19 MEI 2023. - Besluit van het afdelingshoofd Organisatieondersteuning tot delegatie van een aantal algemene en specifieke bevoegdheden aan personeelsleden van de afdeling Organisatieondersteuning
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-4
HOOFDSTUK 2. - Specifieke subdelegaties
Art. 5
HOOFDSTUK 3. - Gebruik van de delegatie en verantwoording
Art. 6-10
HOOFDSTUK 4. - Regeling bij vervanging
Art. 11-12
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 13-14
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het intern verzelfstandigd agentschap Onroerend Erfgoed.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° Onroerend Erfgoed: roepnaam van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid, opgericht onder de benaming Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed;
2° het afdelingshoofd: het personeelslid, belast met de leiding van de afdeling Organisatieondersteuning Informatie en Communicatie op N-1-niveau;
3° de directeurs Informatie en Communicatie: de directeur Infopunt Erfgoed en de directeur Informatie.
Art.3. De beslissingsbevoegdheden die bij dit besluit worden gedelegeerd aan de directeurs Organisatieondersteuning, worden uitgeoefend binnen de perken van:
1° de toepasselijke wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van regelgeving, instructies, richtlijnen en beslissingen;
2° de taakstelling van hun team en de door het directieteam bepaalde beleidslijnen.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt deze delegatie zich ook uit tot:
1° de beslissingen die genomen moeten worden in het kader van de voorbereiding van de uitvoering van de gedelegeerde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken.
HOOFDSTUK 2. - Specifieke subdelegaties
Art.5. De directeur Infopunt Erfgoed, de specialist Infopunt Erfgoed en de informatiespecialisten binnen de afdeling Organisatieondersteuning hebben delegatie voor het behandelen van vragen in het kader van de wetgeving openbaarheid van bestuursdocumenten.
HOOFDSTUK 3. - Gebruik van de delegatie en verantwoording
Art.6. De personeelsleden aan wie specifieke bevoegdheden zijn gedelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties zodat misbruiken worden vermeden.
Het afdelingshoofd kan het gebruik van de verleende delegaties nader regelen.
Art.7. De directeurs, de specialist Infopunt Erfgoed en de informatiespecialisten organiseren het systeem van interne controle op zodanige wijze dat de verleende delegatie op een adequate wijze wordt gebruikt en misbruiken worden vermeden.
Art.8. De directeurs, de specialist Infopunt Erfgoed en de informatiespecialisten zijn ten aanzien van het afdelingshoofd verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties.
Art.9. De directeurs, de specialist Infopunt Erfgoed en de informatiespecialisten leggen over het gebruik van de verleende delegatie verantwoording af door rapportering af aan het afdelingshoofd.
Het afdelingshoofd kan, bij eenvoudige beslissing, nadere instructies geven over de concrete informatie die over de gedelegeerde aangelegenheid in de rapportering verstrekt moet worden en hij of zij kan een verplicht te volgen wijze voor rapportering vaststellen.
Het afdelingshoofd kan, buiten de bestaande rapportering om, op ieder ogenblik aan de directeur verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie.
Art.10. Het afdelingshoofd heeft het recht om de verleende delegatie tijdelijk geheel of gedeeltelijk op te heffen.
In voorkomend geval neemt het afdelingshoofd de beslissingen voor de aangelegenheid waarvoor de delegatie, al dan niet tijdelijk, is opgeheven. Het afdelingshoofd kan in de periode van tijdelijke opheffing daarvoor ook een vervanger aanduiden.
HOOFDSTUK 4. - Regeling bij vervanging
Art.11. Het afdelingshoofd wijst bij tijdelijke afwezigheid of verhindering een of meerdere vervangers aan onder de directeurs of personeelsleden van zijn of haar afdeling of onder de andere afdelingshoofden van Onroerend Erfgoed.
In geval van afwezigheid of verhindering plaatst het door het afdelingshoofd aangewezen personeelslid, boven de vermelding van zijn of haar graad en handtekening, de formule "voor het afdelingshoofd Organisatieondersteuning, afwezig" met daarbij de vermelding van de naam van het afdelingshoofd.
De bij dit besluit verleende delegaties worden ook verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie van afdelingshoofd belast is of hem of haar vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
Art.12. De directeurs Organisatieondersteuning wijzen bij tijdelijke afwezigheid of verhindering een vervanger aan onder de andere directeurs of de personeelsleden van zijn of haar dienst.
Het aangewezen personeelslid plaatst boven de vermelding van zijn of haar graad en handtekening, de formule "voor de directeur, afwezig" of "voor de specialist Infopunt Erfgoed, afwezig" met daarbij de vermelding van de naam van de directeur of de specialist Infopunt.
De bij dit besluit verleende delegaties worden ook verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie van directeur of specialist belast is of hem of haar vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.13. Het besluit van 15 december 2020 van het afdelingshoofd Informatie en Communicatie tot delegatie van een aantal algemene en specifieke bevoegdheden aan personeelsleden van de afdeling Informatie en Communicatie wordt opgeheven.
Art. 14. Dit besluit treedt in werking op 19 mei 2023.