Details





Titel:

23 NOVEMBER 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de strijd tegen geluidshinder van speciale geluidstoestellen



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. . - Definities en toepassingsgebied
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen
Art. 3-8
HOOFDSTUK III. - Aanvullende maatregelen
Art. 9
HOOFDSTUK IV. - Overgangsbepalingen/slotbepalingen
Art. 10-13
BIJLAGEN.
Art. N1-N2



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. . - Definities en toepassingsgebied
Artikel 1. Definities
  Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° speciaal geluidstoestel: elk geluidstoestel dat permanent of tijdelijk in of op een hulpvoertuig is geplaatst en dat wordt bedoeld in artikel 43, § 2, 3° van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
  2° hulpvoertuig: elk voertuig bedoeld in artikel 43, § 2, 3° van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
  3° hulpdienst: dienst waarbij gebruik wordt gemaakt van een hulpvoertuig of hulpvoertuigen
  4° dagperiode: periode tussen 7 uur en 22 uur;
  5° nachtperiode: periode tussen 22 uur en 7 uur;
  6° installateur: elke natuurlijke of rechtspersoon die belast is met de installatie van een speciaal geluidstoestel in of op een hulpvoertuig;
  7° niveau LAeq,1s,max: maximaal A-gewogen geluidsdrukniveau gemeten met tussenpozen van één seconde;
  8° niveau LAeq,1s: het continue geluidsdrukniveau dat wordt gemeten met de frequentieweging A en dat energetisch gelijkwaardig is aan een fluctuerend geluid gemeten tijdens hetzelfde tijdsinterval van één seconde;
  9° pneumatisch speciaal geluidstoestel: speciaal geluidstoestel dat werkt met behulp van een luchtcompressor, zoals de misthoorn;
  10° met het toezicht belast personeelslid: personeelslid aangeduid krachtens artikel 5 van de ordonnantie van 25 maart 1999 houdende het Wetboek van inspectie, preventie, vaststelling en bestraffing van milieumisdrijven, en milieuaansprakelijkheid;
  11° mobiliteitsplan: thematisch plan op het vlak van mobiliteit, waarin doelstellingen en maatregelen zijn opgenomen voor de mobiliteit en/of de aanleg van wegen, per vervoerswijze, type activiteit of type publiek, dat door een overheidsinstantie is vastgesteld en een aanzienlijk deel van het gewestelijke of gemeentelijke grondgebied bestrijkt.

Art.2. Toepassingsgebied
  Dit besluit strekt tot beperking van de geluidshinder veroorzaakt door de speciale geluidstoestellen van de hulpvoertuigen van hulpdiensten die zich op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden.

HOOFDSTUK II. - Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen
Art.3. Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen tijdens de dagperiode
  Tijdens de dagperiode overschrijdt het LAeq,1s,max -niveau van alle in of op een hulpvoertuig geïnstalleerde speciale geluidstoestellen, gemeten op 7 meter van het hulpvoertuig, het maximale niveau van 100 dB(A) niet.
  Het toegelaten frequentiegamma van elk speciaal geluidstoestel strekt van 350 Hz tot 560 Hz.
  Het speciaal geluidstoestel werkt met een afwisseling van twee tonen die op elkaar aansluiten. De frequentie van een cyclus van twee tonen, die elk even lang zijn, is 25 tot 30 tonen per minuut.

Art.4. Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen tijdens de nachtperiode
  Tijdens de nachtperiode overschrijdt het LAeq,1s,max -niveau van alle in of op een hulpvoertuig geïnstalleerde speciale geluidstoestellen, gemeten op 7 meter van het hulpvoertuig, het maximale niveau van 90 dB(A) niet.
  Het toegelaten frequentiegamma van elk speciaal geluidstoestel strekt van 350 Hz tot 560 Hz.
  Het speciaal geluidstoestel werkt met een afwisseling van twee tonen die op elkaar aansluiten. De frequentie van een cyclus van twee tonen, die elk even lang zijn, is 25 tot 30 tonen per minuut.

Art.5. Verbod op pneumatische speciale geluidstoestellen
  Pneumatische speciale geluidstoestellen zijn verboden, op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 4 jaar na de inwerkingtreding van dit besluit.
  Artikelen 3, 4, 6, 7, 8 en 12, alinea 3, van dit besluit zijn niet van toepassing op de pneumatische speciale geluidstoestellen.

Art.6. Controle van de geluidsniveaus
  De geluidsniveaus van speciale geluidstoestellen worden bij de installatie gecontroleerd met een sonometer die ten minste voldoet aan de specificaties van klasse 1 van de norm IEC 61672-1, in voorkomend geval, in de meest recente versie en benaming.
  De sonometer moet aan het begin van elke meting worden gekalibreerd met een geluidskalibrator die ten minste voldoet aan de specificaties van klasse 1 van norm NBN EN IEC 60942, in voorkomend geval, in de meest recente versie en benaming.
  De sonometer is geconfigureerd om continu het niveau LAeq,1s te kunnen meten.
  De minimale duur van de metingen van speciale geluidstoestellen is 15 seconden.
  De metingen worden buiten verricht, bij voorkeur in afwezigheid van neerslag en met een windsnelheid van minder dan 5 meter per seconde.
  De microfoon is:
  - voorzien van een windscherm ;
  - geplaatst op een hoogte tussen 1,20 en 1,50 meter boven de grond en 7 meter vóór het hulpvoertuig;
  - geplaatst in een open veld of op zodanige wijze dat andere reflecties dan op de grond tot een minimum worden beperkt.
  Indien de afstand van 7 meter niet in acht kan worden genomen, mag een andere afstand d worden gebruikt, maar niet minder dan 3 meter. In dat geval moet aan het verkregen geluidsniveau een correctiefactor C worden toegevoegd, die als volgt wordt berekend:
  C = 20log (d/7)
  Het gebruikte geluidsniveau is het niveau LAeq,1s,max verkregen tijdens de meting met ingeschakelde speciale geluidstoestellen.

Art.7. Afgifte van een certificaat van overeenstemming
  De installateur regelt de maximale geluidsniveaus van het geheel van de speciale geluidstoestellen van een hulpvoertuig van de hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in overeenstemming met artikelen 3, 4 en 6, en stelt een certificaat van overeenstemming op en geeft dat af volgens het model dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
  Het in eerste lid vermelde certificaat van overeenstemming is geldig tot de volgende keer dat aan het betreffende speciaal geluidstoestel wordt gewerkt. Bij elke wijziging of bij elk onderhoud van een speciaal geluidstoestel overhandigt de installateur een certificaat van overeenstemming.

Art.8. Controle van het certificaat van overeenstemming
  Een geldig certificaat van overeenstemming moet aanwezig zijn in hulpvoertuigen van de hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en moet worden voorgelegd aan de ambtenaren die belast zijn met het toezicht en aan de politiediensten.
  De hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten een register bijhouden van alle geldige certificaten van overeenstemming die zijn afgegeven voor hun met speciale geluidstoestellen uitgeruste hulpvoertuigen. Dit register wordt jaarlijks langs elektronische weg aan Brussel Leefmilieu toegezonden. Brussel Leefmilieu kan het formaat van het register en de manier waarop het wordt verzonden, bepalen.
  Onverminderd de bepalingen van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt bij de technische keuring van het hulpvoertuig het geldige certificaat van overeenstemming gecontroleerd om de naleving van de voorwaarden van dit besluit te garanderen.

HOOFDSTUK III. - Aanvullende maatregelen
Art.9. Mobiliteitsplannen
  Wanneer mobiliteitsplannen worden opgesteld of gewijzigd, wordt de impact van het gebruik van de speciale geluidstoestellen die geluidshinder kunnen veroorzaken voor buurtactiviteiten op het hele of een deel van het betrokken grondgebied geëvalueerd.
  Op basis van die evaluatie omvat het mobiliteitsplan, in voorkomend geval, maatregelen ter vermindering van die geluidshinder, met inbegrip van de identificatie en/of de uitvoering van prioritaire routes in de directe omgeving van plaatsen waar de hulpvoertuigen vaak vandaan komen of naartoe rijden met gebruik van de speciale geluidstoestellen.

HOOFDSTUK IV. - Overgangsbepalingen/slotbepalingen
Art.10. § 1. Leefmilieu Brussel verwerkt gegevens die persoonsgegevens kunnen bevatten in het kader van de uitvoering van artikel 7 wanneer het voertuigcertificaat, dat werd bezorgd via een onlineformulier door installateurs, gegevens bevat met betrekking tot een installateur, die een natuurlijke persoon is, of tot de wettelijke vertegenwoordiger(s) en/of beheerder(s) van rechtspersonen.
  Leefmilieu Brussel is verantwoordelijk voor de verwerking in de zin van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor wat betreft deze persoonsgegevens.
  Leefmilieu Brussel neemt de gepaste technische en organisatorische maatregelen die nodig zijn om de persoonsgegevens te beschermen bij de implementatie van het onlineformulier waarmee de installateurs gegevens doorsturen. Deze maatregelen garanderen een adequaat beschermingsniveau, rekening houdend met enerzijds de stand van de techniek in dit domein en de kosten die de toepassing van deze maatregelen met zich brengt, en anderzijds met de aard van de te beschermen gegevens en de risico's.
  Leefmilieu Brussel zal erop toezien dat de persoonsgegevens enkel worden verwerkt voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt, namelijk om de geluidshinder te beperken die wordt veroorzaakt door de speciale geluidstoestellen die worden gebruikt door de hulpvoertuigen van de hulpdiensten die zich op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden.
  Deze gegevens zullen door Leefmilieu Brussel worden bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen niet langer te identificeren dan nodig is om deze doeleinden te bereiken.
  § 2. De regering is verantwoordelijk voor de verwerking in de zin van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor wat betreft deze persoonsgegevens die vereist zijn op het certificaat van overeenkomst voor geluidstoestellen door installateurs overeenkomstig artikel 7 volgens het model in bijlage bij dit besluit.
  De gegevens zullen worden verwerkt met het oog op de controle en de follow-up van de doelstellingen van de ordonnantie van 17 juli 1997 betreffende de strijd tegen geluidshinder in een stedelijke omgeving, met name artikel 9, en om te kunnen controleren of elk hulpvoertuig dat is uitgerust met een speciaal geluidstoestel, voldoet aan de geluidsnormen.
  De gegevens zijn beperkt, aangezien ze specifiek zijn voor een bepaald voertuig en voor een beperkte periode worden bewaard, aangezien het certificaat niet meer geldig is na de volgende interventie aan het speciale geluidstoestel in kwestie, en telkens wanneer een speciaal geluidstoestel wordt gewijzigd of onderhouden, geeft de installateur een nieuw certificaat van overeenstemming af.

Art.11. De Regering beoordeelt de toepassing van dit besluit binnen de 5 jaar na de inwerkingtreding ervan in samenwerking met Leefmilieu Brussel en de hulpdiensten.

Art.12. Dit besluit treedt in werking tien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
  De bepalingen van hoofdstuk II zijn van toepassing op hulpvoertuigen die vanaf 1 januari 2025 voor het eerst worden ingeschreven.
  De hulpvoertuigen die zijn uitgerust met speciale geluidstoestellen en die vóór 1 januari 2025 voor het eerst zijn ingeschreven worden in overeenstemming gebracht met de bepalingen van hoofdstuk II bij de volgende interventie aan het betreffende speciaal geluidstoestel.
  In afwijking van het vorige lid mogen speciale geluidstoestellen die zijn geïnstalleerd in of op een hulpvoertuig van de openbare brandweer en civiele bescherming gedurende de dagperiode een niveau LAeq,1s,max, gemeten op 7 meter van het hulpvoertuig, bereiken van 104dB(A) gedurende vier jaar na de inwerkingtreding van dit besluit.

Art.13. De minister die bevoegd is voor Leefmilieu, is belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage I bij het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 23 november 2023 betreffende de strijd tegen geluidshinder van speciale geluidstoestellen
  Certificaat van overeenstemming voor de installatie van een speciaal geluidstoestel
  Ondergetekende . . . . . (naam, voornaam)
  die optreedt als vertegenwoordiger van de onderneming . . . . . ........ (naam van de onderneming)
  waarvan de maatschappelijke zetel en/of exploitatiezetel is gevestigd te . . . . . (volledig adres)
  ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met het nummer . . . . . .
  verklaart voor echt dat de geluidstoestellen die geïnstalleerd / onderhouden zijn op het voertuig met nummerplaat . . . . .
  van het merk . . . . . (merknaam en model)
  met het volgende chassisnummer: . . . . . en dat wordt gebruikt voor: . . . . .
  (zie de lijst van hulpvoertuigen die is opgenomen in artikel 43, § 2, 3° van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen)
  voldoen aan de akoestische kenmerken opgelegd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 november 2023 betreffende de strijd tegen geluidshinder van speciale geluidstoestellen.
  De speciale geluidstoestellen zijn van het volgende model en/of hebben de volgende technische kenmerken: . . . . . .. (merknaam en model)
  Datum ../../ .
  Handtekening Stempel van de onderneming

Art. N2. Herhaling van de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 november 2023 bettreffende de strijd tegen geluidshinder van speciale geluidstoestellen (zonder afbreuk aan eventuele wijzigingen)
  (...)
  Artikel 1. Definities
  (...)
  dagperiode: periode tussen 7 uur en 22 uur;
  nachtperiode: periode tussen 22 uur en 7 uur;
  (...)
  pneumatisch speciaal geluidstoestel: speciaal geluidstoestel dat werkt met behulp van een luchtcompressor, zoals de misthoorn;
  (...)
  Art. 2. Toepassingsgebied
  Dit besluit strekt tot beperking van de geluidshinder veroorzaakt door de speciale geluidstoestellen van de hulpvoertuigen van hulpdiensten die zich op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden.
  Art. 3. Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen tijdens de dagperiode
  Tijdens de dagperiode overschrijdt het LAmax,slow-niveau van alle in of op een hulpvoertuig geïnstalleerde speciale geluidstoestellen, gemeten op 7 meter van het hulpvoertuig, het maximale niveau van 100 dB(A) niet.
  Het toegelaten frequentiegamma van elk speciaal geluidstoestel strekt van 350 Hz tot 560 Hz.
  Het speciaal geluidstoestel werkt met een afwisseling van twee tonen die op elkaar aansluiten. De frequentie van een cyclus van twee tonen, die elk even lang zijn, is 25 tot 30 tonen per minuut.
  Art. 4. Akoestische kenmerken van de speciale geluidstoestellen tijdens de nachtperiode
  Tijdens de nachtperiode overschrijdt het LAmax,slow -niveau van alle in of op een hulpvoertuig geïnstalleerde speciale geluidstoestellen, gemeten op 7 meter van het hulpvoertuig, het maximale niveau van 90 dB(A) niet.
  Het toegelaten frequentiegamma van elk speciaal geluidstoestel strekt van 350 Hz tot 560 Hz.
  Het speciaal geluidstoestel werkt met een afwisseling van twee tonen die op elkaar aansluiten. De frequentie van een cyclus van twee tonen, die elk even lang zijn, is 25 tot 30 tonen per minuut.
  (...)
  Art. 7. Afgifte van een certificaat van overeenstemming
  De installateur regelt de maximale geluidsniveaus van het geheel van de speciale geluidstoestellen van een hulpvoertuig van de hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in overeenstemming met artikelen 3, 4 en 6 en stelt een certificaat van overeenstemming op dat af volgens het model dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
  Het in eerste lid vermelde certificaat van overeenstemming is geldig tot de volgende keer dat aan het betreffende speciaal geluidstoestel wordt gewerkt. Bij elke wijziging of bij elk onderhoud van een speciaal geluidstoestel overhandigt de installateur een certificaat van overeenstemming.
  Art. 8. Controle van het certificaat van overeenstemming
  Een geldig certificaat van overeenstemming moet aanwezig zijn in hulpvoertuigen van de hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en moet worden voorgelegd aan de ambtenaren die belast zijn met het toezicht en aan de politiediensten.
  De hulpdiensten die zich bevinden op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten een register bijhouden van alle geldige certificaten van overeenstemming die zijn afgegeven voor hun met speciale geluidstoestellen uitgeruste hulpvoertuigen. Dit register wordt jaarlijks langs elektronische weg aan Brussel Leefmilieu toegezonden. Brussel Leefmilieu kan het formaat van het register en de manier waarop het wordt verzonden, bepalen.
  Onverminderd de bepalingen van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt bij de technische keuring van het hulpvoertuig het geldige certificaat van overeenstemming gecontroleerd om de naleving van de voorwaarden van dit besluit te garanderen.
  (...)