13 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorschriften en nadere bepalingen inzake toegankelijkheid voor personen met een handicap tot elektronische communicatiediensten
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - Voorschriften en nadere bepalingen inzake toegankelijkheid tot elektronische-communicatiediensten voor personen met een handicap
Art. 3-5
HOOFDSTUK 3. - Regels voor de berekening van de onevenredige last
Art. 6
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 7-8
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° "de wet van 13 juni 2005": wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie;
2° "hulptechnologie": onderdelen, uitrusting, diensten- of productsystemen, met inbegrip van software waarmee de functionele mogelijkheden van personen met een handicap of andere beperkingen worden verhoogd, in stand gehouden, vervangen of verbeterd, of waarmee stoornissen, beperkingen of participatiebeperkingen worden verlicht of gecompenseerd;
HOOFDSTUK 2. - Voorschriften en nadere bepalingen inzake toegankelijkheid tot elektronische-communicatiediensten voor personen met een handicap
Art.3. Om het te verwachten gebruik van de diensten door personen met een handicap zo veel mogelijk te bevorderen, moet de aanbieder van elektronische-communicatiediensten aan de volgende eisen voldoen:
1° er wordt informatie verstrekt over het functioneren van de dienst, de toegankelijkheidskenmerken en interoperabiliteit van deze producten met hulpapparaten en voorzieningen, en wel als volgt:
a) de informatie wordt via meer dan één zintuiglijk kanaal aangeboden;
b) de informatie wordt op een begrijpelijke manier gepresenteerd;
c) de informatie wordt op een voor de gebruikers waarneembare manier gepresenteerd;
d) de informatie wordt, wat de inhoud betreft, beschikbaar gesteld in tekstformats die in alternatieve hulpformats kunnen worden omgezet, zodat zij door de gebruikers op verschillende manieren en via meer dan één zintuiglijk kanaal kunnen worden weergegeven;
e) de informatie wordt gepresenteerd met gebruikmaking van een lettertype in geschikte grootte en vorm, rekening houdend met de te verwachten gebruiksomstandigheden, en met gebruikmaking van voldoende contrast, alsmede van een aanpasbare letter-, regel- en alinea-afstand;
f) niet-tekstuele inhoud wordt aangevuld met een alternatieve weergave van die inhoud;
g) er wordt elektronische informatie verstrekt die nodig is om de dienst op een consistente en geschikte manier te kunnen leveren, en wel door deze informatie waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust te maken;
2° websites, inclusief de daaraan gerelateerde onlinetoepassingen, en diensten op mobiele apparatuur, inclusief mobiele toepassingen, worden toegankelijk gemaakt op een consistente en geschikte manier, door ze waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust te maken;
3° technische ondersteuning waarborgen, die via toegankelijke communicatiemethoden informatie verstrekt over de toegankelijkheid van de dienst en de compatibiliteit ervan met hulptechnologieën.
Art.4. Om het te verwachten gebruik van de elektronische communicatiediensten door personen met een handicap zo veel mogelijk te bevorderen, wordt bij het verlenen van diensten gezorgd voor het opnemen van functies, werkwijzen, beleid, procedures en veranderingen in de uitvoering van de dienst die gericht zijn op de behoeften van personen met een handicap, en op interoperabiliteit met hulptechnologieën:
1° door aanbieding van realtimetekst naast gesproken communicatie;
2° door aanbieding van totale conversatie wanneer naast gesproken communicatie ook video wordt verstrekt;
Art.5. De aanbieder van elektronische-communicatiediensten:
1° beschrijft, in toegankelijke formats, de dienst, waaronder het ontwerp en de werking van zijn dienst, voor zover deze relevant zijn voor de beoordeling van de conformiteit met de toegankelijkheidsvoorschriften bedoeld in de artikelen 3 en 4;
2° rechtvaardigt de manier waarop de dienst voldoet aan elk toegankelijkheidsvoorschrift bedoeld in de artikelen 3 en 4.
§ 2. De informatie bedoeld in paragraaf 1 wordt vermeld in de algemene voorwaarden of in een gelijkwaardig document.
Bovendien bewaart de aanbieder van elektronische-communicatiediensten die informatie zolang de dienst in werking is.
HOOFDSTUK 3. - Regels voor de berekening van de onevenredige last
Art.6. Om de onevenredige last waarvan sprake in artikel 121/4, § 6, van de wet van 13 juni 2005 te beoordelen en documenteren, baseert de aanbieder van elektronische-communicatiediensten zich op de volgende criteria:
1° de verhouding van enerzijds de nettokosten van de naleving van de toegankelijkheidsvoorschriften, vastgesteld overeenkomstig de criteria bedoeld in paragraaf 2, tot anderzijds de totale kosten, met inbegrip van de exploitatie- en investeringsuitgaven die hij draagt voor het verlenen van de elektronische-communicatiedienst;
2° de geraamde kosten en baten voor de operatoren, inclusief productieprocessen en investeringen, in verhouding tot de geraamde voordelen voor eindgebruikers met een handicap, rekening houdend met het aantal keer dat de specifieke dienst is gebruikt, en de frequentie van dat gebruik;
3° de verhouding van de nettokosten van de naleving van de toegankelijkheidsvoorschriften tot de netto-omzet van de aanbieder van elektronische-communicatiediensten.
§ 2. Voor de beoordeling van de nettokosten bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, 1°, baseert de aanbieder van elektronische-communicatiediensten zich op de volgende criteria:
1° criteria met betrekking tot eenmalige organisatiekosten zoals:
a) kosten voor extra personeel met expertise op het gebied van toegankelijkheid;
b) kosten voor opleiding van personeel en competentieverwerving op het gebied van toegankelijkheid;
c) kosten voor de ontwikkeling van een nieuwe procedure ter integratie van toegankelijkheid in de dienstverlening;
d) kosten voor de ontwikkeling van richtsnoeren inzake toegankelijkheid;
e) eenmalige kosten voor het leren begrijpen van de wetgeving inzake toegankelijkheid;
2° criteria met betrekking tot de lopende productie- en ontwikkelingskosten die in de beoordeling moeten worden meegenomen zoals:
a) kosten voor het ontwerpen van de toegankelijkheidsfuncties van de dienst;
b) kosten van de productieprocessen;
c) kosten voor het testen van de dienst op toegankelijkheid;
d) kosten met betrekking tot het samenstellen van documentatie.
§ 3. Voor de beoordeling van de nettokosten van de naleving van de toegankelijkheidsvoorschriften bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, 3°, worden de volgende elementen toegepast:
1° criteria met betrekking tot eenmalige organisatiekosten zoals:
a) kosten voor extra personeel met expertise op het gebied van toegankelijkheid;
b) kosten voor opleiding van personeel en competentieverwerving op het gebied van toegankelijkheid;
c) kosten voor de ontwikkeling van een nieuwe procedure ter integratie van toegankelijkheid in de dienstverlening;
d) kosten voor de ontwikkeling van richtsnoeren inzake toegankelijkheid;
e) eenmalige kosten voor het leren begrijpen van de wetgeving inzake toegankelijkheid ;
2° criteria met betrekking tot de lopende productie- en ontwikkelingskosten zoals :
a) kosten voor het ontwerpen van de toegankelijkheidsfuncties van de dienst;
b) kosten van de productieprocessen;
c) kosten voor het testen van een dienst op toegankelijkheid;
d) kosten met betrekking tot het samenstellen van documentatie.
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art.7. Dit besluit treedt in werking op 28 juni 2025.
Art. 8. De Minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.