7 APRIL 2023. - Koninklijk besluit betreffende de penitentiaire beleidsraad
Art. 1-7
Artikel 1. De penitentiaire beleidsraad wordt, in overeenstemming met artikel 5 van de wet van 23 maart 2019 betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel, samengesteld voor een duur van vier jaar en kan over alle materies die betrekking hebben op het penitentiair beleid rechtsgeldig blijven adviseren tot een nieuwe penitentiaire beleidsraad wordt samengesteld.
Art.2. De Minister van Justitie doet in het Belgisch Staatsblad een oproep naar kandidaten voor de functies, bedoeld in artikel 5, § 2, 2°, 3°, 4°, 5°, 6° en 8° van de wet van 23 maart 2019 betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel.
De kandidaturen voor deze functies worden binnen de maand na publicatie hetzij via aangetekende brief met ontvangstbevestiging, hetzij op elektronische wijze met ontvangstbevestiging respectievelijk gestuurd aan:
- de voorzitter van het Directiecomité van de FOD Justitie;
- de voorzitter van het College van het Openbaar Ministerie;
- de voorzitter van het College van Hoven en rechtbanken;
- de voorzitter van de Orde van Vlaamse balies en aan de voorzitter van de Ordre des barreaux francophone et germanophone;
- de voorzitter van de Raad van Rectoren van de Franstalige Universiteiten en van de Vlaamse Interuniversitaire Raad;
- de minister die binnen de Vlaamse regering, de Franstalige gemeenschap of de Duitstalige gemeenschap bevoegd is voor de opdrachten van hulp- en dienstverlening in de penitentiaire inrichtingen.
De voormelde instanties doen op met redenen omklede wijze mededeling van de door hun gekozen kandidaat aan de Minister van Justitie hetzij per aangetekende brief met ontvangstbevestiging, hetzij op elektronische wijze met ontvangstbevestiging, binnen de maand na die waarin de kandidaturen moeten worden ingediend.
Art.3. De penitentiaire beleidsraad wordt voorgezeten door een voorzitter en door een vice-voorzitter die tot een verschillend taalstelsel behoren.
Art.4. De voorzitter en de vice-voorzitter worden door Ons benoemd, op voorstel van de leden van de penitentiaire beleidsraad.
In geval een lid overlijdt, ontslag neemt of niet langer de functie uitoefent waarvoor hij als lid van de penitentiaire beleidsraad werd aangewezen, wordt hij door Ons vervangen na een nieuwe oproep overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 2. Het nieuw aangewezen lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Art.5. Het huishoudelijk reglement regelt o.a. de volgende punten :
- de verplichting om notulen op te stellen van de debatten die tijdens elke vergadering gevoerd worden;
- de wijze waarop de documenten aan de leden worden bezorgd;
- de procedure voor de bijeenroeping van de vergaderingen;
- de nadere regels tot uitvoering van een schriftelijke procedure voor het uitbrengen van advies;
- de voorwaarden en de gevallen waarvoor de vertrouwelijkheid van de beraadslagingen of de documenten kan worden toegepast;
- de zetel en de plaats van de vergaderingen of, in voorkomend geval, de wijze waarop digitaal wordt vergaderd;
- het vereiste aanwezigheidsquorum en stemmingsquorum, waarbij in geval van staking der stemmen, de stem van de voorzitter doorslaggevend is.
De penitentiaire beleidsraad vergadert ten minste één maal per trimester.
Art.6. De leden van de penitentiaire beleidsraad hebben recht op terugbetaling van hun reiskosten, overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten.
De leden van de penitentiaire beleidsraad die niet behoren tot de administratie van een federale of gefedereerde overheid, noch tot de gerechtelijke orde ontvangen een zitpenning van 40 euro per zittingsdag. Het is gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01.
Art. 7. De minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.