2 FEBRUARI 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 juli 1998 tot vaststelling van de programma's van de proeven inzake pedagogische bekwaamheid tot het onderwijzen binnen het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan.
Art. 1-2
Artikel 1. In bijlage bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 juli 1998 tot vaststelling van de programma's van de proeven inzake pedagogische bekwaamheid tot het onderwijzen binnen het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde middelbaar kunstonderwijs met beperkt leerplan, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
a) in 3°, F., in het opschrift worden de woorden " van klassieke instrumenten " geschrapt ;
b) 3°, G., wordt geschrapt;
c) in 3°, H. :
- in het opschrift worden de woorden " en het jazz-ensemble " vervangen door de woorden " jazz voor elk van de specialiteiten en het jazz-ensemble " ;
- in 2), tweede streepje, b), worden de woorden " (van Trio tot Big band) " vervangen door de woorden " (ten minste 3 leerlingen) " ;
d) in 3°, K., in het opschrift worden de woorden " en leraar in de beoefening van wereld muzikale ritmen " vervangen door de woorden " , leraar in de beoefening van wereld muzikale ritmen en leraar in de digitale muzikale creatie " ;
e) in 3°, L., in het opschrift worden de woorden " vocale vorming - zang en vocale kamermuziek " vervangen door de woorden " zang en vocale kamermuziek " ;
f) in 3°, S. :
- in het opschrift worden de woorden " zang-jazz opleiding " vervangen door de woorden " voor elk van de volgende functies : leraar jazz-zang en jazz-ensemble, leraar pop-zang en pop-ensemble " ;
- in 2), tweede streepje, a), worden de woorden " zang-jazz opleiding " vervangen door de woorden " jazz-zang of pop-zang " ;
- in 2), tweede streepje, b), worden de woorden " (vocaal of gemengd) : vanaf het vocaal trio met of zonder instrumentale begeleiding " vervangen door de woorden " jazz of pop-ensemble (ten minste 3 leerlingen) " ;
g) in 4°, D., wordt 1) vervangen als volgt :
" 1) Eliminerende artistieke proef 30 punten
- Geïmproviseerde begeleiding van een danssequentie, in opdracht van de leraar dans ; (10 punten)
- Uitvoering van fragmenten gekozen door de Examencommissie uit een repertoire van vier werken voorgesteld door de kandidaat, waaronder : (20 punten)
a) 2 fragmenten uit werken van jazz-repertoire ;
b) 2 fragmenten uit werken van hedendaagse repertoire ;
N.B. : de kandidaten moeten naar eigen keuze de muzikanten ter beschikking stellen die hen vergezellen voor de artistieke proef. " ;
h) in 4°, wordt een nieuwe punt F. toegevoegd, luidend als volgt :
" F. Examen van pedagogische bekwaamheid voor het aanleren van traditionele dans
1) Eliminerende artistieke proef 30 punten
a) Improvisatie - interpretatie (10 punten) :
- Uit vijf muziekfragmenten voorgesteld door de examencommissie identificeert de kandidaat op gehoor ten minste drie stijlen ;
- Op één van deze vijf fragmenten improviseert de kandidaat naar eigen inzicht een opeenvolging van bewegingen/stappen/aangepaste figuren.
b) Mondelinge presentatie door de kandidaat van zijn curriculum vitae (5 punten)
Tijdens dit deel van de proef toetst de examencommissie, indien nodig, de artistieke ervaring van de kandidaat volgens de vormen die zij in haar huishoudelijk reglement zal hebben bepaald.
c) Schriftelijke presentatie en mondelinge verdediging van een onderzoeks- en analysewerk (15 punten)
Bijvoorbeeld de oorsprong en evolutie van een dans of een dansstijl, een historische of territoriale context, de artistieke carrière van een performer, een geschreven werk over danskunst, een techniek of specifieke benadering van traditionele dans.
2) Pedagogische proef 50 punten
a) Volledige les voor beginners met maximaal twee jaar praktijk (20 punten).
b) Volledige les voor gevorderden met ten minste twee jaar praktijk (20 punten).
c) Interview over : (10 punten)
- kritiek op de aangeboden lessen ;
- een les opbouwen ;
- de pedagogische en methodologische opvattingen van de kandidaat;
- de leerplanning.
3) Proef van culturele, technische, theoretische en praktische proeven 20 punten
a) Geschiedenis van de dans : (10 punten)
- oorsprong en evolutie van de traditionele dans.
b) Interview over : (10 punten)
- de culturele referenties van de kandidaat ;
-de overdracht van erfgoed en waarden in verband met traditionele dans ;
- het gebruik van de algemene cultuur van de kandidaat in verband met zijn lesspecialiteit ;
- de kennis van de kandidaat van traditionele technieken en de aandacht die hij heeft voor actuele praktijken in verband met traditionele dans;
- de kennis van de kandidaat van de sociologische context van het onderwijs in het algemeen en van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan in het bijzonder.
TOTAAL : 100 punten " ;
in 4°, na het nieuwe punt F., wordt een punt G. toegevoegd, luidend als volgt :
" G. Bekwaamheidsexamen begeleiding traditionele dans
1) Eliminerende artistieke proef 30 punten
- Geïmproviseerde begeleiding van een danssequentie, in opdracht van de leraar dans; (10 punten)
- Uitvoering van fragmenten gekozen door de examencommissie uit een repertoire van vier door de kandidaat voorgestelde werken (20 punten).
2) Pedagogische proef 50 punten
Begeleiding van een volledige les traditionele dans gegeven aan leerlingen die maximaal twee jaar les hebben gevolgd; (25 punten)
- Begeleiding van een volledige les traditionele dans gegeven aan leerlingen die minimaal twee jaar les hebben gevolgd. (25 punten)
3) Proef van culturele, technische, theoretische en praktische kennis
20 punten
Interview op:
- kritiek op de daarbij waargenomen werksequenties;
- de gebruikelijke woordenschat van traditionele dans;
- de elementaire kennis van de geschiedenis van muziek en traditionele dans;
- de rol van de begeleider;
- de technische, historische, pedagogische, methodologische en algemene culturele kennis van de kandidaat.
TOTAAL : 100 punten ".
Art. 2. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.