13 JULI 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de leervakken en de leervormen voor de externe certificeringsproeven verbonden aan de toekenning van het getuigschrift hoger secundair onderwijs voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025
Art. 1-4
Artikel 1. § 1. Voor het schooljaar 2023-2024 zal de externe certificeringsproef geschiedenis voor leerlingen in de overgangssectie kritische vaardigheden beoordelen.
§ 2. Voor het schooljaar 2023-2024 zal de externe certificeringsproef Frans voor leerlingen in de overgangssectie de competentie "synthetiseren van een geheel van documenten over hetzelfde onderwerp" (UAA 2) beoordelen op basis van de productie "Op basis van het lezen of beluisteren van een corpus documenten (die kunnen worden gevarieerd in termen van hun intentie, hun structuur, hun medium), een synthetisch schriftelijk antwoord op één of meer vragen", overeenkomstig het referentiedocument Compétences terminales et savoirs requisis en français - humanités générales et technologiques (2018) ".
§ 3. Voor het schooljaar 2023-2024 zal de externe certificeringsproef Frans voor leerlingen van de kwalificatiesectie de competentie "synthetiseren van een geheel van teksten over hetzelfde onderwerp" (UAA 2) beoordelen op basis van de productie "Uit een portfolio van teksten, een synthetisch schriftelijk antwoord op één of meerdere vraag/vragen", overeenkomstig het referentiedocument "Compétences terminales en français - humanités professionnelles et techniques (2014)".
Art.2. § 1. Voor het schooljaar 2024-2025 zal de externe certificeringsproef geschiedenis bestemd voor leerlingen in de schakelsectie de kritische competentie beoordelen.
§ 2. Voor het schooljaar 2024-2025 zal de externe certificeringsproef Frans voor leerlingen in de overgangssectie de competentie "synthetiseren van een geheel van documenten over hetzelfde onderwerp" (UAA 2) beoordelen op basis van de productie "Op basis van het lezen of beluisteren van een corpus documenten (die kunnen variëren wat betreft hun intentie, hun structuur, hun medium), een synthetisch schriftelijk antwoord op één of meer vraag/vragen", overeenkomstig het referentiedocument Compétences terminales et savoirs requis en français - humanités générales et technologiques (2018)".
§ 3 Voor het schooljaar 2024-2025 zal de externe certificeringsproef Frans voor leerlingen in de kwalificatiesectie de vaardigheid "'synthetiseren van een geheel van teksten over hetzelfde onderwerp' (UAA 2) beoordelen op basis van de productie 'Uit een portfolio van teksten, synthetisch schriftelijk antwoord op een of meer vraag/vragen', overeenkomstig het referentiedocument Competences terminales en français - humanités professionnelles et techniques (2014)".
Art.3. Dit besluit treedt in werking tien dagen na zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art. 4. De minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.