompensatie wordt als volgt berekend: het uitgangspunt is de netto contante waarde van de werkelijke kasstromen, inclusief de uitbetaalde compensaties, gedurende de periode waarvoor de dienstverlener met het beheer van de DAEB belast is. Als eindwaarde wordt uitgegaan van een aandeel van 22,3 % van de in de looptijd van de DAEB gedane investeringen in de uitrol van het netwerk en de aansluiting van bestaande en nieuwe huishoudens en bedrijfsvestigingen in de Duitstalige Gemeenschap (CAPEX). De kasstromen worden met een passend rendement op eigen vermogen van 8,05 % gedisconteerd naar het jaar 2022.
§ 2 - Als stimulans voor een efficiënte bedrijfsvoering en op grond van zijn eigen financiële investeringen in de uitrol van het FTTH-netwerk en de exploitatie ervan kan de dienstverlener de eerste 10 miljoen euro van de in artikel 3 bepaalde compensatie voor de openbare dienst behouden. Van alle overschotten boven dat bedrag wordt 50 % terugbetaald aan de Duitstalige Gemeenschap. De andere 50 % kan de dienstverlener eveneens behouden.
Voor het terugvorderingsmechanisme wordt dienovereenkomstig de volgende berekeningsformule gebruikt: terug te vorderen bedrag = 50 * (netto contante waarde [achteraf bepaald, rekening houdend met de compensaties] bij een rendement op eigen vermogen van 8,05 - 10 miljoen euro)
§ 3 - Het bedrag dat als overcompensatie terugbetaald moet worden aan de Duitstalige Gemeenschap, is in ieder geval beperkt tot de waarde van de uitbetaalde compensatie.
Art.6. Monitoring van de compensatie voor de DAEB
§ 1 - Overeenkomstig artikel 137.3, § 1, eerste lid, 10°, van het decreet worden de kosten en inkomsten die verband houden met de DAEB en de kosten en inkomsten die verband houden met diensten die verleend worden in de in de bijlage bepaalde gebieden, alsook de parameters voor de uitsplitsing van de kosten en de inkomsten, apart opgenomen in de interne boekhouding van de dienstverlener. De kosten die verband houden met activiteiten buiten het in artikel 1 gedefinieerde toepassingsgebied van de DAEB, moeten alle directe kosten, een redelijk aandeel in de gemeenschappelijke kosten en een redelijk rendement op kapitaal omvatten.
§ 2 - De dienstverlener legt minstens om de drie jaar en na afloop van de DAEB, de interne boekhouding en de gedetailleerde opgetekende gegevens met betrekking tot de DAEB voor aan de Regering of een door haar gemachtigde derde. Aan de hand van die opgetekende gegevens kan de Regering of een door haar gemachtigde derde controleren of voldaan is aan de voorwaarden voor de verrichting van een DAEB. In het kader van deze opgetekende gegevens moeten afwijkingen van het businessplan uitdrukkelijk benoemd, gedocumenteerd en gerechtvaardigd worden.
De Minister van Media kan de vorm van deze gedetailleerde opgetekende gegevens bepalen.
Art.7. Controle
Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, kan de Regering te allen tijde laten onderzoeken of de bepalingen van het decreet en dit besluit nageleefd worden.
Art.8. Terugvordering
Overeenkomstig artikel 13, eerste lid, van dezelfde wet vordert de Regering toegekende uitbetalingen terug indien:
1° niet voldaan is aan de voorwaarden voor compensaties voor de openbare dienst;
2° compensaties voor de openbare dienst voor andere doeleinden werden gebruikt;
3° de in dit besluit bepaalde controle belemmerd of verhinderd werd.
De ontvanger van de compensatie voor de openbare dienst die niet kan verantwoorden dat de compensatie voor de openbare dienst werd aangewend voor de doeleinden waarvoor ze werd verleend overeenkomstig artikel 11 van dezelfde wet, betaalt het deel dat niet werd verantwoord, terug overeenkomstig artikel 13, tweede lid, van dezelfde wet.
Art.9. Beschikbaarheid van informatie
Gedurende de periode waarvoor de dienstverlener met het beheer van de DAEB belast is, en nog minstens tien jaar daarna, bewaart de Regering alle informatie die van belang is voor de DAEB en de verenigbaarheid met het Europese recht.
Art.10. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het wordt aangenomen.
Art.11. Uitvoeringsbepaling
De minister bevoegd voor Media is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N. .
Lijst van de adressen waarvoor al een netwerk met zeer hoge capaciteit bestaat of waarvoor er plannen zijn uitgaande van de privésector om in de komende drie jaar een netwerk met zeer hoge capaciteit te creëren