22 NOVEMBER 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van twee aanvullende opleidingen gewijd aan mechanismen voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel
Art. 1-5
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° afgevaardigde van de directeur: het personeelslid aangewezen door de directeur, in de zin van artikel 6.1.9-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, artikel 8.4 van voormeld decreet van 30 juni 1998 en artikel 8/4 van voormeld decreet van 15 maart 1999 ;
2° halve opleidingsdagen: halve opleidingsdagen als bedoeld, voor zover het leerplichtonderwijs betreft, in artikel 6.1.3-9 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs ;
3° schoolinrichting: elke school in de zin van artikel 1.3.1-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs of elke instelling die onderwijs aanbiedt in het kader van sociale promotie of secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan.
Art.2. § 1. Tijdens de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026 zal een aanvullende opleiding worden georganiseerd tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau, bestaande uit vier halve dagen face-to-face of hybride opleiding gewijd aan mechanismen voor de ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel.
De doelgroep voor de opleiding waarnaar wordt verwezen in lid 1 bestaat uit de volgende personen :
1° directeurs die zijn aangesteld of aangeworven in vast verband, stagiairs of die zijn aangesteld of aangeworven op tijdelijke basis, in dienstactiviteit in een onderwijsinrichting ;
2° de leden van de inrichtende machten van het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die het wensen.
Het aantal halve opleidingsdagen bedoeld in lid 1 wordt gelijk verdeeld tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.
Binnen elke aanvullende opleiding worden de halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, systematisch gevolgd door een opleidingsbegunstigde vóór de halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd.
De halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan de richtlijnen die verband houden met de mechanismen voor de ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel, alsook aan de doelstellingen van deze mechanismen en de instrumenten die de regelgevende macht in het kader van deze mechanismen moet gebruiken.
De halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan het contextualiseren en implementeren van de richtlijnen, doelstellingen en instrumenten waarnaar in het vorige lid wordt verwezen, in de specifieke realiteit van het net of de schoolinrichtingen.
Voor de opleidingen van een halve dag die op netniveau worden georganiseerd, ligt de klemtoon op het mechanisme voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden voor de doelgroep bedoeld in lid 2, 1°, en de klemtoon op het evaluatiemechanisme voor de doelgroep bedoeld in lid 2, 2°.
§ 2. In de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026 wordt aanvullende opleiding georganiseerd tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau, bestaande uit vier halve dagen face-to-face of hybride opleiding gewijd aan het mechanisme voor ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden van het onderwijspersoneel.
De doelgroep voor de opleiding bedoeld in lid 1 bestaat uit afgevaardigden van directeurs die in vast verband zijn benoemd of aangeworven of tijdelijk zijn aangesteld of aangeworven, die in dienstactiviteit zijn in een onderwijsinstelling.
Het aantal halve opleidingsdagen bedoeld in lid 1 wordt gelijk verdeeld tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1, van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.
Binnen elke aanvullende opleiding worden de halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, systematisch gevolgd door een opleidingsbegunstigde vóór de halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd.
De halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan de richtlijnen in verband met de mechanismen voor ondersteuning en ontwikkeling van beroepsvaardigheden en voor de evaluatie van het onderwijspersoneel, alsook aan de doelstellingen van deze mechanismen en de instrumenten die de regelgevende macht in het kader van deze mechanismen moet gebruiken. De nadruk ligt op het mechanisme voor de ondersteuning en ontwikkeling van beroepsvaardigheden.
De opleidingssessies van een halve dag die op netniveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan het contextualiseren en implementeren van de richtlijnen, doelstellingen en instrumenten van de regelgevende macht met betrekking tot het mechanisme voor het ondersteunen en ontwikkelen van de beroepsvaardigheden waarnaar in het vorige lid wordt verwezen, in de specifieke realiteit van het net of de schoolinrichtingen. De nadruk ligt op het begrip delegatie.
Art.3. De aanvullende opleidingen bedoeld in artikel 2 zijn niet onderworpen aan een premie zoals bedoeld in artikel 6.1.6-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.
Art.4. Dit besluit treedt in werking op 01 januari 2024.
Art. 5. De ministers bevoegd voor het leerplichtonderwijs, het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en het onderwijs voor sociale promotie zijn, ieder wat hem/haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.