22 SEPTEMBER 2023. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones
Art. 1-7
Artikel 1. In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° een punt 7° /1 wordt ingevoegd, dat luidt als volgt:
"7° /1 koninklijk besluit van 15 maart 1968: het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;";
2° een punt 12° en 13° worden toegevoegd, die luiden als volgt:
"12° ceremonieel vervoer: vervoer vermeld in artikel 2, 1°, van het ministerieel besluit van 21 december 2020 over de emissienormen voor ceremonieel vervoer en het vervoer van personen met verminderde mobiliteit én uitsluitend vergund als ceremonievoertuig volgens het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer;
13° LEZ-dagpas: een betalende toelating die een specifiek motorvoertuig toegang verschaft tot de lage emissiezone en enkel geldig is op de kalenderdag waarvoor de LEZ-dagpas werd aangekocht tot en met 6.00 uur van de kalenderdag nadien;";
Art.2. In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt:
" § 1. Ter uitvoering van artikel 4, § 1, van het decreet van 27 november 2015 is de toegang tot een LEZ toegestaan voor de voertuigen die vallen onder een of meer van de volgende categorieën:
1° de motorvoertuigen die niet behoren tot de motorvoertuigen van categorie M, N of T;
2° de motorvoertuigen van de categorie M en N die voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) vanaf 1 maart 2016 tot en met 31 december 2019: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;
2) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor voldoet aan Euronorm III of 3, op voorwaarde dat die voertuigen uitgerust zijn met een roetfilter die de bevoegde instantie heeft gecertificeerd en die minstens 30% van het roet opvangt;
3) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm I of 1;
b) vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm V of 5;
2) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm II of 2;
c) vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen van de categorie M en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;
2) motorvoertuigen van de categorie M en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm III of 3;
d) vanaf 1 januari 2027 tot en met 31 december 2027: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;
2) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm III of 3;
e) vanaf 1 januari 2028 tot en met 31 december 2030: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6d;
2) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;
3) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;
f) vanaf 1 januari 2031 tot en met 31 december 2034: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B, de categorie N2 en de categorie N3 waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;
2) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, van de categorie N1, klasse II of III en van de categorie N2 waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6d;
3) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;
g) vanaf 1 januari 2035: motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of klasse B, de categorie M3, klasse III of klasse B, de categorie N2 en de categorie N3 waarvan de benzine-, aardgas- of dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VIe;
3° de motorvoertuigen van de categorie T die voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 december 2019: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IIIa;
b) vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IIIb;
c) vanaf 1 januari 2026: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IV;
d) vanaf 1 januari 2028: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase V;
4° in afwijking van punt 1°, 2° en 3° zijn al de volgende voertuigen altijd toegelaten:
a) elektrische voertuigen of door waterstof aangedreven voertuigen;
b) de prioritaire voertuigen, vermeld in artikel 37 van de Wegcode;
c) uitzonderlijke voertuigen als vermeld in artikel 3 van het koninklijk besluit van 2 juni 2010 betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen, die beschikken over een geldige vergunning;
d) de voertuigen van de krijgsmacht;
e) de voertuigen waarvan de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is of in het verblijfsregister opgenomen is op hetzelfde adres als de titularis van de nummerplaat, recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming en houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode. De toegang geldt voor vijf jaar;
f) de voertuigen die aangepast zijn voor het vervoer van personen met een handicap of voor het besturen door een persoon met een handicap, waarvoor de bevoegde overheidsinstantie een goedkeuring van de aanpassing van een voertuig heeft afgeleverd, en waarbij de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is of in het verblijfsregister opgenomen is op het adres van de titularis van de nummerplaat, houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van een daarmee gelijkgesteld document als vermeld in artikel 27.4.1 van de Wegcode. De toegang geldt voor vijf jaar;
g) de voertuigen waarvan de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is op het adres van de titularis van de nummerplaat, geregistreerd is als mantelzorger met sociaal voordeel en waarbij de zorgvrager of de titularis van de nummerplaat gedomicilieerd is in de LEZ. De toegang geldt voor vijf jaar;
h) de voertuigen die voorzien zijn van een automatische schakeling, waarbij de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is op het adres van de titularis van de nummerplaat, houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van een daarmee gelijkgesteld document als vermeld in artikel 27.4.1 van de Wegcode en bovendien beschikt over een rijgeschiktheidsattest waarop de code 10.02 vermeld wordt. De toegang geldt voor vijf jaar;
i) de voertuigen die aangepast zijn voor het vervoer van personen met een handicap en die worden ingeschakeld in het kader van het decreet van 21 december 2012 tot compensatie van de openbaredienstverplichting tot het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit;
j) de voertuigen die uitgerust zijn met een geïntegreerd systeem dat in of aan het voertuig gemonteerd is en dat bestemd is om te worden gebruikt om de rolstoel samen met de gebruiker in het voertuig te plaatsen, en die geen voertuigen zijn als vermeld in punt e), f), g) of i). De voormelde afwijking wordt niet toegekend aan de voertuigen van de categorie M2 en M3 voor klasse A, koetswerkcode CV, klasse I, koetswerkcode CE, CF, CG en CH en klasse II, koetswerkcode CM, CN, CO en CP als vermeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968. De toegang geldt voor vijf jaar;
k) mobiele kranen als vermeld in artikel 1, § 2, 74, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968;
l) tot en met 31 december 2030: de motorvoertuigen van de categorie T met een vermogen lager dan 130kW.
Voor de toepassing van dit besluit worden voertuigen die werken op lpg, aardgas of bio-ethanol, gelijkgesteld met een voertuig met een benzinemotor. Hybridevoertuigen krijgen toegang op basis van hun verbrandingsmotor."
2° in paragraaf 3, 4°, wordt de tabel vervangen door wat volgt:
"
datum van de eerste inschrijving van het voertuig in het binnen- of buitenland | emissienorm |
vanaf 1 oktober 1993 tot en met 30 september 1996 | euro I |
vanaf 1 oktober 1996 tot en met 30 september 2001 | euro II |
vanaf 1 oktober 2001 tot en met 30 september 2006 | euro III |
vanaf 1 oktober 2006 tot en met 31 december 2011 | euro IV |
vanaf 1 januari 2012 tot en met 31 augustus 2016 | euro 5 |
vanaf 1 september 2016 tot en met 31 december 2021 | euro 6 |
Vanaf 1 januari 2022 | euro 6d |