Details





Titel:

29 NOVEMBER 2023. - Besluit van het afdelingshoofd voor de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties van het Departement Financiën en Begroting tot subdelegatie van sommige bevoegdheden aan personeelsleden van die afdeling



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-4
HOOFDSTUK 2. - Delegatie inzake interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art. 5-6
HOOFDSTUK 4. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art. 7-8
HOOFDSTUK 5. - Verbod op subdelegatie
Art. 9
HOOFDSTUK 6. - Regeling bij vervanging
Art. 10
HOOFDSTUK 6. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 11-14
HOOFDSTUK 7. - Inwerkingtreding
Art. 15



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, vermeld in artikel 22 van het besluit van de secretaris-generaal van 29 september 2023 tot subdelegatie van bepaalde bevoegdheden aan personeelsleden van het Departement Financiën en Begroting en tot vaststelling van het organogram.

Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° afdelingshoofd: het personeelslid belast met de leiding van de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties;
  2° briefwisseling: de briefwisseling van gewone of elektronische aard die verband houdt met de opdracht van het personeelslid;
  3° secretaris-generaal: de secretaris-generaal van het Departement Financiën en Begroting.

Art.3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtname van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen.
  De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden inzake de aangelegenheden die tot de taken van de dienst behoren en dit binnen de perken van de beschikbare kredieten en middelen die onder het beheer van de betrokken dienst ressorteren voor zover deze kaderen binnen een normaal verloop van een globaal jaarlijkse uitvoeringsprognose goedgekeurd door de secretaris-generaal.
  Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot de volgende zaken:
  1° de beslissingen die moeten genomen worden in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de in dit artikel bedoelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken.

Art.4. De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de beleidskredieten en de apparaatskredieten.

HOOFDSTUK 2. - Delegatie inzake interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art.5. De diensthoofden van de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties hebben delegatie om binnen de algemene richtlijnen vastgesteld op het directiecomité en binnen de aan hun dienst toegewezen beschikbare middelen de beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van hun dienst, met inbegrip van het procesmanagement.

Art.6. Onverminderd andersluidende bepalingen, hebben de diensthoofden van de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties delegatie om:
  1° bij de aanvang van de proeftijd de inhoud van het programma en de evaluatiecriteria van de proeftijd te bepalen;
  2° in te staan voor de planning en evaluatie van de medewerkers van hun dienst.

HOOFDSTUK 4. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art.7. De diensthoofden van de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties hebben delegatie voor de ondertekening van de briefwisseling die verband houdt met hun opdracht, met uitzondering van de briefwisseling gericht aan een minister of de briefwisseling, vermeld in artikel 18, tweede lid, van het besluit van de secretaris-generaal van 29 september 2023 tot subdelegatie van bepaalde bevoegdheden aan personeelsleden van het Departement Financiën en Begroting en tot vaststelling van het organogram.
  Alle personeelsleden van de Afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties zijn ertoe gemachtigd de gewone en aangetekende zendingen, bestemd voor de subentiteit in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen betekend aan de Vlaamse Gemeenschap.

Art.8. Het afdelingshoofd kan, bij eenvoudige beslissing, instructies uitvaardigen die ertoe strekken:
  1° bijkomende categorieën van briefwisseling aan zijn voorafgaande goedkeuring te onderwerpen;
  2° briefwisseling betreffende bepaalde transacties aan zijn voorafgaande goedkeuring te onderwerpen;
  3° de bedoelde categorieën van briefwisseling nader te omschrijven.

HOOFDSTUK 5. - Verbod op subdelegatie
Art.9. Met behoud van de toepassing van artikel 11 kunnen de in dit besluit vermelde delegaties niet verder gedelegeerd worden, behoudens als het afdelingshoofd uitdrukkelijk beslist dat een subdelegatie toegestaan is.

HOOFDSTUK 6. - Regeling bij vervanging
Art.10. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie belast is of het personeelslid vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
  In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule "voor [de functie van de titularis] ... [naam van de dienst], afwezig".

HOOFDSTUK 6. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.11. Het personeelslid aan wie beslissingsbevoegdheden worden gedelegeerd, is ten aanzien van het afdelingshoofd verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties. Daarom wordt, naast de maatregelen opgenomen in artikel 12 en 13, voorzien in een controle door het afdelingshoofd op de door de leiding van een subentiteit schriftelijk verstrekte subdelegaties.

Art.12. De personeelsleden aan wie beslissingsbevoegdheden worden gedelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.
  Het gebruik van de verleende delegaties kan door het afdelingshoofd nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een e-mail of ander elektronisch communicatiemiddel.

Art.13. Het afdelingshoofd kan, na overleg met de personeelsleden aan wie beslissingsbevoegdheden worden gedelegeerd, nadere instructies geven betreffende de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid moet worden verstrekt.
  Het afdelingshoofd kan bovendien op ieder ogenblik aan de betrokken personeelsleden verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.

Art.14. Het afdelingshoofd heeft het recht om, bij beslissing de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen.

HOOFDSTUK 7. - Inwerkingtreding
Art. 15. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2023.